Vad skulle ni göra med infocare? Kan man lita på dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Vad skulle ni göra med infocare? Kan man lita på dem?

Hej på er, jag behöver hjälp och era åsikter.

Jag har köpt en dator från HP (I slutet på februari) och det är ett problem med den som kortfattat går ut på att datorn ger ifrån sig ett tjutande ljud, vilket blir värre vid laddning av laptopen, det är tydligt att det är ett fel som fanns på datorn innan jag fick den, och det är mycket lätt att bevisa. Iallafall, problemet är inte därför jag skriver.

Jag har pratat med HP service eller vad de nu heter och som vanligt vill de lämna in laptopen på lagning och vägrar ge mig tillbaka pengarna, men nu har jag fått en fraktsedel från Infocare. Efter att ha läst på om dem så får jag ett mycket dåligt intryck och jag känner på mig att om jag lämnar in laptopen till dem kan jag lika gärna raka av mig håret pga den stress som kommer ske.

Så, då är frågan... Vad ska jag göra? Vad skulle ni göra?

Men vilka andra utvägar har jag att välja på?

Att kräva tillbaka pengarna från HP själva? Reklamationsrätten? Magiska tomtar? Nämner att jag inte är helt emot att få den lagad, utan det är mer efter att ha läst om infocare som jag fick den här frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Skicka in i låt dem felsöka. Majoriteten av ärendena går ändå rätt till. Men sällan det skrivs om dessa tillfällen

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Säljaren har rätt att försöka rätta till felet. Låter som att du är förbi eventuell ångerrätt så du har inte mycket alternativ. Tjutet du nämner låter som coil-whine och är generellt något man kan förvänta sig på laptops men såklart finns det olika nivåer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

@pålis: Vad jag misstänker också, dock är det väldigt högt här.

https://vocaroo.com/i/s0bcBquOmpfa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av KanKan:

@pålis: Vad jag misstänker också, dock är det väldigt högt här.

https://vocaroo.com/i/s0bcBquOmpfa

Låter hemskt Hoppas du får det fixat. Jag hade inte pallat att höra det där ljudet konstant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Simoneriksson:

Låter hemskt Hoppas du får det fixat. Jag hade inte pallat att höra det där ljudet konstant.

Tack. Och det som gör mig irriterad är att det annars är en mycket bra dator som jag annars skulle vara 110% nöjd med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av KanKan:

@pålis: Vad jag misstänker också, dock är det väldigt högt här.

https://vocaroo.com/i/s0bcBquOmpfa

Haha ja, med laddaren lät det som ett 56k modem som letar uppkoppling Hoppas du får det fixat. Alltid segt när man hamnar i ändlösa service-ärenden med relativt nya produkter. Kolla så att dom bytt ut moderkortet när du får tillbaka datorn så att dom inte bara kör nån fuling.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Dec 2004

Skulle väl inte säga att de är direkt opålitliga, vad är du rädd för?
Innan man skickar iväg något bör man ju ta bort ev extrautrustning och ta backup på det du inte vill förlora, gäller ju oavsett vart man skickar grejerna.

Sen att folk direkt vill ha pengarna tillbaka om det är något garantifel, man får ju räkna med att sådana ibland förekommer.
På dyrare (professionella) maskiner är det vanligt med "på platsen"-garanti där en tekniker kommer ut till dig och antingen åtgärdar på plats eller tar med sig datorn till sitt kontor lokalt.

Inte för att försvara utan mer förklara hur det är:

Garantiservice är oftast inte särskilt lönsamt för företagen som utför servicen, de får för det mesta en fast (rätt låg) summa från tillverkaren (HP t ex) för varje ärende. Tiden som är beräknad för att utföra arbetet är oftast snävt tilltagen (inkl administration och logistik) och om något strular eller att teknikern inte hinner få iväg de defekta delarna tillräckligt snabbt (ibland ska de skickas samma dag), kan det bli en kostnad snarare än ett lönsamt arbete.

Om det inte blir bättre efter service beror det ibland på att riktlinjerna/bedömningskriterierna från tillverkaren vad som ska bytas och om något ska bytas kan vara bristfälliga eller rätt snåla. Felet ligger många gånger inte hos företaget som utför servicen utan hos tillverkaren.

Men som slutanvändare vill man ju att sakerna ska fungera rätt och utan krångel..

En grundregel när det gäller fel är att om det finns synliga fysiska skador går det inte under garantin.
Tjutande, pixelfel, högt fläktljud osv är inte lika tydligt och beror på hur tillverkaren bedömer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Det är absolut inget fel på infocare killarna.

MacBook Pro 15" Touch - Asus XG Station Pro - Sapphire Pulse Vega 56
Louqe Ghost S1 - Asrock Phantom Z390 - 8700K
PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Spiffman:

Det är absolut inget fel på infocare killarna.

Har inte mött dem själv så jag kan inte säga, blir bara något orolig med alla recensioner om infocare som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Alla stora aktörer anlitar dem och de gör förmodligen 1000 tals reparationer varje dag, självklart är någon kass men det kan lika gärna vara dispatchern som loggat fel delar
Nu har du ju inte nbd utan måste skicka in men jag är säker på att det kommer gå kanon.

MacBook Pro 15" Touch - Asus XG Station Pro - Sapphire Pulse Vega 56
Louqe Ghost S1 - Asrock Phantom Z390 - 8700K
PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av KanKan:

Har inte mött dem själv så jag kan inte säga, blir bara något orolig med alla recensioner om infocare som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är ju att de flesta bara ger betyg eller feedback när de är missnöjda, det är sällan någon skriver av sig om hur bra deras reparation/service gick.
Majoriteten av deras ärenden går troligtvis smärtfritt men dessa kommer du aldrig kunna läsa om någonstans, har själv haft ett gäng olika enheter skickade till Infocare genom åren och aldrig haft några problem.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Ta gärna bra bilder av datorn innan den skickas in så kan du klaga om den kommer tillbaka repig eller på annat sätt "hanterad".

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo, väntar på hennes S8 ;-) )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Stefanp67:

Ta gärna bra bilder av datorn innan den skickas in så kan du klaga om den kommer tillbaka repig eller på annat sätt "hanterad".

Detta, eller ännu bättre spela in en video där du filmar hela datorn samt nerpackning och försegling, hade en kompis som skickade iväg sin dator och fick tillbaka den med spricka i skärm och flötig som fan, han hade som tur var gjort exakt detta och när dom försökte neka så hade han videon som bevis, vart inget mer tjafs efter det.

p.s. filma även uppackning!