Permalänk
Medlem

Defekt 3-pins Y-splitter?

Har få SYS_FAN kontakter på mitt moderkort. Har däremot en PWR_FAN men den ger 12V hela tiden oavsett vad jag testat.

Jag vill driva två 3-pins fläktar via en SYS_FAN kontakt på moderkortet.

Köpte följande:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationmodd...

Men när jag fick adaptern såg den ut såhär:
https://i.imgur.com/Cem72Ch.jpg

Ville inte riskera något och testa. Mycket konstigt att det ska se ut så. Borde jag kasta kabeln och köpa något annat?

Permalänk
Medlem

Den ska se ut så där. Den gula kabeln är till för att skicka varvtalsinformation till moderkortet, och det fungerar inte om flera fläktar skickar en sån signal. Så adaptern löser det problemet genom att helt enkelt bara läsa av varvtalet från en av fläktarna och ignorera den andra.

Permalänk
Medlem

du får nog titta på en annan lösning, står ju t.o.m längre ner på netonnets sida
"Endast en av kontakterna ger utslag i bios. T.ex. för att ansluta en chassiefläkt och en CPU-fläkt till moderkortet."

så om du vill styra dem separat så kanske en fläkthub är ett bättre alternativ.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@perost: Tack.

@Farthiner: Har ingen fläkthub eller liknande. Alla fläktar är kopplade till moderkortet. Men för att driva två fläktar är det alltså fel kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Men för att driva två fläktar är det alltså fel kabel?

Det kommer fungera fint att driva två fläktar med den. Men du kommer inte kunna styra fläktarna individuellt, utan båda fläktarna kommer få samma spänning.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

@perost: Tack.

@Farthiner: Har ingen fläkthub eller liknande. Alla fläktar är kopplade till moderkortet. Men för att driva två fläktar är det alltså fel kabel?

nej det är rätt kabel men den kommer bara läsa varvtalet från en av fläktarna går fortfarande spänningsstyra dem med dessa imellan men kommer gå efter den fläktens varvtal som är kopplad med alla 3 pinnarna den andra är bara en slavfläkt som kommer köra samma fläktkurva som masterfläkten på adaptern.

dessa adaptrar är väl mest anpassade för om man har flera av samma fläktar så man kan para ihop dem i en kontakt då de har samma specifikationer så sätter du den ena att bara snurra 600rpm så kommer bägge snurra 600rpm.

om du monterar olika fläktar säg en 1000rpm max och en 2000rpm max och ställer dem på 50% (säg att du har 1000rpm fläkten kopplad på masterkontakten och ställer in 500rpm) så kommer den masterfläkten gå i 500rpm och den andra i 1000rpm då det är 50% av max farten eller rättare sagt 50% av 12V dvs 6V matning.

vill du kunna styra alla fläktar helt individuellt är det en fläkt per kontakt eller en en "fan controler" som gäller som.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tackar!

Nu löst!

Båda fläktarna är för övrigt Noctua P12.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Tackar!

Nu löst!

Båda fläktarna är för övrigt Noctua P12.

ja då borde det fungera bra då de antar jag har samma max varvtal dvs de kommer gå i samma hastighet på bägge som du ställer den varvtalslästa fläkten att gå.

f.ö. skulle klippa av det okopplade lödstiftet på kontakten så det inte råkar lägga sig mot nånstans och kortsluta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows