Permalänk

Efter 2 år överhettar min I7 7700

Byggde datorn för ungefär 2 år sen, har kört den med vatten kylare nästan hela tiden har idag 360mm.
Den har gått stadigt på en lätt överklockning på 4,8 GHz med en max temp på 86 grader..
Här om kvällen, blå skärm och godnatt, starta om och testa både AIDA64, och OCCT och mycket riktigt överhettning.
Bytte kylpastan mellan kylblocket och värmeplåten på processorn, med exakt samma resultat.

Så min fråga är väl egentligen, kan verkligen kylpastan som är under värmeplåten på processorn bli så pass dålig efter 2 år?

Kan ju meddela att jag redan beställt der8auer Delid-Die-Mate 2 och flytande metall, och har tänkt testa detta innan jag byter både processor och moderkort.

Permalänk
Medlem

All kylpasta blir dålig om det går för varmt för länge enligt mina erfarenheter, den blir stel och försämrar mer speciellt om det är mycket överflödigt
Hur det är med den under ihs vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kolla om ihs är plan. Lägg den på ett bord och snurra på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Dubbelkoll:
Kollat så att kylaren inte beckat igen med damm?
Kollat så alla fläktar snurrar?
Du har inte uppdaterat BIOS eller annan mjukvara så kanske några fläktinställningar eller överklockningsinställningar har nollställts?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W: Kylaren är 5 månader gammal alla fläktar går som dom ska, inga uppdateringar gjorda nyligen.
Har dubbelkollat allt känns de som, och allt pekar på att nått hänt med processorn.

Permalänk
Medlem

Som Oskar skrev, kolla hur platt din IHS verkligen är och medans du har den bortplockad (efter delid) så kan du lika gärna slippa ner den så den blir platt, om den visar sig vara ojämn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk

@Fastie: Japp det ska jag göra när jag ändå har den bortplockad.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att pumpen i vattenkylningen fungera?
Kollat så alla fläktar fungera och att kylflänsarna är rena och inte skitiga?
Testat att köra utan överklockning?
Hade kollat det mesta innan jag hade öppnat processorn och gjort delid, känns lite tidigt att den skulle ge upp.

Permalänk
Medlem

Den ska inte blåskärma för den blir för varm. Den ska throttla och hålla sig på 100 grader. Det gör min iaf, fast det kanske skiljer på moderkort?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla så att kylaren som sagt inte är full med damm, kolla fläktarna så de snurrar. Men som många skriver... Kolla kylpasta för den stelnar med tiden och tappar funktion. Skall du de-lidda den... Flytande metall rockar. Kör det på alla mina datorer och grafikkort
Problemet med ett AIO system. Är att du har ju ingen flödesmätning. Dock brukar man kunna se varvtal. Om. Man har mjukvara för att kolla fläkthastighet. Visar pumpen hastighet 0 rpm. Då är det något trasigt som är sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Den ska inte blåskärma för den blir för varm. Den ska throttla och hålla sig på 100 grader. Det gör min iaf, fast det kanske skiljer på moderkort?

en överclockad cpu kan crasha vid lägre tempraturer en tempraturen den trottlar vid.
min i9 9900k med 5.1GHZ crashar när den når 90c tillexempel.
Ju extremare kylning du har desto mer kan man överclocka.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk

Delidda så ska det lösa sig. Inte otroligt att kylpastan är torr.
Förresten, hur vet du att pumpen inte är död? Blir radiatorn varm? Om inte kan det vara pumpen som lagt av och inte drar runt vattnet.

IHS ska inte vara helt platt utan lite konvex i mitten.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses