Pingtid är ett mått på hur lång tid det tar mellan att du skickar ett meddelande till en server och att servern svarar.
Av dessa så inverkar följande:
Hur lång tid tar det att skicka meddelandet? Detta påverkas av länkhastigheten. Även vid 100 Mbit/s länkhastighet och en meddelandestorlek på 1500 byte tar detta inte mer än 0.12 millisekunder. Så detta är inte en särskilt relevant faktor idag. D.v.s. hastighet din anslutning spelar ingen större roll för pingtider.
Hur lång tid får meddelandet vänta i kö i mellanliggande nätverksutrustning? Brukar inte vara särskilt lång tid, om det inte är ovanligt hög belastning på nätet. Om det finns belastning någonstans så kan detta öka pingtider. Detta vare sig om belastningen är hemma eller ute någonstans på väg till servern.
Hur upptagen är servern som svarar? En spelserver bör ha en väldigt snabb svarstid, annars är det något fel på tjänsten. Så det kan vi utesluta.
Hur lång tid tar det för själva signalen att färdas genom kablarna från punkt A till punkt B? Nu börjar vi prata naturlagar och fysik. En naturlag som vi känner till idag är att ingen information kan färdas snabbare än ungefär 300 000 km/sekund. Detta brukar ofta kallas för "ljusets hastighet", för att ljus i vaakum färdas i samma hastighet som denna maximala "informationsöverföringshastighet". Nu är inte kommunikation i en kabel samma som ljus i vaakum. Man brukar räkna typ 2/3 av ljusets hastighet, så vi är nu nere i 200 000 km/sekund, eller 200 km/millisekund.
Alltså, ett paket kan färdas 200 kilometer på en millisekund. Men tänk på att svaret måste komma tillbaks också! Så en pingförfrågan för en server 100 kilometer bort tar kanske 0,5 millisekunder, sedan tar svaret 0,5 millisekunder att komma tillbaks. En enkel tumregel är alltså att 100 kilometer kabel lägger till typ 1 millisekund i svarstid.
Om du har en pingtid på 30 millisekunder så betyder det att servern ligger någonstans inom en radie på 3000 kilometer. Alltså, den kan vara närmare, men den kan omöjligen vara längre bort.
3000 kilometer i en cirkel från Stockholm täcker typ hela Europa. https://www.mapdevelopers.com/draw-circle-tool.php?circles=%5...
Om vi lägger på lite marginal för att kablar inte går rakt och andra fördröjningar så skulle jag säga att en vettig förväntan är att du bör kunna pinga de flesta servrar i Europa på 50 millisekunder, eller på 30 millisekunder om de ligger lite närmare.
140 millisekunder känns alltså som en väldigt hög pingtid.
Att man ofta ser "streamare" som får lägre pingtider beror på att de bor i samma land eller ett grannland till där servern står. En pingtid på 10 ms betyder på samma sätt att de omöjligen kan bo längre än 1000 km från servern. Förmodligen närmare eftersom kablarna inte går spikrakt.