Permalänk
Medlem

HBO streamar "för fort"

Hejsan!
Skaffade nyligen ett gratiskonto för att titta på senaste säsongen av GoT. Däremot märkte jag något konstigt när jag tittade på första avsnittet. Intromusiken spelades ungefär en halvton högre än normalt, vilket jag sedan konfirmerade genom att lyssna på versionen på Spotify. Efter vidare undersökning verkar det som att allt på HBO, inte bara just det avsnittet spelas upp ca. 5% snabbare än vad det ska. Tror ni det är något fel på HBOs sida eller något jag kan åtgärda själv?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att uppspelningshastigheten i webbläsaren är uppställd?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Hejsan!
Skaffade nyligen ett gratiskonto för att titta på senaste säsongen av GoT. Däremot märkte jag något konstigt när jag tittade på första avsnittet. Intromusiken spelades ungefär en halvton högre än normalt, vilket jag sedan konfirmerade genom att lyssna på versionen på Spotify. Efter vidare undersökning verkar det som att allt på HBO, inte bara just det avsnittet spelas upp ca. 5% snabbare än vad det ska. Tror ni det är något fel på HBOs sida eller något jag kan åtgärda själv?

Det skrivs mycket på tex minhembio om hur inkompetenta HBO Nordic är. I detta fall är det att det att orginalet spelats in i 50 Hz men sänds i 60 Hz av HBO-Nordic.

Telia har tydligen näst sämst implementering, så har man Telia så köp HBO Nordic därifrån. Därefter kommer Cmore och sist HBO Nordic. Bäst är via Bluray, men orkar man inte vänta så är det jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det skrivs mycket på tex minhembio om hur inkompetenta HBO Nordic är. I detta fall är det att det att orginalet spelats in i 50 Hz men sänds i 60 Hz av HBO-Nordic.

Telia har tydligen näst sämst implementering, så har man Telia så köp HBO Nordic därifrån. Därefter kommer Cmore och sist HBO Nordic. Bäst är via Bluray, men orkar man inte vänta så är det jobbigt.

Men om det stämmer borde väl skillnaden vara betydligt mycket större än 5%?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har upplevt detta när man ser på vanlig TV och är van vid streamat eller nedladdat. Allt är aningen uppspeedat och röster och andra ljud en aning ljusare. Jag tror det har att göra med hur PAL fungerar mot NTSC eller film. Det borde inte vara så längre, men det är väldigt uppenbart att det är så.

Tidigare var det i alla fall så att PAL går i 50Hz (och NTSC i 60). För att mappa en inspelad film som har 24 bilder per sekund till PAL så höjde man hastigheten med ~4% vilket gav snabbare uppspelning, högre tonläge och förstås kortare speltid. Med dagens digitala format borde det inte behövas längre, men filmer spelas ju fortfarande rätt ofta in i 24 bilder per sekund så det kanske är svårt att få till det. NTSC löste det på ett annat sätt med bilddubblering istället, vet inte om det är bättre men hastigheten stämmer i alla fall.

Permalänk
Musikälskare

HBO är riktigt dåliga, håller mig borta från dom helt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

NTSC löste det på ett annat sätt med bilddubblering istället, vet inte om det är bättre men hastigheten stämmer i alla fall.

Och så får man intervallmässigt ryckiga panoreringar istället då man som sagt upprepar den föregående bilden då och då enligt ett visst mönster - jag hatar det mer än om uppspelningen går ~4% fortare...

vet inte hur inflätningen med extra-bilder görs idag på 60 Hz världen när alla kör progressivt - men med interleaving som man gjorde för NTCS-TV-bruk så kunde man fula in bilddubbleringen lite tätare så att hacken inte var lika uppenbar...

Man har samma problem med 60 Hz-material som skall konverteras till 50 Hz - där var det bilder som måste tas bort och detta gav också ryckighet vid panoreringsrörelser

det som blir riktig soppa är om man använder 24Hz material som konverteras till 60 Hz och sedan konverteras till 50 Hz.

med mycket processorkraft och liknande behandling som med algoritmer som H264 och H265 använder sig av där man nästan objektifierar bildinnehållet och kan tillverka syntetiska mellanbilder med objekten på rätt ställe med rätt tidpunkt för respektive 50 och 60 Hz - men sådan ser man aldrig på slentrian-konvertering mellan 50Hz användarna och 60 Hz användarna som tex amerikanska nyheter visade i europa och omvänt... - eller hos streaming-tjänsterna som envisas att konvertera filmerna till annan frame rate trots att nästa alla moderna uppspelningsutrustning kan anpassa sig till källmaterialets framer-rate bara den får reda på det.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer. Jämför med annan "ospecificerad källa. Intromusiken spelas upp en halv oktav högre ungefär och tar ca 1:42 i den korrekta versionen och på det lagliga strömmen tar det ca 1:38. Och ser man samma scener så har alla skådespelare något ljusare röster på HBO Nordics ström.

Detta är ju helt sjukt. För det första är jag chockad över att jag inte tänkt på det innan, och för det andra min totala förundran vilka inkompetenta sopor som driver HBO:s tjänster här i Sverige. Ofattbart dåligt.

Och då ska vi inte tala om bildkvaliteten....

Permalänk
Medlem

Spola fram med tangenterna?

Lånar tråden lite, på tal om HBO:

Vet någon hur man kan hoppa fram i filmen med tangenterna på tangentbordet? På Netflix så kan man använda höger och vänster pil för att spola fram och tillbaka. Finns något motsvarande i HBO Nordic? Jag vill alltså skippa att klicka på den där "hoppa 10 sekunder" med musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det skrivs mycket på tex minhembio om hur inkompetenta HBO Nordic är. I detta fall är det att det att orginalet spelats in i 50 Hz men sänds i 60 Hz av HBO-Nordic.

Telia har tydligen näst sämst implementering, så har man Telia så köp HBO Nordic därifrån. Därefter kommer Cmore och sist HBO Nordic. Bäst är via Bluray, men orkar man inte vänta så är det jobbigt.

Är väl betydligt troligare att det är en 23,976/24p till PAL/25p konvertering, som man gör genom att snabba upp materialet med 4%. Samma konvertering som vart standard för PAL länder sen urminnes tider för ”film” material. Är ju ett relativt nytt fenomen att kunna se filmerna i korrekt hastighet hemma, även om det är något man bör kunna förvänta sig av en streamingtjänst år 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl betydligt troligare att det är en 23,976/24p till PAL/25p konvertering, som man gör genom att snabba upp materialet med 4%. Samma konvertering som vart standard för PAL länder sen urminnes tider för ”film” material. Är ju ett relativt nytt fenomen att kunna se filmerna i korrekt hastighet hemma, även om det är något man bör kunna förvänta sig av en streamingtjänst år 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det. Det finns inget som hindrar en digital strömtjänst att skicka en 24p-"rulle" till TV:n. Det är inte analog marksänd TV vi pratar om här som du påpekar. Mycket märkligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Och så får man intervallmässigt ryckiga panoreringar istället då man som sagt upprepar den föregående bilden då och då enligt ett visst mönster - jag hatar det mer än om uppspelningen går ~4% fortare...

Jag håller inte med, uppsepeedningen stör mig väldigt. Bilddubblering är inte bra, men snabbare och ljusare röster förändrar hela känslan av en serie eller film för mig. Allt känns som Gilmore Girls liksom.

Citat:

vet inte hur inflätningen med extra-bilder görs idag på 60 Hz världen när alla kör progressivt - men med interleaving som man gjorde för NTCS-TV-bruk så kunde man fula in bilddubbleringen lite tätare så att hacken inte var lika uppenbar...

Man har samma problem med 60 Hz-material som skall konverteras till 50 Hz - där var det bilder som måste tas bort och detta gav också ryckighet vid panoreringsrörelser

det som blir riktig soppa är om man använder 24Hz material som konverteras till 60 Hz och sedan konverteras till 50 Hz.

med mycket processorkraft och liknande behandling som med algoritmer som H264 och H265 använder sig av där man nästan objektifierar bildinnehållet och kan tillverka syntetiska mellanbilder med objekten på rätt ställe med rätt tidpunkt för respektive 50 och 60 Hz - men sådan ser man aldrig på slentrian-konvertering mellan 50Hz användarna och 60 Hz användarna som tex amerikanska nyheter visade i europa och omvänt... - eller hos streaming-tjänsterna som envisas att konvertera filmerna till annan frame rate trots att nästa alla moderna uppspelningsutrustning kan anpassa sig till källmaterialets framer-rate bara den får reda på det.

Precis. Problemet är ju att en 50 eller 100Hz apparat inte går jämt upp mot 24 fps. Så vi borde alla gå emot riktig 120Hz på TV-apparater och kräva att kanalerna följer detta. Men då måste vi komma bort från SD-TV. Alternativet är 300Hz som bara kräver jämn dubblering för 24, 50 och 60Hz, men det är ju långt borta.

Permalänk
Medlem

Om man prenumererar på HBO och de inte klarar av att leverera en vettig tjänst så skulle i alla fall jag skaffa materialet från ”annat” håll. Bättre kvalite och inga konstigheter att spela upp.

För att ha gott samvete fortsätter du förstås att vara prenumerant på deras tjänst.

Permalänk
Medlem

På hbo nordice går musiken i ca 177 bpm. På spotify i 170 jämnt. Ca 4% snabbare på hbo Nordic. Har aldrig tänkt på det. Bra fångat!

HBO Nordic ryker så fort samtliga jag delar det med har sett klart på game of thrones.

Permalänk
Medlem

Ni måste ha väldigt känsliga musiköron som märker skillnad på en halv oktav eller 4%. De allra flesta människor märker ingen skillnad inklusive jag. Tycker HBO Nordic som ingår i mitt Telia TV abonnemang utan extra kostnad fungerar riktigt bra här. Har dock aldrig använt HBO's egen strömningstjänst då jag inte känt behovet eftersom det finns i digital boxen redan.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tror också att det har med musiker-öra och trummis/basisttaktkänsla eller att man sett förlagor i 'rätt' hastighet innan och röstminnen bra nog som gör att man reagerar för ~4% pitchhöjning - Jag har i alla fall inte det örat. Däremot de visuellt ryckiga panoreringar och rörelserna sticker i ögat och irriterar oerhört, ni som kör 144Hz och skriver långa inlägg om misstänkta GPU-problem för lilla minsta microfrysning/staggering i rörelser i spelet borde också ha reagerat på detta - eller???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Tror också att det har med musiker-öra och trummis/basisttaktkänsla eller att man sett förlagor i 'rätt' hastighet innan och röstminnen bra nog som gör att man reagerar för ~4% pitchhöjning - Jag har i alla fall inte det örat. Däremot de visuellt ryckiga panoreringar och rörelserna sticker i ögat och irriterar oerhört, ni som kör 144Hz och skriver långa inlägg om misstänkta GPU-problem för lilla minsta microfrysning/staggering i rörelser i spelet borde också ha reagerat på detta - eller???

Tja jag har visserligen hållit på en del med musik men jag tror inte jag har särskilt känsliga öron.

Jag märkte detta först efter att ha skippat traditionell tv några år, kollade jag på något hemma hos någon annan så kändes uppspeedningen ganska markant. Först kändes män mer feminina på typ Vänner sen märkte jag att talet gick snabbare också. Musiken tänkte jag inte på i början. Jag märkte ingen skillnad när jag gick åt andra hållet, alltså när jag gav upp vanlig tv för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Detta är en av orsakerna till att min hemmabio enbart matas med Blu-ray.
Köper inte dyr utrustning för att sedan inte utnyttja den fullt ut.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Förra säsongen märkte jag inget, fast nu när jag vet om det så hörde jag det direkt när någon pratade. Det lät nästan som någon hade andats in helium. Går inte längre att titta på det sättet nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Streamar via Cmore och har faktiskt reagerat på detta också, tänkte först att jag inbillade mig men here we are.

Men jag måste tillägga, en oktav spänner över tolv tonsteg och en höjning med en oktav innebär att man dubblerar en nots frekvens mätt i Hz. 4% höjning innebär en höjning med lite mindre än en semiton i skalan. Rätt ska vara rätt...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem

Cirka 4% snabbare är inte ens i närheten halv oktav. (Exakt blir det ju 1/24 snabbare).

En oktav är en dubblering i frekvens. Man kan dela upp en oktav i 1200 cent, där 100 cent motsvarar en halvton. (Går 12 halvtoner på en oktav, om man räknar med liksvävig temperatur (typ all modern västerländsk musik) där alla halvtoner har samma geometriskt avstånd från varandra.)

Om man delar upp en oktav i 12 halvtoner med lika stort "geometriskt" avstånd från varandra, och delar upp oktaven i 1200 cent så kan vi istället räkna ut hur många cent (x i ekvationen nedan) en ökning på 1/24 (cirka 4%) är. Så här:

2x/1200 = 25/24
x/1200 = log2 (25/24)
x = 1200 * log2 (25/24) ≈ 70,7

Skillnaden blir alltså 70,7 cent. En halvton är 100 cent. Inte ens en halvton i skillnad.

En halv oktav (600 cent) däremot vore att motsvara en ökning på (2600/1200 - 1) ≈ 41% i frekvens.

Ja, om man har musiköra så blir absolut en höjning på cirka 70 cent märkbar och även störande, och det är lätt att man "fördärvar" sitt gehör genom att lyssna på "ostämd" musik på det sättet. Men det är absolut inte en halv oktav.

Referenser:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Liksv%C3%A4vande_temperatur
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cent_(musik)

Edit: Här är också lite testtoner för att illustrera:

Referenstonen A4 (440 Hz)
Referenstonen A4 ökad med 25/24 i frekvens (25/24 * 440 = 458 1/3 Hz)
En halv oktav upp från A4 (D♯5, 622,254 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att ha gott samvete fortsätter du förstås att vara prenumerant på deras tjänst.

Du tycker alltså man skall uppmuntra fortsatt klantighet och kompromiss med kvaliteten? Varför?

Bättre isåfall spara pengarna och köpa Blueray eller annat korrekt format ( även om det behövs göras senare ). Plus poäng om du även informerar dem varför du inte vill prenumerera så de vet varför de tappar kunder ( ifall de bryr sig ).

Permalänk
Medlem

Största problemet med nordic är ju dess skitkvalite gällande både ljud bild! Pixelsmörja...
Jäkla skillnad mot när man streamar samma serier genom netflix eller amazon prime...

Permalänk
Bildexpert 📺

Så HBO använder den gamla PAL-speedup-lösningen från VHS- och DVD-eran för att få till 50 Hz till sin streamingtjänst, förmodligen för att det fungerar bättre med linjär-TV. Okey då, det kan jag förstå.

Men för en streamingtjänst där den absoluta majoriteten uppspelning sker i 60 Hz via boxar, webbläsare och smart-TV-system, hur tänker man där? Så vi får fel tonart och ljusare röster på allt, plus att vi får hacken från helvetet när 50 Hz-material spelas upp i 60 Hz.

Edit: Jag ser förresten endast GoT vi Blu-ray och väntar helt enkelt in skivsläppet. Klarar inte av den usla kvaliteten hos HBO. Blir fysiskt påverkad av allt hackande.

Permalänk
Medlem

Jag som är totalt omusikal och taktlös till förbannelse och som misslyckades att spela triangel som behövde tre slag på sig under en uppvisning/spelning av nån låt i skolan.
Hör denna skillnad 80-90% av gångerna och är det nåt jag hört/sett i några minuter en gång innan så hör jag det 100%.

Så även idioter som mig utan musiköra/trum/basistkänsla hör detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du tycker alltså man skall uppmuntra fortsatt klantighet och kompromiss med kvaliteten? Varför?

Bättre isåfall spara pengarna och köpa Blueray eller annat korrekt format ( även om det behövs göras senare ). Plus poäng om du även informerar dem varför du inte vill prenumerera så de vet varför de tappar kunder ( ifall de bryr sig ).

Jag tänkte mer på att vissa av principsak aldrig använder icke-officiella källor. Jag tänkte att en prenumeration kan rättfärdiga ett sådant beslut för just dessa människor.

Att köpa bluray är förstås ett bättre alternativ men som du säger så kan inte det göras förrän långt senare.

Personligen tycker jag att man med gott samvete kan använda övriga källor så länge marknaden för media ser ut som den gör. Jag sover i alla fall väldigt gott om nätterna

Tidigare i mitt liv har jag förmodligen betalat närmare 100.000 kronor för olika media men i och med att jag digitaliserat mitt bibliotek har jag nu helt andra krav. Jag är villig att betala men inte för hur det ser ut idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Så HBO använder den gamla PAL-speedup-lösningen från VHS- och DVD-eran för att få till 50 Hz till sin streamingtjänst, förmodligen för att det fungerar bättre med linjär-TV. Okey då, det kan jag förstå.

Men för en streamingtjänst där den absoluta majoriteten uppspelning sker i 60 Hz via boxar, webbläsare och smart-TV-system, hur tänker man där? Så vi får fel tonart och ljusare röster på allt, plus att vi får hacken från helvetet när 50 Hz-material spelas upp i 60 Hz.

Edit: Jag ser förresten endast GoT vi Blu-ray och väntar helt enkelt in skivsläppet. Klarar inte av den usla kvaliteten hos HBO. Blir fysiskt påverkad av allt hackande.

Bara en liten parantes, slipper man dessa "hack från helvetet" om man spelar video på en dator med bildskärm med adaptiv synk (G-sync / FreeSync)? Isf en liten otippad extra bonus med att ha adaptiv synk.

Permalänk
Bildexpert 📺

@pv2b: Det gör man tyvärr inte. Skulle tänka mig en teoretisk möjlighet ifall webbläsaren byggde sin uppspelningsmotor baserat på exempelvis Direct X och lät GPU rendera. Samt att tjänsten i fråga verkligen kodade materialet i sin ursprungliga hastighet. Skulle gissa att HBO redan från början snabbar upp till 25 fps och sedan koda videoströmmen till 60 Hz. Vilket förklarar varför HBO är så ryckigt hur mycket jag än försöker.

Funktioner för att få rätt frekvens på film finns dock dokumenterat, till exempel från AMD där Freesync tidigt beskrevs som en funktion för just detta. Där det även fungerar med äldre GPU:er som annars inte kan synka adaptivt med spel. Men har vare sig sett något exempel på detta eller hört att någon använder sådana funktioner.

Med HDMI 2.1 finns det funktioner för att uppnå samma sak och att kunna växla frekvens utan att synka om hela TDMS-kedjan. Återstår att se hur det blir. Räknar inte med att HBO står längst fram på barrikaden för att få detta att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tidigare i mitt liv har jag förmodligen betalat närmare 100.000 kronor för olika media men i och med att jag digitaliserat mitt bibliotek har jag nu helt andra krav. Jag är villig att betala men inte för hur det ser ut idag.

Min poäng var att sålänge alla fortsätter prenumerera och betala så kommer det att se ut exakt som det gör idag, för ingen behöver förändra någonting för att förbättra sig.

Om man istället ger sina pengar till de som levererar den kvalitet man vill ha och klagar högljudt på de som inte gör det, så kan man både sova med gott samvete och hjälpa till med att få till en förändring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Min poäng var att sålänge alla fortsätter prenumerera och betala så kommer det att se ut exakt som det gör idag, för ingen behöver förändra någonting för att förbättra sig.

Om man istället ger sina pengar till de som levererar den kvalitet man vill ha och klagar högljudt på de som inte gör det, så kan man både sova med gott samvete och hjälpa till med att få till en förändring.

Du har absolut en poäng men samtidigt så ger ju du hbo mer pengar för att de har en undermålig teknisk lösning, vilket väl är motsatsen till vad du vill. Du betalar dem ett gäng hundralappar för att få se en säsong av en serie långt efter den var ny.