Modifiera bios för Palit nvidia geforce gtx 1060 3gb

Permalänk
Medlem

Modifiera bios för Palit nvidia geforce gtx 1060 3gb

Hej,

jag vill höja max power limit från 140w till 160w men för att göra det behöver jag öppna bios-en (86.06.11.00.48) i ett program som heter Maxwell II Bios tweaker (alternativt Kepler bios tweaker) men dessa program meddelar att min bios eller gpu är "unsupported device". Jag har prövat att öppna olika palit-bios-versioner och även motsvarande bios från evga, msi, asus men det gick inte heller. Jag prövade med "remove eeprom write protection" genom att använda programmet nvflash men det hjälpte inte heller. Jag e-mailade även nyss till Palit min önskan att de ska göra min gpu till en igenkänd supported device. Vad kan jag göra?

https://i.imgur.com/pKQcRer.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte provat dem själv men eftersom GTX 1060 tillhör familjen Pascal är jag inte förvånad att varken Maxwell BIOS Tweaker eller Kepler BIOS Tweaker stödjer den.

Verktygen har dessutom ingenting att göra med Palit som inte heller lär tycka om att folk hackar deras BIOS så du kommer inte att få något svar från dem.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jag hittade en bios for MSI (MSI GTX 1060 3 GB BIOS) och dess target är 200w och power limit 216w (min gpu har 120-140w). Vågar jag flasha om min gpu med denna msi-bios (min gpu har dubbla bios som backup-säkerhet)?

https://www.techpowerup.com/vgabios/189336/msi-gtx1060-3072-1...

Jag ska fråga Palit om de kan utge en ny bios version med högre power limit.

Permalänk
Medlem

Testa denna: https://www.techpowerup.com/download/nvidia-nvflash-with-boar...

Skrivet av frer8833:

@Andreaz1: Jag hittade en bios for MSI (MSI GTX 1060 3 GB BIOS) och dess target är 200w och power limit 216w (min gpu har 120-140w). Vågar jag flasha om min gpu med denna msi-bios (min gpu har dubbla bios som backup-säkerhet)?

https://www.techpowerup.com/vgabios/189336/msi-gtx1060-3072-1...

Jag ska fråga Palit om de kan utge en ny bios version med högre power limit.

I regel fungerar det, har flashat genom Nvflash på ett antal olika generationer utan problem, men det är inte riskfritt.
Jag har alltid gjort det o likaså nu med en aggressiv GTX 980Ti bios.

Man kan blanda mellan olika tillverkare så länge det är samma chip o minnesmängd.

Palit kommer inte hjälpa dig. Överklockning,moddning osv är på egen risk.

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Vad ska jag göra om det blir knas? Är det lätt att fixa? Ok, jag tror jag ska pröva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Warrior28: Vad ska jag göra om det blir knas? Är det lätt att fixa? Ok, jag tror jag ska pröva.

Beror på vilket problem som uppstår.

Är den instabil o kraschar i spel så är det bara o flasha till en annan bios, jag gick igenom 6 bios innan jag hitta den bästa.

Om du däremot inte får en bild alls vid uppstart är det lite värre.
Har du inbyggd grafikkrets så använder du det så man ser vad man gör o flashar därefter som vanligt.

Edit,ehh du har ju dubbla bios, bara köra

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Jag håller på att flasha om men jag fick meddelandet att firmware image pci subsystem id does not match, jag försökte ändå men den säger att det finns eeprom skydd, ok jag vet hur man tar bort det, jag återkommer strax med hur det gick.

Checking for matches between display adapter(s) and image(s)...

Adapter: GeForce GTX 1060 3GB (10DE,1C02,10DE,1C02) H:--:NRM S:00,B:01,D:00,F:00

EEPROM ID (9D,1253) : ISSI IS25WQ040 1.65-1.95V 4096Kx1S, page

WARNING: Firmware image PCI Subsystem ID (1462.3285)
does not match adapter PCI Subsystem ID (10DE.1C02).

Please press 'y' to confirm override of PCI Subsystem ID's:

Permalänk
Medlem

Yes

Blir alltid mismatch då det är ett annat kort

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Wow det funkade, tack, jag ska pröva senare att överklocka. Glad påsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Warrior28: Wow det funkade, tack, jag ska pröva senare att överklocka. Glad påsk.

Kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Warrior28: Wow det funkade, tack, jag ska pröva senare att överklocka. Glad påsk.

Hur gick det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Den överklockade riktigt starkt i början. Med original bios-en kunde jag överklocka gpu-cpu-n med 225mhz, med andra bios-en med 303mhz. Men sen började jag överklocka minnet och då blev det knas. Nu vågar jag inte överklocka över 225mhz igen (man ska förmodligen inte röra memory för det är nog den som pajar lättast och bör istället kanske underklocka den lite för säkerhets skull). Palit företaget svarade på min email att min gpu är inte byggd för 200 watt och kan bli skadad (men det går att sätta ett takvärde för watt-förbrukningen i msi afterburner, jag tror jag ska ha den på 180w, 80%. Edit, det var ingen bra idé för då klockar den ner sig). Men jag behåller ändå denna andra bios eftersom denna har en högre turbo frekvens som funkar stabilt. Edit: den blir sämre och sämre på att överklockas ju fler gånger den kraschar pga av för hög överklockning, så det här kanske inte var så bra idé. Jag vet inte om det beror på om den får för mycket ström vilket skadar gddr5 eller vad.

Den alternativa bios-en som jag använde drog för mycket el och hade heller inte den högsta boost-frekvensen. Jag hittade en bios för EVGA och den drar bara normal el, 120-140w, men har ändå högre boost än den som drog 200-216w (Msi Gaming X bios-en). Så jag ska pröva den nu istället, det kanske blir stabilare överklockning också om man undviker överampere.

Min Palits boostfrekvens sägs vara 1709 mhz (konstigt nog kom den under belastning upp i, enligt gpu-z, 1847mhz i top reading under 97% belastning). Msi (200w, 1936mhz i top reading i gpu-z under 97% belastning) har 1785mhz som boost. EVGA bios-en har 1835mhz som boost och jag ska kolla nu vad dess top reading blir.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Hur mycket fps har du vunnit på detta? Ge gärna mer än ett spel i exempel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Jag hann inte redigera så jag fortsätter här: EVGA biosen var lite knasig, den lät inte kortet gå högre än basfrekvensen på 136 mhz, så jag får nöja mig med en från asus med 1785 mhz som boost (120-140w). Högsta top reading utan overclock blev 1961.5 mhz (jämfört med 1847 för original biosen), och med stabil overclock med 200 mhz 2164 mhz.

Jag har inte kunnat testa med säkerhet hur många fler fps det blev i spel. I PassMarks test blev det med original bios utan overclock 9040 poäng och med asus bios utan overclock 9150 poäng. Edit: Jag testade overifierad Palit BIOS med boost frekvens på 1810 mhz (highest reading blev 1987mhz), och utan overclock så blev passmark poängen 9211 (hyggligt).

Så om någon tänker använda annan bios, pröva den med högsta boost-frekvensen men med ungefär samma watt-limit och exakt samma memory size som originalet (en bios som har mycket högre watt-limit kanske är skadlig och förbrukar i onödan en massa elektricitet). Jag hittade en lista på passande bios-ar på techpowerup.com. Edit: jag kom på att man kan även söka på overifierade bios-versioner så nu hittade jag för Palit (min gpu-märke) en bios med 1810mhz i boost (kul). Det finns även för EVGA med hela 1860 mhz i boost som jag kanske ska pröva att ha men den har kanske lite för hög max power som är på 180w (jmfrt med original som är 140w).

Permalänk
Medlem

@frer8833: Du har ingen aning alls? Var detta mest för att det är kul mer än för prestandan i sig?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jag startade om datorn och fick i passmark testet utan overclock (och utan att öppna msi afterburner) med original Palit bios 9040 score och med overifierad Palit bios 9315, top reading 1999.5 mhz (igår skrev jag 9211, 1987mhz, men det då hade jag överklockat för mycket i msi afterburner och fått krasch och då ville inte gpu-n längre gå till högsta frekvensläget), +3% poäng alltså. Tänk på att garantin kanske slutar gälla vid omflashning av bios.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Wow (negativt), jag installerade idag den senaste drivrutinen för mitt gpu (gtx 1060) och då gick min passmark score ner till 8093 (från 9315 igår. Då rollade jag tillbaka drivrutinen till en från 29 nov 2018, och då blev min passark score (utan överklockning men med alternativ bios-et) 9452. Jag skrev i förrgår att min poäng var 9211 men egentligen ska den vara alltså 9452, men de senare drivrutinerna sänker alltså prestandan, så jag ska klaga till Nvidia om deras senaste prestanda-sänkande drivrutiner (direct x12 påverkades mycket).

Resultat (utan överklockning) i Passmark-test med äldre drivrutin och alternativ bios som har högre boost-frekvens: 1:a test 9452, 2:a test 9593, 3:e test 9667, 4:e test 9603, 5:e test 9623, 6:e test 9683 (andra personers average 8972). En sak till jag gjorde idag är att städa bort alla gamla drivrutiner, så det blev en clean install (vilket gjorde att den gamla drivrutinen kunde fungera ordentligt och ge 9667 poäng).

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Jag försökte flasha en bios med extra hög boost klocka gjord för gtx 1060 6gb på mitt gtx 1060 3gb men felmeddelandet "gpu mismatch" dök upp. De har samma gpu-chip (gp106), samma antal transistorer (4400M), 16nm, etc, så vad kan jag göra? Skillnaden mellan 3gb och 6gb finns i Device ID namnet, 3gb är 10DE 1C02, 6gb är 10DE 1C03. Går det att overrajda eller ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Warrior28: Jag försökte flasha en bios med extra hög boost klocka gjord för gtx 1060 6gb på mitt gtx 1060 3gb men felmeddelandet "gpu mismatch" dök upp. De har samma gpu-chip (gp106), samma antal transistorer (4400M), 16nm, etc, så vad kan jag göra? Skillnaden mellan 3gb och 6gb finns i Device ID namnet, 3gb är 10DE 1C02, 6gb är 10DE 1C03. Går det att overrajda eller ändra?

Du ska inte flasha in en 6GB bios på ditt 3GB kort,då även om chippen heter detsamma så finns det skillnader,tex 128 cuda kärnor mer på 6GB korten samt då dubbel minnesmängd.
Även om det skulle gå att få kortet att fungera efter det så tror kortet att den har 6gb i minne så när det krävs över 3gb i spel så kraschar det.

Det går att tvinga in en bios genom att skriva -5 -6 i nvflash, gör dock inte det.

Använd en bra 3gb bios och finjustera genom Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Du ska inte flasha in en 6GB bios på ditt 3GB kort,då även om chippen heter detsamma så finns det skillnader,tex 128 cuda kärnor mer på 6GB korten samt då dubbel minnesmängd.
Även om det skulle gå att få kortet att fungera efter det så tror kortet att den har 6gb i minne så när det krävs över 3gb i spel så kraschar det.

Det går att tvinga in en bios genom att skriva -5 -6 i nvflash, gör dock inte det.

Använd en bra 3gb bios och finjustera genom Afterburner.

Jag prövade med -5 -6 men gick inte (jag lyckades dock komma runt error-meddelandet device id mismatch genom att i Nibitor ändra device ID, men sen dök det nåt annat error upp som hindrade flashning, minns inte vad, tror att Pascal kort har extra bios mismatch protection). Om jag flashar in en 6gb (för att 6gb bios-et har extra hög boost-klocka) kan jag inte då på nåt sätt limitera den till 3gb för att undvika memory-error i spel?

Jag har hittat en bra bios på 1860 mhz men ingen av alla bios-erna går över 1999.5mhz utan överklockning i afterburner, är det nån inbyggd max frekvens-limit som aldrig kommer kunna överskridas utan överklockning, i så fall kan jag ge upp med att hitta bios med ännu högre boost klocka?

Jag har en relaterad fråga som du kanske kan svara på: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556347-hex-editor-hxd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Jag prövade med -5 -6 men gick inte (jag lyckades dock komma runt error-meddelandet device id mismatch genom att i Nibitor ändra device ID, men sen dök det nåt annat error upp som hindrade flashning, minns inte vad, tror att Pascal kort har extra bios mismatch protection). Om jag flashar in en 6gb (för att 6gb bios-et har extra hög boost-klocka) kan jag inte då på nåt sätt limitera den till 3gb för att undvika memory-error i spel?

Jag har hittat en bra bios på 1860 mhz men ingen av alla bios-erna går över 1999.5mhz utan överklockning i afterburner, är det nån inbyggd max frekvens-limit som aldrig kommer kunna överskridas utan överklockning, i så fall kan jag ge upp med att hitta bios med ännu högre boost klocka?

Jag har en relaterad fråga som du kanske kan svara på: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556347-hex-editor-hxd...

Hur har det gått då? Är ditt 1060 6GB kort uppbränt o slängt eller är det nu kungen över alla här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Hur har det gått då? Är ditt 1060 6GB kort uppbränt o slängt eller är det nu kungen över alla här?

Nä, men dugligt ändå. Kortet 1060 6gb är från Palit och har en egen speciell arkitektur på vissa små detaljer t.ex. minnestypen (är ej Samsung) etc så det gick inte att cross-flasha med de andra kortens BIOSar. Men jag kom på att jag inte behöver överklocka det så mycket. Jag använder MSI Afterburner till att överklocka 200mhz (om det ens behövs; det kan gå snabbare än 2000mhz), samtidigt som jag sänker volten (för att få ner tempen) och manuellt fläkt hastigheten till 50% (det var helt onödigt med högre hastighet och oljud). Jag gjorde manuell justering genom CTRL+F och sparade profilen. Mitt kort får över 10000 poäng i Passmark Performance Test programmet, vilket är 1000 poäng högre än average. Så jag är nöjd med kortet.