Fråga om ångerrätt

Permalänk

Fråga om ångerrätt

Tjena tänkte skjuta en fråga om ångerrätt.

Om man nu reklamerar och använder sin ångerrätt genom att skicka ett mail inom 14 dagar efter köp och inte får ett svar från näringsidkaren, alltså företaget, räknas det som att man inte överens med säljaren och ska därmed göra en anmälan till reklamationsnämnden (ARN)?

Tackar för svar i förhand!

Permalänk
Medlem

Om det har gått så lång tid att det är dags att koppla in ARN, så ja, det tycker jag. Men eftersom du inte angivit någon tidsram så är det svårt att säga. Det har ju trots allt varit påsk och en del kanske har barn och har tagit ledigt hela veckan och då är det stor chans att kontakten med kunderna möjligt blir lidande.

Får man fråga vilket företag det handlar om? På detta sätta kan jag lova dig att personer här på sweclockers kommer kunna berätta om de är dåliga på exempelvis kundrelationer.

Edit: Personer kan ju givetvis berätta om det har en uppfattning om de egentligen har bra kundrelationer och då är du ett steg i rätt riktning att få det löst. Hur som helst så hoppas jag det löser för dig!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Om det har gått så lång tid att det är dags att koppla in ARN, så ja, det tycker jag. Men eftersom du inte angivit någon tidsram så är det svårt att säga. Det har ju trots allt varit påsk och en del kanske har barn och har tagit ledigt hela veckan och då är det stor chans att kontakten med kunderna möjligt blir lidande.

Får man fråga vilket företag det handlar om? På detta sätta kan jag lova dig att personer här på sweclockers kommer kunna berätta om de är dåliga på exempelvis kundrelationer.

Edit: Personer kan ju givetvis berätta om det har en uppfattning om de egentligen har bra kundrelationer och då är du ett steg i rätt riktning att få det löst. Hur som helst så hoppas jag det löser för dig!

Hej tack för svaret! Här är lite information om hur det ligger till.

Företaget i fråga heter Klimathjälpen AB som kom och knackade på, dum som jag var och svag för klimatfrågor då man har en vilja att minska sina CO2 utsläpp skrev under ett avtal om klimatkompensation. Detta låter bra på papper för ett trovärdigt företag men ju mer jag kollade in på vem som ägde företaget och dennes andra företag så fick jag några varningsflaggor om att det skrek lagligt bredrägeri så jag har nu ångrat mig. Jag befinner mig fortfarande inom dessa 14 dagar för ångerrätt och har inte väntat länge på svar men tänkte att det ändå skulle vara ganska bra att få svar på min fråga i förhand i fall detta skulle dra ut under en längre period. Vill inte ge ut för mycket information om datum osv. som går att kollas upp från detta företag i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkenkrosus:

Tjena tänkte skjuta en fråga om ångerrätt.

Om man nu reklamerar och använder sin ångerrätt genom att skicka ett mail inom 14 dagar efter köp och inte får ett svar från näringsidkaren, alltså företaget, räknas det som att man inte överens med säljaren och ska därmed göra en anmälan till reklamationsnämnden (ARN)?

Tackar för svar i förhand!

Skrivet av sorkenkrosus:

Hej tack för svaret! Här är lite information om hur det ligger till.

Företaget i fråga heter Klimathjälpen AB som kom och knackade på, dum som jag var och svag för klimatfrågor då man har en vilja att minska sina CO2 utsläpp skrev under ett avtal om klimatkompensation. Detta låter bra på papper för ett trovärdigt företag men ju mer jag kollade in på vem som ägde företaget och dennes andra företag så fick jag några varningsflaggor om att det skrek lagligt bredrägeri så jag har nu ångrat mig. Jag befinner mig fortfarande inom dessa 14 dagar för ångerrätt och har inte väntat länge på svar men tänkte att det ändå skulle vara ganska bra att få svar på min fråga i förhand i fall detta skulle dra ut under en längre period. Vill inte ge ut för mycket information om datum osv. som går att kollas upp från detta företag i efterhand.

De kan makulera/riva kontraktet utan att svarar dig så sitt lugn kvar i båten för tillfället. Men börjar de fakturerar dig fast du har ångrat dig inom 14dagar då ska du bestrida fakturan och ta kontakt med hallå konsument och förklara hur du ligger till så får du rådgivning hur du ska göra och vad du ska spara på för att sedan gå vidare till ARN.

Jag själv har alltid tagit kontakt med Hallå konsument först då får man rådgivning vilka rättigheter man har och vilka frågor och svar man ska ge firman så de inte kan binda en på ett eller annat sätt för att man kanske inte har koll på alla sina rättigheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

De kan makulera/riva kontraktet utan att svarar dig så sitt lugn kvar i båten för tillfället. Men börjar de fakturerar dig fast du har ångrat dig inom 14dagar då ska du bestrida fakturan och ta kontakt med hallå konsument och förklara hur du ligger till så får du rådgivning hur du ska göra och vad du ska spara på för att sedan gå vidare till ARN.

Jag själv har alltid tagit kontakt med Hallå konsument först då får man rådgivning vilka rättigheter man har och vilka frågor och svar man ska ge firman så de inte kan binda en på ett eller annat sätt för att man kanske inte har koll på alla sina rättigheter.

Hej! Tack för svaret.

Tänkte följa Hallå Konsuments klagoguide där de har lite bra information (hittade info:n nyss!) verkar vara det bästa sättet att ta i tu med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkenkrosus:

Tjena tänkte skjuta en fråga om ångerrätt.

Om man nu reklamerar och använder sin ångerrätt genom att skicka ett mail inom 14 dagar efter köp och inte får ett svar från näringsidkaren, alltså företaget, räknas det som att man inte överens med säljaren och ska därmed göra en anmälan till reklamationsnämnden (ARN)?

Tackar för svar i förhand!

Blanda inte ihop reklamations- och ångerrätt, det är två separata processer. Har du ångrat ditt köp/avtal i enlighet med din ångerrätt och företaget ignorerar detta skall du i första hand bestrida fakturan de skickat/skickar dig, med hänvisning till att du nyttjat din ångerrätt i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Väljer företaget att dra det hela vidare till inkasso/kfm får du bestrida även dit, då får företaget välja om de vill ta ärendet vidare till tingsrätten. Det är därmed viktigt att du kan styrka hur och att du ångrat köpet. Fotografi av brev, vittne som kan bekräfta din sak, inspelat telefonsamtal, sparad mailkonversation etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Blanda inte ihop reklamations- och ångerrätt, det är två separata processer. Har du ångrat ditt köp/avtal i enlighet med din ångerrätt och företaget ignorerar detta skall du i första hand bestrida fakturan de skickat/skickar dig, med hänvisning till att du nyttjat din ångerrätt i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Väljer företaget att dra det hela vidare till inkasso/kfm får du bestrida även dit, då får företaget välja om de vill ta ärendet vidare till tingsrätten. Det är därmed viktigt att du kan styrka hur och att du ångrat köpet. Fotografi av brev, vittne som kan bekräfta din sak, inspelat telefonsamtal, sparad mailkonversation etc.

Tack för svaret!

Sparat allt mail och skall spara allt annat jag får samt samtal, bra tips och upprättning av skillnad mellan reklamation och ångerrätt, skall hållas till minne!

Permalänk

Borde ju gå, TRE har ju en förmåga att fördröja leverans med 14 dagar på sina mobiler.. Alltså den där ångerrätten på 14 dagar börjar gälla när du gör beställningen, inte när man hämtar från ombud eller TRE butik.
Så använder man ångerätten inom 14 dagar så ska det gå, oavsett om dom får veta det efter 2år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Borde ju gå, TRE har ju en förmåga att fördröja leverans med 14 dagar på sina mobiler.. Alltså den där ångerrätten på 14 dagar börjar gälla när du gör beställningen, inte när man hämtar från ombud eller TRE butik.
Så använder man ångerätten inom 14 dagar så ska det gå, oavsett om dom får veta det efter 2år

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer inte. Ångerrätten gäller från o med dagen du tagit emot varan, inte beställt den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Borde ju gå, TRE har ju en förmåga att fördröja leverans med 14 dagar på sina mobiler.. Alltså den där ångerrätten på 14 dagar börjar gälla när du gör beställningen, inte när man hämtar från ombud eller TRE butik.
Så använder man ångerätten inom 14 dagar så ska det gå, oavsett om dom får veta det efter 2år

Skickades från m.sweclockers.com

Ångerrätten börjar först att gälla efter man hämtat ut sin vara, så spelar ingen roll om företagen är slöa på att skicka iväg.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Har fått svar från företaget och allt verkar ha löst sig, får se om man får en faktura i brevlådan eller inte men skall ändå kunna bestridas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Borde ju gå, TRE har ju en förmåga att fördröja leverans med 14 dagar på sina mobiler.. Alltså den där ångerrätten på 14 dagar börjar gälla när du gör beställningen, inte när man hämtar från ombud eller TRE butik.
Så använder man ångerätten inom 14 dagar så ska det gå, oavsett om dom får veta det efter 2år

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt, Tre har alltid levererat telefoner till mig på 2-3 arbetsdagar när jag valt att ha dem som operatör... du kanske bor uppe vid riksgränsen eller något?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.