Ojämn nedladdnings hastighet Technicolor - TG799vn v2

Permalänk
Medlem

Ojämn nedladdnings hastighet Technicolor - TG799vn v2

Hejsan!

Jag har enda sen jag skaffade Telias ADSL bredband upplevt en orimlig nedladdnings hastighet..
Då jag kör ett test via Bredbandskollen.se så säger den att jag ska ha en ner hastighet på 15-16, och när jag loggar in i routern så säger den runt 17, beroende på dag och tidpunkt.
Men när jag laddar ner spel osv, via Steam, Origin eller som i nuläget Uplay, så kommer jag aldrig någonsin över 2MB/s.
Jag har aldrig sett att jag har laddat ner snabbare än just 2MB/s och det är väldigt irriterande, då spel i dagsläget är ganska stora, och jag måste som i regel spendera en hel dag med att ladda ner ett spel, och då knappt kan röra datorn alls, för då sjunker hastigheten, och övriga spel som kräver internet blir ospelbara, pga hög latency etc..

Finns det någon här som kanske kan förklara/hjälpa mig med detta?
Jag pratade med Telia ang detta förra veckan, och det enda ja fick som svar va "öppna portar", men uPnP är aktiverat, så det ska jag väl endå inte behöva göra?
Jag gjorde det endå, men problemet kvarstår..

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Just när det kommer till Steam skulle en fräckis kunna vara inställningen Steam har för bandbreddsbesparing.
Steam > Settings > Downloads - Download Restrictions.
(Kan det vara så att du valde just 2MB under installationen av Steam klienten första gången?)

Uplay och Origin må mycket väl kunna ha liknande typ av inställningsmöjlighet, har de inte installerade, kan inte kika.

---

Att Telia ger dig svaret "öppna portar", ajajaj, jag skulle Starkt rekommendera dig att hoppa in och stänga det igen.
uPnP rekommenderar jag även att du deaktiverar!

Permalänk
Medlem

Okey, nu förstår jag varför du länka det där inlägget...
Den förklaringen har jag faktiskt aldrig föreställt mig.. Speciellt inte med tanke på att personen jag prata med hos Telia inte anmärkte det..
De är bra att ha dyslektiska drag ibland... Herre gud..

Permalänk
Medlem

@Foppski: Känn dig inte dum. Det är många som inte har någon aning om skillnaden mellan MB/s och Mb/s, Mbps, osv.

Permalänk
Medlem

I sammanhanget så anser jag att UPnP är något man skall stänga av eftersom du aldrig vet vad som egentligen händer med din brandvägg om det är aktivt. En lokal enhet kan helt på eget bevåg mappa om portar du ställt om manuellt i brandväggen.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Ja alltså jag har vare medveten om skillnaden i flera år (även om det kan va svårt för mig ibland att hålla reda på vilken av de 2 som är den lägre "varianten")
Men att jag skulle missa den "lilla" detaljen då ja kollar på resultatet av bredbandskollen och siffrorna jag får i från min router, det är det som är lite förjäkligt xD
Men detta va ju iof ett problem som jag bara brydde mig om att forska i då det var aktuellt och framför ögonen så att säga, så allt för mkt energi har jag inte ödslat på detta, men endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

I sammanhanget så anser jag att UPnP är något man skall stänga av eftersom du aldrig vet vad som egentligen händer med din brandvägg om det är aktivt. En lokal enhet kan helt på eget bevåg mappa om portar du ställt om manuellt i brandväggen.

Det har du faktiskt rätt i... Jag låter den förbi avstängd!