Permalänk
Medlem

Satte på Michelin super sport 4s idag, wow! Helt sjuk skillnad från mina gamla Achilles. Dock väldigt dyra men helt klart värt om man har lite hästar under huven.

Visa signatur

- MSI Z690-A PRO DDR4 - Noctua NH-D15
- Intel Core i5-12600KF - Corsair DDR4 3600MHz 2x16 GB
- ASUS STRIX 1080 TI OC
- Intel 600p 512Gb - Samsung 860 EVO 2TB
- Phanteks Eclipse P400 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tro't eller ej men det finns de som har åsikter om däckens estetiska utformning också.

I vissa lägen måste funktion gå före form.
Till en S60 T5 med 16" sulor är man ganska begränsad vad gäller design på däcksidan.
Visst vit text eller inte, helt/delvis vit sida och fälgskydd eller inte.
Smaken är som baken.... klöven

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

I vissa lägen måste funktion gå före form.
Till en S60 T5 med 16" sulor är man ganska begränsad vad gäller design på däcksidan.
Visst vit text eller inte, helt/delvis vit sida och fälgskydd eller inte.
Smaken är som baken.... klöven

Don't shoot the messenger. Dock måste jag få bemöta bristen på fantasi. Det är inte bara däcksidan som ibland diskuteras utan även däckmönstret. Det finns dessutom logo man kan klistra fast på hjulsidan, fast det går ju under kategorin tillbehör

Personligen kör jag Michelin Pilot Super Sport. Nästa uppsättning blir dock det mer mångsidiga Pilot Sport S4 med bl.a. betydligt bättre våtegenskaper och livslängd då jag inte kör på bana.
Min uppsättning av bil och däck (Startar vid utlägg om däcksidans estetiska attraktionskraft ):

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa på en riktig däckverkstad och höra vad dom rekommenderar, är det en seriös en som är mån om kunderna ger dom väldigt bra tips. Kolla däcktester är ett annat bra sätt, alternativt en kombo av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

I vissa lägen måste funktion gå före form.
Till en S60 T5 med 16" sulor är man ganska begränsad vad gäller design på däcksidan.
Visst vit text eller inte, helt/delvis vit sida och fälgskydd eller inte.
Smaken är som baken.... klöven

Fast alla stora märken har fullt tillräcklig funktion. Så då kan man lika gärna gå på utseendet. Det gör man ju när man väljer allt annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Precis köpt Nokian Hakka blue 2 här och ja dom toppar ju listorna i alla tester.

Har Hakka som vinterdäck och dom presterar underbart så förväntar mig samma prestanda nu på sommaren

Har haft Pirelli däck innan som jag absolut inte kan rekommendera om man vill få ut många mil på däcken, fick reda nu när jag skulle byta att Pirellis däck har en mjukare blandning i gummit för att få bättre grepp men då tappar man livstiden på däcken.

Ju mjukare blandning ju bättre grepp i normala fall, med borttapp på livstid såklart. Jag kan dock hålla med om att Hakkapalita vinterdäck är fina, kör med dem också. På sommaren kör jag Pirelli, tror jag köpte cinturado p7 men är osäker. Det var de som satt original iaf på min V40. Lite för dyra så nästa gång blir det andra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på däck eller bilar. Men såvitt jag förstått det hela så har däck olika egenskaper. Såsom bra grepp, mellan bra grepp (för de som gillar att drifta lite), även ekonomiska däck har jag hört talas om men inte förstått själv vilken skillnad dessa har.

Vad är du ute efter till din bil?

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Hankook Ventus Prime 3. Satte dom på dotterns bil och de är väldigt behagligt ljud (lågt) i, utöver bra egenskaper i övrigt. Hon har även haft hankooks vinterdäck som fungerat bra.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Personligen kör jag Michelin Pilot Super Sport. Nästa uppsättning blir dock det mer mångsidiga Pilot Sport S4 med bl.a. betydligt bättre våtegenskaper och livslängd då jag inte kör på bana.
Min uppsättning av bil och däck (Startar vid utlägg om däcksidans estetiska attraktionskraft ):

Körde Pilotsport 4s på min förra bil, grymma däck! kommande vecka monteras pilot sport 4 Acoustic på min bil, ska bli intressant att se om det blir någon hörbar skillnad i väglljud

Permalänk
Medlem

Nån som har input gällande lite billigare däck (typ Kina), t.ex. Nexen, Nankang, Kinforest?
Vågar man ens lägga på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Nån som har input gällande lite billigare däck (typ Kina), t.ex. Nexen, Nankang, Kinforest?
Vågar man ens lägga på dem?

Skippa dem, de är billigt skit, och det märks, den hundralappen man sparar per däck är inte värt de jfr mot ett prisvärt däck som Hankooks Ventus Prime som nämnts,
Nankang har några däck tänkta för bankörning som påstås vara helt ok, så de undantar jag från ovan påstående.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Nån som har input gällande lite billigare däck (typ Kina), t.ex. Nexen, Nankang, Kinforest?
Vågar man ens lägga på dem?

Landsail ls388 hade jag på en opel corsa och ls 588 hade jag på saab 9-5 och min bror på en volvo v70. ls 588 vet jag har fått bra betyg i tester (aftonbladet) 388 vet jag inte men de kändes bra på opeln. Gav 510kr per däck för ls 588 med dimensionen 225/45 R17. Men skulle inte köpa kinadäck utan att sett ett test på dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Skippa dem, de är billigt skit, och det märks, den hundralappen man sparar per däck är inte värt de jfr mot ett prisvärt däck som Hankooks Ventus Prime som nämnts,
Nankang har några däck tänkta för bankörning som påstås vara helt ok, så de undantar jag från ovan påstående.

På vilket sätt märks det? Slits mer? Låter mer? Längre bromssträcka?
Jag hade ett par Nankang NS-2 på en tidigare bil, de verkade enligt min mening helt ok men jag är verkligen lekman gällande däck.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Landsail ls388 hade jag på en opel corsa och ls 588 hade jag på saab 9-5 och min bror på en volvo v70. ls 588 vet jag har fått bra betyg i tester (aftonbladet) 388 vet jag inte men de kändes bra på opeln. Gav 510kr per däck för ls 588 med dimensionen 225/45 R17. Men skulle inte köpa kinadäck utan att sett ett test på dom.

Det finns ju oftast många tester, mer eller mindre seriösa, frågan är vems ord man ska gå på? Finns det några tester som är mer tillförlitliga än andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Hur många mil har du kört på dina Falken? Köpte precis lika till min bil. Har läst recensioner och fått en uppfattning att dom ska ha bra livslängd

Samma här. Köpte dessa till min SUV. Läste på så mycket jag kunde. Stod mellan dessa och Goodyear efficientgrip och dessa verkade överlag fått något bättre betyg. A klassad (högsta) på vått underlag till exempel (Goodyear låg på C-klass i min storlek) och recensionerna påstår att de håller länge, är tysta och har bra grepp.

Jag är nöjd än så länge åtminstone!

I detta testet får de något högre betyg än goodyears efficient performance tex: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2019...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Det finns ju oftast många tester, mer eller mindre seriösa, frågan är vems ord man ska gå på? Finns det några tester som är mer tillförlitliga än andra?

Jo det är ju alltid svårt. Jag brukar kika på vi bilägare och aftonbladets däcktester när jag köper däck och väljer oftast de lite billigare med bra prestanda. Än så länge har jag inte blivit missnöjd med några däck i alla fall. Det sämsta man kan göra är att gå på omdömen på ex prisjakt eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Går alltid efter vilket betyg däcken har på vått väglag o rullmotstånd, sen får man läsa lite tester o se vad som passar bäst. Justnu har jag Hankook-däck ( osäker på modell) på sen 3-4 säsonger. Fortfarande fint mönster.

Permalänk
Medlem

Tar de som har vettigt pris hos däckverkstaden, brukar ge 1000kr/däck. Tänker att det mesta de har antagligen är bra, struntar i märket eller tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

På vilket sätt märks det? Slits mer? Låter mer? Längre bromssträcka?
Jag hade ett par Nankang NS-2 på en tidigare bil, de verkade enligt min mening helt ok men jag är verkligen lekman gällande däck.

Kör du runt i lagliga hastigheter och aldrig behöver göra en undanmanöver eller panikbromsa så kommer de antagligen bara märkas på att de kan ha sämre komfort, slitage osv men dessa blir ju inte helt uppenbara om du inte har haft andra bättre däck på samma bil att jämföra med.
Men börjar du pressa denna typ av däck så har de mycket sämre torr-/våtgrepp, bromssträcka och när de släpper släpper de många ggr mycket mer oförutsägbart.
Däcken är den enda kontaktpunkten med marken, alla säkerhetssystem som abs antisladd osv är beroende av däcket. Nån hundralapp extra per däck utslaget på några år är värt det på bilar som kostar bra mycket mer, 10m längre bromssträcka betyder rejält hård krasch ifall de där 10m behövdes.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Kör du runt i lagliga hastigheter och aldrig behöver göra en undanmanöver eller panikbromsa så kommer de antagligen bara märkas på att de kan ha sämre komfort, slitage osv men dessa blir ju inte helt uppenbara om du inte har haft andra bättre däck på samma bil att jämföra med.
Men börjar du pressa denna typ av däck så har de mycket sämre torr-/våtgrepp, bromssträcka och när de släpper släpper de många ggr mycket mer oförutsägbart.
Däcken är den enda kontaktpunkten med marken, alla säkerhetssystem som abs antisladd osv är beroende av däcket. Nån hundralapp extra per däck utslaget på några år är värt det på bilar som kostar bra mycket mer, 10m längre bromssträcka betyder rejält hård krasch ifall de där 10m behövdes.

Tack för svar, det uppskattas!

Var ligger då egentligen skillnaden? Gummiblandningen?
Gissar att även märkesdäck kan lida av samma problem som budgetdäck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Nån som har input gällande lite billigare däck (typ Kina), t.ex. Nexen, Nankang, Kinforest?
Vågar man ens lägga på dem?

Polare hade en BMW M3 med 400+ hästar och körde med Nankang. Tror bakdäcken var 305 eller 315 breda men släppte ändå utan problem på både trean och fyrans växel om man tröck på lite. Förstår inte hur han vågade köra med såna däck på en sån bil.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tack för svar, det uppskattas!

Var ligger då egentligen skillnaden? Gummiblandningen?
Gissar att även märkesdäck kan lida av samma problem som budgetdäck?

Ja främst gummiblandningen, men säkert även uppbyggnaden internt i vissa fall, materialen, tjocklek, placering osv.
Man kan ju känna gummiblandningens effekt på skor, vissa skor ser ut ha bra mönster men är hopplösa på vissa underlag/temperaturer, och andra ser knappt ut att ha mönster alls men greppar bra.
Alla märkesdäck är ju inte jättebra, men de är sällan dåliga eller farliga, kan inte minnas att jag sett något sånt exempel, men det förutsätts att de används som tänkt, använder man lättrullande ecodäck för hårdkörning på en sportbil i sommarvärme kommer de ju vara usla oavsett märke.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Hur många mil har du kört på dina Falken? Köpte precis lika till min bil. Har läst recensioner och fått en uppfattning att dom ska ha bra livslängd

Vet inte säkert men skulle gissa på nånstans kring 3000 mil. Kör ca 2500 mil per år, så sommarsäsongen borde bli kring 1500 mil.

Kan ju också vara så att jag har höga krav bara.

Skrivet av cbtcp:

Nån som har input gällande lite billigare däck (typ Kina), t.ex. Nexen, Nankang, Kinforest?
Vågar man ens lägga på dem?

Rena skiten, skulle möjligen överväga dem till en släpkärra som man bara drar i fint väder och låg fart. Farsan köpte nått sånt till sin gamle 740, han köpte märkesdäck efter 200 mil då de kändes så ostadiga. Skulle personligen inte använda dem på bilen ens om jag fick dem gratis.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician