Grafikkort till bra pris på blocket - scam?

Permalänk

Grafikkort till bra pris på blocket - scam?

Hej alla,

Jag är en van köp och säljare på Blocket. Jag har däremot aldrig köpt på distans eftersom jag föredrar att göra mina affärer mellan fyra ögon. Jag har nu hittat en annons gällande olika rtx 2080 ti som ser ut att säljas till ett för bra pris. Jag bor dock på annan ort och behöver för en gångs skull få varan skickad. Någon som har några synpunkter på annonsen eller som har tips och råd? Tack!

https://www.blocket.se/malmo/Nvidia_Geforce_RTX_2080_Ti_11_GB...

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem

Luktar ju en hel del scam måste jag ju säga. Antingen är personen är sjukt dålig affärsman, ren scam eller något annat lurigt. Märk väl att han inte säger att man bara får garanti för tillverkare, tror inte detta gäller om man inte köpt från en butik (vilket det inte är). Intressant hur det bara är 3 top kort från olika märken också, inga mellanklass eller billigare kort. Jag hade inte köpt därfriån iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Som annonsen är skriven ser det seriöst ut. Även om det känns lite märkligt och för bra för att vara sant.

Det som talar mot är:

10k för ett helt nytt kort som annars kostar 15k? Varför gör han affären?

Vad menar han med att "jag skulle starta eget men..."

Köpekontrakt låter seriöst men kan ju vara en dimridå.

Om jag vågat hade jag hade nog bett om att få det skickat med Blocketpaket så du kan be dem hålla inne betalningen om något händer. Kanske ringt och pratat lite och känt efter om det känns seriöst. Jag får ju också lite scamvibbar även om jag inte kan peka finger på något speciellt

Annars är den riktiga scammen här att ett grafikkort för 10 tkr upplevs som billigt.

P S. Hur vet vi om själva korten inte är fejk från Kina? Kan ju vara säljaren som hittills ovetandes blir blåst.

P.S.2: Vem fan beställer in toppkort från tre olika tillverkade för tiotusentals kronor som sin första grej att starta eget??,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dyselehrt: Jag skulle aldrig under några omständigheter ha betalat i förväg till en sådan här annons, säljaren gör sig för mycket omak när han förklarar varför han säljer så billigt.

Men har du möjlighet så kanske du kan skicka någon du känner att göra affären som sedan får skicka varan, eller kanske föreslå att ni träffas mellan 4 ögon och se vad du får för svar.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

En stor varningsflagg är att han inte tar kontanter, endast swish eller banköverföring. Samt att allt som skrivs är för fint med köpeskontrakt. Starta företag genom att beställa grafikkort? Hund begraven på mils avstånd. Var försiktig o betala inte förskott, folk blir lurade dagligen av skickliga bedragare på blocket på det här viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Säg att du har en kompis i närheten av säljaren som kan komma och kolla på kortet innan ni gör affär. Det brukar funka för att skilja ut scammers från ärliga säljare.

Men jag hade definitivt inte köpt någonting för 10000kr och fått de skickat utan möts upp.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Har mailat och kollat om man kan komma förbi och testa ett kort innan köp, tar med min HTPC. Jag bor ändå i Malmö. Får se vad som svaras.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Ser lite misstänksamt ut faktiskt. Skulle undvika köpa från denna person om jag va dig.

Köp istället ifrån Komplett eller Inet som har två RTX 2080 Ti billigt just nu.

Inet (Fyndhörnan): https://www.inet.se/produkt/5407058/evga-geforce-rtx-2080-ti-...
Komplett (Inte i lager just nu): https://www.komplett.se/product/1106939/datorutrustning/dator...
Prisjakt på andra grafikkort: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3266&sort=price&direc...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Dyselehrt: Jag litar aldrig på "felköps"-annonser, då det är väl bara att skicka tillbaka korten?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Tack alla för era synpunkter!

Det kliar i köpfingrarna och jag blev riktigt sugen på ett köp. Jag hoppades på att han är en oerfaren försäljare, men med hänsyn till att han påstår sig sälja MSI 2080 ti Lightning Z till 60 procent av butikspris så är det förmodligen snarare så att det är något fuffens med annonsen. Dessutom har den legat uppe i cirka en vecka och med hänsyn till efterfrågan på billiga 2080 ti tänker jag att korten borde varit slut och annonsen borttagen. Han påstår sig dock ha kort kvar i min mejlkonversation med honom. Jag avstår från köp och letar efter kort i trakten där jag bor istället.

@roo : Det blir intressant att se vad du får för svar, men du behöver inte göra det för min skull. Fast du kanske är intresserad själv? Om du får goda resultat på testet så ser du i så fall ut att kunna göra ett riktigt kap!

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Har planer på öppna eget , enligt mina planer skulle det vara färdigt men med fördröjning så får jag sälja dom privat eftersom det har uppstått lite hinder på vägen.

Öh, va?!

Glöm annonsen och kika vidare.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

mejlat med han men han vet inte hur man aktiverar blocket packetet och fick bild på hans konto där hans namn och nummer står. men han skulle titta närmare på det när han får hem korten. Alla kort fanns ännu kvar sa han.

Permalänk

Han har köpt dom från utlandet ich kan inte använda ångerrätt och så vidare då han inte får tillbaka för tull och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyselehrt:

@gaspari : Det blir intressant att se vad du får för svar, men du behöver inte göra det för min skull. Fast du kanske är intresserad själv? Om du får goda resultat på testet så ser du i så fall ut att kunna göra ett riktigt kap!

Jag fick svar: "Hej, ja men öppnar du paketet så måste du ta den !"

Edit: Svarade att jag ville kolla med GPU-Z, potentiellt köra nån benchmark så allt står rätt till. Vilket verkade vara ok. Han skulle själv ha ett av korten själv för att byta ut sitt 1080. Kanske jag som är naiv och blåögd, men givet man får åka dit och testa och ha sig så känns det ändå som det potentiellt faktiskt inte är en scam.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@werter123456789: Fråga varifrån han köpte korten.

Även om de är köpta utomlands så har de flesta företag en retur-policy. Har själv skickat tillbaka varor utomlands utan problem.

edit : glömde att han kan få tillbaka tullavgiften, "När du returnerar en vara som du har köpt på nätet kan du få tillbaka tullavgift, moms och eventuellt andra avgifter som du betalade när du köpte varan. För att Tullverket ska betala tillbaka pengarna behöver vi ogiltigförklara tulldeklarationen. Det kan vi göra om du gör en ansökan om ogiltigförklarande av tulldeklarationen inom 90 dagar från den dag då Tullverket tog emot din tulldeklaration."

https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/nardetblirf...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Blev med intresserad av grafikkortet

Frågade vilket land han köpt korten men fick svar att internationellt garanti gäller så då frågade jag vilket EU land för bara inom EU som internationell garanti gäller inte utanför EU en fick ej något svar så jag avstår nog det luktar inte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gamle_man: Sådan garanti brukar bara gälla första köparen dessutom. Jag skulle säga nej tack.

edit : Zotac skriver :

Products must be purchased as new from an authorized ZOTAC reseller. Warranty only applies to the original purchaser of the product and cannot be transferred. Products purchased as secondhand or used, or from auction sites, do not carry any warranty.

Så ingen garanti gäller med andra ord.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att köpa ett 2080ti där man vet om problemen med kort som går sönder då måste man veta att man har garanti.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

mejlat med han men han vet inte hur man aktiverar blocket packetet och fick bild på hans konto där hans namn och nummer står. men han skulle titta närmare på det när han får hem korten. Alla kort fanns ännu kvar sa han.

Okej, då är det troligen scam om han inte ens kan bemöda sig att ta reda på en sådan enkel sak.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Erbjud dig att komma över på en titt. Då får du ju se hur personen svarar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Erbjud dig att komma över på en titt. Då får du ju se hur personen svarar.

Läs vad jag skrev ovan.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om du får ett grafikkort så luktar det pengatvätt lång väg...

Edit: Dvs, personen köper grafikkort cash i några butiker. Säljer dessa för att få in pengarna på kontot via antingen swish eller banköverföring.

Hade personen låt säga 60,000 sek i cash och skulle gå till banken för att få dessa insatta så måste man redovisa vart pengarna kommer ifrån. Får man detta insatt på sitt konto via antingen swish eller banköverföring i många små överföringar så behöver man inte redovisa någonting alls.

Med det sagt så kanske du får ett grafikkort till ett bra pris men du gynnar förmodligen någon kriminell verksamhet.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

verkar som om du skulle bli offer för ofrivilligt häleri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Just Asus kortet om man får problem med det och vill köra med garanti är man nog rökt också, Asus kommer hänvisa benhårt till stället där man köpt det, vet inte hur det är med de andra korten.

Jag skulle kika vidare, luktar lång väg om den här annonsen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har också sett denna annons 2 ggr på blocket.
Själv så sade min magkänsla nej, tycker det hela verkar skumt.

Permalänk
Medlem

Nu är korten nere i 9499kr. Solklar bluff oavsett om det är stöldgods eller penningtvätt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz