Intel lanserar hela Core 9000-serien för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar hela Core 9000-serien för stationära datorer

Med de nya tillskotten i Core 9000-serien har Intel nu fyllt ut uppställningen under den upplåsta K-serien, vilket inkluderar modeller från Core i9 ner till Core i3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel får rätt på sin tillverkningsteknik snart. Har redan börjat höra hur AMD-transistorer refererar till dem som "The Giants".

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

De tror sig. Att modellerna utan grafikdel skall kosta samma som de med grafikdel är ju rätt märkligt. Samtidigt så är det väl så att de vet att de har en lojal kundskara som drillats i konsten att inte ifrågasätta utan tacksamt ta emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant, blir att uppgradera så 9900k får hoppa över till htpcn

Permalänk

Herre gud vad många processorer de har. Processorernas Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte grejen med att ta bort integrerad grafik och sedan ha samma pris på cpun. Borde det inte bli billigare om man köper en cpu utan integrarad grafik?

Däremot verkar återförsäljarna sälja F-modellerna något billigare.

i5 9400F: https://www.komplett.se/product/1120442/datorutrustning/dator...

i5 9400: https://www.komplett.se/product/1120297/datorutrustning/dator...

Men prisskillnaden är ju inte stor bara en 100 lapp. Men man kan nog inte förvänta sig mycket mer än så. Med tanke på att det kostar nog inte intel många kronor att tillverka en prcoessor med grafik kontra en utan.

Får man någon bättre överklocknings förmåga av att ta bort den integrerade grafiken? Eller blir det bara samma effekt som att stänga av det i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Jag förstår inte grejen med att ta bort integrerad grafik och sedan ha samma pris på cpun. Borde det inte bli billigare om man köper en cpu utan integrarad grafik?

Däremot verkar återförsäljarna sälja F-modellerna något billigare.

i5 9400F: https://www.komplett.se/product/1120442/datorutrustning/dator...

i5 9400: https://www.komplett.se/product/1120297/datorutrustning/dator...

Men prisskillnaden är ju inte stor bara en 100 lapp. Men man kan nog inte förvänta sig mycket mer än så. Med tanke på att det kostar nog inte intel många kronor att tillverka en prcoessor med grafik kontra en utan.

Får man någon bättre överklocknings förmåga av att ta bort den integrerade grafiken? Eller blir det bara samma effekt som att stänga av det i bios?

Jag tänkte lite samma sak. De tar ett trasigt chip (skada i grafikdelen), stänger av iGPUn, säljer det för samma pris som en komplett CPU? Vem tusan är dum nog att köpa det? Självklart ska du få lägre pris om du får färre funktioner, annars ska du alltid köpa den som har iGPUn med, och själv välja att stänga av den istället (då det är ingen nackdel öht).

Men notera att Intel tillverkar inte en CPU med och en utan. Båda är exakt samma CPU...
Enda skillnaden är att iGPUn i F är defekt, så man har valt att stänga av den, för att kunna sälja chippet, istället för att slänga det. Intel har mao rätt mycket brist i kompletta chip när man väljer att göra detta steg, då normalt har man alltid haft iGPU i alla varianter. Men med 14nm jobbande på 100%+ så är det ett sätt att få fler chip till salu.

Ang överklock... en 9900kF vs 9000k med iGPU avstängd i BIOS bör ha samma förutsättning.
Men har du iGPU på, minskar det självklart din överklock lite, då det ger mer värme och mer energikrav, även om det kan vara marginell skillnad på 8 törstiga CPU-kärnor.

Permalänk
Medlem

Mycket klagomål här ser jag angående varför det är samma pris på K och KF modellerna...

Varför ska intel bry sig egentligen så länge folk köper? Är det Intels fel då eller? Det är ju redan brist på deras processorer så dem får göra vad fan dem vill och alla 9900k för 6000kr säljer slut fortfarande.

Bakgrunden till detta som ingen här nämner är att AMD fortf står och trampar i nästan 700 MHz lägre och sämre IPC vilket får många att vilja köpa 9900k och 9700k före 2700x till att börja med trots att 2700x egentligen är mer "prisvärd". Sanningen är att AMD inte har någon produkt för folk som vill spela i höga FPS (minst 144) där CPU:n Mhz och IPC är superviktig och CPU:n bottleneckar direkt. Försök spela DotA 2/LoL/CS:Go med en Ryzen med hög fps så förstår ni att Intel och Ryzen är inte ens i samma liga och det är där inom e-sport som du hittar den kanske största gruppen PC-gamers.

Summa sumarum: Trots alla lovord om AMD på forumet så ligger dem ca 5 år efter i segmentet "hög fps gaming" där en överklockad 4790k slår 2700x klart och tydligt.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som en väldigt tråkig processor. 👎
Bara stöd för DDR4-2666. 👎
Den har ju inte stöd för DDR4-3200, vad dåligt! 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Mycket klagomål här ser jag angående varför det är samma pris på K och KF modellerna...

Varför ska intel bry sig egentligen så länge folk köper? Är det Intels fel då eller? Det är ju redan brist på deras processorer så dem får göra vad fan dem vill och alla 9900k för 6000kr säljer slut fortfarande.

Bakgrunden till detta som ingen här nämner är att AMD fortf står och trampar i nästan 700 MHz lägre och sämre IPC vilket får många att vilja köpa 9900k och 9700k före 2700x till att börja med trots att 2700x egentligen är mer "prisvärd". Sanningen är att AMD inte har någon produkt för folk som vill spela i höga FPS (minst 144) där CPU:n Mhz och IPC är superviktig och CPU:n bottleneckar direkt. Försök spela DotA 2/LoL/CS:Go med en Ryzen med hög fps så förstår ni att Intel och Ryzen är inte ens i samma liga och det är där inom e-sport som du hittar den kanske största gruppen PC-gamers.

Summa sumarum: Trots alla lovord om AMD på forumet så ligger dem ca 5 år efter i segmentet "hög fps gaming" där en överklockat 4770k slår 2700x klart och tydligt.

Så om jag förstår dig rätt anser du att det är helt okej att K och F kostar lika mycket även om F saknar grafikdel...och detta är AMDs fel eftersom de ligger efter teknikmässigt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tråkigt med så många CPUer utan quicksync-stöd. Som sagt man tar ut den största styrkan från mainstream-plattformen. Märks ju sen när ovetande lille Billy inte kan slå på QuickSync i OBS när han ska streama sina CS-matcher.

Undrar vilken byråkrati som är involverat i att de aldrig kan medge att deras CPUer klarar så mycket snabbare minneshastigheter än vad de officiellt säger. Det är liksom.. 0 chans att man får ett ex som inte skulle klara ex 3200MHz men ändå så är den frekvensen inom XMP istället för JEDEC.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så om jag förstår dig rätt anser du att det är helt okej att K och F kostar lika mycket även om F saknar grafikdel...och detta är AMDs fel eftersom de ligger efter teknikmässigt?

Jag anser att det är okej att intel kräver vad dem vill för sin produkt och konkurrenten AMD får lära sig skapa bättre CPU och pressa Intel så att folk slutar köpa Intel non-stop. Eller så får andra aktörer komma in i CPU-marknaden om AMD inte klarar av det.

Dem vet att F versionen kommer sälja som smör, ska dem sälja den för mindre när dem redan har kapacitetsproblem? Hade du velat ha mindre pengar för din vara än vad du kan få? Då vill jag göra affärer med dig!

Jag hoppas på Zen 2 men tror tyvärr aldrig AMD kommer komma ikapp Intel som det ser ut. Jag tror AMD:s bästa chans är att utveckla sina APU:er som dem är så skickliga på redan så att dem blir prisvärda och tillräckligt kraftiga för laptop och t.o.m desktop. Deras kommande APU för Playstation 5 verkar ju riktigt lovande tex.

Framtiden kanske ändå trots allt är APU för mid-range enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Undrar vilken byråkrati som är involverat i att de aldrig kan medge att deras CPUer klarar så mycket snabbare minneshastigheter än vad de officiellt säger. Det är liksom.. 0 chans att man får ett ex som inte skulle klara ex 3200MHz men ändå så är den frekvensen inom XMP istället för JEDEC.

Jag gissar bara men jg tror att det handlar om att det kan bli fel i högre hastighet även om det inte är något man märker som vanlig hemmanvändare i form av blåskärm eller krasch. Det ska vara helt stabilt helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag anser att det är okej att intel kräver vad dem vill för sin produkt och konkurrenten AMD får lära sig skapa bättre CPU och pressa Intel så att folk slutar köpa Intel non-stop. Eller så får andra aktörer komma in i CPU-marknaden om AMD inte klarar av det.

Dem vet att F versionen kommer sälja som smör, ska dem sälja den för mindre när dem redan har kapacitetsproblem? Hade du velat ha mindre pengar för din vara än vad du kan få? Då vill jag göra affärer med dig!

Jag hoppas på Zen 2 men tror tyvärr aldrig AMD kommer komma ikapp Intel som det ser ut. Jag tror AMD:s bästa chans är att utveckla sina APU:er som dem är så skickliga på redan så att dem blir prisvärda och tillräckligt kraftiga för laptop och t.o.m desktop. Deras kommande APU för Playstation 5 verkar ju riktigt lovande tex.

Framtiden kanske ändå trots allt är APU för mid-range enheter?

Jag hade nog blivit besviken om en pizzeria sålt Capricciosa-K och Capricciosa-F där F modellen saknar skinka men de ändå kostat lika mycket enbart för att den konkurrerande pizzerian bredvid inte har lika god deg

OnT så hoppas jag på Zen 2 och även om Intel har övertaget på marknaden så är jag personligen inget fan av deras prisstrategi och dåliga tillgång. Men visst, har man övertaget gällande marknadsandelar kan man göra lite som man vill

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Känns som ett desperat sätt av Intel att kunna leverera fler processorer. Men nu när de kan leverera fler processorer till marknaden borde väl priset rimligt kunna börja sänkas litegrann för att komma kapp AMDs försäljning....

Men förstås icke.... samma pris som sedan lansering... Ryzen 2 kan inte komma snabbt nog.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Min gissning F serien kommer i märkesdatorer, dessa företag köper in processorer i stora mängder för ett annat pris än vad som listas ovanför.
Min gissning kommer enkelt gå att bekräfta eller failera om en månad eller så...

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag hade nog blivit besviken om en pizzeria sålt Capricciosa-K och Capricciosa-F där F modellen saknar skinka men de ändå kostat lika mycket enbart för att den konkurrerande pizzerian bredvid inte har lika god deg

OnT så hoppas jag på Zen 2 och även om Intel har övertaget på marknaden så är jag personligen inget fan av deras prisstrategi och dåliga tillgång. Men visst, har man övertaget gällande marknadsandelar kan man göra lite som man vill

Fast om du kollar menyn på en pizzeria så kommer du märka att det finns flera exempel på pizzor med färre toppings som kostar lika mycket som dom med fler. Så det är ju typ precis så det är.

Skickades från m.sweclockers.com