Hjälp med att hitta en bra speldator. Snabb hjälp uppskattas!

Permalänk

Hjälp med att hitta en bra speldator. Snabb hjälp uppskattas!

Min budget är runt 13.000:- och då vill jag ha en bra skärm och en helt okej speldator.

Det spelet som jag i nuläget spelar och som är mest krävande är War Thunder. Annars är jag rätt dålig på att spela dator, men jag vill ha något som skulle räcka till att t.ex spela det nya Battlefield(om nu den lusten skulle falla sig in). Med det sagt så vill jag alltså inte ha det värsta, utan något som håller något år utan att bli helt utdaterat.

I dagens läge är jag helt lost när det gäller delar och vad som är bra och inte bra. Jag har absolut inga krav på att det ska se snyggt ut och väljer helst kvalitet framför utseende. Har förstått att man ska ha en SSD-disk och att operativsystemet skall vara där. Kan man komplettera med min gamla hårddisk i den nya utan att det blir problem? Har nämligen en hårddisk på 1 TB i den gamla burken.
Vill såklart att min dator ska ladda och flyta på så bra som går! Hatar långa laddningstider i spel osv.

Hittade detta förslaget på komplett.se och undrar om detta kanske vore något?
https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Den datorn är säkert mer än vad jag är i behov av just nu men är den prisvärd?
Sedan undrar jag vad för skärm jag skall ha till detta, något bra förslag på det?

Har ni andra förslag och synpunkter så säg gärna till! Tanken är att jag ska beställa så fort jag kan eftersom jag är i stort behov av en ny dator redan idag.

Permalänk
Medlem

Länken verkar inte fungera. Har du möjlighet att bygga själv med hjälp av en bra guide? Det är betydligt lättare än du kanske tror och i din prisklass gör det en väldigt betydlig skillnad i prestanda.
I detta paket får du med allt du behöver och nästan ingen kompromiss är gjord förutom Nätaggregat som jag tycker du ska lägga några hundra till på om du kan. Enorm skillnad på detta för 530 kr och ett RM550x v2 för 850 kr.

Permalänk

@Muumin:
Tack för ditt inlägg! Jag har tänkt att bygga ihop datorn själv.

Redigerade och fixade till länken.
https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Vad tror du om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

@Muumin:
Tack för ditt inlägg! Jag har tänkt att bygga ihop datorn själv.

Redigerade och fixade till länken.
https://www.komplett.se/product/943988/datorutrustning/datork...

Vad tror du om detta?

Citerar svaret jag gav till en annan om samma dator:

"Är normalt väldigt kritisk till att köpa dessa kompletta datorerna men denna deal är riktigt bra rent prismässigt, sen kan man argumentera om vissa delar är på gränsen till att vara lite klena för en dator idag.

Processor och Grafikkort är bra grejer och skulle definitivt "uppskatta" en 144hz skärm

Nätagg är dock på gränsen till att vara lite svagt för denna dator, Ram är lite långsamma, Moderkort börjar på vara gammalt och stödjer inte högre hastigheter vilket hindrar uppgradering. Det alltid en relativt dålig Kylare som ofta har fokus på RGB eller liknande vilket stämmer för även denna och all lagring är en SSD på bara 240GB. Slutligen är Chassit på absolut budget och sannolikt jobbig att få plats med grejer i, högljudd med dålig luftflöde.

Sammanfattningsvis: Grymt prisvärd men med flera Svaga länkar

Permalänk
Medlem

Du betalar helt enkelt för grafiken och får på köpet relativt kassa andra delar som inte alls är framtidssäkra. Det är dock såpass bra pris att det nästan är värt att köpa den och bara sälja av Ram, Moderkort, Kylare och Nätagg och köpa dem pånytt

Permalänk
Medlem

Här är paketet ihopplockat så billigt som möjligt från flera butiker. Dock är Moderkort och Nätagg väldigt "overpriced".

Permalänk
Medlem

@Patte1234K:

Håll koll på Kompletts rea imorgon:
https://www.komplett.se/kampanj/green-weekend

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Du betalar helt enkelt för grafiken och får på köpet relativt kassa andra delar som inte alls är framtidssäkra. Det är dock såpass bra pris att det nästan är värt att köpa den och bara sälja av Ram, Moderkort, Kylare och Nätagg och köpa dem pånytt

Du kan sälja delarna för upp till 2500 kr men rimligen kanske 2300 kr och sen köpa detta paket med ~1300 kr mellanskillnad.

Denna dator i slutändan skulle gått på 12300 kr vilket är väldigt mycket prestanda för pengarna.

Permalänk

En bra dator tyvärr så är inte skärm med, och en helt OK skärm kostar runt 2K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Citerar svaret jag gav till en annan om samma dator:

"Är normalt väldigt kritisk till att köpa dessa kompletta datorerna men denna deal är riktigt bra rent prismässigt, sen kan man argumentera om vissa delar är på gränsen till att vara lite klena för en dator idag.

Processor och Grafikkort är bra grejer och skulle definitivt "uppskatta" en 144hz skärm

Nätagg är dock på gränsen till att vara lite svagt för denna dator, Ram är lite långsamma, Moderkort börjar på vara gammalt och stödjer inte högre hastigheter vilket hindrar uppgradering. Det alltid en relativt dålig Kylare som ofta har fokus på RGB eller liknande vilket stämmer för även denna och all lagring är en SSD på bara 240GB. Slutligen är Chassit på absolut budget och sannolikt jobbig att få plats med grejer i, högljudd med dålig luftflöde.

Sammanfattningsvis: Grymt prisvärd men med flera Svaga länkar

Förstod nästan att grafikkortet var i fokus när det gällde detta deal när jag tittade på vad varje grej kostade i paketet.
Är RAM-minnena inte prisvärda med tanke på att dom var på gränsen för att vara lite långsamma?
Att kylaren var dålig var ju trist. Förstår verkligen inte grejen med massa olika färger.

Lagringen tänkte jag ju att jag kunde ta min hårddisk från min gamla dator och koppla in i den nya, det borde väl gå smärtfritt? Den är ju på 1 TB och inte ens halvfylld nu efter 6 år. Om det är dåligt med plats på SSD så kan jag tåla det, tänkte jag.

Sedan tänkte jag om moderkortet inte är framtidssäkert, så kan det kanske ändå gå? Eftersom jag sällan uppdaterar eller köper ny dator vill jag helst att det jag köper ska vara kompatibelt med allting som redan är i burken från start. Skulle något i datorn gå sönder om 3 år får jag väl nöja med att köpa en komponent som var aktuellt vid den tidpunkt jag köpte denna dator.

Hur mycket bättre borde nätaggregatet vara för att bli godkänt?

Förlåt för alla frågor, men jag försöker bara sätta mig in i detta.
Skall vänta på rean som komplett hade imorgon.
Tack på förhand!

Edit*
Går det att använda sig av chassit?
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-ver-2/
Det är det jag har nu. Antar att det är lite större jämfört med det som följer med från komplettpaketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Förstod nästan att grafikkortet var i fokus när det gällde detta deal när jag tittade på vad varje grej kostade i paketet.
Är RAM-minnena inte prisvärda med tanke på att dom var på gränsen för att vara lite långsamma?
Att kylaren var dålig var ju trist. Förstår verkligen inte grejen med massa olika färger.

Lagringen tänkte jag ju att jag kunde ta min hårddisk från min gamla dator och koppla in i den nya, det borde väl gå smärtfritt? Den är ju på 1 TB och inte ens halvfylld nu efter 6 år. Om det är dåligt med plats på SSD så kan jag tåla det, tänkte jag.

Sedan tänkte jag om moderkortet inte är framtidssäkert, så kan det kanske ändå gå? Eftersom jag sällan uppdaterar eller köper ny dator vill jag helst att det jag köper ska vara kompatibelt med allting som redan är i burken från start. Skulle något i datorn gå sönder om 3 år får jag väl nöja med att köpa en komponent som var aktuellt vid den tidpunkt jag köpte denna dator.

Hur mycket bättre borde nätaggregatet vara för att bli godkänt?

Förlåt för alla frågor, men jag försöker bara sätta mig in i detta.
Skall vänta på rean som komplett hade imorgon.
Tack på förhand!

Edit*
Går det att använda sig av chassit?
http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/cm-690-ii-ver-2/
Det är det jag har nu. Antar att det är lite större jämfört med det som följer med från komplettpaketet.

Eftersom du gärna vill köpa snarast så kan vi gå på det mest relevanta först, kan du bygga den själv? Om du står ut med ditt nuvarande chassi vore det ju jäkligt värt att återanvända med tanke på budget.

Permalänk
Medlem

Ett ordentligt paket utan kompromiss på prestanda, enbart lagring. Ja det är lite över budget men då är det bra grejer rakt igenom som kommer hålla länge och som dessutom är framtidssäkra då moderkortet är kompatibelt med AMDs nya generation av processorer som är på intåg.

Du kan komma ned några hundra i pris och bibehålla ett 2070 men med sämre nätagg, moderkort och ram.

Permalänk
Medlem

Lite nedbantad men fortfarande bra:

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Eftersom du gärna vill köpa snarast så kan vi gå på det mest relevanta först, kan du bygga den själv? Om du står ut med ditt nuvarande chassi vore det ju jäkligt värt att återanvända med tanke på budget.

Japp! Tanken är att jag bygger ihop den själv, känner mig ganska säker på att jag klarar av det.
Mitt nuvarande chassi är ju inget särskilt egentligen, men kan man montera moderkort och alla nya komponenter i detta? Tänker på fästen och sånt.

Dina nya förslag där även skräm ingick såg bra ut. Vad kostar ett vettigt chassi, om man nu skulle köpa till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Japp! Tanken är att jag bygger ihop den själv, känner mig ganska säker på att jag klarar av det.
Mitt nuvarande chassi är ju inget särskilt egentligen, men kan man montera moderkort och alla nya komponenter i detta? Tänker på fästen och sånt.

Dina nya förslag där även skräm ingick såg bra ut. Vad kostar ett vettigt chassi, om man nu skulle köpa till det?

Det skulle passa i ditt nuvarande ja.
Ett väldigt omtyckt, kompakt, tyst chassi är Fractal Design C för 890 kr. Du skulle dock klara dig på exempelvis ett Kolink Stronghold för 500 kr. Går du under 500 börjar ordentliga kompromisser på chassin.

Permalänk
Medlem

@Patte1234K:

Detta är vad jag tycker, sparar man in på nåt mer är man dumsnål.
Du kan spara 200kr på en hälften så stor SSD.
Du kan spara 200kr på att köpa en budget PSU som är högljudd.
Du kan spara 300kr på att köpa ett billigare chassi, men det känns direkt varför det var billigare...
Jag rekommenderar inte att gå ner till en Ryzen 2600 (utan X) då den har en mindre kylare, den till 2600X är faktiskt riktigt bra.

Och ja, du kan sätta i din nuvarande 1TB hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Patte1234K:

Detta är vad jag tycker, sparar man in på nåt mer är man dumsnål.
Du kan spara 200kr på en hälften så stor SSD.
Du kan spara 200kr på att köpa en budget PSU som är högljudd.
Du kan spara 300kr på att köpa ett billigare chassi, men det känns direkt varför det var billigare...
Jag rekommenderar inte att gå ner till en Ryzen 2600 (utan X) då den har en mindre kylare, den till 2600X är faktiskt riktigt bra.

Och ja, du kan sätta i din nuvarande 1TB hårddisk.

https://komponentkoll.se/bild/ZfdrZ.png

Kör på detta bygge! Men ha lite is i magen, vänta in Green Weekend som börjar imorgon.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@Patte1234K:

Detta är vad jag tycker, sparar man in på nåt mer är man dumsnål.
Du kan spara 200kr på en hälften så stor SSD.
Du kan spara 200kr på att köpa en budget PSU som är högljudd.
Du kan spara 300kr på att köpa ett billigare chassi, men det känns direkt varför det var billigare...
Jag rekommenderar inte att gå ner till en Ryzen 2600 (utan X) då den har en mindre kylare, den till 2600X är faktiskt riktigt bra.

Och ja, du kan sätta i din nuvarande 1TB hårddisk.

https://komponentkoll.se/bild/ZfdrZ.png

Detta förslag är säkert bra. Det är ju även likt det förslaget som Muumin satte ihop i början av tråden.
Har kikat lite på extrapriserna på både CDON och Komplett men jag har inte kunnat hitta något som verkar bättre. Har ni något vettigt att hämta från all rea?

Annars så kör jag på och köper detta paketet, tänkte jag.

Edit*
Måste man köpa till kablar, kylpasta och sånt, eller följer allt detta med komponenterna?

Permalänk
Medlem

@Patte1234K: det följer med alla kablar, skruvar och kylpasta du behöver.
Det du saknar är Windows. Jag köpte mitt nyligen på eBay. Kostade 50kr för en nyckel som kommer på mailen och det fungerar problemfritt.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@Patte1234K: det följer med alla kablar, skruvar och kylpasta du behöver.
Det du saknar är Windows. Jag köpte mitt nyligen på eBay. Kostade 50kr för en nyckel som kommer på mailen och det fungerar problemfritt.

Behövde jag köpa till kylpastan alltså?

Windows tänkte jag ta och fixa hem på annat sätt. Det är väl inget emot reglerna här på forumet att prata om piratkopiering?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Förstod nu att jag inte behöver tänka på kylpastan.

Sådär.. Då har jag lagt beställning och väntar på paket från webbhallen och netonnet nu då.
Tack för hjälpen så här långt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Behövde jag köpa till kylpastan alltså?

Windows tänkte jag ta och fixa hem på annat sätt. Det är väl inget emot reglerna här på forumet att prata om piratkopiering?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är det, så välj dina ord. Moderatorerna kan vara rätt känsliga och strikta.

Men ärligt talat, det lättaste är att ladda ner en win10 ISO från Microsoft och installera. Du kan vänta med att aktivera. När det är klart går du ut på nätet och köper en nyckel på eBay. Kostar 54kr för en legit nyckel. Passar alla språk.
Jag köpte denna för några veckor sedan. Det tog några timmar att få nyckeln, men annars problemfritt.
https://www.ebay.com/itm/Windows-10-Home-Key-64-bit-Licence-A...

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jo det är det, så välj dina ord. Moderatorerna kan vara rätt känsliga och strikta.

Men ärligt talat, det lättaste är att ladda ner en win10 ISO från Microsoft och installera. Du kan vänta med att aktivera. När det är klart går du ut på nätet och köper en nyckel på eBay. Kostar 54kr för en legit nyckel. Passar alla språk.
Jag köpte denna för några veckor sedan. Det tog några timmar att få nyckeln, men annars problemfritt.
https://www.ebay.com/itm/Windows-10-Home-Key-64-bit-Licence-A...

Lär nog bli att jag följer ditt råd här och köper en nyckel.

En sak jag kom att tänka på förut är att jag ej köpte något esd-band när jag lade min beställning.
Tänkte om man bara kunde ta en vanlig kopparkabel och fästa mellan chassit och sin kropp?
Eller är det knappast så enkelt att tillverka sitt egna esd-armband?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Lär nog bli att jag följer ditt råd här och köper en nyckel.

En sak jag kom att tänka på förut är att jag ej köpte något esd-band när jag lade min beställning.
Tänkte om man bara kunde ta en vanlig kopparkabel och fästa mellan chassit och sin kropp?
Eller är det knappast så enkelt att tillverka sitt egna esd-armband?

Skickades från m.sweclockers.com

Min högst egna åsikt är att ESD-armband är överflödigt.
Sätta sladden i chassit liksom, på en lackerad yta? Det leder ju inte mycket.
Om du tar ut moderkortet ut lådan och lägger det på bordet, vad räddar det då? Ska du ha ett armband till bordet också?

Låt bli att ha fleecetröja på dig när du bygger. (det är skönt att gå naken )
Stå inte på en matta och bygg. Ta tag i något jordat innan du bygger, tex en diskho eller ett element.

Permalänk
Skrivet av Patte1234K:

Lär nog bli att jag följer ditt råd här och köper en nyckel.

En sak jag kom att tänka på förut är att jag ej köpte något esd-band när jag lade min beställning.
Tänkte om man bara kunde ta en vanlig kopparkabel och fästa mellan chassit och sin kropp?
Eller är det knappast så enkelt att tillverka sitt egna esd-armband?

Skickades från m.sweclockers.com

Har byggt många datorer utan band utan problem tycker att den är i vägen. Men ja det är bra att ha så är man på den säkra sidan.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.