För mycket luft i systemet? Hur blir jag av med detta?

Permalänk
Medlem

För mycket luft i systemet? Hur blir jag av med detta?

Tjena,

La till en radiator (120mm) i min loop idag och har fått sämre temps sen dess.
Innan låg min CPU på 60c, GPU likaså. Nu 71 samt 68.

Loopen ser ut såhär:

Dock verkar det som att jag har en massa luft i systemet, hur blir jag av med detta, och hur mycket påverkar det temperaturer? Om det framgår dåligt av bilderna, så har jag massor med små luftbubblor i loopen samt CPU-block, troligtvis i GPU också.

Någon som har tips på hur jag ska lösa problemet?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Juus1: "Öppna vattentanken, kör systemet med öppet lock tills de slutat låta och sen skruvar du igen."
Random lösning på liknande problem nångon annan haft.
I det här fallet blir det väl att montera loss pumpen och tanken så den inte står öppen inuti datorn och kör systemet tills alla luftbubblor har försvunnit. (Beror iofs på vart påfyllnadhålet till ditt system är också.)

Permalänk

brukar ta ett tag med systemet igång innan all luft lämnat systemet efter att det varit tömt låt det stå igång typ över natten eller nått så ska du se att de vandrat upp till tanken isätllet.

sen om inte det hjälper funderar jag på om det inte är meningen att de där pumparna ska monteras med tanken stående? kan va så att pumpen drar in luft från tanken ihop med vattnet.

vet inte exakt vilken pump du har eller hur den ser ut i tanken men generellt för att du inte ska få problem med luft från tanken måste intaget från tanken sitta nära botten på tanken tittat lite på EKWB efter vilken pump det kan tänkas vara den mest liknande jag hittar är denna.

https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-140-revo-d5-pwm-incl-sl-pum...

den ser ju ut att ha intaget till pumpen från tanken i centrum på pumpen? vilket känns lite väl högt för horisontell montering såvida tanken inte är helt full dvs ingen luftbubbla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ibland räcker det att man låter den stå och pumpa över natten men ibland måste man "hjälpa" luften att hitta ut. Du kan försiktigt vinkla hela chassiet åt olika håll. Eftersom du har monterat pumpen vertikalt kan det bli lite bökigare då det underlättar att ha reservoaren öppen så luften kan slinka ur eller samla sig i toppen på den. Du får testa dig fram lite.

Permalänk

Jag läcktestade mitt i 16h och efter det var min luft borta. Stäng av pumpen och vicka chassit. Trycket i systemet kan hålla kvar luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Fick du något svalare? Jag har oxå plats för en 240x30 men ger det inget är det bortkastat. Är inne på denna.

https://www.inet.se/produkt/5320303/alphacool-nexxxos-st30-x-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Vänder den upp och ner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skillnad i temp? Har som sagt plats för en 240 men ger det ingen förbättring är det ju bara dumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Problemet är att tanken ligger ner. Prova att vrida datorn 90 grader medurs så att tanken blir vertikal.

Om tanken ligger ner så är det stor risk att pumpen i tanken suger luft. Det är inte bra...

Det ser dock snyggt och kompakt ut!

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra upp pumpen på 100% och öppna reservoaren.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ett annat tips är att köra pumpen på ett lågt varvtal. Om flödet är förstort så hinner inte luften lämna vattnet i reservoaren.
10 Variera varvtalet
20 Luta lådan fram och tillbaka
30 Svär lite (ju mer obscent desto bättre)
40 GOTO 10

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Han hade ju redan löst det men skulle vilja veta om detvblev svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Tjena,

La till en radiator (120mm) i min loop idag och har fått sämre temps sen dess.
Innan låg min CPU på 60c, GPU likaså. Nu 71 samt 68.

Loopen ser ut såhär:

http://forumbilder.se/I543L/img-20190424-213616.jpg

Dock verkar det som att jag har en massa luft i systemet, hur blir jag av med detta, och hur mycket påverkar det temperaturer? Om det framgår dåligt av bilderna, så har jag massor med små luftbubblor i loopen samt CPU-block, troligtvis i GPU också.

http://forumbilder.se/I543L/img-20190424-213811.jpg

Någon som har tips på hur jag ska lösa problemet?

//C

Blev det något svalare med en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Blev det något svalare med en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

finns Radiator tester på hur många watt det krävs för att få en temperatur ökning på vatten temp med 10 grader.
här finns en del tester tyvärr inga 120mm närmaste är 140mm radiatorerna i detta testet.
https://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Han hade ju redan löst det men skulle vilja veta om detvblev svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick upp i temperatur från start, förstår inte riktigt hur det är möjligt.. Idag ligger temperaturerna mellan 5-7 grader lägre.
Dock har jag fått bort problemet med luftbubblor i systemet. Väntar på en Vardar-fläkt till den bakre radiatorn.

Tack till alla som svarat! Jag tvångsfyllde systemet med radiatorn stående, och körde ut luft den vägen.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Han hade ju redan löst det men skulle vilja veta om detvblev svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick upp i temperatur från start, förstår inte riktigt hur det är möjligt.. Idag ligger temperaturerna runt tio grader lägre. Efter att ha kört CPU samt GPU i bench landar jag på CPU: 51c, GPU: 48c. Detta med ett 1080 i 2.15Ghz.
Dock har jag fått bort problemet med luftbubblor i systemet. Väntar på en Vardar-fläkt till den bakre radiatorn.

Tack till alla som svarat! Jag tvångsfyllde systemet med radiatorn stående, och körde ut luft den vägen.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

Ok. Det blev ju förmodligen varmare pga. luften. Kanske det blir en beställning om den droppade så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Luftbubbla på fel ställe kan ställa till med mycket och att avlufta vatten innan det hälls i en nymonterad anläggning kan förbättra läget en hel del och den vägen gör vattnet mer benägen att lösa upp bubblor inne i systemet (man kan värma / koka ut vattnet/lösningen och den vägen driva ur luften innan det hälls i )

Man kan också nyttja detta i senare driften att varm vatten/vätska håller mindre med gas kvar i lösningen och överskottet vill gasa av (inte alltid synlig som bubblor, men lösta luften dunstar ur ändå från ytan i större takt än att luft vill lösa sig i vätskan) än kall och kan hetvattnet (gärna rejält hett) som porlar ut, avluftas genom att den rinner in någon expansions-kärl vid dess yta och med ganska stor yta och med öppen anslutning mot luften innan det rinner vidare ned i kylaren så kan man få till en kontinuerlig sakta men säker avluftning genom att nyttja naturens olika löslighetsgrader av gas i vätska vid olika temperaturer. - det tar också om man har ogynnsam metallblandning, korrosion och därmed bildning av vätgas den vägen (om slingan ofta måste luftas och det aldrig tar slut hur man än gör och heller inte hittar orsaken varför systemet 'drar in luft', så är det ofta vätgasbildning i botten)...

Det är också viktigt att suguttagen till pumpar och behållare med kanske olika virvlar inte kippar in luft då inblandning av luft vid pumphjul är bra sätt att mätta upp vattnet/vätskan med luft när vätskan är kyld och har ovilja att lösa luft/gaser sedan i resten av systemet som dessutom blir varmare och lösligheten minskar och istället kan bilda och öka på bubblors storlek där det är varmare, där du inte vill ha bubblor alls... (mao. omvänt problem gentemot när man vill hålla akvarier där man _vill_ luft/syresätta vatten)

---

Du vet väl hur det ser ut i gryta vatten när det värms upp - massor av småbubblor i botten, det är gasen/luften som är löst i vattnet men med ökad värme och mindre löslighet i vatten så tvingas det att skapa bubblor... - skall man bli av med det mesta av luften i vatten innan man fyller ett system så behöver det närmast stormkoka i grytan i ett par minuter, skyndsamt svalna av innan det hälls i - står det med öppen yta halv till 1 dag dag så är vattnet snart luftsatt igen till samma läge som innan kokningen - det är den hungern att nykokt sval vatten vill lösa luft som man skall nyttja i vattenslingsystem där det riskeras bilda bubblor och luftfickor i slingan vid påfyllning...

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Gick upp i temperatur från start, förstår inte riktigt hur det är möjligt.. Idag ligger temperaturerna mellan 5-7 grader lägre.
Dock har jag fått bort problemet med luftbubblor i systemet. Väntar på en Vardar-fläkt till den bakre radiatorn.

Tack till alla som svarat! Jag tvångsfyllde systemet med radiatorn stående, och körde ut luft den vägen.

//C

Vad har du för vattentemp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad har du för vattentemp?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr ingen temperaturgivare för vattnet.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

dom micro bubblorna försvinner med tiden kan ta någon vecka eller så , helt normalt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0