Permalänk
Medlem

Rädda moderkort efter nytt bios?

Uppdaterade bios och efter det har moderkortet betett sig skumt. Jag kan inte boota från SSD, extremt USB. Jag kan inte starta Ezflash från bios. Alltid så kommer det bara en svart ruta efter att jag sett AMI bios rutan. Får inga felmedelanden. Jag har resettat bios både i mjukvaran och med switch på moderkortet. Kan gå in i bios och ändra inställningar.

Eftersom jag inte kommer åt att boota eller ezflash kan jag inte flasha om bios eller nergradera.

Finns något som heter crashfree bios och då ska man lägga bios-filen på ett usb och testat det men samma sak bara svart ruta

Moderkort Asus p9d-i
CPU: INTEL XEON E3-1265L
Ram : KINGSTON 16GB 1333MHZ DDR3 ECC

Finns det det något jag kan testa eller är det hiva ett i grovsoprummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns något som heter crashfree bios och då ska man lägga bios-filen på ett usb och testat det men samma sak bara svart ruta

Då de flesta moderkort som har sådan funktion, har en dedikerad USB-port för det.
Satte du stickan i avsedd USB-port?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Då de flesta moderkort som har sådan funktion, har en dedikerad USB-port för det.
Satte du stickan i avsedd USB-port?

Så här säger manualen
https://imgur.com/k4NtQKD

Så verkar inte vara något särskild port

Permalänk
Medlem

@jan-banan:
Du kan ju prova alla USB-portar bak, för att se om det kanske lyckas i någon annan, eftersom du har inget att förlora på det.

Jag har dessutom för mig att stickan måste vara formaterad som FAT32, vilket iofs. i stort sätt alla är som standard.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Testat alla UBS-portar. Testat olika USB-minnen och samma sak hela tiden efter bioslogo bara en blinkande prompt. Någon som har något tips?