Trasig HDD Toshiba T3100e/40 Går det att hitta en ny/begagnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019

Trasig HDD Toshiba T3100e/40 Går det att hitta en ny/begagnad?

Hejsan på er.

Detta blir mitt första inlägg här inne, men jag har läst på forumet av och till sedan det föddes i princip.
Jag hoppas min tråd hamnar i rätt forumsdel, men jag har en känsla utav att alla här inne anser att en sådan här gammal dator har ett retrovärde ur många synvinklar.

Så till sak.... För lite mer än en månad sedan på ett annat forum, så diskuterades vad man hade för hårdvaru-historik, så jag fick för mig att starta upp en gammal bärbar dator (Toshiba T3100e/40 286 12/6MHz CPU 1024kB ram och 40MB HDD) Det visade sig att HDD'n är död och FDD'n vill inte läsa, men den gör ljud ifrån sig och indikerar på dioden, så den kanske går att laga.. HDD'n har jag försökt att få igång med alla trix jag kan och den visar inte det minsta livstecken i min labbdator.
*Hårddisken är en IDE Conner Cp3044

T3100 serien levererades med tre olika modeller av hårddiskar. 10MB 20MB och 40MB. för er yngre, ja det står rätt, det är megabyte inte gigabyte.*hihi*
Faktalänk till modellen. Min är en T3100e/40 https://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba_T3100
Just min modell klarar enbart av 20MB och 40MB diskarna. Original är 40MB
I bios står följande när man kan välja mellan Typ12 och Typ11:
Typ12: Cyl 980, HD 5, Sec 17, kapacitet 40MB
Typ11: Cyl 615, HD 4, Sec 17, kapacitet 20MB

Så min fråga är... finns det en chans i havet att hitta en ny 40MB disk inom Sveriges gränser? (20MB fungerar oxå även om det är fel)

Bild på från servicemanualen som specar hårddiskarna.
(Hela manualen finns som PDF här)Toshiba T3100e PDF service manual

.

Då jag har läst 40sidor av retro-trådar här inne senaste veckan, så har jag förstått att bilder på nostalgi o retro datorer uppskattas väldigt mycket.. Så här kommer en bild på min lilla släpbara dator...... Det mest imponerande jag upptäckte var att den klarar av rätt datum*hahaha*

Hälsningar Marie

Edit:
Efter en smart fråga från OSkar000 så gick jag o kikade vad hårddisken hette och att det kan vara smart att skriva ut vad det är för originalhårddisk här i trådstarten
Hårddisken är en IDE Conner Cp3044.. jag lägger in det högre upp i texten, men skriver det som edit här, då det inte framgick för några timmar sedan när jag startade tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Marie SWE:

Hejsan på er.

Detta blir mitt första inlägg här inne, men jag har läst på forumet av och till sedan det föddes i princip.
Jag hoppas min tråd hamnar i rätt forumsdel, men jag har en känsla utav att alla här inne anser att en sådan här gammal dator har ett retrovärde ur många synvinklar.

Så till sak.... För lite mer än en månad sedan på ett annat forum, så diskuterades vad man hade för hårdvaru-historik, så jag fick för mig att starta upp en gammal bärbar dator (Toshiba T3100e/40 286 12/6MHz CPU 1024kB ram och 40MB HDD) Det visade sig att HDD'n är död och FDD'n vill inte läsa, men den gör ljud ifrån sig och indikerar på dioden, så den kanske går att laga.. HDD'n har jag försökt att få igång med alla trix jag kan och den visar inte det minsta livstecken i min labbdator.

T3100 serien levererades med tre olika modeller av hårddiskar. 10MB 20MB och 40MB. för er yngre, ja det står rätt, det är megabyte inte gigabyte.*hihi*
Faktalänk till modellen. Min är en T3100e/40 https://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba_T3100
Just min modell klarar enbart av 20MB och 40MB diskarna. Original är 40MB
I bios står följande när man kan välja mellan Typ12 och Typ11:
Typ12: Cyl 980, HD 5, Sec 17, kapacitet 40MB
Typ11: Cyl 615, HD 4, Sec 17, kapacitet 20MB

Så min fråga är... finns det en chans i havet att hitta en ny 40MB disk inom Sveriges gränser? (20MB fungerar oxå även om det är fel)

Bild på från servicemanualen som specar hårddiskarna.
(Hela manualen finns som PDF här)Toshiba T3100e PDF service manual
http://linuxmint.se/forum/download/file.php?id=605

.

Då jag har läst 40sidor av retro-trådar här inne senaste veckan, så har jag förstått att bilder på nostalgi o retro datorer uppskattas väldigt mycket.. Så här kommer en bild på min lilla släpbara dator...... Det mest imponerande jag upptäckte var att den klarar av rätt datum*hahaha*
http://linuxmint.se/forum/download/file.php?id=607

Hälsningar Marie

Hej!

Stämmer bilden i manualen så är den en IDE (även kallat PATA) drive, så det kan hända att en mycket större disk funkar och man kan klara att använda bara en del av den om man ställer in disktyp enligt ovan. Förhoppningsvis är datorn så gammal att den inte kan fråga disken hur stor den är och sen krascha p.g.a. svaret.

Hittade en 40 MB på ebay:
https://www.ebay.de/itm/Hardisk-HDD-hd-Vintage-IDE-Pata-Futji...

Problemet med dessa är att de flesta dött vid det här laget och inte så många som försöker sälja. Ett vanligt problem var att huvudena limmade fast på skivorna så den inte orkade starta. Det problemet verkade vara i stort sett löst när diskstorleken kommit upp i 200-400MB området.

Kan ju prova lägga upp en köp-annons på marknaden och se om det blir nån respons.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Varvar hårddisken upp alls ? - den tidens diskar startade så fort man satte spänning på dem med standard hårddisk molex kontakt med 5 och 12 Volt.

att FFD inte fungerar är också oroande då det kan tyda på problem med diskkontrollerkortet.

Hårddiskarna har jag problem med - först tänkte jag MFM-disk med ST506/ST412-gränssnitt - men datatakten stämmer inte då det var ganska 'stelt' med 5 Mbit/s från läshuvudet - sedan är det 2.7 RLL så det tyder på något efter ST-506 typ ST412RLL (men ändå inte då det stannade på 7.5 Mbit/s) men innan IDE-diskarna

databladet anger diskar som är snabbare - kan det möjligen vara ESDI-diskar, njae...

Eller så är det faktiskt någon av bland de första (P)ATA-diskarna du har. (gränssnittet designades 1986)

Många diskar från den tiden hade tendens att 'klibba' (bl.a Miniscribes 3.5" diskar, men även micropolis-diskar (har båda, har också en rodime, dom som i princip satte standardstorleken på 3.5" diskar) - huvudet parkerade sig vid naven och det var tänkt att en smörjmedel på diskytan skulle göra att man kunde starta diskarna med huvudena liggande på. Problemet var att det efter en tid började klibba och spindelmotorn kunde inte rycka loss skivan och börja spinna upp.

På den här tidens diskar så kanske du har en synlig axelända eller en outrunner (motorn är på utsidan) där man med fingret eller en penna med suddummi ändan kunde försöka röra outrunnern/axeln och det släppte med en ganska tydlig liten knäpp och så hade man en stund att slå på strömmen så det varvade upp, men efter stoppofta inom någon eller två dygn klibbat sig igen.

Troligen är orsaken varför disken inte startar är att den har klibbat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av SAFA:

Hej!

Stämmer bilden i manualen så är den en IDE (även kallat PATA) drive, så det kan hända att en mycket större disk funkar och man kan klara att använda bara en del av den om man ställer in disktyp enligt ovan. Förhoppningsvis är datorn så gammal att den inte kan fråga disken hur stor den är och sen krascha p.g.a. svaret.

Hittade en 40 MB på ebay:
https://www.ebay.de/itm/Hardisk-HDD-hd-Vintage-IDE-Pata-Futji...

Problemet med dessa är att de flesta dött vid det här laget och inte så många som försöker sälja. Ett vanligt problem var att huvudena limmade fast på skivorna så den inte orkade starta. Det problemet verkade vara i stort sett löst när diskstorleken kommit upp i 200-400MB området.

Kan ju prova lägga upp en köp-annons på marknaden och se om det blir nån respons.

Hejsan.
Det stämmer bra att det är IDE, jag glömde visst att skriva ut det..
Tyvärr så fungerar det inte att använda en annan disk som är för långt ifrån de specifikationerna bios enbart accepterar. Jag har provat med en annan disk på 60MB och det gick inte.
Normalt för den eran, så fick man manuellt skriva in antal cylindrar, huvud, sektorer för att få hårddiskarna att fungera, men jag kan inte minnas att jag har stött på att det var låsta värden i någon 286:a.. På den tiden var data på hobbynivå för att det var lite mentalt utmanande.. så det var väl inte så många olika 286or jag ägde själv.
När det gäller floppyn, så går den nog att reparera med donator-delar från en annan floppy, så det bekymrar jag mig inte för.

Jag tackar för tipset om diskens huvud. tyvärr var det det tredje jag kontrollerade, när jag försökte göra lite konstgjord andning på den.
Och nuförtiden har jag inte tillgång till rätt mätutrustning för att felsöka styrkortet på disken, en visuell inspektion gav inga ledtrådar tyvärr... så ett byte eller donator-delar behövs för att försöka få liv i den.. Men jag ska göra ett seriöst försök i framtiden att rädda datan från disken även att den troligtvis inte kommer kunna repareras så pass att den går att förlita sig på mer än två-tre-tjugo uppstarter. Det skulle ju vara kul ur rent nostalgivärde att fiska ur den originala programvaran.
Ur samlarvärde vill jag helst ha tag på rätt hårddisk eller utbytes disk som användes på den tiden.. Det är nog lite för stora önskemål.. just nu är jag mest intresserad av att få igång den till samlingen, så kan man leta originalparts i efterhand.

Tack för tipset om att kasta upp en köpes annons.. det ska jag göra imorgon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av xxargs:

Varvar hårddisken upp alls ? - den tidens diskar startade så fort man satte spänning på dem med standard hårddisk molex kontakt med 5 och 12 Volt.

att FFD inte fungerar är också oroande då det kan tyda på problem med diskkontrollerkortet.

Hårddiskarna har jag problem med - först tänkte jag MFM-disk med ST506/ST412-gränssnitt - men datatakten stämmer inte då det var ganska 'stelt' med 5 Mbit/s från läshuvudet - sedan är det 2.7 RLL så det tyder på något efter ST-506 typ ST412RLL (men ändå inte då det stannade på 7.5 Mbit/s) men innan IDE-diskarna

databladet anger diskar som är snabbare - kan det möjligen vara ESDI-diskar, njae...

Eller så är det faktiskt någon av bland de första (P)ATA-diskarna du har. (gränssnittet designades 1986)

Många diskar från den tiden hade tendens att 'klibba' (bl.a Miniscribes 3.5" diskar, men även micropolis-diskar (har båda, har också en rodime, dom som i princip satte standardstorleken på 3.5" diskar) - huvudet parkerade sig vid naven och det var tänkt att en smörjmedel på diskytan skulle göra att man kunde starta diskarna med huvudena liggande på. Problemet var att det efter en tid började klibba och spindelmotorn kunde inte rycka loss skivan och börja spinna upp.

På den här tidens diskar så kanske du har en synlig axelända eller en outrunner (motorn är på utsidan) där man med fingret eller en penna med suddummi ändan kunde försöka röra outrunnern/axeln och det släppte med en ganska tydlig liten knäpp och så hade man en stund att slå på strömmen så det varvade upp, men efter stoppofta inom någon eller två dygn klibbat sig igen.

Troligen är orsaken varför disken inte startar är att den har klibbat.

Hejsan

Nopp hårddisken gör tyvärr inget liv ifrån sig när jag riggade upp den i Labbdatorn. Det finns en diod som visar lite felaktigt värde men inte trasig, dock brukar hårddiskar varva upp och ticka när TVS dioderna gått sönder.

Hade inte floppyn indikerat liv, så hade jag funderat på kontrollern oxå.. Men den försöker läsa disketter, bara att den ger det klassiska, försök igen, avbryt, fortsätt och det hörs att floppyn försöker jobba, så det kan vara en trasig konding osv.. Jag har inte öppnat floppyn, då jag inte tyckte det var prio.. Jag testade att sätta in en HDD på 60MB med lite "snarlika" värden på cylindrar och huvud, men sektorerna fela. efter jag hade skruvat ihop den har jag inte funderat på det föräns idag när jag läste en av retro trådarna här inne, o beslöt mig för att regga mig. MFM diskar har jag i min stationära 286:a, så ja, jag blev förvånad när jag såg att det var en IDE disk i denna bärbara.

Disken hade inte "klibbat igen" tyvärr, annars hade det varit ett lätt fel, även att denna IDE disken krävde ett locklyft för att inspektera om huvudena limmat fast sig, då motorn inte är extern.

Men det är skojigt att felsöka o väcka liv i gamla rariteter, det är avkopplande terapi.*hahahaha*
Jag har faktiskt kvar min första PCdator än idag. fullt fungerande Commodore PC-10 II max uppgraderad med två MFM diskar och två 5,25" floppys och den har hela 1024kB i ram och massor extra isa kort av diverse slag.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Kan det vara en Conner Cp3044 som sitter i den? Väldigt vanligt förekommande disk på den tiden och väldigt lik illustrationen i manualen.

Kan du öppna datorn och kolla?

Skickades från m.sweclockers.com

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av OSkar000:

Kan det vara en Conner Cp3044 som sitter i den? Väldigt vanligt förekommande disk på den tiden och väldigt lik illustrationen i manualen.

Kan du öppna datorn och kolla?

Hejsan
Jag har hårddisken liggandes i "fixa hyllan" sedan en månad tillbax, då jag lät 60MBdisken sitta kvar efter testet.. så det var enkelt att gå och kontrollera..............går o kollar............ och du har så rätt, så rätt, det är exakt en sådan... att jag inte tänkte på det när jag skrev mitt inlägg att jag hade den liggandes löst. *asgarv*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Har du några 'rätt sorts' diskett för FDD och provat med nyskriven diskett. Är det inte 1.2/1.44 MB disketter utan 640 kbytes disketter dvs. dator innan AT-datorerna kom och satte en ny standard på floppy, så bör du ha den 'mjuka' versionen av disketter (300 gauss coerecivitet) och också skriven med dito drive då en 1.2/1.44 med högre coercivitet på median så trycker skrivhuvudet på för mycket magnetfält och 'blöder över' på en 300 gauss-media och fluxväxlingar på skiva stämmer inte längd och timings-mässigt.

Med andra ord innan man dömer ut en FDD så måste man prova med media som man är säker på är av god kvalitet och skriven korrekt i nutid. Disketter kan hålla data väldigt länge men även på den tiden också fanns noname-tillverkare med mer tveksamt långtidshållbarhet av datat.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Marie SWE:

Hejsan
Jag har hårddisken liggandes i "fixa hyllan" sedan en månad tillbax, då jag lät 60MBdisken sitta kvar efter testet.. så det var enkelt att gå och kontrollera..............går o kollar............ och du har så rätt, så rätt, det är exakt en sådan... att jag inte tänkte på det när jag skrev mitt inlägg att jag hade den liggandes löst. *asgarv*

I så fall borde det inte vara så svårt att hitta en ersättningsdisk. Tror jag kan ha sparat nån från nån gammal dator men skick och funktion är okänt.

Hade två stycken i min 386a under några år. En till program och windows och en till spel. Minns det gick in ganska många spel på den tiden när det mesta rymdes på en eller två disketter

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Vore det inte enklare att försöka byta ut disken mot ett CF-kort + adapter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av xxargs:

Har du några 'rätt sorts' diskett för FDD och provat med nyskriven diskett. Är det inte 1.2/1.44 MB disketter utan 640 kbytes disketter dvs. dator innan AT-datorerna kom och satte en ny standard på floppy, så bör du ha den 'mjuka' versionen av disketter (300 gauss coerecivitet) och också skriven med dito drive då en 1.2/1.44 med högre coercivitet på median så trycker skrivhuvudet på för mycket magnetfält och 'blöder över' på en 300 gauss-media och fluxväxlingar på skiva stämmer inte längd och timings-mässigt.

Med andra ord innan man dömer ut en FDD så måste man prova med media som man är säker på är av god kvalitet och skriven korrekt i nutid. Disketter kan hålla data väldigt länge men även på den tiden också fanns noname-tillverkare med mer tveksamt långtidshållbarhet av datat.

Hejsan
Manualen som följde med datorn, den säger att det är en 1,44 disk och att den även tar 720.. jag har provat med flera olika 1,44 och 720 disketter som jag vet fungerar felfritt i labbdatorn. samt ljudet från diskettstationen skvallrar lite om att det rör sig inte som det ska inuti den.
Jag ska kika hur floppyn mår nästa gång jag får för mig att skruva isär den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av OSkar000:

I så fall borde det inte vara så svårt att hitta en ersättningsdisk. Tror jag kan ha sparat nån från nån gammal dator men skick och funktion är okänt.

Hade två stycken i min 386a under några år. En till program och windows och en till spel. Minns det gick in ganska många spel på den tiden när det mesta rymdes på en eller två disketter

Det låter ju lite förhoppningsfullt Du får mer än gärna heja till om du har en eller om du vet någon annan som har, för det skulle vara kul att få igång en sådan här gammal raritet.
Jag har inte de trykta reklamblanden när den såldes, men jag har sparat allt jag har hittat på nätet o funderar på att skriva ut så det får den rätta känslan för antikvitetsmaskinen

*hahaha* jaaa jag minns det oxå... jag kommer ihåg min 8088 när jag satte in två stucken 10MB diskar i den... jag trodde det var totalt omöjligt att fylla så mycket utrymme. sedan med den stationära 286an så hade jag en 20MB och en 30MB tror jag det var...(jag kan minnas fel) och det var ju enoooormt lagringsutrymme.... och idag har jag runt 30TB och klagar över dåligt utrymme*hahaha*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av DrSwizz:

Vore det inte enklare att försöka byta ut disken mot ett CF-kort + adapter?

Hejsan
jo det vore det, men det är inte rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Tittade lite i mitt lager av skro^H^H^H^Hvintage diskar

40 MB och PATA/IDE var svårt men en minicribe troligen en 8051A (blev Maxtor efter miniscribes konkurs) med c 981, h 5, s 17 och verka matcha något så när - skick okänd och måste puttas igång (huvudena klibbar) - det är en outrunner på motorn och därmed åtkommlig.

Den har levt hårt liv i ouppvärmt fuktigt utrymme under en massa år så sannolikheten är inte stor att den fungerar.

Hittade också quantum 210A (jisses vad svårt det var att hitta data om den, då det pekade på modell med samma benämning men halva tjockleken, och den drar i stort sett dubbelt med effekt idle (12 Watt) som en modern 12-14 TB disk under full sökning (ca 6 Watt) ... - men de är öppnade och folk har kikat i dem, så troligen också kass... dessutom är den för 'modern' med 210 MB storlek.

Ni som inte sett dessa skall veta att dessa diskar är dubbelt så tjocka som dagens 3.5" diskar - det tror man inte när man ser dem och uppfattas som mindre då de är rätt 'knubbiga' av sin tjocklek, det är först när man lägger dem på en modern 3.5" som man inser att de _är_ lika stora förutom tjockleken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av xxargs:

Tittade lite i mitt lager av skro^H^H^H^Hvintage diskar

40 MB och PATA/IDE var svårt men en minicribe troligen en 8051A (blev Maxtor efter miniscribes konkurs) med c 981, h 5, s 17 och verka matcha något så när - skick okänd och måste puttas igång (huvudena klibbar) - det är en outrunner på motorn och därmed åtkommlig.

Den har levt hårt liv i ouppvärmt fuktigt utrymme under en massa år så sannolikheten är inte stor att den fungerar.

Hittade också quantum 210A (jisses vad svårt det var att hitta data om den, då det pekade på modell med samma benämning men halva tjockleken, och den drar i stort sett dubbelt med effekt idle (12 Watt) som en modern 12-14 TB disk under full sökning (ca 6 Watt) ... - men de är öppnade och folk har kikat i dem, så troligen också kass... dessutom är den för 'modern' med 210 MB storlek.

Ni som inte sett dessa skall veta att dessa diskar är dubbelt så tjocka som dagens 3.5" diskar - det tror man inte när man ser dem och uppfattas som mindre då de är rätt 'knubbiga' av sin tjocklek, det är först när man lägger dem på en modern 3.5" som man inser att de _är_ lika stora förutom tjockleken

1cylinder fel bara... det borde ju inte ha sådan fruktansvärd betydelse tycker man ju... men vi alla vet ju hur känsliga datorer kan vara när enbart ett värde felar minsta lilla.*hihi*
Conner CP3044 disken är ju typ lika tunn som dagens 3,5 mekaniska diskar, och jag har inte riktigt koll på hur mycket extra spelrum det var på höjden i laptopen, då den är ihop monterad igen.
Men din disk med bara en cylinder fel låter intressant även om den behöver lite omtanke för att få igång.
Jag har ett litet minibås för att öppna diskar i clean miljö, så det är ingen fara om den klibbar.

Vi kanske ska ta lite foton på riktigt gamla saker o posta, så den yngre generationen får en wow upplevelse när man lägger en modern disk bredvid eller ett gammalt nätverkskort/grafikkort mot ett modernt eller ett gammalt minnesexpansionskort på ruskiga 384kB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

1 cylinder för lite eller för mycket på disken ? - 1 för mycket går säkert att ignorera - en för lite kan bli bekymmersamt.

Dator kanske är så gammal att man måste bränna om prom om man skall ha andra diskkonfigurationer - vet att det var lite sådant hack en gång i tiden för nyare diskar om inte stöddes default...

tyvärr har jag inte promprogrammerare längre då det var något som jag pysslade med innan 2000-talet - radera Eprommar med UV-lampa kan jag fortfarande göra - men har inga brännare.

---

Nu blir jag lite imponerad - att ha en renluftsbås för hårddisk-arbete är inte direkt standardutrustning i hobbyhörnan om man säger så - första gången jag hör talas om det typ...

har du jobbat med detta eller liknande professionellt ??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av xxargs:

1 cylinder för lite eller för mycket på disken ? - 1 för mycket går säkert att ignorera - en för lite kan bli bekymmersamt.

Dator kanske är så gammal att man måste bränna om prom om man skall ha andra diskkonfigurationer - vet att det var lite sådant hack en gång i tiden för nyare diskar om inte stöddes default...

tyvärr har jag inte promprogrammerare längre då det var något som jag pysslade med innan 2000-talet - radera Eprommar med UV-lampa kan jag fortfarande göra - men har inga brännare.

---

Nu blir jag lite imponerad - att ha en renluftsbås för hårddisk-arbete är inte direkt standardutrustning i hobbyhörnan om man säger så - första gången jag hör talas om det typ...

har du jobbat med detta eller liknande professionellt ??

Jag har aldrig bränt Epromar.. jag har lämnat iväg några för att få dem omkonfigurerade, men jag tror inte det räknas va?.*hahaha*

Jag jobbade på ett företag 04-06 och fick pyssla med en del datarecovery.. så jag fick lära mig att reparera diskar för att kunna rädda datan.. 2009 började jag tenta av en hel del för att få lite olika behörigheter o plugga in lite kunskapsluckor i 5år.. men bara ett år efter jag var klar med studierna så blev långtidssjukskriven 2015 till????????? så är tanken är att ändra inriktning till it-säkerhet.. det alltid är kul att lagligt få hacka system o göra riskanalyser osv.. Hacka olagligt var bara innan jag blev 18.. (tidigt 90tal asså) så allt är preskriberat och nu är jag skötsam.. och tänker förbli det då jag vill ha ett nytt jobb när jag blir frisk igen.*haha*
Så nu pysslar jag bara hemma med saker för att hålla kunskaperna vid liv.. men det är svårt att hitta hårdvara i min prisklass som sjukskriven..