Fråga om ångerrätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Fråga om ångerrätt

Tjena tänkte skjuta en fråga om ångerrätt.

Om man nu reklamerar och använder sin ångerrätt genom att skicka ett mail inom 14 dagar efter köp och inte får ett svar från näringsidkaren, alltså företaget, räknas det som att man inte överens med säljaren och ska därmed göra en anmälan till reklamationsnämnden (ARN)?

Tackar för svar i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Om det har gått så lång tid att det är dags att koppla in ARN, så ja, det tycker jag. Men eftersom du inte angivit någon tidsram så är det svårt att säga. Det har ju trots allt varit påsk och en del kanske har barn och har tagit ledigt hela veckan och då är det stor chans att kontakten med kunderna möjligt blir lidande.

Får man fråga vilket företag det handlar om? På detta sätta kan jag lova dig att personer här på sweclockers kommer kunna berätta om de är dåliga på exempelvis kundrelationer.

Edit: Personer kan ju givetvis berätta om det har en uppfattning om de egentligen har bra kundrelationer och då är du ett steg i rätt riktning att få det löst. Hur som helst så hoppas jag det löser för dig!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: Sapphire RX Vega 64 8GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av L.Forsgren:

Om det har gått så lång tid att det är dags att koppla in ARN, så ja, det tycker jag. Men eftersom du inte angivit någon tidsram så är det svårt att säga. Det har ju trots allt varit påsk och en del kanske har barn och har tagit ledigt hela veckan och då är det stor chans att kontakten med kunderna möjligt blir lidande.

Får man fråga vilket företag det handlar om? På detta sätta kan jag lova dig att personer här på sweclockers kommer kunna berätta om de är dåliga på exempelvis kundrelationer.

Edit: Personer kan ju givetvis berätta om det har en uppfattning om de egentligen har bra kundrelationer och då är du ett steg i rätt riktning att få det löst. Hur som helst så hoppas jag det löser för dig!

Hej tack för svaret! Här är lite information om hur det ligger till.

Företaget i fråga heter Klimathjälpen AB som kom och knackade på, dum som jag var och svag för klimatfrågor då man har en vilja att minska sina CO2 utsläpp skrev under ett avtal om klimatkompensation. Detta låter bra på papper för ett trovärdigt företag men ju mer jag kollade in på vem som ägde företaget och dennes andra företag så fick jag några varningsflaggor om att det skrek lagligt bredrägeri så jag har nu ångrat mig. Jag befinner mig fortfarande inom dessa 14 dagar för ångerrätt och har inte väntat länge på svar men tänkte att det ändå skulle vara ganska bra att få svar på min fråga i förhand i fall detta skulle dra ut under en längre period. Vill inte ge ut för mycket information om datum osv. som går att kollas upp från detta företag i efterhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av sorkenkrosus:

Om man nu reklamerar och använder sin ångerrätt genom att skicka ett mail inom 14 dagar efter köp och inte får ett svar från näringsidkaren, alltså företaget, räknas det som att man inte överens med säljaren och ska därmed göra en anmälan till reklamationsnämnden (ARN)?

Skrivet av sorkenkrosus:

Hej tack för svaret! Här är lite information om hur det ligger till.

Företaget i fråga heter Klimathjälpen AB som kom och knackade på, dum som jag var och svag för klimatfrågor då man har en vilja att minska sina CO2 utsläpp skrev under ett avtal om klimatkompensation. Detta låter bra på papper för ett trovärdigt företag men ju mer jag kollade in på vem som ägde företaget och dennes andra företag så fick jag några varningsflaggor om att det skrek lagligt bredrägeri så jag har nu ångrat mig. Jag befinner mig fortfarande inom dessa 14 dagar för ångerrätt och har inte väntat länge på svar men tänkte att det ändå skulle vara ganska bra att få svar på min fråga i förhand i fall detta skulle dra ut under en längre period. Vill inte ge ut för mycket information om datum osv. som går att kollas upp från detta företag i efterhand.

De kan makulera/riva kontraktet utan att svarar dig så sitt lugn kvar i båten för tillfället. Men börjar de fakturerar dig fast du har ångrat dig inom 14dagar då ska du bestrida fakturan och ta kontakt med hallå konsument och förklara hur du ligger till så får du rådgivning hur du ska göra och vad du ska spara på för att sedan gå vidare till ARN.

Jag själv har alltid tagit kontakt med Hallå konsument först då får man rådgivning vilka rättigheter man har och vilka frågor och svar man ska ge firman så de inte kan binda en på ett eller annat sätt för att man kanske inte har koll på alla sina rättigheter.

Intel Core i5-4690K, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av hellmix:

De kan makulera/riva kontraktet utan att svarar dig så sitt lugn kvar i båten för tillfället. Men börjar de fakturerar dig fast du har ångrat dig inom 14dagar då ska du bestrida fakturan och ta kontakt med hallå konsument och förklara hur du ligger till så får du rådgivning hur du ska göra och vad du ska spara på för att sedan gå vidare till ARN.

Jag själv har alltid tagit kontakt med Hallå konsument först då får man rådgivning vilka rättigheter man har och vilka frågor och svar man ska ge firman så de inte kan binda en på ett eller annat sätt för att man kanske inte har koll på alla sina rättigheter.

Hej! Tack för svaret.

Tänkte följa Hallå Konsuments klagoguide där de har lite bra information (hittade info:n nyss!) verkar vara det bästa sättet att ta i tu med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av sorkenkrosus:

Blanda inte ihop reklamations- och ångerrätt, det är två separata processer. Har du ångrat ditt köp/avtal i enlighet med din ångerrätt och företaget ignorerar detta skall du i första hand bestrida fakturan de skickat/skickar dig, med hänvisning till att du nyttjat din ångerrätt i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Väljer företaget att dra det hela vidare till inkasso/kfm får du bestrida även dit, då får företaget välja om de vill ta ärendet vidare till tingsrätten. Det är därmed viktigt att du kan styrka hur och att du ångrat köpet. Fotografi av brev, vittne som kan bekräfta din sak, inspelat telefonsamtal, sparad mailkonversation etc.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av twit:

Blanda inte ihop reklamations- och ångerrätt, det är två separata processer. Har du ångrat ditt köp/avtal i enlighet med din ångerrätt och företaget ignorerar detta skall du i första hand bestrida fakturan de skickat/skickar dig, med hänvisning till att du nyttjat din ångerrätt i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Väljer företaget att dra det hela vidare till inkasso/kfm får du bestrida även dit, då får företaget välja om de vill ta ärendet vidare till tingsrätten. Det är därmed viktigt att du kan styrka hur och att du ångrat köpet. Fotografi av brev, vittne som kan bekräfta din sak, inspelat telefonsamtal, sparad mailkonversation etc.

Tack för svaret!

Sparat allt mail och skall spara allt annat jag får samt samtal, bra tips och upprättning av skillnad mellan reklamation och ångerrätt, skall hållas till minne!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Borde ju gå, TRE har ju en förmåga att fördröja leverans med 14 dagar på sina mobiler.. Alltså den där ångerrätten på 14 dagar börjar gälla när du gör beställningen, inte när man hämtar från ombud eller TRE butik.
Så använder man ångerätten inom 14 dagar så ska det gå, oavsett om dom får veta det efter 2år

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av quattro-2.6:

Borde ju gå, TRE har ju en förmåga att fördröja leverans med 14 dagar på sina mobiler.. Alltså den där ångerrätten på 14 dagar börjar gälla när du gör beställningen, inte när man hämtar från ombud eller TRE butik.
Så använder man ångerätten inom 14 dagar så ska det gå, oavsett om dom får veta det efter 2år

Stämmer inte. Ångerrätten gäller från o med dagen du tagit emot varan, inte beställt den

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av quattro-2.6:

Ångerrätten börjar först att gälla efter man hämtat ut sin vara, så spelar ingen roll om företagen är slöa på att skicka iväg.

9900K 5GHz OC 1,31v | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 ROG Strix 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Har fått svar från företaget och allt verkar ha löst sig, får se om man får en faktura i brevlådan eller inte men skall ändå kunna bestridas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av quattro-2.6:

Konstigt, Tre har alltid levererat telefoner till mig på 2-3 arbetsdagar när jag valt att ha dem som operatör... du kanske bor uppe vid riksgränsen eller något?

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition