Tim Sweeney: "Epic Games skrotar exklusiva speltitlar om Steam matchar avgifterna"

Permalänk
Medlem

Det är inget fel med exklusivitet om Epic Games hade finansierat utvecklingen av spelen. Men så är inte fallet. Många spel, om inte alla, som är exklusiva till Epic Games Store har redan varit färdiga. Med bara veckor innan släpp har de förhandlat med utvecklare/utgivare för att TA BORT spelen från Steam, som t.ex Metro Exodus. Hur är detta inget annat än mutor? Och hur är detta bra för oss konsumenter som Tim Sweeney försöker påstå?

Det finns många exklusiva titlar från Sony, Microsoft och Nintendo men dessa har helt och hållet finansierats och utvecklats hos respektive företag. Varför är det så svårt att förstå skillnaden??

"Men, men, men.. Steam har ju nästan monopol på PC marknaden" är inget försvar till fula affärsmetoder.

Permalänk
Medlem

Fuck off Sweeney.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Att ta en tredjedel av intäkterna är rent ocker, och Valve har ätit sig feta på monopolets gräddfil ganska länge nu. Epic Games Store startades i protest, och de verkar fortsätta i samma anda. Exklusivitet är den absolut enda metoden de kan använda till en början. Det blir lite obekvämt för spelare, men så länge inte själva butiken kräver en betald prenumeration (problemet med streaming-tjänster) så är det en mindre olägenhet.

De som gillar spel borde rimligtvis bry sig om huruvida utvecklarna av deras favoriter blir skinnade eller inte.

Apple tar också 30% av intäkterna som går via App Store..... Utöver de 99 USD/år som man måste betala. De har inte heller någon trappa som sänker avgiften vid X antal sålda kopior.

Något säger mig att folk som vill gnälla om ocker på Steam inte kommer säga samma när det gäller äpplet

Epic väljer alltså att gnälla på rådande standard och försöker sätta sin egen standard om 12% genom att gnälla? Det är inte så det fungerar. Erbjud en bättre service än Steam och behåll dessa 12% så kommer de få marknadsandelar snabbt och enkelt. Att försöka skifta fokuset och ansvaret till Steam är ju bara konstigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Steam monopolet behöver brytas. 30% är ocker.

Casino-marketplace förespråkarena borde chilla från hatstormen.

Permalänk
Medlem

♥ Epic ♥

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

är rätt övertygen att det är bara skitsnack. skulle Steam gör det skulle Tim och Epic någ bara flytta på målstolpen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag nyttjar inga av dessa funktioner som steam har så för mig så ger jag hellre mer pengar till utvecklarna

Samma för mig. Cloud saves är det enda som är viktigt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När får utvecklare gratis aktiveringskoder att sälja till tredje part på Epic Games Store då? Den effektiva andelen på Steam blir inte 30 % då en stor del säljs utanför butiken, men använder plattformen.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstått Tim Sweeney rätt, säger han att om Valve sänker sin andel till 12% för alla utvecklare, så kommer de sluta med att hålla spel exklusiva till Epic Game Store.

Jag förstår inte resonemanget. Varför då? Vad har det ena med det andra att göra?

Som jag förstått det så är exklusivitet ett sätt för Epic att få mer spel till sin butik och därmed tjäna mer pengar. Varför skulle Epic släppa sitt största verktyg för att slå sig in på marknaden bara för att huvudkonkurrenten blir betydligt mer konkurrenskraftiga än de är nu (med en lägre avgift?)

Resonemanget går inte ihop. Det är obegripligt för mig. Någon får gärna förklara. Om ett spel finns både på Steam och på Epic Game Store kommer de flesta köpa spelet på Steam, eftersom Steam helt enkelt är bättre.

Den enda vettiga förklaringen jag kan komma på är att Epic egentligen bara byggt sin spelbutik för att de är trötta på att Valve tar ut så hög andel, och att de själva ser sin egen spelbutik som överflödig om Valve bara skulle ta mindre betalt. Men är det verkligen så? Kommer Epic Games verkligen bara att kasta sin egen butik i sjön bara för att huvudkonkurrenten sänker sina priser?

Själv tycker egentligen jag att konkurrens är bra. Valve tar alldeles för mycket betalt av spelutvecklare idag i förhållande till deras andel av värde som de levererar, och där är det bra att det finns alternativ, utan att man ska behöva göra som EA och Ubisoft och ställa upp sina egna spelbutiker för sina egna spel.

Sen är det inte superenkelt att konkurrera med Valve, eftersom Valve tvingar utvecklaren till att prissätta spelet likadant på Steam som på andra ställen. Det bästa vore att vi som kunder skulle välja vilken plattform vi vill ha spelet på - Steam som är dyrare och bättre, eller Epic som är billigare men sämre? Tyvärr tillåter inte Valves regler att Epic konkurrerar på det sättet, därför konkurrerar Epic på det enda sättet de kan. Inte optimalt på något sätt, men jag har svårt att komma på ett bättre sätt för dem att jobba på.

Permalänk
Medlem

I denna avgiften Valve tar ingår alla skatter, omkostnader för diverse betaltjänster osv. Detta betalar man själv för när man köper från Epic.

Tim Sweeney är en idiot.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FribBe:

I denna avgiften Valve tar ingår alla skatter, omkostnader för diverse betaltjänster osv. Detta betalar man själv för när man köper från Epic.

Jaså? Jag är rätt säker att jag behöver betala momsen själv även om jag köper på Steam. Vilka andra skatter kan förekomma?

Det är sant att Epic tar betalt för vissa betaltjänster där betalleverantören i sin tur tar ovanligt mycket betalt. Men varför ska jag som använder en billigare betalmetod subventionera de som väljer att använda dyra betalmetoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jaså? Jag är rätt säker att jag behöver betala momsen själv även om jag köper på Steam. Vilka andra skatter kan förekomma?

Det är sant att Epic tar betalt för vissa betaltjänster där betalleverantören i sin tur tar ovanligt mycket betalt. Men varför ska jag som använder en billigare betalmetod subventionera de som väljer att använda dyra betalmetoder?

Moms betalar varje konsument själv. Men EU har diverse skatter, skatter för att få sälja till människor som bor inom EU. Därför många företag väljer att gå via Nederländerna eller t.ex. Luxemburg för att kringå eller minimera dessa skatter. Dessutom har Steam en enorm mängd funktioner som kostar mycket att utveckla och en infrastruktur som inte är billig att driva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FribBe:

Moms betalar varje konsument själv. Men EU har diverse skatter och skatter för att få sälja till människor som bor inom EU.

Kan du ge ett exempel på en sådan "EU-skatt" som utvecklaren eller slutkunden behöver betala själv hos Epic men inte hos Valve? Jag har aldrig hört talas om detta.

Skrivet av FribBe:

Dessutom har Steam en enorm mängd funktioner som kostar mycket att utveckla och en infrastruktur som inte är billig att driva.

Ja, någon måste betala för detta. Tyvärr så låter inte Valve kunderna välja själva om de vill ha dessa funktioner och betalar för dem, eftersom de tvingar de som vill ha spelet på Steam att det inte får vara dyrare där än någon annanstans.

Det betyder egentligen att om man inte vill att Valve ska ta 30% av kakan av de spel man säljer genom Steam så är det enda valet för utvecklaren att helt enkelt inte sälja via Steam. Egentligen är det nog rätt uppskattat av spelutvecklarna att de inte behöver ta all den negativa PR det innebär att inte finnas på Steam själva, utan att de istället kan hänvisa till "exklusivitet". Det är en dimridå. Epic har inte tvingat någon till exklusivitet, de bara ger spelutvecklarna en bättre deal, som de sedan tar.

Egentligen har jag inget problem med att Valve levererar ett mervärde och tar mer betalt för det, men det måste till slut vara upp till kunden att välja om de vill betala för det eller ej. Och som det är nu så är det Valves egna villkor som gör det omöjligt för dem att vara det bättre men dyrare alternativet.

Permalänk
Avstängd

Epic 👌🏻♥️

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tja, Epic Games skulle nog tjäna mer pengar på sina egna (särskilt framtida) spel om de var på Steam. I dagsläget lägger Epic Games sina egna pengar på att köpa exklusivitet, de exklusiva spelen har i regel marknadsförts på Steam innan de blivit exklusiva på Epic Games. Det är ju inte pengar från tjänsten utan pengar från sina egna spel som läggs på det. Spel på Steam kan utvecklarna hämta hem gratis aktiveringskoder för och sälja via auktoriserade återförsäljare. Att ta bort Steam och auktoriserade återförsäljare tar bort stor del av marknadsföringen och synligheten.

Epic Games har egentligen ingen drivkraft att ersätta Steam, deras strategi med tidsbegränsad exklusivitet kommer upphöra av sig själv oavsett vad Valve gör i framtiden, och oavsett hur väl plattformen/butiken går.

Permalänk
Medlem

@FribBe: EU har moms, EU har även moms på försäljning av digitala varor från utanför EU. Det finns ingen som helst fördel att sitta i något visst land längre när det gäller moms, kunden betalar moms till sitt egna land och MOSS finns i alla EU-länder numera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Tencent. Jaha, blir nog att inte köpa för mycket I EGS. Har verkligen ingen lust att vara del i att stärka den kinesiska ekonomin och dess regering. Denna "fantastiska" totalitära diktatur som gett sin befolkningen följande "godheter" sociala poäng, polisstat i västra (muslimska minoritet) delarna av landet, app (tvång att använda för många miljoner) för indoktrinering .

Jaa du. Att helt undvika allt relaterat till tencent är inte det lättaste.
De är på gång att köpa Rovia (angry birds), har andelar i frontier (elite dangerous, planet coaster, roller coaster tycoon), de äger league of legends och ring of elysium och har andelar i activision/blizzard, ubisoft och paradox. Studion bakom path of exile har de majoritet i ;). Tror de är inblandade i ett gäng mobilspel så som clash of clans and such också.
Plus säkert ett helt gäng spel och studios jag missat.
Det är spelsidan. De är också involverade i chattappar så som snapchat och har avtal för distribution av media från WB och sony. Bland annat.

De är inte majoritetsägare i allt det här såklart. Några procent av ena bolaget här och några procent där. Inte heller av epic games. Riot games äger de däremot fullt ut.

Så ska du aktivt välja bort tencent helt så får du nog vara lite på din vakt.

Vill du undvika kinesiska bolag helt så blir det nog svårt med i stort sett all typ av konsumtion... tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@pv2b: Tja, Epic Games skulle nog tjäna mer pengar på sina egna (särskilt framtida) spel om de var på Steam. I dagsläget lägger Epic Games sina egna pengar på att köpa exklusivitet, de exklusiva spelen har i regel marknadsförts på Steam innan de blivit exklusiva på Epic Games. Det är ju inte pengar från tjänsten utan pengar från sina egna spel som läggs på det. Spel på Steam kan utvecklarna hämta hem gratis aktiveringskoder för och sälja via auktoriserade återförsäljare. Att ta bort Steam och auktoriserade återförsäljare tar bort stor del av marknadsföringen och synligheten.

Epic Games har egentligen ingen drivkraft att ersätta Steam, deras strategi med tidsbegränsad exklusivitet kommer upphöra av sig själv oavsett vad Valve gör i framtiden, och oavsett hur väl plattformen/butiken går.

Egentligen blir det lite fel om man tillåter utvecklaren att "runda" Steam genom gratis aktiveringskoder som sedan säljs vidare någon annan stans. Då får inte Steam sitt. En lösning kunde vara att Steam sänker sin "take", men även börjar ta betalt för aktiveringskoderna. Epic borde också göra detta.

Det har ju funnits flera incidenter där Valve reagerat på spel som funnits på Steam men som sedan i väldigt stor utsträckning sålts utanför, för att runda avgiften.

Jag själv brukar ofta köpa spelkoder hos återförsäljare och aktivera dem. Senast var Anno 1800 som jag aktiverade på Uplay, blev billigare när jag köpte via en återförsäljare än om jag hade köpt hos Uplay, eller om jag hade köpt via Epic. Att detta ens är möjligt och lönsamt visar ju på att systemet inte riktigt funkar som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Egentligen blir det lite fel om man tillåter utvecklaren att "runda" Steam genom gratis aktiveringskoder som sedan säljs vidare någon annan stans. Då får inte Steam sitt. En lösning kunde vara att Steam sänker sin "take", men även börjar ta betalt för aktiveringskoderna. Epic borde också göra detta.

Det har ju funnits flera incidenter där Valve reagerat på spel som funnits på Steam men som sedan i väldigt stor utsträckning sålts utanför, för att runda avgiften.

Jag själv brukar ofta köpa spelkoder hos återförsäljare och aktivera dem. Senast var Anno 1800 som jag aktiverade på Uplay, blev billigare när jag köpte via en återförsäljare än om jag hade köpt hos Uplay, eller om jag hade köpt via Epic. Att detta ens är möjligt och lönsamt visar ju på att systemet inte riktigt funkar som det är tänkt.

Det är därför du måste matcha alla erbjudanden du ger via tredjepartsbutiker och ge motsvarande på Steam.

Låter som Epic Games ska börja tillåta dig/utvecklare att sälja gratis aktiveringskoder via Humble Bundle store, men det hela är inte klart så jag vet inte hur de löst det där. Tänk på att många utgivare har egna butiker, så det är säkert något de efterfrågat att kunna hämta ut gratis också. I dagsläget har de bara ordnat så att utgivarna kan sälja fysiska versioner med Epic Games Store-koder.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tänk också på att det är olagligt för Epic Games och Valve att komma överens om villkoren tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Folk glömmer att Epic Games backas av Tencent, så i praktiken har EGS oändligt med pengar att lägga på att ta marknadsandelar i denna väldigt väldigt lukrativa branch. Valve har blivit snorrika på sin platform, utan den hade de inte överlevt CS:GOs långsamma start (första 2 åren var inte vackra) och inte heller kunnat haft Dota2 i så lång beta. Tvivlar också starkt på att spelen klarat sig så bra som de gjort utan marknadsplatsen, skins är en enormt stor del av både CS:GO och DOTA2. Tror inte heller de hade kunnat lägga pengar på att göra vare sig Steam Link, Steam Controllern eller deras VR satsning.

Men om Tencent verkligen tänker satsa på att ta marknadsandelar, vilket allt pekar på, så är nog sötebrödsdagarna för Valve snart över. Ger det max 3 år innan Valve går från sin extrema särställning med någonstans runt 50% av all digital försäljning till att bli en aktör bland flera med 20-30% istället.

Tror att GOG kan trappa upp sin försäljning ganska rejält som ett svar på DRM kritiken EGS och i viss mån Steam får, även om de aldrig kommer bli så stora som EGS/Steam eftersom utvecklarna sällan vill släppa sitt spel helt utan DRM som är ett GOG krav.

Jag handlar 98% på GOG, just för den stora anledningen som du nämnde samt att jag har spelen lagrade på hårddiskar så även om spelen försvinner från GOG så har jag fortfarande kvar spelen som jag handlade. Sådant vill jag stödja. Ogiltiga versioner existerar knappt på min dator nu.
Hoppas GOG växer sig ännu mer så att dom även kan släppa stora aaa-spel som brukar släppas på Steam, Epic etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Börjar tvivla på att Valve någonsin kommer att reagera något nämnvärt på detta. Självklart hoppas jag att dom kommer att justera deras andel i framtiden men dom kommer nog inte göra det på Tim Sweeny's villkor. Med den takten Epic Games håller så kan Valve lätt hålla ut tills Epic inte längre har råd att köpa tidbegränsad exklusivitet.

Epic kommer nog att bli tvungna att ändra på sin affärstaktik förr eller senare. När Fortnightkassan börjar sina blir det till att sänka priserna på spelen, dela ut rabattpoäng för varje köp och kanske till och med öppna välgörenhetsfonder. Varför inte starta en fackorganisation för spelutvecklare? Det är ju en hot topic i USA just nu. Vinstdrivande företag kanske inte kan göra det iofs. Hmm...

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Jag ska verkligen försöka. Antingen är man en del av lösningen eller av problemet.

Permalänk
Medlem

Ojdå, låter som att det inte går så bra för Epic Store. Iallafall inte om dom ska fortsätta ösa ut pengar för exclusives. . . lite som väntat mao.

Permalänk
Avstängd

Kul att se att de fortsätter att ta sina utvecklares bekymmer på allvar! För ett litet företag i exempelvis Sverige som använder Unreal Engine eller motsvarande avgiftsbelagda motor är det i princip omöjligt att ta ut en jävla lön om vederbörande väljer att publicera på Steam. Efter deras del av kakan, skatter och löner till anställa har omkring 90% av intäkterna redan försvunnit...

Permalänk
Medlem

När de fixat till launchern med cloud saves, in-home streaming och family sharing kanske jag kan överväga att testa.
Och helst upphört med denna löjliga exklusivitet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag nyttjar inga av dessa funktioner som steam har så för mig så ger jag hellre mer pengar till utvecklarna

Du använder kanske möjligheten att begränsa hur mycket bandbredd spelet får ta, det har Epic Games inte tillgång till heller. Så du eller andra i hushållet kan inte göra något medan dina spel laddas ner.

Skrivet av roxkz:

När de fixat till launchern med cloud saves, in-home streaming och family sharing kanske jag kan överväga att testa.
Och helst upphört med denna löjliga exklusivitet.

Glöm inte begränsning av bandbreddsanvändning, skulle vara kul om man själv eller någon i familjen kunde göra något medan ett spel laddas ner...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Du använder kanske möjligheten att begränsa hur mycket bandbredd spelet får ta, det har Epic Games inte tillgång till heller. Så du eller andra i hushållet kan inte göra något medan dina spel laddas ner.

Glöm inte begränsning av bandbreddsanvändning, skulle vara kul om man själv eller någon i familjen kunde göra något medan ett spel laddas ner...

Vad har du för internet? Jag har 100/10 fiber från Bahnhof och kan utan problem surfa medan jag laddar ner utan någon gräns. Ska man glo någon stream under tiden kan det nog bli tufft däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Du använder kanske möjligheten att begränsa hur mycket bandbredd spelet får ta, det har Epic Games inte tillgång till heller. Så du eller andra i hushållet kan inte göra något medan dina spel laddas ner.

Glöm inte begränsning av bandbreddsanvändning, skulle vara kul om man själv eller någon i familjen kunde göra något medan ett spel laddas ner...

Det problemet har jag aldrig upplevt oavsett tjänst, men å andra sidan tar det inte lång tid att dra hem ett spel med några hundra mbit så eventuella avbrott har nog aldrig varit speciellt långa.
Men det är en trevlig funktion att ha likväl.

Som sagt aldrig upplevt problem eller avbrott med varken streaming eller surf på övriga enheter vid nedladdning via steam eller annan tjänst.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vad är det som Epic games gör mer än utvecklar Fortnite är inte så insatt i Epic Games. Vet Valve utvecklar nya Vive Pro, Proton och Steam link eller vad det nu heter.
Tror det är ganska lätt för Tim Sweeney att säga att folk ska sänka till 12%, de fick en hel del pengar av Tencent och alla ungar som köper v-bucks.
Sen är Epic Games Store liten än jämfört med Steam.

Dock spelar nog ingen större roll vad man säger, kommer nog bli bashad för påpekar detta.
Säger inte jag har all kunskap eller inblick, säger bara vad jag vet och ser/läser.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC