Skaltillverkare avslöjar trefaldig kamerauppsättning för 2019 års Iphone

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

De börjar verkligen få slut på bra ideer för att få folk att köpa ny telefon. Vikbara skärmar och massvis med kameror och allt vad de kommer med. Antar att prata med megapixlar och mhz inte räcker längre.

Vad kommer härnäst? Telefoner med 5 högtalare? Känns som vi nått en gräns där telefoner är så bra att enda anledningen att uppgradera är att skärmen går sönder eller den slutar få uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Planerat åldrande, montera in batterier som är svåra att ersätta.

Annars håller jag med om att vanliga mobiler börjar komma till ett stadie där jag har svårt att se vad för nytt som kan komma. Bättre batteri blir allt svårare, skärm likaså. Snabbare cpu blir allt svårare att förbättra och är inte lika kritisk, kameran så hade Huwaie P30 en optisk zoom. 5G kommer snar och infinity display finns på några, men efter det?

Nej det är vikbar telefon som jag ser det stora som kan komma den närmsta tiden.

Min gissning med nästa iPhone helt klart bättre än förra generationens iPhone och ett givet köp för den som ska ha den bästa iPhonen. Men jag tror inte så många uppgraderar när telefonerna ser likadana ut. Frågan är inte om den kommande iPhone med alla dessa kameror blir mindre snygg?

Jag beskylls ibland för att anse att man kan lägga tokmycket pengar på en hårdvara, men då vill jag ha en tokmycket bättre hårdvara.
Ta och visa upp en Galaxy Fold och en Galasy S10 inför er mormor och fråga om hon ser någon skillnad?
Visa sedan upp iPhone Xs och den kommande iPhone och ställ samma fråga..
Poängen är att det blir mycket pengar för lite saker och dessa saker är främst för tekniknördar, där många idag som köper dyra telefoner inte är tekniknördar. Och argument som snabbare cpu, bättre kamera, ännu bättre display inte betyder så mycket när skillnaden är marginell.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill att mobilerna ska bli mindre?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Mitt abonnemang kostar 149 kronor i månaden och har mer surf än jag någonsin gjort av med. Bortsett från när fibern låg nere ett par dagar.

Jag törs påstå att en mycket stor majoritet inte har behov av obegränsad data.

Olika objektiv som passar olika situationer. Men ja, man kan fråga sig nyttan av dom när bilderna de tar nästintill enbart är till för att synas på facebook och dyl.

Jag har aldrig haft problem med mottagning men jag håller med om batteritiden. Borde väl räcka att göra telefonen ett par millimeter tjockare för att kunna få en märkbart bättre batteritid.

Som miljömupp tycker jag det är ganska skönt att utvecklingen stagnerat en del. Då kanske fler ifrågasätter om man verkligen måste uppgradera titt som tätt.

Så länge ingenting går sönder är det en försvinnande liten grupp av befolkningen som inte klarar sig med en fem år gammal telefon...

Kan lätt nå 20 GB på en dag, snittar 300-500 GB/mån, men då tittar jag mycket på 4K Youtube Varför ha fiber när man får 100/50 (Stabilt 24/7) med 4G via mobilen? (Inte krånglat en endaste gång, ca 40 ms ping dock, men gör inget för mig )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Planerat åldrande, montera in batterier som är svåra att ersätta.

Själv tycker jag väl detta är lite av ett icke problem? Tror det kostar 500 kronor att byta till ett äkta batteri av en auktoriserad verkstad för min iphone 8. Just nu efter 18 månader så ligger min på 90% batterihälsa. Så säg att jag behöver byta i höst, då känner iaf inte jag att det är en sur peng att lägga upp. Batteri är ju trots allt en färskvara.

Tror det är lite dyrare för iphone X och uppåt. Men lär väl ändå vara under 10% av telefonens kostnad. Så vettetusan om iaf jag tycker det är så farligt.

Fast det är väl klart... Bäst hade väl varit om man kunde byta själv och spara någon hunka, fast hade den varit vattentät då ex...?

Skrivet av anon159643:

Men jag tror inte så många uppgraderar när telefonerna ser likadana ut. Frågan är inte om den kommande iPhone med alla dessa kameror blir mindre snygg?

Jao håller med om att det är svårt att veta vad den stora massan tycker. Dock anser jag att det inte är någon speciell stor skillnad mellan första iphonen och iphone 8, ändå uppgraderade väl "folk"? Jag bytte iaf från iphone 6s till iphone 8 och tyckte det var ett värt byte! Och de lurarna är ju näst intill identiska för det otränade ögat.

Skrivet av anon159643:

Ta och visa upp en Galaxy Fold och en Galasy S10 inför er mormor och fråga om hon ser någon skillnad?
Visa sedan upp iPhone Xs och den kommande iPhone och ställ samma fråga..

Är inte fold ett sidosteg snarare än efterföljaren till S10? Iaf så jag uppfattat det.

Men visst. Jag håller med om att om det är viktigt att andra lätt kan se att man köpt en ny dyr mobil så är samsung ett bättre val.
Iphone är väl lite mer stealth wealth. Om man nu ska snacka status och mobiler.

Permalänk
Medlem

En bra kamera i telefonen är alltid trevligt att ha, speciellt då det är "kameran man har med sig" i >99% av fallen. Skulle jag ranka viktiga funktioner skulle det hamna högt upp (högre än stort batteri, så länge det är stort nog att klara sig genom dagen under iallafall halvdan användning).

Dock skulle jag helst se att de fick ned storleken mot Iphone SE på någon modell igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Är det bara jag som vill att mobilerna ska bli mindre?

Om du vill ha en mindre så går en del rykten om att dom har en iPhone SE 2 på ingång, som sagt rykten men ”ingen rök utan eld”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag använder sällan kamera. Jag tycker det räcker med en kamera för att hålla nere priset på telefonen. Fler kameror gör telefonen dyrare.

Jag är tvärtom. Kamera och minnessystem är vad jag kan tänka mig att betala för.
Fast - du behöver inte bekymra dig så mycket om kamerakostnaderna. Modulerna kostar bara ett par dollar styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag är tvärtom. Kamera och minnessystem är vad jag kan tänka mig att betala för.
Fast - du behöver inte bekymra dig så mycket om kamerakostnaderna. Modulerna kostar bara ett par dollar styck.

lol nej.
Dollars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Är det bara jag som vill att mobilerna ska bli mindre?

Jag hade gärna haft en mindre, vikbar mobil. Hade varit coolt med motsvarande 6" men i mindre format än dagens mobiler.

Det är riktigt skönt med prylar som är lätta att ta med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Från Ming-chi Kuo. Han har goda källor.
Oavsett vilken graf du väljer att tro på, (de beskriver inte riktigt samma saker, i din graf är ”camera” både fram och bak inklusive face detect systemet och TrueTone blixtar) så är skillnaden i kostnad mellan olika kameralösningar måttlig.

Permalänk
Inaktiv

Varför vill ni ha vikbara telefoner?? haha

Ingen som minns gamla viktelefoner/ skjuttelefoner?

1 Korn grus är allt som krävs för att göra skiten oanvändbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/30664_50473_kuo_iPhone_expectations_l.jpg

Från Ming-chi Kuo. Han har goda källor.
Oavsett vilken graf du väljer att tro på, (de beskriver inte riktigt samma saker, i din graf är ”camera” både fram och bak inklusive face detect systemet och TrueTone blixtar) så är skillnaden i kostnad mellan olika kameralösningar måttlig.

Ja, och nu pratade ju Cooling23 om att hen önskar att det var färre kameror för att hålla nere priset. Jag är ganska säker på att Apple inte slänger på $2 på priset per kameramodul. Det intressanta är ju vad priset för konsumenten blir i detta fall

Permalänk
Medlem

Och poängen med mitt svar är att det inte har något med kostnaden för ett par kameramoduler att göra, utan om vilka features de väljer ut för att differentiera sina olika produktnivåer.
Och så är det för alla tillverkare, stora delar av kostnaden för en ny generation smartphones är fasta, så man tar ut absurt mycket pengar för de features som låter sig varieras enkelt, och som kunderna bryr sig om.

Telefonerna blir inte dyrare av ett par kameramoduler till, men tillverkarna sätter dit dem för att kunna ta bort dem på sina billigare versioner, så att säga. Och såna som jag morrar, men pyntar sedan upp 2000:- för hårdvara som kostar en tia.
Grrrr.