Vad är en normal och hyfsad ping i Fortnite?

Permalänk

Vad är en normal och hyfsad ping i Fortnite?

Har 100 mbit och ligger på 140 i ping.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

100Mbit/s eller 10Mbit/s spelar ingen roll om inte hela, eller större delen av bandbredden på förbindelsen utnyttjas.

Jag är osäker på hur spelet Fortnite beter sig och även vart deras servrar är placerade. 140 stabilt i ping låter som att servern du använder är i exempelvis USA eller motsvarande. Är servern inte det så skulle jag säga att pingen är hög. Om den varierar mycket kan det bero på att du utnyttjar hela din bandbredd, eller att det är dåligt med bandbredd hos din Internetleverantör.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Brukar själv ligga på 20-40 ms. Har du kollat så du har EU som region?

Permalänk
Medlem

Mellan 20 och 40 ms är mest vanligt. Många streamare har dock ett ping under 10.

100Mbit/s säger inte så mycket. Det är viktigt att du har stabilt internet, vill säga din download och upload rate får inte gå upp och ner hela tiden. Så ge din familj mobilförbud när du spelar Fortnite
Om du bor närmare till Fortnite serverna har du automatiskt bättre ping.

Permalänk

100 Mbit bör vara fiber och då har jag svårt att se att du kan få så väldigt hög ping om du är ansluten till någon server i Europa. Spelar inte Fortnite, men kolla så att det är inom Europa du spelar. Möjligen om du har någon i familjen som laddar ner och maxar linan helt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Pingtid är ett mått på hur lång tid det tar mellan att du skickar ett meddelande till en server och att servern svarar.

Av dessa så inverkar följande:

Hur lång tid tar det att skicka meddelandet? Detta påverkas av länkhastigheten. Även vid 100 Mbit/s länkhastighet och en meddelandestorlek på 1500 byte tar detta inte mer än 0.12 millisekunder. Så detta är inte en särskilt relevant faktor idag. D.v.s. hastighet din anslutning spelar ingen större roll för pingtider.

Hur lång tid får meddelandet vänta i kö i mellanliggande nätverksutrustning? Brukar inte vara särskilt lång tid, om det inte är ovanligt hög belastning på nätet. Om det finns belastning någonstans så kan detta öka pingtider. Detta vare sig om belastningen är hemma eller ute någonstans på väg till servern.

Hur upptagen är servern som svarar? En spelserver bör ha en väldigt snabb svarstid, annars är det något fel på tjänsten. Så det kan vi utesluta.

Hur lång tid tar det för själva signalen att färdas genom kablarna från punkt A till punkt B? Nu börjar vi prata naturlagar och fysik. En naturlag som vi känner till idag är att ingen information kan färdas snabbare än ungefär 300 000 km/sekund. Detta brukar ofta kallas för "ljusets hastighet", för att ljus i vaakum färdas i samma hastighet som denna maximala "informationsöverföringshastighet". Nu är inte kommunikation i en kabel samma som ljus i vaakum. Man brukar räkna typ 2/3 av ljusets hastighet, så vi är nu nere i 200 000 km/sekund, eller 200 km/millisekund.

Alltså, ett paket kan färdas 200 kilometer på en millisekund. Men tänk på att svaret måste komma tillbaks också! Så en pingförfrågan för en server 100 kilometer bort tar kanske 0,5 millisekunder, sedan tar svaret 0,5 millisekunder att komma tillbaks. En enkel tumregel är alltså att 100 kilometer kabel lägger till typ 1 millisekund i svarstid.

Om du har en pingtid på 30 millisekunder så betyder det att servern ligger någonstans inom en radie på 3000 kilometer. Alltså, den kan vara närmare, men den kan omöjligen vara längre bort.

3000 kilometer i en cirkel från Stockholm täcker typ hela Europa. https://www.mapdevelopers.com/draw-circle-tool.php?circles=%5...

Om vi lägger på lite marginal för att kablar inte går rakt och andra fördröjningar så skulle jag säga att en vettig förväntan är att du bör kunna pinga de flesta servrar i Europa på 50 millisekunder, eller på 30 millisekunder om de ligger lite närmare.

140 millisekunder känns alltså som en väldigt hög pingtid.

Att man ofta ser "streamare" som får lägre pingtider beror på att de bor i samma land eller ett grannland till där servern står. En pingtid på 10 ms betyder på samma sätt att de omöjligen kan bo längre än 1000 km från servern. Förmodligen närmare eftersom kablarna inte går spikrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Har 100 mbit och ligger på 140 i ping.

Saknar en del info...
-Får du liknandesvarstider om du kör bredbandskollen?
-Jag antar att du inte spelar via wifi?
-Är det några andra som använder anslutning samtidigt. Streamar, laddar ned etc.

edit:

hmm, såg först nu att @vetallt har bumpat tråden som är väldigt gammal. Varför, kan man bara spekulera i.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ping i fortnite

@swenorth1: utan lan kabel är det normalt med 40-80 ping med lan kabel är det mer vanligt med 0-30

Permalänk
Medlem

har bahnhof Gbit & ligger mellan 0-20 i ping

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Servrarna ligger i London och Frankfurt, 140 ping låter ej normalt om du bor i Sverige. Bor i Malmö: mellan 15-35 ping beroende på server.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

Kör du själv? Jag har mellan 20-30ms när jag spelar själv på pcn eller med andra som sitter på pc. Ska sonen spela på sin Ps4a och vi spelar tillsammans så åker pingen upp till 200ms. Startar han om Spelet och vi provar igen så ligger den lågt. Spelar han själv på Ps4 så ligger den på 140-160ms.

Har 1000mbit. Ligger på runt 5ms på Bredbandskollen. Så någonting knasigt är det ibland tycker jag.

Permalänk

PING

tjo alla cod lirare undtrar en sak jag bor i Köping o ligger på 50 ms ok ibland fryrer bilden mitt i spelet och där av måste jag börga om spelat det står typ error minne !!!!! Snälla tipps

Permalänk
Viking
Skrivet av somnambulist:

tjo alla cod lirare undtrar en sak jag bor i Köping o ligger på 50 ms ok ibland fryrer bilden mitt i spelet och där av måste jag börga om spelat det står typ error minne !!!!! Snälla tipps

Känns som att du skriver i lite fel tråd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz