AMD Navi bygger på Graphics Core Next avslöjar Linux-drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

AMD Navi bygger på Graphics Core Next avslöjar Linux-drivrutiner

Kodrader i öppna drivrutiner för Linux visar att AMD:s kommande grafikarkitektur Navi ska bygga på befintliga Graphics Core Next, som introducerades december 2011.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm hoppas dom gör stora förändringar så det blir lite fart i dom, nvidia har fått härja fritt länge nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fördelar med Graphics Core Next?

Permalänk

Där fick ni som hävdat att nu kommer något nytt och att GCN är passe.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Vad är det för fördelar med Graphics Core Next?

Finns säkerligen massor, frågan är väl snarare om man skulle tjäna på en ny eller om det är bättre att jobba vidare med den. Mitt Vega56 kort lär ju tack vare detta få bra fortsatta uppdateringar och stöd i alla fall, vilket kan ses som fördel för oss kunder i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta har ju varit känt sedan länge.

Permalänk
Medlem

Detta säger vad jag kan förstå ungefär lika mycket som att Zen2 och 9th gen Core fortfarande kör x86_64 med grunderna i 8086-ISAn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

Detta har ju varit känt sedan länge.

Ja, eller hur? Tycker mej ha läst för ett tag sedan att Navi skulle bli den sista GCN-generationen.. Kanske t.o.m. från officiellt håll?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedman18:

Vad är det för fördelar med Graphics Core Next?

Var några grejer de inte verkade få till, som vi hoppades för Vega.
De var ganska nära, de bör nått målet nu.

"Primitive shader for improved geometry processing. Replaces vertex and geometry shaders in geometry processing pipelines with a more programmable single stage. The primitive shader stage is more efficient, introduces intelligent load balancing technologies and higher throughput.[22]

NCU: Next Compute Unit a Next-generation compute engine. The Vega GPU introduces the Next-Gen Compute Unit. Versatile architecture featuring flexible compute units that can natively process 8-bit, 16-bit, 32-bit or 64-bit operations in each clock cycle. And run at higher frequencies. Vega brings support for Rapid Packed Math, processing two half-precision (16-bit) in the same time as a single 32-bit floating-point operation. Up to 128 32-bit, 256 16-bit or 512 8-bit ops per clock are possible with the Vega architecture.[23]

Draw Stream Binning Rasterizer designed for higher performance and power efficiency. It allows for “fetch once, shade once” of pixels through the use of a smart on-chip bin cache and early culling of pixels invisible in a final scene."

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_RX_Vega_series

edit NCU har Vega, det som saknas mest är Primitive shaders.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Detta säger vad jag kan förstå ungefär lika mycket som att Zen2 och 9th gen Core fortfarande kör x86_64 med grunderna i 8086-ISAn?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, dock är bekräftandet lite mindre roligt för de som hoppas på riktigt high end kort.

Så som jag har förstått det är någonting i nuvarande arkitekturen (kunde inte hitta vad) som ger en praktisk begränsning av 4 "shader engines" med 16 CUs var, detta betyder att korten måste klockas högt för att nå riktigt hög prestanda. Helt enkelt kommer korten att sluka mycket mer ström än vad de hade gjort annars, värt att nämna denna begränsning inte påverkar mid och low range.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstått det så har redan AMD ett high-end kort i Radeon VII, av de tester man ser ligger det runt RTX2080 i både prestanda och pris och det måste väl anses som high-end. RTX2080TI räknar då inte jag till allmänt high-end konsumentkort med tanke på ett alldeles för högt pris, som att köpa Titan kort förr i tiden, kanske inte så många spelare som satt på dessa dyrgripar.
Själv tycker jag att priserna på grafikkort har skjutit iväg på tok för mycket när det gäller topend korten och prisvärda efter sin prestanda tycker jag verkligen inte de är, när en enda komponent kostar mer än halva datorbyggets pris då är något skevt enligt mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Bulldozer och Zen kan båda köra x86 kod.... det betyder inte att mikroarkitekturen är densamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Detta har ju varit känt sedan länge.

Väldigt länge också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Yes, dock är bekräftandet lite mindre roligt för de som hoppas på riktigt high end kort.

Så som jag har förstått det är någonting i nuvarande arkitekturen (kunde inte hitta vad) som ger en praktisk begränsning av 4 "shader engines" med 16 CUs var, detta betyder att korten måste klockas högt för att nå riktigt hög prestanda. Helt enkelt kommer korten att sluka mycket mer ström än vad de hade gjort annars, värt att nämna denna begränsning inte påverkar mid och low range.

Fast dom har sagt länge att navi inte kommer vara highend utan middrange. 1080/2070 prestanda för 2500-3000kr om jag minns rätt vad jag har läsr mig till. Va en artikel om de för någon månad sen eller så.

Sen om de stämmer är en annan femma men om det gör det så kommer det förmodligen vara enormt för amd då det är där pengarna ligger!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast dom har sagt länge att navi inte kommer vara highend utan middrange. 1080/2070 prestanda för 2500-3000kr om jag minns rätt vad jag har läsr mig till. Va en artikel om de för någon månad sen eller så.

Ja, det hade varit mäktigt. Ta fram en nypa salt, dock. Låter det för bra för att vara sant, så är det ofta det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har man trott att Navi skulle vara annat än GCN så har man lyssnat mer på ogrundade rykten än på tillgänglig information. Hur länge sedan är det nu som det blev det känt att AMD skulle byta grundarkitektur efter Navi?

Permalänk
Medlem

Detta har jag vetat så länge jag kan minnas men det skall också vara den sista med GCN om ni inte vet det.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Går väl egentligen inte att dra några slutsatser av det här.

Permalänk
Medlem

Måste även bygga på ATI Mach 32 om en ser till namnet! Software-rendering ftw! Ah nostalgi, mängden spel jag spelade på vår gamla P 120..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv

Jag är väldigt intresserad av Navi men endast ifall priserna stämmer, vilket jag tvivlar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, det hade varit mäktigt. Ta fram en nypa salt, dock. Låter det för bra för att vara sant, så är det ofta det.

Kanske de men sök på "amd navi 1080" så kommer det upp en hel del så det är inte omöjligt.

Edit: samt man skulle gott och väl kunna sagt samma sak om zen strax innan, 8 kärnor för samma pris som intel ger 4. Och stämmer det nu med zen2 med 16 kärnor och dom lägger sig runt 5k och samma ipc som Intels 8xxx serie så är de om något för bra för att va sant. (priset lite taget ur luften men långt från omöjligt då thredripper med 12 kärnor börjar på 4/7k, och dom lär inte vilja konkurrera med sig själva direkt)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kanske de men sök på "amd navi 1080" så kommer det upp en hel del så det är inte omöjligt.

Är inte alla sakerna som kommer upp där spekulationer som baserat på samma källor? Är de baserade på benchmarks, saker som AMD har sagt eller rykten? Jag säger inte att de inte blir bra, men jag tror lika mycket på gud som jag tror på rykten. Man får drömma och fantisera så mycket som man vill, men det skall helst inte presenteras som underlag eller fakta.

Sök på "god is real" så hittar du säkert mycket som stödjer den hypotesen. Tror man på något åt ett håll så kommer man leta bevis för det och förkasta motbevis. Confirmation bias kallas det för.

Skrivet av norrby89:

Edit: samt man skulle gott och väl kunna sagt samma sak om zen strax innan, 8 kärnor för samma pris som intel ger 4. Och stämmer det nu med zen2 med 16 kärnor och dom lägger sig runt 5k och samma ipc som Intels 8xxx serie så är de om något för bra för att va sant. (priset lite taget ur luften men långt från omöjligt då thredripper med 12 kärnor börjar på 4/7k, och dom lär inte vilja konkurrera med sig själva direkt)

Zen var en helt ny arkitektur, Navi kommer inte att vara det (GCN), så jag tror inte att du kan dra några paralleller där. Och NCU kom redan till Vega om jag inte missminner mig.

Det finns antagligen förbättringar inom den (seden VII) och den kommer att ligga på samma nod som VII redan befinner sig på. Förhoppningsvis har de kunnat göra något åt sitt minnesproblem. Om de nu kan (som de säger) använda billigare minne, så kan de komma ned i pris. De verkar behöva hög bandbredd till sina minnen för att deras kort ska prestera bra.

Så, vad är sannolikt? Dyrare nod, billigare minnen, förbättringar i arkitekturen.

Jag vet inte vad de släpper i förhållande till VII. Är det deras toppkort kanske? Släpper de kort som ligger under det? Mycket möjligt.

Kommer det komma ett nytt toppkort som slår VII med några procent eller bara byter ut det med samma prestanda? Inte förrän början av nästa år gissar jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sweclockers har en artikel om det
https://m.sweclockers.com/nyhet/27438-kretskort-for-kommande-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast dom har sagt länge att navi inte kommer vara highend utan middrange. 1080/2070 prestanda för 2500-3000kr om jag minns rätt vad jag har läsr mig till. Va en artikel om de för någon månad sen eller så.

Sen om de stämmer är en annan femma men om det gör det så kommer det förmodligen vara enormt för amd då det är där pengarna ligger!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att den kommer ligga kring 4000kr (efter lite spekuleringar över mail), vilket ändå skulle vara en markant sänkning från de billigaste 2070 korten som i dagsläget verkar ligga kring 5700kr (så en ca 30% minskning i pris).

Sedan är det nog bäst att inte ha allt för höga förhoppningar och istället bli lyckligt överraskad

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Yes, dock är bekräftandet lite mindre roligt för de som hoppas på riktigt high end kort.

Så som jag har förstått det är någonting i nuvarande arkitekturen (kunde inte hitta vad) som ger en praktisk begränsning av 4 "shader engines" med 16 CUs var, detta betyder att korten måste klockas högt för att nå riktigt hög prestanda. Helt enkelt kommer korten att sluka mycket mer ström än vad de hade gjort annars, värt att nämna denna begränsning inte påverkar mid och low range.

De kan inte ha fler än fyra shader engines. Detta är officiellt från AMD - se en bra review av 290X (Hawaii) så står det rakt ut. AMD har inte sagt att det är helt omöjligt att ha mer än 16 CU per SE, men om du jämför faktisk spelprestanda, märker du att GCN flaskar rätt hårt med så många som 16. Om man klockar ett Vega 56 (14 CU per SE) och Vega 64 (16 CU per SE) precis samma med samma strömgräns osv, vinner Vega 64 bara med ett par procent. 14% fler shaders blev 2% högre prestanda. Korten med lite färre CU per SE, som 290/390 (11) och 580 (9) är effektivare i meningen att kvoten mellan fps och teoretisk GFLOPS är bättre.

Vad AMD behöver just nu är ett sätt att köra fler SE per design, men det verkar inte vara möjligt. Planen verkar därför vara att göra om den här nivån av designen helt, så att en SE har ett fixerat antal CU men att det kan vara hur många SE som helst (dvs, som NVidia gör).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT