Permalänk
Medlem

Stationer med 3-4 GPU

Hej allesammans skapade mitt konto här idag efter att jag letat runt som en tok på webben efter en bra konfiguration.
Jag är ute efter en maskin innehållandes 3-4 GPU kort (geforce 1080 ti / rtx 2080 ti) men har problem med att förstå ifall
jag måste ha en Xeon processor för att den skall orka med att mata alla korten via PCIe då den senaste gaming processorn Intel Core i9 9900K 5.0GHz endast verkar har 16 pcie lanes?
Någon som sitter på en liknande maskin och kan ge lite tips om hur stor låda som krävs samt ett passande moderkort?
OBS jag kommer inte använda den till spel så grafikkorten behöver inte på ngt sätt fungera parallellt.
Har en budget kring ca 20.000 exklusive grafikkort och maskinen skall användas till att beräkna via GPU alla tips mottages varmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasbamba:

Hej allesammans skapade mitt konto här idag efter att jag letat runt som en tok på webben efter en bra konfiguration.
Jag är ute efter en maskin innehållandes 3-4 GPU kort (geforce 1080 ti / rtx 2080 ti) men har problem med att förstå ifall
jag måste ha en Xeon processor för att den skall orka med att mata alla korten via PCIe då den senaste gaming processorn Intel Core i9 9900K 5.0GHz endast verkar har 16 pcie lanes?
Någon som sitter på en liknande maskin och kan ge lite tips om hur stor låda som krävs samt ett passande moderkort?
OBS jag kommer inte använda den till spel så grafikkorten behöver inte på ngt sätt fungera parallellt.
Har en budget kring ca 20.000 exklusive grafikkort och maskinen skall användas till att beräkna via GPU alla tips mottages varmt!

Såvitt jag vet finns det bara en "NVLink-plats" på nya RTX-korten så omöjligt att köra mer än 2st.

Jag hade nog kört på Threadripper - som väl också är det enda relativt nya som har moderkort med platser för 4st grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Det där har inte med antalet kort att göra, utan distansen (eller tjockleken på korten).

Men det kanske går att köra NVLink med två + två kort. Dvs att alla inte är ihopkopplade med varandra utan det är ihopkopplade två och två. Vet dock ej om det fungerar .. Man får nästan höra av sig till Nvidia om ingen redan vet här på forumet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt gå Threadripper vägen. Beroende på hur många kärnor du behöver, men antingen en 2920x eller 2950x. Där har du även 60 pci-e lanes.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte du behöver fundera så mycket på lanes eller nvlink om du inte ska spela. Compute är inte alls lika intensivt för bussen som spel och korten behöver inte interagera. Kolla på mining moderkort, de är snorbilliga nu och har plats för mängder av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det går att komma billigare undan om du vet vad för typ av beräkningar du ska utföra, vilka program du använder och vilka flaskhalsarna är. Fördelen med att komma billigare undan är ex möjligheten att spendera kronorna du sparar på att få mer beräkningskraft för samma peng.

Är det 3D-renderingar? Encoda youtube vids? Vika proteiner? Bearbeta enorma mängder kunddata? Vilka program används? Finns det ex forum för dessa program där tech-nördar redan gjort benchmarks för att påvisa flaskhalsar? Ex behöver vissa typer av beräkningar synca minnet mellan GPUarna vilket kan sätta stora krav på mängden VRAM, andra behöver enorm mängd bandbredd, eller är det antalet CUDA cores som är det viktiga per krona spenderat, osv.

Om man vill kan man gotta ner sig i detaljerna ordentligt. Och vill man bara få det fungera så köp moderkort med 4x16 lanes (om det finns, 2x16+2x8 finns iirc), en CPU som stöder tillräckligt många lanes (inkl. ev. de "extra" man normalt inte tänker på), skaffa kopiösa mängder RAM och ett fint chassi till. Kör du denna rutt hade jag kollat på AMDs alternativ innan du kikar på intel. Sist jag kikade gav AMD löjligt många fler lanes på vissa CPUs för pengarna jämfört med intels superdyra alternativ.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar blir nog som föreslagit en Threadripper CPU på ett https://www.komplett.se/product/1119436/datorutrustning/dator... eller liknande kort och sedan är det bara att försöka fysiskt få plats med grafikkorten också

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool