Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

Efter förra sommarens lidande beställde jag en portabel AC jag med. Beräknad leverans första veckan i maj. Det blev en Innova IGPCX-35 med 3,5kW kyleffekt, 53dB (påstådd) vid max effekt och R290 köldmedium. Nästa steg blir att bygga alt. hitta en lämplig fönstertätning, Airblock 360 verkar ju helt klart vara en kandidat. 👍

Jag återkommer med omdöme när jag fått hem och testat den! 🙂

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Ser ut som att jag helt har missförstått vad ett fönsterkit är! Tänkte mig att det var något i stil med ett dammsugarsmunstycke som helt enkelt gör utblåsten smalare så att man kan kan ha en liten glipa av fönster/dörr öppet. Frågan är varför såna inte finns? Är givetvis inte lika optimalt som att isolera helt, men det gör ju fortfarande skillnad liksom.

Även jag beställde precis en EXP34U338CW. Får leverans i mitten av Maj nån gång, förhoppningsvis har det inte hunnit bli 30 grader utomhus innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Avbeställde den och körde på Electrolux EXP34U338CW istället, blev lite nojjig över ljudnivån på den EXP34U538CW.

Skickades från m.sweclockers.com

De har ju samma, db 64 dB.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Inte på Electrolux hemsida!

https://www.electroluxhome.se/jamfor/?groupId=1811&products=9...

Och Pricerunner säger att 45 decibel är det tystaste på den mindre och 63 decibel är det tystaste på den större.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ser ut som att jag helt har missförstått vad ett fönsterkit är! Tänkte mig att det var något i stil med ett dammsugarsmunstycke som helt enkelt gör utblåsten smalare så att man kan kan ha en liten glipa av fönster/dörr öppet. Frågan är varför såna inte finns? Är givetvis inte lika optimalt som att isolera helt, men det gör ju fortfarande skillnad liksom.

Även jag beställde precis en EXP34U338CW. Får leverans i mitten av Maj nån gång, förhoppningsvis har det inte hunnit bli 30 grader utomhus innan dess

De jag har sett, är designade för amerikanska fönster dvs såna man drar rakt upp.

Jag har fönster med gångjärn i sidorna, jag tog en OSB-skiva och kapade till i rätt storlek och gjorde ett hål för slangen igenom den och satte dit i fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ser ut som att jag helt har missförstått vad ett fönsterkit är! Tänkte mig att det var något i stil med ett dammsugarsmunstycke som helt enkelt gör utblåsten smalare så att man kan kan ha en liten glipa av fönster/dörr öppet. Frågan är varför såna inte finns? Är givetvis inte lika optimalt som att isolera helt, men det gör ju fortfarande skillnad liksom.

Även jag beställde precis en EXP34U338CW. Får leverans i mitten av Maj nån gång, förhoppningsvis har det inte hunnit bli 30 grader utomhus innan dess

Finns sådana kit. Brukar följa med, jag fick ett utblås som smalnade av som man klämde i fönstret med justerbara kanter och en kompis fick något man fäste runt hela fönstret med drag kedja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Problemet med fönster-tygkit och dom flesta medföljande fönster-kit med bara en ram är ju att värmen åker tillbaks in igen, och det är riktigt varm luft som kommer ur slangen.
Provade själv förra sommaren och löste det till slut med att leda ut värmen i kökets frånluftsventil istället.
Ska fixa till lite snyggare och bättre i år med att öppna fönstret helt innåt, sätta dit en tunn lätt träskiva för hela fönsterhålet, tätningslister mellan skivan och fönstret, och sen ett hål för slangen i skivan, med ett frånluftsdon med insektsnät på utsidan.
Jag förlängde slangen ett par meter förra året med en plastslang, funkade rätt länge men smälte tillslut av värmen och gick av. Så blir aluminiumslang den här gången istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Inte på Electrolux hemsida!

https://www.electroluxhome.se/jamfor/?groupId=1811&products=9...

Och Pricerunner säger att 45 decibel är det tystaste på den mindre och 63 decibel är det tystaste på den större.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är från Electrolux hemsida.

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

AC är sjukt svårt att bli helt nöjd med. Har jobbat mig igenom 3 stycken genom åren och det är svårt att bli riktigt nöjd.

I alla situationer så kompromissar man mellan låg ljudnivå med hög värme och buller med behaglig temperatur. Det senare blir ett givet val när det är för varmt och man kan stänga ute en del buller med bra hörlurar. I kombination med att man vänjer sig är det ändå en rimlig lösning.

Bullernivåerna skiljer sig lite men inte så mycket i faktiska decibel vad jag sätt. De jag provat genom åren låter alla väldigt likt och specifikationerna på luftkonditionering märks ofta ut som 60-65 dB. Vilket förvisso är ett ganska stort spann i ren ljudnivå.

Jag har sett någon Electrolux-modell (denna kanske) som varit under 60 dB, men de är så sjukt svåra att få tag på att jag gav upp när jag försökte (kanske är bättre nu). Har man hus hade jag överväg att köpa en billig luftvärmepump med kylförmåga så man kan placera kompressorn på utsidan istället. Det kostar mer, men kan det nog vara värt.

Jag fick lite panik nu i Påskhelgen när många lagerstatus förvandlades från "I lager" till "Inkommer i maj" att jag begav mig till NetOnNet och köpte Andersson ARC 2.3. Kändes som mycket kylförmåga för pengarna. Den är uppackad men har inte provat den än. Nämn mig med @ om ni vill veta mina synpunkter på den, så återkommer jag efter test.

Hade varit awesome om där fanns fler tester på portabla AC att luta sig mot. Det känns lite som man köper grisen i säcken och hoppas på det bästa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det är väldigt tråkigt att informationen inte stämmer överens på deras hemsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det är väldigt tråkigt att informationen inte stämmer överens på deras hemsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jeeepp, sjukt oklart med information på denna marknaden uppenbarligen. Man blir bortskämd som komponententusiast känns det som, där information finns i överflöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

AC är sjukt svårt att bli helt nöjd med. Har jobbat mig igenom 3 stycken genom åren och det är svårt att bli riktigt nöjd.

I alla situationer så kompromissar man mellan låg ljudnivå med hög värme och buller med behaglig temperatur. Det senare blir ett givet val när det är för varmt och man kan stänga ute en del buller med bra hörlurar. I kombination med att man vänjer sig är det ändå en rimlig lösning.

Bullernivåerna skiljer sig lite men inte så mycket i faktiska decibel vad jag sätt. De jag provat genom åren låter alla väldigt likt och specifikationerna på luftkonditionering märks ofta ut som 60-65 dB. Vilket förvisso är ett ganska stort spann i ren ljudnivå.

Jag har sett någon Electrolux-modell (denna kanske) som varit under 60 dB, men de är så sjukt svåra att få tag på att jag gav upp när jag försökte (kanske är bättre nu). Har man hus hade jag överväg att köpa en billig luftvärmepump med kylförmåga så man kan placera kompressorn på utsidan istället. Det kostar mer, men kan det nog vara värt.

Jag fick lite panik nu i Påskhelgen när många lagerstatus förvandlades från "I lager" till "Inkommer i maj" att jag begav mig till NetOnNet och köpte Andersson ARC 2.3. Kändes som mycket kylförmåga för pengarna. Den är uppackad men har inte provat den än. Nämn mig med @ om ni vill veta mina synpunkter på den, så återkommer jag efter test.

Hade varit awesome om där fanns fler tester på portabla AC att luta sig mot. Det känns lite som man köper grisen i säcken och hoppas på det bästa.

Med luftvärme pump blir man alltid nöjd 😉. Ha hela acn på balkongen och led in kylan med rör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med luftvärme pump blir man alltid nöjd 😉. Ha hela acn på balkongen och led in kylan med rör?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon bra portabel sådan för ca 5000 kr? Jag bor i hyresrätt och får inte montera AC tex. Jag får redan nu 24-26 grader i sovrummet så det börjar bli tajt.

Jag har för övrigt tittat på Electrolux (exp34u338cw) men den tog precis slut i beställning. Står som slut i lager.
Vad finns för övriga alternativ?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Undra om man kan motivera köp av Electroluxen bara för att få ned ljudvolymen jämfört med den vi köpte förra året? Den kyler hela lägenheten helt okej men ljudvolymen är rätt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Undra om man kan motivera köp av Electroluxen bara för att få ned ljudvolymen jämfört med den vi köpte förra året? Den kyler hela lägenheten helt okej men ljudvolymen är rätt hög.

vad har du nu?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Överväger installation av riktig luftvärmepump med redig kylfunktion... Tack och lov överlever vi än så länge, men det var lite småjobbigt förra året utan AC... Portabel har jag aldrig fått att funka tillfredställande, däremot. :\

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns det någon bra portabel sådan för ca 5000 kr? Jag bor i hyresrätt och får inte montera AC tex. Jag får redan nu 24-26 grader i sovrummet så det börjar bli tajt.

Jag har för övrigt tittat på Electrolux (exp34u338cw) men den tog precis slut i beställning. Står som slut i lager.
Vad finns för övriga alternativ?

Inte vad jag vet. Folie i fönstren kör jag även med pumpen då inte ens den klarar konstant sol in i sovrummet, ser fult ut men är effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte vad jag vet. Folie i fönstren kör jag även med pumpen då inte ens den klarar konstant sol in i sovrummet, ser fult ut men är effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag funderar på att skaffa det också, persiennerna är ju fullt neddragna. Jag har både morgon och eftermiddagssol på mina väggar.

Tror ni om något som denna? Kass? Kan skickas till mig och kostar 309 euro. Har ju fått helt ok betyg om man nu ska lyssna på 300 tyskar.
https://www.amazon.de/SUNTEC-mobiles-lokales-Klimager%C3%A4t-...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att skaffa det också, persiennerna är ju fullt neddragna. Jag har både morgon och eftermiddagssol på mina väggar.

Tror ni om något som denna? Kass? Kan skickas till mig och kostar 309 euro. Har ju fått helt ok betyg om man nu ska lyssna på 300 tyskar.
https://www.amazon.de/SUNTEC-mobiles-lokales-Klimager%C3%A4t-...

Frågan är nog hur högt den låter och hur stort ditt rum är eller hur mycket den sks kyla. 80kvm borde funka till de flesta 1or och 2or

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan man fästa en portabel ac av typ https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond... en sån vid friskluftsventil för att slippa ha en slang ut genom fönstret?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kan man fästa en portabel ac av typ https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkond... en sån vid friskluftsventil för att slippa ha en slang ut genom fönstret?

Yes, rekommenderar ändå hemmabyggd fönsterkit. Tänk på att man egentligen inte ska förlänga varmluftröret. Läs egentligen, på jobbet har vi 10 meter och den fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Överväger installation av riktig luftvärmepump med redig kylfunktion... Tack och lov överlever vi än så länge, men det var lite småjobbigt förra året utan AC... Portabel har jag aldrig fått att funka tillfredställande, däremot. :\

Bor man i villa är det inget att tvivla på. Bara göra. Önskar man bodde i hus, då hade man haft en tvådelad till sovrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bor i en liten stuga som är en gammal ombyggd tvättstuga på 38kvm.
Ända fönstret jag har sitter över diskbänken och är det blir väldigt opraktiskt att köra frånluftsslangen ut därigenom.

Funderar på nått av dessa för att täta runt nån av mina 2 dörrar
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07GJP25K7/ref=ox_sc_act_...

https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

Den ifrån amazon kommer garanterat att funka men vill ha utsuget närmre marken. Annars är den praktiskt om man vill sätta den på entrédörren.
Den infrån Trotec är jag lite skeptiskt till om den går att fästa på en dörr som öppnas utåt då bilderna endast visar dörrar som går innåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att skaffa det också, persiennerna är ju fullt neddragna. Jag har både morgon och eftermiddagssol på mina väggar.

Tror ni om något som denna? Kass? Kan skickas till mig och kostar 309 euro. Har ju fått helt ok betyg om man nu ska lyssna på 300 tyskar.
https://www.amazon.de/SUNTEC-mobiles-lokales-Klimager%C3%A4t-...

Håller du till inom rikets gränser? "Does not ship to sweden" står det för mig..

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Yes, rekommenderar ändå hemmabyggd fönsterkit. Tänk på att man egentligen inte ska förlänga varmluftröret. Läs egentligen, på jobbet har vi 10 meter och den fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle du kunna lägga in en bild på hur ditt hemmabyggda fönsterkit ser ut? Står mellan att köpa airblock 360 eller bygga något eget.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Håller du till inom rikets gränser? "Does not ship to sweden" står det för mig..

Står "skickas beroende på adress" om man översätter, jag loggade in med mitt konto och den godkänner att skickas till mig i kassan, dock tillbehören jag tittade på kunde inte skickas då det var annat bolag.
https://imgur.com/a/OnoCaXe
Jag har dock inte köpt den, frågan är om jag borde slå till och hoppas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fick hem min AC för några veckor sedan, vet att lagrerna kommer ta slut fort i år så lika bra att vara tidig.
Får väl se om 3.5kw räcker för ett lagom stort vardagsrum + hall dock.

Snickrade till en skiva så luften inte kommer in igen också.

Än så länge omöjligt att testa den då det max varit 22 grader ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Såpass! Tur jag inte drog ut på det då. Var slut hos lokala Hornbach, så blir väl leverans någon gång i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

lyckades du beställa den med hemleverans? Jag kan inte välja det på någon av modellerna hos hornbach. "Webbköp f.n. ej möjligt" men de finns i lager i diverse butiker. Dessvärre finns inget Hornbach på rimligt avstånd från Norrköping. Stockholm verkar vara närmaste.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

En fråga till, vi har 120kvm hus just nu, och vi har tänkt flytta till hösten så vill inte installera en fast luftvärmepump utan vill ha portabel vi kan ta med oss.

Skulle det funka att köpa en på 3500-4000W och ha i vardagsrummet/kök(är kanske 50kvm) för att sedan flytta till sovrummen innan läggdags? Eller borde man köpa två stycken för att få ett behagligt klimat inomhus? Två stycken blir nästan lika dyrt som en luftvärmepump så köper helst bara en haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Skulle du kunna lägga in en bild på hur ditt hemmabyggda fönsterkit ser ut? Står mellan att köpa airblock 360 eller bygga något eget.

Har det inte monterat nu, men tog bilder från min instagram från förra året.