AMD Navi bygger på Graphics Core Next avslöjar Linux-drivrutiner

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

AMD Navi bygger på Graphics Core Next avslöjar Linux-drivrutiner

Kodrader i öppna drivrutiner för Linux visar att AMD:s kommande grafikarkitektur Navi ska bygga på befintliga Graphics Core Next, som introducerades december 2011.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Hmm hoppas dom gör stora förändringar så det blir lite fart i dom, nvidia har fått härja fritt länge nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Vad är det för fördelar med Graphics Core Next?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Där fick ni som hävdat att nu kommer något nytt och att GCN är passe.

Corsair Crystal 460 RGB - Cooler Master V1000 - Aorus X370 Gaming K7 - Ryzen 5 1600 - Corsair 3000MHz - Samsung 960 EVO 256GB - Noctua D-14 - Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Swedman18:

Finns säkerligen massor, frågan är väl snarare om man skulle tjäna på en ny eller om det är bättre att jobba vidare med den. Mitt Vega56 kort lär ju tack vare detta få bra fortsatta uppdateringar och stöd i alla fall, vilket kan ses som fördel för oss kunder i alla fall.

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Detta har ju varit känt sedan länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004

Detta säger vad jag kan förstå ungefär lika mycket som att Zen2 och 9th gen Core fortfarande kör x86_64 med grunderna i 8086-ISAn?

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av jmeister:

Ja, eller hur? Tycker mej ha läst för ett tag sedan att Navi skulle bli den sista GCN-generationen.. Kanske t.o.m. från officiellt håll?

| Core i5 4690 | 16GB DDR3 | Asus Strix Radeon R9 380 DirectCuII 4GB | Corsair CX500watt 80+ Bronze | Samsung 830 128GB + 2TB WD Blue + 1.5TB WDC Green | Gigabyte H87N-WIFI | Låda: Silverstone Temjin-08B-E | Skärm: Dell U2312HM | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | New Nintendo 3DS XL

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Swedman18:

Var några grejer de inte verkade få till, som vi hoppades för Vega.
De var ganska nära, de bör nått målet nu.

"Primitive shader for improved geometry processing. Replaces vertex and geometry shaders in geometry processing pipelines with a more programmable single stage. The primitive shader stage is more efficient, introduces intelligent load balancing technologies and higher throughput.[22]

NCU: Next Compute Unit a Next-generation compute engine. The Vega GPU introduces the Next-Gen Compute Unit. Versatile architecture featuring flexible compute units that can natively process 8-bit, 16-bit, 32-bit or 64-bit operations in each clock cycle. And run at higher frequencies. Vega brings support for Rapid Packed Math, processing two half-precision (16-bit) in the same time as a single 32-bit floating-point operation. Up to 128 32-bit, 256 16-bit or 512 8-bit ops per clock are possible with the Vega architecture.[23]

Draw Stream Binning Rasterizer designed for higher performance and power efficiency. It allows for “fetch once, shade once” of pixels through the use of a smart on-chip bin cache and early culling of pixels invisible in a final scene."

https://en.wikipedia.org/wiki/AMD_RX_Vega_series

edit NCU har Vega, det som saknas mest är Primitive shaders.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Dracc:

Detta säger vad jag kan förstå ungefär lika mycket som att Zen2 och 9th gen Core fortfarande kör x86_64 med grunderna i 8086-ISAn?

Yes, dock är bekräftandet lite mindre roligt för de som hoppas på riktigt high end kort.

Så som jag har förstått det är någonting i nuvarande arkitekturen (kunde inte hitta vad) som ger en praktisk begränsning av 4 "shader engines" med 16 CUs var, detta betyder att korten måste klockas högt för att nå riktigt hög prestanda. Helt enkelt kommer korten att sluka mycket mer ström än vad de hade gjort annars, värt att nämna denna begränsning inte påverkar mid och low range.

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Så vitt jag förstått det så har redan AMD ett high-end kort i Radeon VII, av de tester man ser ligger det runt RTX2080 i både prestanda och pris och det måste väl anses som high-end. RTX2080TI räknar då inte jag till allmänt high-end konsumentkort med tanke på ett alldeles för högt pris, som att köpa Titan kort förr i tiden, kanske inte så många spelare som satt på dessa dyrgripar.
Själv tycker jag att priserna på grafikkort har skjutit iväg på tok för mycket när det gäller topend korten och prisvärda efter sin prestanda tycker jag verkligen inte de är, när en enda komponent kostar mer än halva datorbyggets pris då är något skevt enligt mig iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Bulldozer och Zen kan båda köra x86 kod.... det betyder inte att mikroarkitekturen är densamma

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
inside your microcode
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av jmeister:

Väldigt länge också.

[ AMD Ryzen 1700 @ 4.2GHz EK-Block // custom loop, 2 x 420mm radiatorer ][ ASUS X370 ROG Crosshair 6 Hero ][ G.Skill Trident Z DDR3600 CL15 @ DDR3333 CL12-12-12-12-28-1T ][ AMD RX Vega 64 EK-block @ 1764MHz core / 1175MHz HBM2 ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 512GB Samsung 960 M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ Acer XG270HU ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av wowsers:

Yes, dock är bekräftandet lite mindre roligt för de som hoppas på riktigt high end kort.

Så som jag har förstått det är någonting i nuvarande arkitekturen (kunde inte hitta vad) som ger en praktisk begränsning av 4 "shader engines" med 16 CUs var, detta betyder att korten måste klockas högt för att nå riktigt hög prestanda. Helt enkelt kommer korten att sluka mycket mer ström än vad de hade gjort annars, värt att nämna denna begränsning inte påverkar mid och low range.

Fast dom har sagt länge att navi inte kommer vara highend utan middrange. 1080/2070 prestanda för 2500-3000kr om jag minns rätt vad jag har läsr mig till. Va en artikel om de för någon månad sen eller så.

Sen om de stämmer är en annan femma men om det gör det så kommer det förmodligen vara enormt för amd då det är där pengarna ligger!

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av norrby89:

Fast dom har sagt länge att navi inte kommer vara highend utan middrange. 1080/2070 prestanda för 2500-3000kr om jag minns rätt vad jag har läsr mig till. Va en artikel om de för någon månad sen eller så.

Ja, det hade varit mäktigt. Ta fram en nypa salt, dock. Låter det för bra för att vara sant, så är det ofta det.

gfårs 2080. 2700X. 32 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

10nm == 7nm && 10nm != 7nm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Har man trott att Navi skulle vara annat än GCN så har man lyssnat mer på ogrundade rykten än på tillgänglig information. Hur länge sedan är det nu som det blev det känt att AMD skulle byta grundarkitektur efter Navi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Detta har jag vetat så länge jag kan minnas men det skall också vara den sista med GCN om ni inte vet det.

Inet gratis frakt
PG279Q | X-Fi Titanium HD | RTX2080 DUAL OC | 2700X | G.Skill 16GB 3200 CL14 | 970EVO 1TB | B450-F | Seasonic 750W | Fractal R5 | Win10

GTX680 TOP | 3770K | Ripjaws 8GB 2133 CL11 | 520 240GB | V Gene | AX750W | Tempest | Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Går väl egentligen inte att dra några slutsatser av det här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Måste även bygga på ATI Mach 32 om en ser till namnet! Software-rendering ftw! Ah nostalgi, mängden spel jag spelade på vår gamla P 120..

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Jag är väldigt intresserad av Navi men endast ifall priserna stämmer, vilket jag tvivlar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av kelthar:

Ja, det hade varit mäktigt. Ta fram en nypa salt, dock. Låter det för bra för att vara sant, så är det ofta det.

Kanske de men sök på "amd navi 1080" så kommer det upp en hel del så det är inte omöjligt.

Edit: samt man skulle gott och väl kunna sagt samma sak om zen strax innan, 8 kärnor för samma pris som intel ger 4. Och stämmer det nu med zen2 med 16 kärnor och dom lägger sig runt 5k och samma ipc som Intels 8xxx serie så är de om något för bra för att va sant. (priset lite taget ur luften men långt från omöjligt då thredripper med 12 kärnor börjar på 4/7k, och dom lär inte vilja konkurrera med sig själva direkt)

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av norrby89:

Kanske de men sök på "amd navi 1080" så kommer det upp en hel del så det är inte omöjligt.

Är inte alla sakerna som kommer upp där spekulationer som baserat på samma källor? Är de baserade på benchmarks, saker som AMD har sagt eller rykten? Jag säger inte att de inte blir bra, men jag tror lika mycket på gud som jag tror på rykten. Man får drömma och fantisera så mycket som man vill, men det skall helst inte presenteras som underlag eller fakta.

Sök på "god is real" så hittar du säkert mycket som stödjer den hypotesen. Tror man på något åt ett håll så kommer man leta bevis för det och förkasta motbevis. Confirmation bias kallas det för.

Skrivet av norrby89:

Edit: samt man skulle gott och väl kunna sagt samma sak om zen strax innan, 8 kärnor för samma pris som intel ger 4. Och stämmer det nu med zen2 med 16 kärnor och dom lägger sig runt 5k och samma ipc som Intels 8xxx serie så är de om något för bra för att va sant. (priset lite taget ur luften men långt från omöjligt då thredripper med 12 kärnor börjar på 4/7k, och dom lär inte vilja konkurrera med sig själva direkt)

Zen var en helt ny arkitektur, Navi kommer inte att vara det (GCN), så jag tror inte att du kan dra några paralleller där. Och NCU kom redan till Vega om jag inte missminner mig.

Det finns antagligen förbättringar inom den (seden VII) och den kommer att ligga på samma nod som VII redan befinner sig på. Förhoppningsvis har de kunnat göra något åt sitt minnesproblem. Om de nu kan (som de säger) använda billigare minne, så kan de komma ned i pris. De verkar behöva hög bandbredd till sina minnen för att deras kort ska prestera bra.

Så, vad är sannolikt? Dyrare nod, billigare minnen, förbättringar i arkitekturen.

Jag vet inte vad de släpper i förhållande till VII. Är det deras toppkort kanske? Släpper de kort som ligger under det? Mycket möjligt.

Kommer det komma ett nytt toppkort som slår VII med några procent eller bara byter ut det med samma prestanda? Inte förrän början av nästa år gissar jag.

gfårs 2080. 2700X. 32 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Sweclockers har en artikel om det
https://m.sweclockers.com/nyhet/27438-kretskort-for-kommande-...

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av ClintBeastwood:

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av norrby89:

Sen om de stämmer är en annan femma men om det gör det så kommer det förmodligen vara enormt för amd då det är där pengarna ligger!

Tror att den kommer ligga kring 4000kr (efter lite spekuleringar över mail), vilket ändå skulle vara en markant sänkning från de billigaste 2070 korten som i dagsläget verkar ligga kring 5700kr (så en ca 30% minskning i pris).

Sedan är det nog bäst att inte ha allt för höga förhoppningar och istället bli lyckligt överraskad

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av wowsers:

De kan inte ha fler än fyra shader engines. Detta är officiellt från AMD - se en bra review av 290X (Hawaii) så står det rakt ut. AMD har inte sagt att det är helt omöjligt att ha mer än 16 CU per SE, men om du jämför faktisk spelprestanda, märker du att GCN flaskar rätt hårt med så många som 16. Om man klockar ett Vega 56 (14 CU per SE) och Vega 64 (16 CU per SE) precis samma med samma strömgräns osv, vinner Vega 64 bara med ett par procent. 14% fler shaders blev 2% högre prestanda. Korten med lite färre CU per SE, som 290/390 (11) och 580 (9) är effektivare i meningen att kvoten mellan fps och teoretisk GFLOPS är bättre.

Vad AMD behöver just nu är ett sätt att köra fler SE per design, men det verkar inte vara möjligt. Planen verkar därför vara att göra om den här nivån av designen helt, så att en SE har ett fixerat antal CU men att det kan vara hur många SE som helst (dvs, som NVidia gör).