Config av 2700x?, klarar syntetiska test men ej spel..

Permalänk
Medlem

Config av 2700x?, klarar syntetiska test men ej spel..

Behöver lite hjälp av er gurus innan jag blir helt less och byter ut moderkort och prolle till intel..
Suttit timtals (dagar) och läst guiderna och testat mig fram för att få en stabil och någorlunda snabb config på maskinen (i signaturen).

Det som är störande är att den verkar vara stabil i syntetiska tester minne/prolle, men i spelande och framförallt u-play titlar så som "farcry 5" samt "ghost recon wildlands" får jag ofta crashade och ibland till och med hängningar av hela systemet. Dock har det även hänt någon annan gång, men kan ej minnas vad jag gjorde då.
Alla drivare är uppdaterade, tror jag har senaste biosen, är i alla fall uppdaterad under 2019, måste kolla och återkomma på den.

Temps helt ok i långa 15h+ stresstest med RAM-test (+fpu) alt prime95. (kollar temp på minnen MAX 41C, cpu MAX 57C, mb Max 32C )
Även memtest86+ kan köras 15h+ utan problem, avbrutet av mig pga att jag inte orkar vänta längre

Har följande värden:
CPU multipel: auto (verkar köra x41,25) (edit: har nu testat låsa den på x38 vilket känns rimligare då auto låg och hoppade lite, lustigt nog oftast runt x41, medans bios säger att auto ska vara x37)
Vcore: 1.31250V

Dram-Freq: 3533Mhz
Ram Volt: 1,45V
SoC: Auto
CAS Latency: 14
RAS to CAS: 15
RAS Precharge:15
tRAS :30
tRC: 46
Command Rate (CR): 1T

Har även ändrat fler ingående värden för ramminnet enligt "dram calculator" gällande vddsoc/dram samt diverse Ohm värden enligt den samma calculator.

När jag spelar så ligger temps ok så inget konstigt där, men sedan kommer det någon crash. ofta refererat till något fil fel, felaktig version eller liknande finns massor att se om man googlar.. men inga bra ledtrådar.
Efter en crash har jag testat köra igång Ram-Test (+fpu för belastning av processor också) för skojs skull och då kommer det rätt ofta upp ett fel inom relativt kort tid typ <5min.
Vilket får mig att tro att något är galet med min config ändå...

Så till frågan då för er som läst hela vägen hit: vad för värden ska jag pilla på, känns lite som att det kan vara att spänningen ligger fel mellan processor och minne ändå?

SoC verkar enligt auto ligga på: 1,131V

Kan det vara så att någon volt ej är tillräcklig mellan GPU och resten? Tänker att något behöver uppas där, då den klarar av syntetiska tester så bra för minne/CPU. Dock verkar jag ej få några problem när jag kör typ 3dmarks tester som även är syntetiska för GPU..
Bara en tanke.

Sedan har jag läst i några av googlingarna att farcry 5 "läcker" till grafikminnet så när det blir fullt får man en crash, men det händer dock ej min polare som jag lirar med. På en längre session på 4-5h så kan jag ha 2-3 crasher medans han ionte har någon. Hans 1080Ti har förvisso 11Gb och mitt 2080 har 8Gb, men skulle det fyllas säg efter 2h så borde hans bli fullt efter i alla fall 4h. Så det känns som en lite mindre trolig teori. Ska dock bevaka minnet vid nästa tillfälle.

edit av ändring av cpu multipel.
Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Behöver lite hjälp av er gurus innan jag blir helt less och byter ut moderkort och prolle till intel..
Suttit timtals (dagar) och läst guiderna och testat mig fram för att få en stabil och någorlunda snabb config på maskinen (i signaturen).

Det som är störande är att den verkar vara stabil i syntetiska tester minne/prolle, men i spelande och framförallt u-play titlar så som "farcry 5" samt "ghost recon wildlands" får jag ofta crashade och ibland till och med hängningar av hela systemet. Dock har det även hänt någon annan gång, men kan ej minnas vad jag gjorde då.
Alla drivare är uppdaterade, tror jag har senaste biosen, är i alla fall uppdaterad under 2019, måste kolla och återkomma på den.

Temps helt ok i långa 15h+ stresstest med RAM-test (+fpu) alt prime95. (kollar temp på minnen MAX 41C, cpu MAX 57C, mb Max 32C )
Även memtest86+ kan köras 15h+ utan problem, avbrutet av mig pga att jag inte orkar vänta längre

Har följande värden:
CPU multipel: auto (verkar köra x41,25) (edit: har nu testat låsa den på x38 vilket känns rimligare då auto låg och hoppade lite, lustigt nog oftast runt x41, medans bios säger att auto ska vara x37)
Vcore: 1.31250V

Dram-Freq: 3533Mhz
Ram Volt: 1,45V
SoC: Auto
CAS Latency: 14
RAS to CAS: 15
RAS Precharge:15
tRAS :30
tRC: 46
Command Rate (CR): 1T

Har även ändrat fler ingående värden för ramminnet enligt "dram calculator" gällande vddsoc/dram samt diverse Ohm värden enligt den samma calculator.

När jag spelar så ligger temps ok så inget konstigt där, men sedan kommer det någon crash. ofta refererat till något fil fel, felaktig version eller liknande finns massor att se om man googlar.. men inga bra ledtrådar.
Efter en crash har jag testat köra igång Ram-Test (+fpu för belastning av processor också) för skojs skull och då kommer det rätt ofta upp ett fel inom relativt kort tid typ <5min.
Vilket får mig att tro att något är galet med min config ändå...

Så till frågan då för er som läst hela vägen hit: vad för värden ska jag pilla på, känns lite som att det kan vara att spänningen ligger fel mellan processor och minne ändå?

SoC verkar enligt auto ligga på: 1,131V

Kan det vara så att någon volt ej är tillräcklig mellan GPU och resten? Tänker att något behöver uppas där, då den klarar av syntetiska tester så bra för minne/CPU. Dock verkar jag ej få några problem när jag kör typ 3dmarks tester som även är syntetiska för GPU..
Bara en tanke.

Sedan har jag läst i några av googlingarna att farcry 5 "läcker" till grafikminnet så när det blir fullt får man en crash, men det händer dock ej min polare som jag lirar med. På en längre session på 4-5h så kan jag ha 2-3 crasher medans han ionte har någon. Hans 1080Ti har förvisso 11Gb och mitt 2080 har 8Gb, men skulle det fyllas säg efter 2h så borde hans bli fullt efter i alla fall 4h. Så det känns som en lite mindre trolig teori. Ska dock bevaka minnet vid nästa tillfälle.

Hej,
Kolla så att du har senaste biosen då den innehåller senaste Agesa.
Sedan så kan de vara så att ditt minne inte är helt kompatibelt med Ryzen och den hastigheten.
Hittar inte ditt minne på Asus Qvl lista.
Testa lägre hastighet och se om du får det stabilt, allt över 2933 MHz på minnet är överklock.
Att sedan cpu hoppar upp till 4125 är högst troligt XFR som hoppar in.

Permalänk
Medlem

Har du testat om du får krascher med lägre minnesfrekvens/slappare timings kombinerat med lägre spänning till minnena? Hade liknande problem där minnena var stabila i Hcl Memtest 10h+ men ibland kraschade i spel med typiska minnesrelaterade BSODs. Misstänker att det var temperaturrelaterat, B-die sägs vara känsliga för temperatur och mest stabila runt 20 grader. Den extra värmen grafikkortet tillför kanske kan vara tillräckligt beroende på hur luftflöden ser ut, mina minnen blev i alla fall varmare under spel än i Hcl Memtest. Ställde jag ner chassifläktarna för att få upp minnena i samma temperatur som vid spel så fick jag mycket riktigt minnesfel efter ett tag.

1.45V är väl runt max vad som rekommenderas för 24/7-användning och då gärna med riktat luftflöde. Kan vara så att du ligger precis på gränsen för vad som är stabilt med de inställningar du har och lite temperaturvariationer med varmluftsfickor som inte är samma som vid enbart CPU-belastning räcker för att det ska tippa över. Det är i alla fall vad jag misstänker mitt problem var, för när jag provade att ha en extra fläkt i taket som gav luftflöde över minnena försvann problemet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

tack för svar och förslag

Enlig https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...
Så ska ju minnena vara kompatibla med Ryzen och sägs vara kompatibla i även högre hastighet än vad jag kör, så ska gå att nå 3600MT/s Men ska säkerställa senaste biosen, ej kollat ännu. Finns minnen med samma kretsar på Asus QVL-lista men dock inte just dessa.

Gällande luftflödet borde jag vara "säker" från ökad värme vid GPU load, har installerat totalt 7st "extra" fläktar, PWM-styrda efter egen modifierad kurva, samt balanserat mellan sug och blås för styrt flöde. Har ej heller noterat någon högre temp på minnena vid spelande än jag lyckats nå vid stresstest, där jag lyckats maxa tempen till 41C. Men att lyckas nå 20C lät väldigt svårt för load.. är ju typ sällan under 25C just där burken står med tanke på att den värmer upp sin egen omgivning. Finns ju dock andra sensorer som jag inte riktigt vet vad det avser som jag inte övervakat på samma sätt.. kanske något annat som påverkas mer negativt i värmebemärkelser när man spelar än när jag stresstestar.

Har inte testat dragit ner något på klockningen vid spelande då det verkar så stabilt under långa stresstest, men är väl kanske det enda raka att göra för att se om det blir någon skillnad vid spelande. Är det främst klockfrekvensen på minnena som jag bör sänka? CPU är nu låst på 3,7Ghz. Kan ju sänka Ram Volt något även för minskad temp, alt öka kurvan på berörda fläktar för att hålla mig ner mot låga 30C för minnena vid load.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

@ant: Tror inte att det är några kompatibilitetsproblem. De minnena du har är ju bland de mest rekommenderade för Ryzen. Angående BIOS så uppdatera INTE till senaste med AGESA 0072 eller 0070 är mitt råd. Är väl främst för kommande Matisse-CPU:er och hört att många har stabilitetsproblem och sämre minneshastigheter jämfört med 4207.

Nej, låter som du har betydligt bättre luftflöde än vad jag har. Att nå 20C är givetvis omöjligt men påstås att B-die är som mest stabila runt där med sämre stabilitet ju mer över man kommer, men det är väl främst om man balanserar precis på gränsen som det är relevant misstänker jag. Jag testade mest för skojs skull med extra fläkt, sen släppte jag på timings och fick det stabilt så istället.

Eftersom du inte överklockat CPU:n tycker jag det låter som att det är mest logiskt att testa att släppa på minnesfrekvens/timings, skulle testa 3200 eller så med standardtimings (eller "Safe timings" från DRAM calc) till börja med och arbeta dig uppåt från det. Hört även andra påstå att vissa spel triggar minnesfel trots stabilitet i traditionella stresstest. Vissa spel verkar vara känsligare än andra. Sen att du får minnesfel när du kör stresstest efter en krasch är ju inte som det ska. Det kanske har någon annan förklaring men vore ju bra att utesluta att det är minnesöverklockningen som orsakar det.

Du kan även testa att sänka SoC-spänning, vad jag förstått är det inte alls säkert att högre ger bättre stabilitet. Kan till och med vara tvärtom i vissa fall. Du ska inte behöva låsa multipeln på 37 heller tycker jag, bättre att låta XFR sköta sitt. Väldigt liten chans att CPU:n är defekt och ostabil vid standardfrekvenser.

EDIT: Glömde fråga, har du låst Vcore till 1.31250V statisk? För att XFR ska fungera ska väl Vcore stå på Auto alternativt ändrad med offset.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

@ant: Tror inte att det är några kompatibilitetsproblem. De minnena du har är ju bland de mest rekommenderade för Ryzen. Angående BIOS så uppdatera INTE till senaste med AGESA 0072 eller 0070 är mitt råd. Är väl främst för kommande Matisse-CPU:er och hört att många har stabilitetsproblem och sämre minneshastigheter jämfört med 4207.

Nej, låter som du har betydligt bättre luftflöde än vad jag har. Att nå 20C är givetvis omöjligt men påstås att B-die är som mest stabila runt där med sämre stabilitet ju mer över man kommer, men det är väl främst om man balanserar precis på gränsen som det är relevant misstänker jag. Jag testade mest för skojs skull med extra fläkt, sen släppte jag på timings och fick det stabilt så istället.

Eftersom du inte överklockat CPU:n tycker jag det låter som att det är mest logiskt att testa att släppa på minnesfrekvens/timings, skulle testa 3200 eller så med standardtimings (eller "Safe timings" från DRAM calc) till börja med och arbeta dig uppåt från det. Hört även andra påstå att vissa spel triggar minnesfel trots stabilitet i traditionella stresstest. Vissa spel verkar vara känsligare än andra. Sen att du får minnesfel när du kör stresstest efter en krasch är ju inte som det ska. Det kanske har någon annan förklaring men vore ju bra att utesluta att det är minnesöverklockningen som orsakar det.

Du kan även testa att sänka SoC-spänning, vad jag förstått är det inte alls säkert att högre ger bättre stabilitet. Kan till och med vara tvärtom. Du ska inte behöva låsa multipeln på 37 heller tycker jag, bättre att låta XFR sköta sitt. Väldigt liten chans att CPU:n är defekt och ostabil vid standardfrekvenser.

Tack för vad som känns som väldigt rimliga åtgärder.
Han bli lite konfunderad, kör nämligen 4207 och biosen hittade själv ingen ny uppdatering, kollade då via asus hemsida och konstadetade att det fanns 2-3 nyare versioner precis som du skriver med AGSEA för kommande cpuer, så jag blev lite velig tills jag nu läste ditt svar. Blir att behålla versionen jag har.

Ja kylningen känns inte som ett problem, investerat i högkvalitativa noctua fläktar för att få både högt flöde och låg ljudvolym. Tror jag kommit så nära vattenkylning man kan utan att drälla med vatten..
Sågar till och med bort fläktgaller-skydden i lådan för att maximera flödena. 😉

Tror jag ska testa med multipel x37 och 3200MT/s nästkommande speltillfälle så får jag se om. Det blir skillnad. Går det lika illa är det bara sätta safe timings också... Löser inte det problemet blir det blocket med cpu och Mb, och en nybeställning av Intel...
Går det istället bra så blir det sätta auto på cpu igen samt sakta stega sig uppåt på minneshastigheten.
Just ja, ska testa ändra SoC några få steg i olika riktningar för att se om det påverkar. Men utgår från x37 samt 3200MT/s.

Till sist måste jag fråga, hade du några problem med vcore på cpu i auto-läge (default) , mitt moderkort går nämligen bananas (allt I default/återställt) så drar den på hela 1,54V, upptäckte detta vid mina första starter då jag tyckte det föreföll konstigt att medföljande stockkylare wrath? fick jobba så otroligt hårt redan vid idle och låg load, då den ändå upplevdes betydligt rejälare än Intels stock. Men detta pga den höga volten på cpu. Därav har jag låste den på 1.31250V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Tack för vad som känns som väldigt rimliga åtgärder.
Han bli lite konfunderad, kör nämligen 4207 och biosen hittade själv ingen ny uppdatering, kollade då via asus hemsida och konstadetade att det fanns 2-3 nyare versioner precis som du skriver med AGSEA för kommande cpuer, så jag blev lite velig tills jag nu läste ditt svar. Blir att behålla versionen jag har.

Ja kylningen känns inte som ett problem, investerat i högkvalitativa noctua fläktar för att få både högt flöde och låg ljudvolym. Tror jag kommit så nära vattenkylning man kan utan att drälla med vatten..
Sågar till och med bort fläktgaller-skydden i lådan för att maximera flödena. 😉

Tror jag ska testa med multipel x37 och 3200MT/s nästkommande speltillfälle så får jag se om. Det blir skillnad. Går det lika illa är det bara sätta safe timings också... Löser inte det problemet blir det blocket med cpu och Mb, och en nybeställning av Intel...
Går det istället bra så blir det sätta auto på cpu igen samt sakta stega sig uppåt på minneshastigheten.
Just ja, ska testa ändra SoC några få steg i olika riktningar för att se om det påverkar. Men utgår från x37 samt 3200MT/s.

Till sist måste jag fråga, hade du några problem med vcore på cpu i auto-läge (default) , mitt moderkort går nämligen bananas (allt I default/återställt) så drar den på hela 1,54V, upptäckte detta vid mina första starter då jag tyckte det föreföll konstigt att medföljande stockkylare wrath? fick jobba så otroligt hårt redan vid idle och låg load, då den ändå upplevdes betydligt rejälare än Intels stock. Men detta pga den höga volten på cpu. Därav har jag låste den på 1.31250V

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, alltså dina minnen ska ju definitivt klara betydligt mer än 3200 med safe timings men med Ryzen är det ett jäkla pillande och samspel mellan IMC i CPU och minnen. Förutom SoC-spänning så kan även Vcore spela in vid högre minnesfrekvenser.

Jag har en vanlig 2700 (utan X) så jag har kört med statisk manuell Vcore hela tiden eftersom vanliga 2700:an inte alls boostar med XFR som X-modellen. Så jag vet inte riktigt vad som är normalt men XFR pillar ju en hel del med frekvenser och spänning beroende på belastning och temperatur m.m. Så spikar i Vcore är helt normalt, det är väl främst vid fåtrådad belastning den boostar enstaka kärnor väldigt högt under kortare perioder. Vid en snabb googlesökning så verkar 1.5V+ vid 4.4GHz vara normalt och enligt spec.

Ställer du in statisk Vcore så misstänker jag att XFR slutar fungera. Vet inte om den fortsätter försöka boosta frekvensen trots det eller om XFR automatiskt inaktiveras, men har du låst till 37x så spelar det väl ingen roll. Jag skulle låta allt med CPU:n stå på Auto så länge (XFR gör ett väldigt bra jobb på X-modellerna vad jag hört) förutom kanske testa justera SoC och fokusera på minnesfrekvensen. Hitta en stabil baseline (det är otroligt viktigt) och sen arbeta mig uppåt, hitta gränsen och sedan backa av lite för att säkerställa stabilitet. Av egen erfarenhet kan man sitta med DRAM Calculator i evigheter, men i slutändan inte riktigt värt det. Man måste dessutom vara så förbannat metodisk och göra en enda ändring i taget, stabilitetstesta för varje osv. Slänger man bara in värdena från DRAM Calc ber man om problem. Man får snarare börja från andra hållet. Många säger också att det verktyget rekommenderar en del timings väl tight, speciellt "fast". Jag utgick till slut istället från "The Stilt's" timings och landade på 3466CL14 med mina dåligt binnade B-dies. Skulle säkert gå att få ut några procent mer men värderar en stabil dator mer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar att uppdatera BIOS, jag själv blev väldigt hjälpt av det, och kan köra mina Ballistix Elite 3466 i 3466, stabilt.
Sen ska du aldrig använda ASUS inställning i BIOS där du kan välja mellan energisnål/normal/performance....
Sätt den på normal.
Och använd för guds skull inte ASUS programvara, min dator blev oheligt instabil när den var installerad.
Använd också energialternativet AMD ryzen balanserad, windows egna alternativ ställde till det för mig.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@ant:
Jag har likadana minnen som du har om än 4 st, men med ett annat mobo och en 1700X, lite pill och många timmars testande för att få systemet stabilt var det ju.
DRAM Calculatorns värden har jag aldrig fått att fungera med mitt system.

Att processorn går lite högt på vcore ska inte vara någon fara, det är enligt spec, använd en minusoffset i stället för att låsa vid ett fast värde, t.ex. -0.1V annars
riskerar du att systemet kraschar om spänningen blir för låg i förhållande till vad XFR behöver för en given frekvens.
Du kan också prova att sänka din spänning för SoC till 1.05V - 1.1V, en för hög spänning här ger ett lika instabilt system som för låg spänning.

Jag ser att du använder:
RAS to CAS: 15
RAS Precharge:15
Ryzens IMC tycker inte om ojämna värden, prova med 14 eller 16 och se om det fungerar bättre.

Nå lite små saker jag upptäkte för mitt system för att få det stabilt (se taggen nedan) även om det givetvis skiljer sig lite från ditt, lite rörigt eftersom jag skriver allt eftersom jag kommer på nu.

Börja med att sänka hastigheten på minnena till 3333MT/s eller 3400MT/s och sätt spänningen för DRAM Voltage till 1.40V - 1.43V (du kan prova att öka eller minska spänningen senare när allt är stabilt).
Sätt alltid VTTDDR Voltage manuellt till hälften av DRAM Voltage.

ProcODT [53.3 Ohm] (Kan behöva höjas till 60.0 Ohm)

RttNom [RZQ/7]
RttWr [Dynamic ODT Off]
RttPark [RZQ/5]

MemAddrCmdSetup [Auto]
MemCsOdtSetup [Auto]
MemCkeSetup [Auto]

MemCadBusClkDrvStren [30.0 Ohm]
MemCadBusAddrCmdDrvStren [30.0 Ohm]
MemCadBusCsOdtDrvStren [30.0 Ohm]
MemCadBusCkeDrvStren [30.0 Ohm]

Trfc [312] (Mina minnen tycker inte om ett lägre värde här.)

Cmd2T [1T] (Ändra till 2T för att se om stabiliteten ökar)
Gear Down Mode [Disabled] (Prova Cmd2T [1T] och Geardown aktiverat, det kan hjälpa.)
Power Down Enable [Disabled] (Med Power Down Enable aktiverad fick jag många konstiga krascher.)

CPU SOC Voltage [Manual mode]
- VDDSOC Voltage Override [1.05000] (I mitt fall var 1.05V den bästa spänningen, andra har behövt lite mer, bara att prova sig fram, upp till 1.15V ska vara säkert.)

1.8V PLL Voltage [1.90000] (Om du överklockat CPU:n kan du behöva dra upp värdet på PLL något.)

CLDO VDDP voltage [Auto] (Här har jag inte ändrat något men jag har sett 1000mV rekommenderas för ökad stabilitet.)

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Testa ställ upp dina timing något, min 2700 non x gillar inte snabbare ram än 3466 med tinmings under 15-15-15-35 spelar ingen roll vad jag gör det blir inte stabilt

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv

Kolla så minnena finns med som kompatibla för moderkortet.
Listan hämtar du där drivrutiner finns för mobo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja, alltså dina minnen ska ju definitivt klara betydligt mer än 3200 med safe timings men med Ryzen är det ett jäkla pillande och samspel mellan IMC i CPU och minnen. Förutom SoC-spänning så kan även Vcore spela in vid högre minnesfrekvenser.

Jag har en vanlig 2700 (utan X) så jag har kört med statisk manuell Vcore hela tiden eftersom vanliga 2700:an inte alls boostar med XFR som X-modellen. Så jag vet inte riktigt vad som är normalt men XFR pillar ju en hel del med frekvenser och spänning beroende på belastning och temperatur m.m. Så spikar i Vcore är helt normalt, det är väl främst vid fåtrådad belastning den boostar enstaka kärnor väldigt högt under kortare perioder. Vid en snabb googlesökning så verkar 1.5V+ vid 4.4GHz vara normalt och enligt spec.

Ställer du in statisk Vcore så misstänker jag att XFR slutar fungera. Vet inte om den fortsätter försöka boosta frekvensen trots det eller om XFR automatiskt inaktiveras, men har du låst till 37x så spelar det väl ingen roll. Jag skulle låta allt med CPU:n stå på Auto så länge (XFR gör ett väldigt bra jobb på X-modellerna vad jag hört) förutom kanske testa justera SoC och fokusera på minnesfrekvensen. Hitta en stabil baseline (det är otroligt viktigt) och sen arbeta mig uppåt, hitta gränsen och sedan backa av lite för att säkerställa stabilitet. Av egen erfarenhet kan man sitta med DRAM Calculator i evigheter, men i slutändan inte riktigt värt det. Man måste dessutom vara så förbannat metodisk och göra en enda ändring i taget, stabilitetstesta för varje osv. Slänger man bara in värdena från DRAM Calc ber man om problem. Man får snarare börja från andra hållet. Många säger också att det verktyget rekommenderar en del timings väl tight, speciellt "fast". Jag utgick till slut istället från "The Stilt's" timings och landade på 3466CL14 med mina dåligt binnade B-dies. Skulle säkert gå att få ut några procent mer men värderar en stabil dator mer.

Har enligt tidigare teori endast ändrad minneshastigheten till 3200MT/s, CPU multipel på x37, men satt Vcore på auto, verkar sänkts lite men antar att detta har med den låsta multipeln att göra. Vad jag förstår är XFR avstängt som default i bios, klickar jag in mig på menyn så kommer jag till en sån där "du måste godkänna att din cpu/ditt hus och din blivande hund kan brinna upp.." osv.. Men har ej aktiverat något där så det borde vara avaktiverat?

Nåväl till det positiva har jag i alla fall tvingat polaren att spela med mig nu på kvällen i en och en halv timme och utan något avbrott, lite på gränsen för lite tid för att vara säker imo. Men tror det brukar bli fel innan den tiden gått. Så lite mer testande och en "riktig" spelkväll innan jag törs säga några resultat. Om något har temp på moderkort och cpu gått ner lite, tyvärr påverkar det kylningen för minnen negativt då systemet sänker kravet på kylning och således transporterar mindre luft bort från minnena, vilka maxade på 47C. Ville låta det klättra för att se om något hände, men verkar gå stabilt ändå, givetvis så skall detta åtgärdas då jag får tweaka kurvorna och troligen kan sänka DramV från mina 1.45V.
Men målet är ju trots CL 14, kunna nå högre hastigheter än 3200MT/s.. men innan jag testar det träsket igen så ska jag som nästa steg sätta multiple på CPU som auto för att se vad som händer men är rätt säker på att den kommer gå bananas på Vcore och öka till onödigt höga värden, värden som jag läst påverkar degradation på CPUn. Kanske rent av ändrar i kväll bara för att återkomma med vad den vill volta.

Edit: Med Vcore och allt gällande cpu på auto så klockar den vid load en multipel med x41,8 och trycker in 1,506 V i CPU, kan säga att det märks en signifikant ökning på tempen och hör även att fläktarna börjar trycka mer luft. Känns lite risky med tanke poster som dessa:
Rysen generation 2, SAfe/unsafe voltage

Säger ju att man ej bör överstiga 1,375V.. har läst liknande inlägg här på swec. i någon guide så tror jag kommer sikta att ha det som mitt max. Så får helt enkelt hastigheten på cpu anpassas där efter. Låter väl rätt klokt?

Skrivet av Johan_G3:

@ant:
Jag har likadana minnen som du har om än 4 st, men med ett annat mobo och en 1700X, lite pill och många timmars testande för att få systemet stabilt var det ju.
DRAM Calculatorns värden har jag aldrig fått att fungera med mitt system.

Att processorn går lite högt på vcore ska inte vara någon fara, det är enligt spec, använd en minusoffset i stället för att låsa vid ett fast värde, t.ex. -0.1V annars
riskerar du att systemet kraschar om spänningen blir för låg i förhållande till vad XFR behöver för en given frekvens.
Du kan också prova att sänka din spänning för SoC till 1.05V - 1.1V, en för hög spänning här ger ett lika instabilt system som för låg spänning.

Jag ser att du använder:
RAS to CAS: 15
RAS Precharge:15
Ryzens IMC tycker inte om ojämna värden, prova med 14 eller 16 och se om det fungerar bättre.

Nå lite små saker jag upptäkte för mitt system för att få det stabilt (se taggen nedan) även om det givetvis skiljer sig lite från ditt, lite rörigt eftersom jag skriver allt eftersom jag kommer på nu.

Börja med att sänka hastigheten på minnena till 3333MT/s eller 3400MT/s och sätt spänningen för DRAM Voltage till 1.40V - 1.43V (du kan prova att öka eller minska spänningen senare när allt är stabilt).
Sätt alltid VTTDDR Voltage manuellt till hälften av DRAM Voltage.

ProcODT [53.3 Ohm] (Kan behöva höjas till 60.0 Ohm)

RttNom [RZQ/7]
RttWr [Dynamic ODT Off]
RttPark [RZQ/5]

MemAddrCmdSetup [Auto]
MemCsOdtSetup [Auto]
MemCkeSetup [Auto]

MemCadBusClkDrvStren [30.0 Ohm]
MemCadBusAddrCmdDrvStren [30.0 Ohm]
MemCadBusCsOdtDrvStren [30.0 Ohm]
MemCadBusCkeDrvStren [30.0 Ohm]

Trfc [312] (Mina minnen tycker inte om ett lägre värde här.)

Cmd2T [1T] (Ändra till 2T för att se om stabiliteten ökar)
Gear Down Mode [Disabled] (Prova Cmd2T [1T] och Geardown aktiverat, det kan hjälpa.)
Power Down Enable [Disabled] (Med Power Down Enable aktiverad fick jag många konstiga krascher.)

CPU SOC Voltage [Manual mode]
- VDDSOC Voltage Override [1.05000] (I mitt fall var 1.05V den bästa spänningen, andra har behövt lite mer, bara att prova sig fram, upp till 1.15V ska vara säkert.)

1.8V PLL Voltage [1.90000] (Om du överklockat CPU:n kan du behöva dra upp värdet på PLL något.)

CLDO VDDP voltage [Auto] (Här har jag inte ändrat något men jag har sett 1000mV rekommenderas för ökad stabilitet.)

Intressant läsning och många bra tips på var jag ska börja att vrida på värdena! Hade ingen aning om att rysen inte gillade udda tal i timings, aldrig sett trots alla guider man läst igenom..

ProcODT redan på 53,3ohm
RttNom är på RZQ/7
RttWr är Dynamic ODT Off
RttPark RZQ/4 så här skiljer det sig mot dina RZQ/5

Samtliga värden har jag fått från Rysen Calculator.. vill ju gärna tro att det är "ok" då det funkar så bra i de syntetiska testerna... men verkligheten verkar ju visa annat..

Memcadbus värdena har jag inte alls pillat på så måste börja med att se vad det gör och vart de är
Trfc - här kör jag auto, bios visar 312 (Trfc1), men div program cpu-z, HWiNFO visar 560T..så osäker på vad som gäller här.
Vill verkligen inte övergå till 2T men ska givetvis kolla på powerdown och geardown, Edit: var enable, men ligger nu som disable.

Ska spana in PLL och CLDO som jag inte ens vet vad det är

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Ska spana in PLL och CLDO som jag inte ens vet vad det är

Lite förenklat.

CLDO VDDP voltage.
Det CLDO VDDP gör är att den påverkar DDR4 PHY lagret i processorns IMC.
Det lagret hanterar formateringen av information så att DDR4-minnet och IMC:n förstår varandra.
Emellanåt kan det uppstå minneshål vid vissa frekvenser där IMC och DDR-minnet inte riktigt kan
flytta runt på alla ettor och nollor mellan sig som de ska. Genom att öka eller sänka spänningen
några millivolt på CLDO VDDP kan du flytta det hålet lite grand åt vardera hållet om det råkat
hamna just vid den frekvens du vill använda.
Gå absolut inte över 1050mV.
Efter en ändring av CLDO VDDP (förväxla inte med inställningen som "bara" heter VDDP) måste
du göra en kallstart på datorn för att den ska få effekt.

PLL används för att stabilisera BCLK.
Här har jag fått öka spänningen något (på auto ligger min på ~ 1.77V både i HWinfo och mätt med
oscillocop över moderkortets probelt-punkter som visade att spänningen sjunker när XFR kickar in).
För att inte BCLK ska ändra sjunka för lågt i spänning när XFR kickar i kan du behöva ställa värdet manuellt.
Normalt behöver du bara bry dig om det här om du ska överklocka CPU:n, annars håller sig BCLK
normalt inom sina toleranser.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE