Vilka komponenter kan jag återanvända från 2013-dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Vilka komponenter kan jag återanvända från 2013-dator?

Jag tänker uppgradera/köpa en ny dator efter sommaren och otålig som man är har jag försökt börja kolla runt nu för att sätta mig in i marknaden. Jag köpte min nuvarande dator 2013, och tänkte att vissa delar borde man ju förhoppningsvis kunna återanvända. Tänkte därför kolla om någon som vet mer än mig kan hjälpa att avgöra vad som är värt att spara.

Datorn innehåller:
1TB WD Black
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series
Asus Xonar DX
XFX Pro Series 750W 80+ Bronze
MSI Z87-G45 GAMING ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
SilverStone Argon AR01

GPU/CPU/RAM ska ju åtminstone bytas ut. Men hur är det med lagring, moderkort, PSU, kylning? Finns det något där som är värt att spara eller bör man byta ut dessa (pga slitage/kompatibilitet/framsteg inom marknaden etc)?

Mycket tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Zen 2 plattform + Navi. Byt plattform och grafikkort och behåll resten.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011

Diskarna och psu:n borde du kunna behålla utan några problem. Men sen behöver du köpa på dig resten, mobo,minne,cpu,gpu (det dyra)

|| 8700k @ 5.3GHz || Asus Maximus X Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + EK Coolstream RAD SE 360 || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X || 32GB G.skill Trident-Z RGB CL16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || NZXT H700i || Corsair RM850X || Asus PG27VQ ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av gaspari:

Diskarna och psu:n borde du kunna behålla utan några problem. Men sen behöver du köpa på dig resten, mobo,minne,cpu,gpu (det dyra)

Ok, det sparar man ju lite grann på åtminstone. Men borde byta även mobo? Trodde det inte hände så mycket på den fronten men jag har ju dålig koll också, haha. Och tänker att jag borde kunna återanvända fläkten också eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Rasgust:

Men borde byta även mobo? Trodde det inte hände så mycket på den fronten men jag har ju dålig koll också, haha.

Moderkort byter man i regel när man behöver, vilket blir fallet för dig om du vill uppgradera till något modernare. Ditt nuvarande moderkort har endast stöd för 4:e generationens Intel Core-processorer. Så du kan uppgradera till t.ex. en begagnad i7 4790K, men inget nyare.

Skrivet av Rasgust:

Och tänker att jag borde kunna återanvända fläkten också eller?

Om du uppgraderar till en nyare Intel så passar kylaren rent fysiskt, eftersom Intel har samma kylarfäste till sockel 115X (1150, 1151, etc.). Men lite tveksamt hur bra den kommer fungera med en varmare processor som t.ex. i7 9700K.

AMD har däremot brutit kylarkompabiliteten med sin senaste sockel (AM4). Vissa företag brukar erbjuda gratis monteringskit till sina kunder när det kommer nya socklar, men vad jag kan hitta så har SilverStone inte uppdaterat den kylaren för AM4. Men AMDs medföljande kylare brukar vara någorlunda dugliga, så du klarar dig troligtvis utan att köpa en ny kylare ändå om du väljer AMD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@Rasgust: Måstebyten är ju moderkort, RAM, CPU och GPU.

Sen kan en större/nyare SSD vara bra tex en modern M:2 nvme baserad disk.
Nätagg nja funkar nuvarande prima så behåll.

Blev dock nyfiken varför nämner du inte vilket chassi du har? sker lika mycket utveckling på chassin som övriga komponenter, under den här tiden 2011 tills idag har det blivit en del bra förändringar som främjar luftflöde/kylning ganska rejält., tex inga hårdiskburar som är i vägen, inga 5,25 platser osv

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av perost:

Moderkort byter man i regel när man behöver, vilket blir fallet för dig om du vill uppgradera till något modernare. Ditt nuvarande moderkort har endast stöd för 4:e generationens Intel Core-processorer. Så du kan uppgradera till t.ex. en begagnad i7 4790K, men inget nyare.

Ok, då är jag med! Tack

Skrivet av ggustavsson:

@Rasgust: Måstebyten är ju moderkort, RAM, CPU och GPU.

Sen kan en större/nyare SSD vara bra tex en modern M:2 nvme baserad disk.
Nätagg nja funkar nuvarande prima så behåll.

Blev dock nyfiken varför nämner du inte vilket chassi du har? sker lika mycket utveckling på chassin som övriga komponenter, under den här tiden 2011 tills idag har det blivit en del bra förändringar som främjar luftflöde/kylning ganska rejält., tex inga hårdiskburar som är i vägen, inga 5,25 platser osv

Tänkte ev. slänga in en till ssd då jag tyckt 120 varit lite litet, speciellt för senare spel. Angående chassi - visste inte att det skedde mycket på den fronten. Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2 Svart, men nämnde det inte då jag är ganska säker på att jag ska byta ut det oavsett. Om jag kan hitta ett chassi som skulle kunna lura en vanlig människa att det var en Mac hade min fru blivit väldigt glad. I annat fall skulle jag gärna hitta ett mindre chassi, så att det är lite lättare att gömma undan. Men om jag skulle ändra mig på den fronten - behöver chassit då bytas oavsett?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Rasgust:

Ok, då är jag med! Tack

Tänkte ev. slänga in en till ssd då jag tyckt 120 varit lite litet, speciellt för senare spel. Angående chassi - visste inte att det skedde mycket på den fronten. Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2 Svart, men nämnde det inte då jag är ganska säker på att jag ska byta ut det oavsett. Om jag kan hitta ett chassi som skulle kunna lura en vanlig människa att det var en Mac hade min fru blivit väldigt glad. I annat fall skulle jag gärna hitta ett mindre chassi, så att det är lite lättare att gömma undan. Men om jag skulle ändra mig på den fronten - behöver chassit då bytas oavsett?

Arc Midi R2 Är nog ganska dugligt fortfarande, man tar ut den övre hårdiskburen så blir det helt OK.

Acer Predator Helios 300