Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Såg Endgame.

Samma problem som Infinity War. Över två timmar dramedy som inte verkar riktigt gå någonstans utom billiga skämt, sen en 10 minuters massiv action sekvens mot slutet. Ok det var lite mer action utspritt än förra, men när man ändå har nästan 3 timmar att jobba med, kunde de ju förlängt övriga scener lite och klippt bort annat. Känns som hamburgar motsvarigheten till filmskapande, som man har 1 minut på sig att äta. Karaktärerna som inte klarade sig kändes lite påtvingat, och att följa huvudkaraktärerna nja, det var en tråkig bunt det. Kunde ha introducerat nån som Silver Surfer, kanske nån X-men cameo, mer Captain Mörvel - hon bidrog inte mycket, kunde lika gärna klippt bort alla hennes scener.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Avengers endgame 9/10

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Parada (engelsk titel 'The Parade', 2011)

Fantastiskt bra parodifilm kring ämnet homosexuella och det förtryck dom utsätts för. Serbisk film som utspelar sig i det forna Jugoslavien. Komedidrama likt Blackkklansman. Rekommenderas om man vill ha inblick i hur det ser ut i Serbien för just homosexuella. 7/10.

I övrigt förstår jag inte vad det är som drar vuxna män/kvinnor till att se superhjälte-filmer som Avengers m.fl. Jag förstår charmen i det om man är barn eller 20-22 år. Men vad jag förstår är det vuxna som följer dessa slaviskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

I övrigt förstår jag inte vad det är som drar vuxna män/kvinnor till att se superhjälte-filmer som Avengers m.fl. Jag förstår charmen i det om man är barn eller 20-22 år. Men vad jag förstår är det vuxna som följer dessa slaviskt...

Jao... vet inte, kanske är det för att folk gillar grejer med lite mytos bakom sig. Och Star Wars är nog det enda man har att välja mellan och det är ju skräp nuförtiden. Och slaviskt vet jag inte. Inte mycket annat att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

I övrigt förstår jag inte vad det är som drar vuxna män/kvinnor till att se superhjälte-filmer som Avengers m.fl. Jag förstår charmen i det om man är barn eller 20-22 år. Men vad jag förstår är det vuxna som följer dessa slaviskt...

Förstår inte vuxna människor som inte har tillräcklig med intellektuell kapacitet att förstå att folk gillar olika, samt försöker hävda sin egen mognad genom att trycka ned på människors vuxenhet ifall de gillar olika

Permalänk
Medlem

Såg remastern på Alien från 1979... Alltid trevligt med lite klassiker.
Betyg? Det är Alien

Skrivet av wilsontaylor:

I övrigt förstår jag inte vad det är som drar vuxna män/kvinnor till att se superhjälte-filmer som Avengers m.fl. Jag förstår charmen i det om man är barn eller 20-22 år. Men vad jag förstår är det vuxna som följer dessa slaviskt...

Är det något att fundera över egentligen? Alla har olika intressen och smaken är som baken oavsett ålder. Vissa har läst Marveltidningarna som barn, och även vuxna och tycker det är roligt. Andra bryr sig inte alls, vissa undrar varför man spelar datorspel ens som barn, en del andra undrar hur man kan ödsla tid på saker som CS eller WoW oavsett ålder.

Personligen finner jag det lätt roande, även om jag helst läser en bra bok.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

End Game..rent skräp.

3/10.

Säger..

Kapten USA kan skjuta blixtrar

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

End Game..rent skräp.

3/10.

Säger..

Kapten USA kan skjuta blixtrar

Det var ju lite av ett wtf moment. Mjolnir ska ju vara ett fokus instrument för Thor's naturliga krafter - kontrollera vädret typ. Alltså kan El Kapitan också kontrollera vädret. Lägg av.

fast det var koolt att se snubben springa runt med hammare och sköld men sen blir han ju helt mördad av Thanos inom sekunder. På tal om det... Hur kommer det sig att de hade det relativt enkelt med Thanos innan, men nu, utan handsken, kör Thanos över dem. Va fan?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Jao... vet inte, kanske är det för att folk gillar grejer med lite mytos bakom sig. Och Star Wars är nog det enda man har att välja mellan och det är ju skräp nuförtiden. Och slaviskt vet jag inte. Inte mycket annat att titta på.

Vad betyder mytos i sammanhanget?

Skrivet av Abbs:

Förstår inte vuxna människor som inte har tillräcklig med intellektuell kapacitet att förstå att folk gillar olika, samt försöker hävda sin egen mognad genom att trycka ned på människors vuxenhet ifall de gillar olika

Jo tack, jag vet att folk tycker olika. Att jag skulle försöka hävda min "mognad" är bara barnsligt av dig. Deadpool kunde jag uppskatta, den (första) var nyanserad och spelade på klyschorna, istället för att omfamna och återanvända klyscha efter klyscha - som alla andra superhjälte-rullar gör. Enligt mig, då.

"Trycka ned"... Jag antar att du tog åt dig alldeles för mycket av mitt inlägg, vilket inte var meningen. Jag sökte genuina svar av entusiaster här.

Skrivet av roxkz:

Såg remastern på Alien från 1979... Alltid trevligt med lite klassiker.
Betyg? Det är Alien

Är det något att fundera över egentligen? Alla har olika intressen och smaken är som baken oavsett ålder. Vissa har läst Marveltidningarna som barn, och även vuxna och tycker det är roligt. Andra bryr sig inte alls, vissa undrar varför man spelar datorspel ens som barn, en del andra undrar hur man kan ödsla tid på saker som CS eller WoW oavsett ålder.

Personligen finner jag det lätt roande, även om jag helst läser en bra bok.

Ja, så kan det ju vara. Det kan jag dessutom köpa, gillade man serietidningarna så gillar man rimligtvis filmerna också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av circedge:

Det var ju lite av ett wtf moment. Mjolnir ska ju vara ett fokus instrument för Thor's naturliga krafter - kontrollera vädret typ. Alltså kan El Kapitan också kontrollera vädret. Lägg av.

fast det var koolt att se snubben springa runt med hammare och sköld men sen blir han ju helt mördad av Thanos inom sekunder. På tal om det... Hur kommer det sig att de hade det relativt enkelt med Thanos innan, men nu, utan handsken, kör Thanos över dem. Va fan?

Dold text

Jag blev ialf besviken..

Att Tor hade såna problem att slåss mot Thanos trots Tor hade båda dessa mäktiga vapen utan att Thanos hade nån sten till ägo..

Dold text

De kunde ha gjort filmen mycket mycket mer ... Marvel. Märks att Disney tog över rodret totalt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wilsontaylor:

I övrigt förstår jag inte vad det är som drar vuxna män/kvinnor till att se superhjälte-filmer som Avengers m.fl. Jag förstår charmen i det om man är barn eller 20-22 år. Men vad jag förstår är det vuxna som följer dessa slaviskt...

Nostalgi, man såg och lekte med leksakerna och i äldre dagar nyfiken på vad man gjorde.
Likaså var det ofta man som ung var avundsjuka på kamrater som hade tillgång till mer leksaker..

För min del så är Himen Masters of the Universe några leksaker som de flesta killar hade, de killar med "rikare/slösaktigare" föräldrar i klassen hade fler dockor än oss andra. Vissa hade även parabol och såg tv-serien. Och man var så avundsjuk.. Att nu långt efter få se dokumentärer om serien är guld värt.

Att däremot sitta och plöja igenom avsnitt efter avsnitt, likaså nya filmer är lite mer exotisk. Men vissa har mer fritid än andra...

För den som är nyfiken på Himen Masters of the Univers, så kolla in dokumentären på Netflex. De visar hur den gjordes som en kassakö för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt på varumärket. https://www.netflix.com/title/80224167
Dokumentären är alltså ur ett ekonomisk synsätt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Vad betyder mytos i sammanhanget?

Jag menade nog mytologi men det blev mytos istället. Men, filmer med massa media som går in på bakgrunden

Permalänk
Medlem

Igår blev det venom ganska meh, bra gjort men inte såld.

Idag där emot kollade jag på Free Solo. Magknipet börjar ge med sig nu. Kollade på valley uprising för ett par veckor sedan och tycker det är riktigt coolt med klättrinsdokumentärer. Kan varmt rekommendera både valley uprising och free solo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Idag där emot kollade jag på Free Solo. Magknipet börjar ge med sig nu. Kollade på valley uprising för ett par veckor sedan och tycker det är riktigt coolt med klättrinsdokumentärer. Kan varmt rekommendera både valley uprising och free solo.

Har du sett The Dawn Wall? Även den en snuskigt bra klättringsdokumentär. Kanske till och me bättre än Free Solo om man frågar mig, även om bedriften i Free Solo förstås är lite häftigare.

Har faktiskt tänkt se Valley Uprising ett tag nu, måste bara vänta tills tjejen är på rätt humör...

En annan sevärd klättringsdokumentär är Meru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har du sett The Dawn Wall? Även den en snuskigt bra klättringsdokumentär. Kanske till och me bättre än Free Solo om man frågar mig, även om bedriften i Free Solo förstås är lite häftigare.

Har faktiskt tänkt se Valley Uprising ett tag nu, måste bara vänta tills tjejen är på rätt humör...

En annan sevärd klättringsdokumentär är Meru

Nej the dawn wall har jag inte sett än men har carit nära när jag scrollat förbi den i netflix. Men nu blev jag extra taggad på att se den!

Jag tycket nog faktiskt att Valley Uprising var bättre än free solo också! Så se till att tjejen är på rätt himör snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Inaktiv

Sune Vs. Sune 2018
Jag har sett så mycket filmer som handlar om döda, slåss och mer döda. För omväxlingsskull valde jag en annan filmtyp. Filmen handlar om att Sune kommer försent första dagen på fjärde läsåret där han upptäcker att han har fått en ny klasskamrat som också heter Sune och som självklart sitter bredvid Sofia... Eftersom Sune kom in sist till klassrummet med den nya läraren så får Sune heta Sune-2. Denna nya Sune får snabbt vänner och han utger sig för att vara mer mogen.
För ni filmkunniga så ringer det Simpsons Episode Lard of the Dance klockor, när Lisa fick en ny klasskamrat som också var mer mogen och det de gjorde innan var barnsligt.

Nå den gamla Sune klantar till sig rejält inbillar sig att den nya Sune är ute efter Sofia och det blir ej precis bättre. Modern till Sune beslutar sig för att prata med mamman och blir då också avundsjuk och beter sig ännu dummare. Och Sunes pappa åker på värsta medelålderskrisen.

Jag tycker filmen innehöll väldigt många bra poänger om att man ska vara sig själv och ärlig, det andra leder bara till en massa problem, inte minst för en själv. Jag tänker framförallt på Sunes-2 mammas dumma omdöme, när hon blev avundsjuk på den nya Sunes mamma och fattade dåliga ekonomiska beslut.(alltså panikköpa dyra kapitalförstörande saker för att utge sig ha bättre ställt leder bara till Lyxfällan)

Komedimässigt, alltså serien Sune är ett mästerverk. Det är otroligt svårt att slå ett sådant och här saknades den gamla humorn. Så mitt betyg inte en lika bra film som originalen men ändå sevärd, jag gillar även ungdomsfilmer som uppmuntrar ungdomar till bra beteenden.

Permalänk
Medlem

Ställer mig till skaran som sett Avangers endgame. Den var bra. Men det var något med den som jag inte kan sätta fingret på som gör att den inte når ända fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Inaktiv

Terminator 2 igen. Snart 30 år gammal men håller fortfarande bra.

Permalänk
Medlem

An interview with god. https://www.imdb.com/title/tt5779372/
Lite annorlunda film, Djup och filosofisk.
Men den var bra, 7/10

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Det var ju lite av ett wtf moment. Mjolnir ska ju vara ett fokus instrument för Thor's naturliga krafter - kontrollera vädret typ. Alltså kan El Kapitan också kontrollera vädret. Lägg av.

fast det var koolt att se snubben springa runt med hammare och sköld men sen blir han ju helt mördad av Thanos inom sekunder. På tal om det... Hur kommer det sig att de hade det relativt enkelt med Thanos innan, men nu, utan handsken, kör Thanos över dem. Va fan?

Dold text

Egentligen inte konstigt alls då Odin sa (i första Thor filmen) att vem som än bär hammaren skall ha Thors krafter, och att bara en värdig kan bära den då givetvis.

Sen så har Thor latat sig i 5 år. Tycker faktiskt det är ganska bra att dom trots superkrafter behöver träna för att behålla inte bara formen utan styrkan. Dessutom sade även skaparna efter infinity war kom ut att anledningen till att Thors stormbreaker kunde stå emot alla stenarna är för att Thanos var inte beredd och trodde inte heller någon skulle ha en chans ändå och använde inte full kraft.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Terminator 2 igen. Snart 30 år gammal men håller fortfarande bra.

Kan bara hålla med , sen är ju filmmusiken också grymt bra!!!

Såg om Alien Covenant , men den va ingen höjdare. Prometheus har däremot blivit bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Aquaman
Så otroligt dålig , sen tycker jag att det är helt fel skådis att göra denna roll. Hans bror i filmen hade passat så mycket bättre , varför måste dom förstöra alla Marvel och DC filmer med att ändra karaktärerna så jäkla mycket!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Pitch Black

Normalt suckar jag högt varje gång jag ser Vin Diesel och premissen för filmen är minst sagt tvivelaktig i mitt tycke. Lägg därtill en det onödigt hollywood-lallande så låter det som ett perfekt recept för en utomordentligt dålig film.

Men...
Jag älskar den
Vin Diesel är som gjord för rollen och filmen balanserar precis på gränsen för att vara lagom "bad-ass", alltför ofta blir det bara löjligt men inte i den här filmen. Bortsett från ett fåtal scener, men det är väl sånt man får ta.

Jag ger den en svag åtta av tio möjliga solar.

Synd att uppföljarna inte är i närheten av lika bra, eller ens är samma typ av film.

Permalänk
Medlem

Den of thieves - spännande, oförutsägbar och hårdkokt bankråns-action med bla Gerard Butler o 50 cent.
Väldigt bra, väldigt spännande och väldigt underhållande.
7.5/10

Permalänk
Inaktiv

Peppermint (2018) med Jennifer Garner.
En familj är på ett nöjesfält och flickan och pappan blir ihjälskjutna. Mamman vittnar emot gärningsmännen, men tack vare korruption och annat så går de fria. Kvinnan går då "under jorden" och blir en hämnare. Filmen har väldigt stora liknelser med filmer Punisher (1989) med Frank Castle.

Men peppermint fokus är mer en film som uppskattas av de som gillar olika grader av våld i filmer. Råheten i filmen finns, men det är väldigt lite splatter. Alltså inga närbilder när hon tar fram kniven etc. Trailern visas här: https://www.youtube.com/watch?v=_D98X6ST5y4

Permalänk
Föredetting

Au Poste! 7.5/10.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Såg om American Psycho igår kväll! Riktigt bra insats av Christian Bale och jag lade märke till många fler smådetaljer jämfört mot förra gången.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

endgame: 5/10 men mest för att den var välgjord men dessvärre har dom sabbat vissa karaktärer totalt, kändes som ironman 3 när stark springer runt och gråter och grämer sig...ja vilken röra.

3 timmar av drama hade jag klarat mig utan, mer action borde det varit och mer fokus på den biten...det var en riktig röra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Såg om American Psycho igår kväll! Riktigt bra insats av Christian Bale och jag lade märke till många fler smådetaljer jämfört mot förra gången.

jag läste boken, när den kom ut... mest för att alla recensenter skrev att "det var det värsta dom någonsin läst"

man kan konstatera att filmen är nästan Disney, jämfört med boken... så har man läst boken, känns filmen lite tam

edit: 1st edition snackar jag om (tror inte den kom ut på svenska, läste den engelska), sen gjordes en mildare version som filmen speglar..

faktakoll ;)
Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

jag läste boken, när den kom ut... mest för att alla recensenter skrev att "det var det värsta dom någonsin läst"

man kan konstatera att filmen är nästan Disney, jämfört med boken... så har man läst boken, känns filmen lite tam

edit: 1st edition snackar jag om (tror inte den kom ut på svenska, läste den engelska), sen gjordes en mildare version som filmen speglar..

boken tycker jag är riktigt bra. där får man se mer än en vansinnig mördare som i filmen. en kille som mår rätt dåligt och är vilsen och har en del tvångstankar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.