Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Men om det stämmer borde väl skillnaden vara betydligt mycket större än 5%?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om nån annan redan sagt det men det är förmodligen från 24fps till 25fps. Vilket är ca 4%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har absolut en poäng men samtidigt så ger ju du hbo mer pengar för att de har en undermålig teknisk lösning, vilket väl är motsatsen till vad du vill. Du betalar dem ett gäng hundralappar för att få se en säsong av en serie långt efter den var ny.

Nej, det stämmer inte alls.

Jag ger pengar för en högkvalitetsversion av en produktion ( oavsett vem som gjort den ). Viktig skillnad mot att betala för deras undermåliga streamingtjänst.

Serien ser man ju pirat i native såfort bra kvalitet finns att ladda ned.

Om HBO drar slutsatsen att jag "betalar för en undermålig teknisk lösning" när jag köper en blueray kopia av GoT så har de ännu kassare marknadsanalyser än vad de har tekniska lösningar för kvalitetsstreaming.

Permalänk
Medlem

Detta är inget konstigt. Det är samma på de flesta svenska streamingsajter, SVT play, TV4 Play, C More etc. Man får masters levererade för TV med PAL-speedup, och dessa ligger till grund för streaming-filerna också. Så har det varit sedan tidernas begynnelse. Vissa märker det, andra inte. Ser man bara till att ha 50hz output på sin utrustning så rullar det på med bra flyt. Apple-TV switchar numera automatiskt till 50hz output. Chromecast får man dock ställa om manuellt. Har man absolut gehör eller gör A/B-test så hörs skillnaden i ljudet, men det är samma på vanliga TV-sändningen.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/576i#PAL_speed-up

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Nej, det stämmer inte alls.

Jag ger pengar för en högkvalitetsversion av en produktion ( oavsett vem som gjort den ). Viktig skillnad mot att betala för deras undermåliga streamingtjänst.

Serien ser man ju pirat i native såfort bra kvalitet finns att ladda ned.

Om HBO drar slutsatsen att jag "betalar för en undermålig teknisk lösning" när jag köper en blueray kopia av GoT så har de ännu kassare marknadsanalyser än vad de har tekniska lösningar för kvalitetsstreaming.

Vad jag menade är att du belönar dem med mer pengar på grund av deras dåliga tekniska lösning. Men GoT var ganska billigt på Br såg jag, så det gäller väl inte riktigt. Det viktiga är väl att du klagar högljutt som du säger i ditt första inlägg. Utan det är du bara en nöjd kund från deras synvinkel liksom.

Jag har testat deras streamingtjänst ett antal gånger och sagt upp den med hänvisning till just deras dåliga tekniska lösning (och dåligt plattformsstöd och dåligt utbud), vet inte om det hjälper heller men det är i alla fall något som går fram till någon på HBO.

Permalänk
Inaktiv

Ganska illa att HBO fortfarande inte kan göra något rätt. Hade gärna sett att Netflix fått lite seriös konkurrens från något håll, de är lite för stora men dock men en överlag bra tjänst förstås.

Något sagt om TV-serien kommer dyka upp på UHD-BD framöver? Som bäst verkar den ha lanserats på Bluray.

Permalänk
Medlem

Kan inte kolla eller lyssna på material där de har speedat upp det med 4%, tycker alla låter som piff och puff, speciellt de manliga rösterna låter löjliga. Förstör hela inlevelsen och den enda jag kan tänka på.

Kör alltid bluray i den mån det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Kul att HBO tog mer betalt och med bindningstid från början. "Vi har så bra utbud så vi kan".

Dom har tydligen så bra utbud så dom kan strunta helt i den tekniska biten... eller kan dom ha fel där med kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som har HBO och har sett det senaste avsnittet av GoT, hur upplevde ni bildkvaliteten? Jag streamar från Cmore och det var under all kritik. Många scener är ju väldigt mörka och jag hade massor med komprimeringsartefakter i bilden.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

@Halogen: Det är inte perfekt bild i hbo Nordic med avseende till artefakter du nämner. Att avsnittet är mörkt är ett stilistiskt val av producenterna, som jag personligen inte har något emot. Men det är svårt för mig att göra någon generell jämförelse gällande den hårda komprimeringen, för hbo Nordic är min enda källa.

Det var dock bättre bild på hbo Nordic än de 4.9 GB webb ripparna jag testade att ta hem

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ni som har HBO och har sett det senaste avsnittet av GoT, hur upplevde ni bildkvaliteten? Jag streamar från Cmore och det var under all kritik. Många scener är ju väldigt mörka och jag hade massor med komprimeringsartefakter i bilden.

Fruktansvärt dålig kvalitet på min LG C8. Såklart pga komprimeringen, och ju bättre TV ju tydligare blir det. Speciellt första halvan av avsnittet. Denna säsongen kommer se fantastisk ut på Bluray HDR när det kommer. Bra läsning i ämnet.

Jag önskar att HBO:s grejer åtminstone kunde nå samma kvalitet som Netflix och leverera HDR, och inte snabbat upp materialet. Då hade jag inte gnällt. Netflix är inte Bluray-kvalitet, men så nära nog att det inte tar bort något från upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hehhe jo det har ju varit tydligt att det varit rätt hårt komprimerat tidigare också. Men när avsnittet är 90% i mörker så blir det extremt tydligt och irriterande att det komprimeras så hårt. Lite synd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Fruktansvärt dålig kvalitet på min LG C8. Såklart pga komprimeringen, och ju bättre TV ju tydligare blir det. Speciellt första halvan av avsnittet. Denna säsongen kommer se fantastisk ut på Bluray HDR när det kommer. Bra läsning i ämnet.

Jag önskar att HBO:s grejer åtminstone kunde nå samma kvalitet som Netflix och leverera HDR, och inte snabbat upp materialet. Då hade jag inte gnällt. Netflix är inte Bluray-kvalitet, men så nära nog att det inte tar bort något från upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

BD/UHD-BD utgåvorna kan inte komma en dag för tidigt. Nu har jag inte sett något avsnitt från senaste säsongen ännu men redan blivit spoilad av skitsidan the Verge (den som skriver rubriker borde strypas med taggtråd) samt sett problematiken med senaste avsnittet.

Riktigt trist när HBO lägger ner sådana enorma summor men inte lyckas med det viktigaste, distributionen och ge produktionen den kvalité den förtjänar.

I mitt fall en B7V så ska försöka avvakta lite till. Att se hela säsong 8 när den är klar är fortfarande planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

BD/UHD-BD utgåvorna kan inte komma en dag för tidigt. Nu har jag inte sett något avsnitt från senaste säsongen ännu men redan blivit spoilad av skitsidan the Verge (den som skriver rubriker borde strypas med taggtråd) samt sett problematiken med senaste avsnittet.

Riktigt trist när HBO lägger ner sådana enorma summor men inte lyckas med det viktigaste, distributionen och ge produktionen den kvalité den förtjänar.

I mitt fall en B7V så ska försöka avvakta lite till. Att se hela säsong 8 när den är klar är fortfarande planen.

Det går åt båda hållen. De som producerar serien gör kreativa val helt fritt vad det verkar. De är väl plockade från Hollywood där distributionen är till biografer och Bluray. HBO kunde valt att tvinga dem anpassa den konstnärliga presentationen till de begränsningar som deras strömningstjänster och digitala kabelkanaler har. Men så är inte gjort tyvärr.

De har inte samma resurser som Netflix, Apple, Google och Amazon att leverera högkvalitativa strömmar. Tar bort enormt mycket från upplevelsen. Speciellt i en serie av den typen GoT är där det visuella är så viktigt.

Det är en enorm pina att mörklägga in absurdum, leka med gammainställningar och Oled-ljus för att se något och på köpet får man en massa horribel macro-blocking i mörka scener.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, ännu fler argument att vänta in BD-versionen av GoT.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ni som har HBO och har sett det senaste avsnittet av GoT, hur upplevde ni bildkvaliteten? Jag streamar från Cmore och det var under all kritik. Många scener är ju väldigt mörka och jag hade massor med komprimeringsartefakter i bilden.

Nu har iof HBO notoriskt dålig bildkvalitet, men nu senaste avsnittet hade vart en mardröm för alla plattformar. Såg det via AmazonPrime och generellt så ligger den plattformen i framkant när det kommer till streamingkvalitet, men även där var det banding galore.

Nästan som att jag måste köpa blurayen å rippa för att få ett nytt "worst case" material för att testa encoders med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ni som har HBO och har sett det senaste avsnittet av GoT, hur upplevde ni bildkvaliteten? Jag streamar från Cmore och det var under all kritik. Många scener är ju väldigt mörka och jag hade massor med komprimeringsartefakter i bilden.

Totalt värdelöst på HBO, och det är ingen överdrift, det är verkligen skräp. Vissa mörka scener är bara en homogen mörk bild som skimrar i 3 nyanser av svart.

Stängde av efter 2-3 minuter av kontinuerligt gråtande av blod ur ögonen och testade en amazon webrip, den var ju helt klart bättre men den var f*n inte bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men för en streamingtjänst där den absoluta majoriteten uppspelning sker i 60 Hz via boxar, webbläsare och smart-TV-system, hur tänker man där? Så vi får fel tonart och ljusare röster på allt, plus att vi får hacken från helvetet när 50 Hz-material spelas upp i 60 Hz.

Jag tycker det vore intressant om någon med lite kunskap i ämnet kunde jämföra ett par streamingtjänsters kvalitet.
Det vore också kul att höra hur dom tänker kring såna här "fulhack".
Vem vet, om någon publicerar en artikel om hur dåliga vissa tjänster är kanske dom faktiskt får lite press på sig att förbättra sig?
Ett förslag till dig och resten av Swec-gänget

/ Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att en 50 eller 100Hz apparat inte går jämt upp mot 24 fps. Så vi borde alla gå emot riktig 120Hz på TV-apparater och kräva att kanalerna följer detta. Men då måste vi komma bort från SD-TV. Alternativet är 300Hz som bara kräver jämn dubblering för 24, 50 och 60Hz, men det är ju långt borta.

De flesta TV-apparaterna har ju dock inga problem att driva panelerna i 24 (23,976), 50 eller 60 Hz så man behöver inte vara låst till dubblering eller liknande. Boxar som Apple TV (enligt tidigare person här i tråden) och Nvidia Shield TV kan båda göra detta. På den sistnämnda kan applikationer så som Kodi sänka uppdateringsfrekvensen automatiskt för att matcha källmaterialet (tror även att den kan sample:a om ljudet med pitch correction om ändring av uppdateringsfrekvensen inte fungerar bra med ens hårdvara). Det är klockrent när man kollar på svenska Play-kanaler via Retrospect-pluginen exempelvis. Vad jag vet finns det officiella API:er för att göra det i native-appar på åtminstone Android TV.

Tyvärr så hjälper ju det ovan inte när tjänsten som tillhandahåller materialet redan gjort den undermåliga konverteringen. Det visar dock att det egentligen är ett problem som man har en bra lösning för sedan länge.

Skrivet av Laxpudding:

@pv2b: Det gör man tyvärr inte. Skulle tänka mig en teoretisk möjlighet ifall webbläsaren byggde sin uppspelningsmotor baserat på exempelvis Direct X och lät GPU rendera. Samt att tjänsten i fråga verkligen kodade materialet i sin ursprungliga hastighet. Skulle gissa att HBO redan från början snabbar upp till 25 fps och sedan koda videoströmmen till 60 Hz. Vilket förklarar varför HBO är så ryckigt hur mycket jag än försöker.

Funktioner för att få rätt frekvens på film finns dock dokumenterat, till exempel från AMD där Freesync tidigt beskrevs som en funktion för just detta. Där det även fungerar med äldre GPU:er som annars inte kan synka adaptivt med spel. Men har vare sig sett något exempel på detta eller hört att någon använder sådana funktioner.

Med HDMI 2.1 finns det funktioner för att uppnå samma sak och att kunna växla frekvens utan att synka om hela TDMS-kedjan. Återstår att se hur det blir. Räknar inte med att HBO står längst fram på barrikaden för att få detta att fungera.

Se mitt svar ovan. Funktioner för att lösa detta finns redan, även om det är bra att det dyker upp standarder för det. Det bygger ju dock på att tjänsterna inte mixtrar med materialet innan, precis som du påpekar. Tyvärr är väl just det sistnämnda det stora problemet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni måste ha väldigt känsliga musiköron som märker skillnad på en halv oktav eller 4%. De allra flesta människor märker ingen skillnad inklusive jag. Tycker HBO Nordic som ingår i mitt Telia TV abonnemang utan extra kostnad fungerar riktigt bra här. Har dock aldrig använt HBO's egen strömningstjänst då jag inte känt behovet eftersom det finns i digital boxen redan.

Hör det inte på musiken men rösterna! Låter som smurfar!!! Long night ska vara 1t 22min, HBO Nordic är den på 1t 17min. Uppenbar skillnad!

Permalänk
Inaktiv

Testade en gratismånad på HBO Nordic och måste säga att skillnaden är markant mot vanliga hastigheten. Jag hade ju sett denna tråd innan jag testade så jag kan inte lova att jag uppfattat det annars. Men allting är högre pitch än normalt och alla rörelser känns för snabba.
De erbjuder inte 4k heller, HBO nordic känns minst sagt som en ripoff.