Återanvända delar från Apple Mac Pro 1.1 till PC-bygge

Permalänk
Medlem

Återanvända delar från Apple Mac Pro 1.1 till PC-bygge

Hej,
Jag har precis plockat ner min Mac Pro från 2006 och tänkte använda chassit att bygga min nya PC i. Tanken slog mig när jag plockade ner maccen att det borde gå att återanvända PSUn och kylningen för CPUn samt alla fläktar. Känns onödigt att kasta grejjer som går att använda.

Jag förstår att jag får modda om plintarna till moderkortet till 24 pin men kommer det att funka tror ni, och kommer Kyltornen att räcka att kyla en Intel i9 9900?

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet saknar 3V3 sense och POWER_OK vad jag kan se, blir nog knepigt att bygga om det till ATX-kompatibelt.

Kylartornen ser seriösa och välbyggda ut men hur är det med infästning i moderkortet? Tveksamt att hålbilden motsvarar vad som krävs på LGA1151.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Fästena för CPU-kylarna är troligen helt fel för ditt Intel-moderkort. Dessutom har jag för mig att de där faktiskt är rätt små.
Jag skulle stoppa i en så pass stor luftkylare som får plats och sen välja moderna tysta chassifläktar med PWM-styrning.

Det är rätt många som har byggt PC i gamla Mac Pro-lådor, faktiskt, och det ska finnas specialdelar att köpa, som t.ex. bakplåtar just för det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.