Permalänk
Medlem

4g + Fast Bredband.

Hej på er!

Jag har ett litet företag där det är viktigt att internet aldrig försvinner längre än högst några sekunder.

Jag har hört om lösningar där man kan koppla ett 4g modem till sin Router så 4g't kickar in om den fasta linan skulle brytas.
Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa på en bra router att använda sig av.

Routern ska klara av ca 10 fasta anslutningar via kablar. 10 tal Trådlösa anslutningar via 2 olika wifi nätverk. + ett publikt där det kan vara upp till 30 enheter uppkopplade. (har 2st UniFi enheter).

Tacksam för svar
Fred & Kärlek

Permalänk
Medlem

De flesta ASUS 4G routrarna klarar väl det?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@grenta: Om du verkligen har dom kraven så finns det nog lite mer att ta hänsyn till än bara att det finns internet. T.ex kommer alla dina sessioner brytas när uppkopplingen går över till 4G.
Hur ser resten av din lösning ut? Har du dubbla nätagg till routern? UPS ifall strömmen försvinner, redundans på switchar och accesspunkter?

Valfri router från Asus löser din exakta frågeställning, men troligtvis inte det problem du egentligen vill lösa.

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Tusen tack för svaren!
Ja routern sitter i en UPS.
Min önskan är att om den fasta linan lägger nere så studsar den igång på 4g rätt snabbt, eller om man manuellt måste starta den. men det ska gå snabbt. Det ska bara finnas en enkel snabb lösning för att kicka igång internet igen.

Finns det någon Asus router som lämpar sig bättre än andra? Jag kan försöka måla upp en enklare skiss på hur nätverket ser ut. ge mig en stund bara

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Nu har jag paint skillat lite ...
Det röda sträcket är "fiber in" så det är där jag oxå skulle önska koppla på ett 4g.
Hoppas jag klargjort mina önskemål

Tack

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/Cujyj8T

Bra svenska ser jag på bilden ....

Permalänk
Medlem

Har du dessa krav på upptid bör du använda dig utav en riktig brandvägg.

Vi använder oss utav Netgate SG-3100 med eftermonterat WWAN-kit typ: https://www.voleatech.de/en/product/sg-3100/

Permalänk
Hedersmedlem

@grenta *Bump raderat*

Först och främst välkommen till Sweclockers.

Observera att vi inte tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade

Skrivet av grenta:

Någon annan som har input?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@grenta: Läste du och förstod mer än UPS av det jag skrev?
Som jag hintade om och som @wille61 skrev så behöver du något mer än en hemmarouter från Asus.
Netgate är en väg att gå, Ubiquiti har några edgerouters med dubbla WAN och PSU, men det finns flertalet andra leverantörer som också löser problemet.
Om er internetlina verkligen är så kritisk att den ska vara uppe på några sekunder igen så skulle jag starkt rekommendera att du pratar med någon som säljer de tjänster du efterfrågar. Och då presentera det problem ni faktiskt försöker lösa. Att ni vill ha en backup-länk och du frågar hur man ska göra är INTE ett problem, det är vad du tror är bästa lösningen på problemet som du inte förklarat för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenta:

Hej på er!

Jag har ett litet företag där det är viktigt att internet aldrig försvinner längre än högst några sekunder.

Jag har hört om lösningar där man kan koppla ett 4g modem till sin Router så 4g't kickar in om den fasta linan skulle brytas.
Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa på en bra router att använda sig av.

Routern ska klara av ca 10 fasta anslutningar via kablar. 10 tal Trådlösa anslutningar via 2 olika wifi nätverk. + ett publikt där det kan vara upp till 30 enheter uppkopplade. (har 2st UniFi enheter).

Tacksam för svar
Fred & Kärlek

D-Link DSR-500N

Har en sådan till salu om du är sugen. Det är just en Small Business router med WWAN-stöd på USB för failover.

Får man fråga vad det är som gör det kritiskt i sekunder?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Tack för svar, ja jo jag förstår vad du menar, kanske är lite väl hård i det med sekunder.

@AkUs: Det handlar om försäljning. ligger internet nere kan inte transaktioner genomföras, vilket följden blir förlorad försäljning

Permalänk
Medlem
Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenta:

@Xcorp: Tack för svar, ja jo jag förstår vad du menar, kanske är lite väl hård i det med sekunder.

@AkUs: Det handlar om försäljning. ligger internet nere kan inte transaktioner genomföras, vilket följden blir förlorad försäljning

Vad är årsomsättningen ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Telia har ju 4G back up: https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/bre...
Mer info under prislista. Kanske är lite dyrare än du tänkt dig? Du får tydligen med AP från Unifi dock.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Telia har 2 lösningar för detta. Båda fungerar lika bra. Lösning 2 är lite dyrare

1. En router för både koppar/fiber och 4g internet. Där koppar/fiber är primär och 4G hoppar igång helt själv om koppar/fiber går ner. Tar bara några sekunder

2. Två routrar som går till din switch. En koppar/fiber och en 4g.