NAS på samma fas som kyl/frys?

Permalänk
Medlem

NAS på samma fas som kyl/frys?

Vi har en musikstudio där vi har en strömbrytare som stänger ner allt utom en grupp där Kyl/frys + larm sitter på. Detta av säkerhetsskäl så att inte nån glömmer en gammal rörstärkare på som börjar brinna. Lite paranoja, men vi har rara prylar i studion...

Samtidigt vill vi ha en BU på alla projekt som ligger på vår studiodator.
Eftersom NASen ska vara på hela tiden så är vi hänvisade till den enda gruppen som ligger utanför huvudströmbrytaren men jag fick höra av en bekant att det kunde vara skadligt att ha NAsen på samma fas som kylskåpet. Ligger det någon sanning i det?
Hur skulle ni ha riggat en BU-lösning som säkkopierade våra projekt automatiskt när studiodatorn är på?
Tacksam för vägledning

Permalänk
Medlem

NASen behöver ju inte alltid vara på.
Vad tror du om att ha en liten UPS till NASen och koppla den till en grupp som ni bryter
När strömmen bryts stängs NASen ner kontrollerat och startar igen när strömmen går på.
Ni kan ju såklart stänga ner manuellt varje gång ni ska bryta strömmen men då ska ni ju komma ihåg det också.

Permalänk
Medlem

Varför det skulle vara skadligt att ha NASen på samma fas som kylskåpet förstår jag inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanek212:

Varför det skulle vara skadligt att ha NASen på samma fas som kylskåpet förstår jag inte alls.

Störningar orsakade av kyl/frys. Vilket jag inte tror är alls så vanligt som ifrån mikrovågsugnar? Och då riktigt gamla modeller.

Permalänk
Medlem

Skälet att man lägger kyl frys separat är väl snarare att man inte vill att säkringen går pga av att något annat som är kopplat på samma säkring går sönder och därmed och stänger av kyl och frys.

Kan ju orsaka vattenskador och att all mat blir förstörd..

Permalänk
Medlem

En tänkbar förklaring är att kyl/frys drar så mycket ström vid start att det påverkar NASen. Det beror i så fall hur känslig NASen är och elnätets skick.

Permalänk
Medlem

Tack för input! En UPS låter som en bra idé!

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att ni oroar er i onödan. Kylskåpet kommer inte att störa NAS:en om det inte är något allvarligt fel på den, och om nu NASen skulle gå sönder och kortslutas så att det blir strömavbrott till eran studiokyl så har ni väl inte alltför dyrbara matvaror där.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara ett problem med faser så skulle 30% i snitt av alla hemma nasar vara döda

Permalänk
Medlem

Det är nog inget problem att ha NAS och kyl/frys på samma grupp.

Påminner mig dock om ett fall jag läste om på nåt audio forum, där användaren hade slumpmässiga störningar i sitt ljudsystem. Enligt honom kunde problemet lokaliseras till ett gammalt kylskåp som fanns i (hyres)lägenheten, teorin var att den gamla bi-metall termostaten hade slitits på ett sätt som orsakade transienter i lägenhetens elnät när den kopplades från och till, och plockades upp av hans ljudsystem som var på samma fas (gammal 1-fas lägenhet).

Men det lär nog inte gälla för er NAS. Inkopplingsströmmarna för ett kylskåp är också så små att något spänningsfall att tala om blir det inte. Så vet inte vad din bekant kan ha haft i åtanke.

Permalänk
Rekordmedlem

Nasen bör inte vara inkopplad till elnätet alls när den inte utför backupper, handlar det om en backupenhet så ska alla kablar fysiskt avlägsnas från den då den inte används för att minska risken för att den slås ut av elfel så att försöka ha den igång hela tiden är ren dumhet om det handlar om en backup.
Du kanske däremot har den som en temporär plats för mellanlagring och sedan gör backup på den till nått annat ?
Hursomhelst, en backup ska inte ha någon kontakt med vare sig lokalt nätverk, internet eller elnätet för att ge maximalt skydd för datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade definitivt rekommenderat UPS till alla sorters NAS och servrar. Om inte annat bara för att slippa att den gnäller på en när strömmen går plötsligt och den stängdes av plötsligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hade definitivt rekommenderat UPS till alla sorters NAS och servrar. Om inte annat bara för att slippa att den gnäller på en när strömmen går plötsligt och den stängdes av plötsligt.

En NAS gör väl ingen annan nytta än att den överbryggar kortare strömavbrott. Är det åsknedslag och liknande man vill skydda sig från så är ju ett överspänningsskydd billigare och bättre. Jag skulle då inte kosta på en UPS till en NAS, om jag nu inte bodde någonstans där det dagligen blev korta strömavbrott och det var stor risk att datan korrumperas genom att det blir strömavbrott under skrivningen.

Sen vet jag inte vad du menar med att den "gnäller" över att strömmen stängts av. Man använder ju en NAS som en nätverksenhet, och det enklaste är att man ställer in den på att starta om automatiskt när strömmen kommer tillbaka, så man behöver ju inte interagera med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rFisH:

...hänvisade till den enda gruppen som ligger utanför huvudströmbrytaren men jag fick höra av en bekant att det kunde vara skadligt att ha NAsen på samma fas som kylskåpet.

Tänkte tillägga att det är skillnad på grupper och faser, så även om ni skulle ha NASen på en annan grupp kan det fortfarande vara samma fas.

Det stämmer att utrustning som drar stora strömmar och startas eller stängs av väldigt snabbt kan skapa problem i elnätet.
Dock räknas kyl och frys oftast in i den kategorin, istället räknas ofta hissar och andra tyngre maskiner som ofta används inom industrin.
Kan tänka mig att ni kan få problem om ni har någon industri som förbrukar stora mängder el.

Kort och gott så behöver du inte separera NAS och kylskåp om ni inte har kända problem.
En UPS som rekommenderades skulle kunna lösa era problem, men alla UPSer filtrerar inte elen (Det finns både Offline och Online UPSer). Men det känns som att det blir en dyr lösning för att få en automatisk avstängning när strömmen försvinner.

Några alternativ ni kan överväga:
1. Installera NASen med kyl & frys
2. Stäng av NASen innan ni går hem.
3. Köp nya strömbrytare för era instrument så ni inte behöver slå av säkringarna (Säkringar är ändå inte gjorda för att slås av och på hela tiden).
4. Placera NASen någon annanstans, typ hemma. (förutsätter tillräcklig hastighet på internet)