Var får man lägenhet närmast Stockholm snabbast och möjligast?

Permalänk
Inaktiv

Var får man lägenhet närmast Stockholm snabbast och möjligast?

Hej. Jag är så himla trött på att bo där jag bor nu och vill så gärna prova något nytt. Jag är på jakt efter lägenhet så nära Stockholm som möjligt, helst på ett ställe där det är lätt att få en lägenhet. Jag är ute efter en etta och det spelar ingen roll om det är 10-20 mil från Stockholm, bara det är minst 3-4 timmar därifrån. Har ni på Sweclockers någon aning om vilken hemsida jag kan vända mig till? Min plan är att flytta så snabbt som möjligt, sen flytta närmare Stockholm steg efter steg tills man tillslut bor där. Detta är första steget i min plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag är så himla trött på att bo där jag bor nu och vill så gärna prova något nytt. Jag är på jakt efter lägenhet så nära Stockholm som möjligt, helst på ett ställe där det är lätt att få en lägenhet. Jag är ute efter en etta och det spelar ingen roll om det är 10-20 mil från Stockholm, bara det är minst 3-4 timmar därifrån. Har ni på Sweclockers någon aning om vilken hemsida jag kan vända mig till? Min plan är att flytta så snabbt som möjligt, sen flytta närmare Stockholm steg efter steg tills man tillslut bor där. Detta är första steget i min plan.

Du vill alltså bo minst 3-4 timmar från Stockholm? ;D
Ja, Gävle är väl rätt lätt att få lägenhet i, tar ~2 timmar med Tåg till Stockholm.
Bo inne i Stockholm eller ens förorterna är bara att glömma såvida du inte köper en lägenhet, kontrakt eller hyr i andrahand.

www.gavlegardarna.se

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du är villig att betala. Vet en kompis som fick en 2a rätt nära men hyran var skyhög över 10k i månaden, vet inte om det funkar likadant idag med nybyggen?

Annars är nog nån mindre stad i närheten, gävle, uppsala, strängnäs, eskilstuna, norrtälje mfl. Alla ligger nog ca 1-2 timmar till stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vill du ha möjlighet att åka pendeltåg från/till Stockholm: Då får du kolla på följande..

Uppsala, Märsta, Södertälje. Bålsta, Nynäshamn.

Dock är chansen garanterat noll. Stor bostadsbrist om du inte är beredd köpa.

Permalänk
Medlem

Hasselbyhem.se har ingen kö. Så du kan ju söka där när du vill ta klivet ner till 30min från centrala Stockholm.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Rekordmedlem

Du letar alltså lägenhet nånstans mellan Sundsvall och Malmö nära järnväg, ja det var ett ganska stort område så du kanske redan bor där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I Stockholm eller närförort är det köpa eller andrahand som gäller (om du inte har 35ish år i bostadskö). Men ute i ytterkanterna finns det. Pendla kan man göra även från länen runtom. Känner folk som pendlar ända från Eskilstuna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du letar alltså lägenhet nånstans mellan Sundsvall och Malmö nära järnväg, ja det var ett ganska stort område så du kanske redan bor där ?

Med obegränsad budget lär det inte vara några problem att få en lägenhet även centralt i Stockholm. För rätt pris kan TS få köpa min

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Jag är ute efter en etta och det spelar ingen roll om det är 10-20 mil från Stockholm, bara det är minst 3-4 timmar därifrån.

Jag gissar det var en felskrivning och du menar högst. Det är väl hyresrätter du letar efter?

Titta på Gnesta som är en timme med pendeln till Centralen, med byte i Södertälje.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ett par tre timmar från Stockholm är allt mellan Jönköping, Sundsvall och Örebro..

Det finns faktiskt boenden bra mycket närmare huvudstaden än så...
Jag har två anställda i 25 årsåldern som båda hyr varsitt boende i Haninge och Bro för runt femtusingen per månad. (Typ attefallshus)

Passar inte det så kolla in Eskilstunatrakten eller Nykvarn. Reservation för att dessa orter inte är en nystart från landsorten...

Kolla Blocket

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av thirdace:

Jag gissar det var en felskrivning och du menar högst. Det är väl hyresrätter du letar efter?

Titta på Gnesta som är en timme med pendeln till Centralen, med byte i Södertälje.

Skickades från m.sweclockers.com

Ääää inte Gnesta Är ingen inföding i Stockholm men Gnesta känns mer ute än valbar närort till stan. Lindköping och Norrköping känns trevligare om man vill en bit bort.
Gå på nåt nordost kanske? Öster om Uppsala? (Lite bonnigare än in mot Stockholm men ok)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag är så himla trött på att bo där jag bor nu och vill så gärna prova något nytt. Jag är på jakt efter lägenhet så nära Stockholm som möjligt, helst på ett ställe där det är lätt att få en lägenhet. Jag är ute efter en etta och det spelar ingen roll om det är 10-20 mil från Stockholm, bara det är minst 3-4 timmar därifrån. Har ni på Sweclockers någon aning om vilken hemsida jag kan vända mig till? Min plan är att flytta så snabbt som möjligt, sen flytta närmare Stockholm steg efter steg tills man tillslut bor där. Detta är första steget i min plan.

För två månader sen skulle du flytta till USA. Vad hände med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ääää inte Gnesta

Jag brukar åka igenom Gnesta men har aldrig stannat, så har ingen uppfattning om samhället.

Det ligger dock ”nära” Stockholm och det verkar finnas lediga lägenheter, vilket var vad som efterfrågades.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Här kommer lite länkar för dig att gå vidare med;
https://www.hyresbevakning.se/sv/stockholm/hyresv%C3%A4rdar/
https://www.skb.org/
https://riksbyggen.se/
http://www.wellfastigheter.se/
https://www.blocket.se/bostad/uthyres/stockholm
https://www.hemnet.se/
https://www.lagenhetsbyte.se

Det är också möjligt att ringa runt / anmäla intresse till diverse privata värdar.
Det tillkommer dock en hel del jobb med att bara hitta dem, och dess kontaktvägar.

Lycka till! (Hett tips är att kliva in i så många köer du kan, det går på några hundringar per år, det är inte kort kötid!)

Permalänk
Medlem

Västerås
Är en timme med tåget men är väldigt många som pendlar nu med tanke på Ica i Sumpan osv.

Permalänk
Medlem

Wallenstam.se
bonova.se
byggvesta.se
uppsalahem

Finns massor och jag har flyttat ett par ggr med under ett års kötid i Uppsala.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

För att hyra måste du nog först ha jobb. Jobb bestämmer ju också ganska mycket var det är lämpligt att bo.

Gnesta har för övrigt direkttåg till Stockholm, en del regionaltåg på Västra stambanan stannar där. Tar allt från 39 minuter till 1 t ~8 m att ta sig in till Stockholm. Skulle inte tro att det är så lätt att hyra i Gnesta däremot. Gnestahem har kösystem och få lediga lägenheter, krävs säkert inte mycket men noll dagar räcker knappast.

Vill du ha något snabbt är det nog andrahand eller att vara inneboende som gäller. Privata hyresvärdar utan kösystem finns givetvis också. Förutom rum finns såklart stugor/attefallshus att hyra också. Du har 3-4 län att kolla...

Gäller det relativt okvalificerade jobb skulle jag inte bo utanför Stockholms kollektivtrafik, alltså SLs område. Tåg plus lokaltrafik (SL) härifrån kostar t.ex. 3000 kr/m och avgångarna passar bara för kontorstider. Bor du i t.ex. Gnesta så gäller inte SL för annat än pendeltågen, så de där 39 min resorna får du inte för 890 kr/m.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips. Ja det var hyresrätt jag sökte.

@LeonHart: Ändrade planer.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bo så långt ifrån bör det inte vara några problem att hitta andrahand på blocket (om du är en någorlunda anständig person dvs). Många som hyr ut mindre lägenheter ett år eller två pga resor eller studier, eller folk som har extrahus på gården etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Västerås
Är en timme med tåget men är väldigt många som pendlar nu med tanke på Ica i Sumpan osv.

Jag åker med SJ tåget från Enköping var annan vecka, för 2200kr/månaden så tycker man att man åtminstone kan få sittplats. Men det är inte alla dagar man får det. Ibland är det också så fullt på tåget att man inte ens kan sitta på golvet.

Som lite grädde på moset är det ofta förseningar eller inställda avgångar.

(man kan få tillbaka ca 500kr/mån på skatten om du reser till och från jobb)

Till TS: Kika längst pendeltågssträckorna. Jag vet att i Bålsta är det dock rätt lång kö, 5-6 år på Håbohus lägenheter. Men kolla på lokala köp och säljsidor på facebook så brukar det finns folk som hyr ut titt som tätt.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Lodisen:

Du vill alltså bo minst 3-4 timmar från Stockholm? ;D
Ja, Gävle är väl rätt lätt att få lägenhet i, tar ~2 timmar med Tåg till Stockholm.
Bo inne i Stockholm eller ens förorterna är bara att glömma såvida du inte köper en lägenhet, kontrakt eller hyr i andrahand.

www.gavlegardarna.se

@anon292978 Jag bor i Gävle och dagpendlar, resan med tåg är dryga 1:20 enkel resa. Brukar åka 7:06 och vara framme 8:28 när allt går som det ska. Gällande pendlingen fungerar det mer smärtfritt än vad många tror med tåg och det är inte ofta det handlar om några förseningar på mer än 5–10 minuter. Min högst subjektiva erfarenhet är att förseningarna är färre när man reser norr om Stockholm jämfört med söderut mot ex. Linköping eller västerut mot Göteborg. Ett gissel om tanken är att pendla är att Årskortet kostar en del (billigaste är 43 300 kronor/år). Sedan förra året finns även möjligheten att delbetala kortet hos SJ. Själv lägger jag undan pengar och betalar en klumpsumma när det är dags att förnya kortet.

Gällande att faktiskt få en bostad är det inte så enkelt längre, det har blivit rätt mycket svårare på väldigt kort tid. Inte helt olik situationen i andra större städer. Känner flera som just nu försöker hitta annat boende i Gävle eller ens få in en fot här, och det är inte lätt trots flera år i bostadskö. När man väl är inne och hyr av en av de större aktörerna som Gavlegårdarna finns dock goda möjligheter att byta upp (eller ned) sig med andra hyresgäster! Själv fick jag köpa en bostadsrätt då jag inte fick tag på någon hyresrätt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Frida 🥐

Som tidigare har sagt här, att få tag i ett förstahandskontrakt på hyresrätt i Stockholmsområdet är helt kört. Andrahand eller köpa är det som gäller. Men att hyra i andrahand i Stockholm är inte så billigt. Jag bor ca. 45-60 min utanför stan (på Värmdö) och här tar dom minst 10 000 kr i andrahand för en 23 kvadratslägenhet.

Förutom Blocket så kan jag rekommendera olika Facebookgrupper t.ex. "Lägenheter i Stockholm" som har 135 000 medlemmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Som tidigare har sagt här, att få tag i ett förstahandskontrakt på hyresrätt i Stockholmsområdet är helt kört. Andrahand eller köpa är det som gäller. Men att hyra i andrahand i Stockholm är inte så billigt. Jag bor ca. 45-60 min utanför stan (på Värmdö) och här tar dom minst 10 000 kr i andrahand för en 23 kvadratslägenhet.

Förutom Blocket så kan jag rekommendera olika Facebookgrupper t.ex. "Lägenheter i Stockholm" som har 135 000 medlemmar.

Fast sådär mycket kostar det väl ändå inte?
Här är en etta i vasastan för 10k/månad. https://www.blocket.se/stockholm/En_etta_i_stan_Inflytt_fran_...
Så har svårt att se 10k för en 23kvadrat 45min från stan..
Eller är det något jag missar här?

glömde länk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av thirdace:

Jag gissar det var en felskrivning och du menar högst. Det är väl hyresrätter du letar efter?

Titta på Gnesta som är en timme med pendeln till Centralen, med byte i Södertälje.

Skickades från m.sweclockers.com

Strax över en timme och tåg går bara 1-2ggr/hr från Södertälje Hamn/Centrum, lägg sedan till alla signalfel/spårfel osv så kan det ta flera timmar bara till Hamn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucaas10:

Fast sådär mycket kostar det väl ändå inte?
Här är en etta i vasastan för 10k/månad. https://www.blocket.se/stockholm/En_etta_i_stan_Inflytt_fran_...
Så har svårt att se 10k för en 23kvadrat 45min från stan..
Eller är det något jag missar här?

Om den där annonsen är legit så kommer uthyraren ha väldigt många E-mail i sin postlåda att gå igenom...

En närstående hyrde ut sin möblerade bostadsrätts-1:a i Upplands Väsby, nära pendeltågsstationen, 18 kvm utan balkong för 8000 kr / månaden. Inga som helst problem, det jobbiga var snarare att behöva sålla bland alla 100 st E-mail som trillade in vid annonseringen och att hitta rätt person att hyra ut till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Om den där annonsen är legit så kommer uthyraren ha väldigt många E-mail i sin postlåda att gå igenom...

En närstående hyrde ut sin möblerade bostadsrätts-1:a i Upplands Väsby, nära pendeltågsstationen, 18 kvm utan balkong för 8000 kr / månaden. Inga som helst problem, det jobbiga var snarare att behöva sålla bland alla 100 st E-mail som trillade in vid annonseringen och att hitta rätt person att hyra ut till.

Det är en studentlägenhet som hyrts för straxt under 5000 kr/m och hyrs ut olagligt dubbelt upp. Finns inget tillstånd för att hyra ut i andra hand och hyran är oskälig.

Permalänk
Medlem

Ja ni gott folk. Deprimerande läsning... "Bättre lycka i nästa liv" kan jag själv känna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Jag har reggat mig hos HSB nu så vi får se om jag har tur därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Ääää inte Gnesta Är ingen inföding i Stockholm men Gnesta känns mer ute än valbar närort till stan. Lindköping och Norrköping känns trevligare om man vill en bit bort.
Gå på nåt nordost kanske? Öster om Uppsala? (Lite bonnigare än in mot Stockholm men ok)

Norrköping är kanon, byggs massor och mycket liv o rörelse i staden. Blir perfekt sen när ostlänken är klar och det bara tar 40 min till Stockholms central är idag ett fullt reellt pendlingsalternativ då tåget bara tar en dryg timme, men priserna här är ungefär som i de "billigare" stockholmsförorterna så man får fortfarande räkna med 1,5-2 milj för en tvåa centralt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR