Hjälp en stackars okunnig: tyst speldator för runt 11-12.000?

Permalänk

Hjälp en stackars okunnig: tyst speldator för runt 11-12.000?

Hej allihopa!

Då var det ett faktum - jag har bestämt mig för att (äntligen!) byta ut min gamla skräpdator från bronsåldern, men problemet är att jag har nästintill noll koll på allt vad moderna grafikkort och processorer heter. Om någon av er genier här i forumet har möjlighet att erbjuda lite tips och förslag på vad som skulle kunna passa mig skulle det uppskattas enormt!

Så vad är det jag letar efter?

Speldator för ca. 11-12.000 kr (min smärtgräns ligger på ungefär 13.000 kr) som klarar av moderna spel och som håller sig duglig i åtminstone några år till framöver. Något jag är väldigt mån om är att den gärna ska vara så tyst som möjligt och har chassi/fläktar som är gjorda för det (jag planerar inte att överklocka datorn).

Har också hört att 8GB RAM brukar vara dugligt men att man gärna ska satsa på runt 16GB om det går? En rangordnad "önskelista" skulle alltså vara att datorn är:

1. Tyst
2. Har 16 GB RAM
3. Gärna har 1TB hårddisk (denna punkt har jag dock inga problem att skippa om det behövs)

Det spelar ingen roll om det är en färdigbyggd dator nånstans eller i separata delar, men det behöver i så fall vara någonstans där det går att beställa montering. Mus, tangentbord, skärm och högtalare har jag redan, men saknar ett operativsystem att installera.

Är ovanstående önskemål möjligt för min budget eller är jag helt ute och cyklar med min optimism?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1079352/12k

här har du ett ljuddämapde chassi med väldigt kraftfulla komponenter i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Dundaj: Stort tack för hjälpen - den uppsättningen såg intressant ut! Slår eventuellt till på den!

Ser dock att några komponenter är slut/beställningsvara. Är det någon som har en uppfattning om ungefär hur lång tid det brukar ta innan de fylls på?

Permalänk

Intel

AMD

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Spontant så säger jag NZXT H500 eller Fractals Define C som chassi, Define S är skitstort och tar onödig plats.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Spontant så säger jag NZXT H500 eller Fractals Define C som chassi, Define S är skitstort och tar onödig plats.

Kan hålla med dig angående define C men jag är inte säker på NZXT.
Tycker dock att NZXT är den snyggare av dessa.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Kollar bara att Pure Rock! Slim hamnar åt "rätt håll", vilket Pure Rock! INTE gjorde när jag köpte det. (får ha flänsen åt andra hållet och fläkten under eller över). Tror Arctic can funka dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Denna kanske? https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3870133&view=b

Tyst överdimensionerad kylare, grafikkort med hög fabriks överklock och fet kylare.

Det går diskutera vad som är tystast, ett stängt "ljuddämpat" chassi eller ett öppnare mesh men enligt mig vinner öppet alla dagar i veckan. Hur mycket det ska låta ställer man in genom att göra egna fläktkurvor.

Tror GamerNexus gjorde test på det här och kom fram till att öppet var bättre eftersom det kylde mer och man kunde ha fläktarna på lägre varvtal.

Permalänk
Medlem

@ScreamingPineapple:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12477746

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Kan hålla med dig angående define C men jag är inte säker på NZXT.
Tycker dock att NZXT är den snyggare av dessa.

Skrev H400 istället men så kom jag på att det är det mATX så jag ändrade det. Men byter man ut bräda till mATX så funkar det.

Permalänk
Medlem

Klämde in så mycket prestanda/tystnad jag kunde inom budgeten, vad som offras är lagring men Prestanda>Lagring för speldator.

Permalänk

Oooh, så många bra förslag och tips; enormt tack för all hjälp! Det här blir klurigt att bestämma sig!

Edit: Kanske dum följdfråga, men... ljudkort? Är inte det något man behöver köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScreamingPineapple:

Oooh, så många bra förslag och tips; enormt tack för all hjälp! Det här blir klurigt att bestämma sig!

Edit: Kanske dum följdfråga, men... ljudkort? Är inte det något man behöver köpa till?

Näe, alla moderkort sedan många år har ljudchip inbyggt som är alldeles utmärkt för oss vanliga användare (film, spel, musik osv). Vet knappt vem som kan behöva ett dedikerat ljudkort, ngn som producerar egen musik kanske..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Klämde in så mycket prestanda/tystnad jag kunde inom budgeten, vad som offras är lagring men Prestanda>Lagring för speldator.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,256271,293315,296063,239648,108849,284731,294000,269879

Hmm, jag gillade den här kombinationen, men fick precis mail från Webhallen att "tillvald CPU-kylare passar ej" och därför går det inte att slutföra order.

Är det fråga om för stor kylare/för litet chassi? De tipsar om att byta till den här istället: https://www.webhallen.com/se/product/264771-Noctua-NH-U12S-SE...
men jag vet inte om den verkar lite väl liten för att kunna kyla ordentligt/vara tyst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScreamingPineapple:

Hmm, jag gillade den här kombinationen, men fick precis mail från Webhallen att "tillvald CPU-kylare passar ej" och därför går det inte att slutföra order.

Är det fråga om för stor kylare/för litet chassi? De tipsar om att byta till den här istället: https://www.webhallen.com/se/product/264771-Noctua-NH-U12S-SE...
men jag vet inte om den verkar lite väl liten för att kunna kyla ordentligt/vara tyst?

Skickades från m.sweclockers.com

Sannolikt är att kylaren tar emot minnena då de är relativt höga och kylaren är relativt bred. Kylaren de tipsar om är bättre och enbart mindre på så sätt att den är smalare. Jag skulle definitivt köra på den istället! Det är samma som min fast med 120mm fläkt istället för 140mm. Kyler fantastiskt bra och är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

@Muumin:

Jag valde att inte lägga till en hårddisk eller större processorkylare, det är något som är så enkelt att sätta i datorn i efterhand. Se om du är nöjd med den som följer med först. (kylaren som följer med 2600X är större än vanliga Ryzen 2600)