Hur får man ut SIP-uppgifter från Bahnhof? Vill köra IP-telefoni via mobilen

Permalänk
Medlem

Hur får man ut SIP-uppgifter från Bahnhof? Vill köra IP-telefoni via mobilen

Jag har fiber från Bahnhof i Stadsnät.
Drar direkt från en av converterns fem honor in i en Asusrouter. Sen kör jag nätverk i huset från den genom swichar o.s.v.

Men jag har problem med IP-telefonin, jag har Bahnhofs egna router endast för IP-tel. Kopplat från fiberconvertern direkt till Bahnhof routern och sen kör jag ut ett stjärnnät i husets gamla kopparledningar. Fungerar helt ok, även om det är överdrivet att ha deras Huawei router bara för telen. Men de bjöd på den så det känns ok.
*

Hur som helst, jag vill ha IP-tel inte bara i mina hemtelefoner utan oxå få in det i min android.
Men det går inte, jag har tidigare haft comhem och då körde jag deras app "hemtel i mobilen", innan dess hade jag BBB och görde med någon app i mobilen som oxå det fungerade bra.

Men Bahnhof släpper inte vilka uppgifter jag behöver för att kunna få in IP-tel i min android.
Alla andra operatörer är vad jag förstår helt öppna med detta.
Loggar jag in i bahnhofs Huawei och går in på voice får jag lite uppgifter och kan byta lösenord för IP-tel. Men hittar inte fullständiga uppgifter för att få till det i min android.

Någon som har lyckats få till detta??

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Folk brukar ju säga att Bahnhof vägrar att lämna ut användaruppgifter för sina kunders integritet. Det måste bero på detta

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Folk brukar ju säga att Bahnhof vägrar att lämna ut användaruppgifter för sina kunders integritet. Det måste bero på detta

Ja, det skulle kunna vara därför.

Å andra sidan måste det vara ganska enkelt att lägga in IP-telefon i mobilen även om B-hof inte lämnar ut uppgifterna. Det går ju att logga in i Routern och där går det att ändra uppgifter.

Ingen som har testat och lyckats.

Permalänk
Medlem

Tanken är nog att kunna garantera tjänstens kvalité. Det är inte säkert att det fungerar med samma uppgifter som i Huaweiroutern skulle fungera ifrån externa nät t ex. Är troligen endast öppen ifrån det VLAN som kör Voice på.

Lösningen är nog att byta telefonoperatör till någon som har stöd för de tjänster du har behov av.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt är det SIP-uppgifterna du vill åt? När jag jobbade på ISP gav vi inte ut det pga säkerhetsskäl, ett fåtal fick ut det mot underskrivet friskrivningsavtal ifall någon skulle ringa för 250kkr på en månad tex. Detta är alltså inga problem för konsumenten om hen inte slarvar bort uppgifterna till nån som stjäl och utnyttjar det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd:

Men jag kommer till och med in i deras router/ voice.
Där finns massa parametrar, lösenord går att ändra osv.

Det måste bara vara jag som är för ,,hmm,,,,dum för att fatta hur jag får ut uppgifterna från routern.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alla andra är inte öppna med SIP-uppgifter.
Telia och Comhem vägrar också kund dessa uppgifter.

Jag tröttnade och använder mig idag av http://teletek.se istället.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@hamlonab: Det du vill fråga dem om är vad du har för SIP-uppgifter. Och även vilka portar de använder, meddela att du är medveten om riskerna och att det inte är omöjligt att erbjuda frånskrivning och se vad de säger på supporten. Det är mycket möjligt att de bara inte vill ge ut det också men jag tror inte Bahnhof är omöjliga om man resonerar med dem. Det brukar räcka med bara det beroende på uppsättning hos Bahnhof såklart även för tex en mobil enhet.
Men som ovan skrev så är flera andra operatörer helt stängda med de uppgifter så det är nog svårt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag löste det så nu fungerar IP-tel med mitt fasta nummer både i hemtelefonerna och i min android.

Det verkar som om Bahnhof lagt ett **** sånt lösenord, man kan alltså inte se vad det är.
Men det går att ändra i routern. Se till att avbocka "register with domain" så funkar det sen.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig, dock tycker jag trådtiteln är fel. Att bahnhof ej officiellt har en funktion du vill ha är inte samma sak som att de krånglar. Så inget negativt på Bahnhof mer än att du vill ha en funktion de ej verkar sälja, två helt skiljda saker.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor:

Ganska mycket negativt om Bahnof, men inte nu och inte här