Intel Comet Lake med 10 kärnor lanseras första kvartalet 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel Comet Lake med 10 kärnor lanseras första kvartalet 2020

I väntan på 10 nanometer planerar Intel ytterligare en ny generation av processorer med fler kärnor och Skylake-arkitekturen som grund. Näst på tur är Comet Lake med upp till 10 kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Teaser! AMD väntas lansera till sommaren i en rubrik och sen ingen mer information..
Men överlag trist att det går trögt för Intel, bra för AMD så de kommer ifatt lite men hade varit kul att se vad Intel kan göra med förminskad nod.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Alltså vaaa....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Mer Skylake till folket!
- Intel

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Och Spectre spökar fortfarande!

Intel har ingenting nytt innan dom kommer med Ice Lake.

Permalänk
Avstängd

150w tdp att vänts då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

150w tdp att vänts då.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker TDP börjar bli väldigt ointressant då typ 0 moderkorts tillverkare stödjer de stock
För OEM är det mycket mer intressant där det faktiskt följs.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ingår det en brandsläckare vid köpet?

Permalänk
Hjälpsam

Skylake ++++ Refresh X

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Inte långt kvar? Det är ju om nästan ett år! Och fortfarande Skylake, Skylake som kom på 14 nm år 2015... Trist brist på nya roliga prylar helt klart. Vi får hoppas att Zen 2 blir roligare i sommar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mer Skylake till folket!
- Intel

Visst är mindre litografi med dess fördelar en bra anledning att invänta modellerna som använder sig av detta, men jag skiter i hur många nm det är om det är en tillräckligt stor prestandaskjuts ifrån det jag redan har i datorn.

Bring it on!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hur många kärnor får intel in under heat spreadern? snart kommer dom sticka ut utanför

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Bra många då nästan hälften kislet på en 8700K är GPU, skulle man ta bort den så är 12-16 inte en omöjlighet. Då börjar man istället springa in i andra begränsningar på plattformen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

150w tdp att vänts då.

Skickades från m.sweclockers.com

150 W TDP enligt Intel och 250 W i verkligheten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Överbetala för IPC. Män män dom e ju fortfarande IPC kung!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

150 W TDP enligt Intel och 250 W i verkligheten

400W om moderkorten har auto överklockning igång För att polera siffrorna lite.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Blir nog en väldigt het CPU

Permalänk
Medlem

Tänker inte klanka ner på Intel för de gör nog vad de kan för att inte ge marknadsandelar till AMD. Hade de kunnat lansera 10nm tidigare hade de gjort det. Men deras problem var ju uppenbarligen mycket större med tillverkningstekniken än vad man först trodde.

De har ju dock satt sig själv i denna situationen kan jag tycka. Men det ger ju illusionen av att de försöker mjölka marknaden även om det inte alls är det som sker.

Men AMD kommer bli ännu mer attraktiva som alternativ för konsumenter. Så länge inte Zen 2 är en flopp så lär jag för första gången sedan typ 04-05 köra AMD igen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Visst är mindre litografi med dess fördelar en bra anledning att invänta modellerna som använder sig av detta, men jag skiter i hur många nm det är om det är en tillräckligt stor prestandaskjuts ifrån det jag redan har i datorn.

Bring it on!

Problemet är att Intel mer eller mindre nått en vägg i vad Skylake-arkitekturen klarar av att prestera så nu får man enbart mer kärnor men i grund och botten väldigt litet prestandalyft. Så du borde inte skita i hur många nm det är eftersom ovan nämnda orsaker.

Skrivet av circedge:

Överbetala för IPC. Män män dom e ju fortfarande IPC kung!

Du menar överbetala för en IPC som i praktiken oftast är inom felmarginalen..?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Då blir det att vänta på denna istället för ryzen 3000

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig en 9900K och så slänger man in 2 kärnor till på denna och har kvar samma arkitektur och tillverkningsprocess....

Det blir nog en väldigt varm historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då blir det att vänta på denna istället för ryzen 3000

Tur att den kommer ut under vintermånaderna. Slipper man lite uppvärmningskostnad där ju! Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

Skrivet av HoboCop:

Visst är mindre litografi med dess fördelar en bra anledning att invänta modellerna som använder sig av detta, men jag skiter i hur många nm det är om det är en tillräckligt stor prestandaskjuts ifrån det jag redan har i datorn.

Bring it on!

Trro inte att jag sagt något om 10nm eller 14nm? Däremot så sa jag något om deras arkitektur. De behöver komma på en ny om man ska få några dramatiska förändringar i prestanda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag som tyckte mellan 2011-2015 att Intel aldrig skulle kunna gå något mer framåt i teknik men det ser ut att hända igen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker jag märker en viss ironi bland kommentarerna.. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem

Om nu AMD inte lyckas få upp enkeltrådsprestandan (generellt) och frekvenserna på nya Ryzen-serien till Intels nivåer, så ligger en 10-kärnig i9 närmare mitt köphjärta än en 12- eller 16-kärnig R7/R9.

En Intel med 10c/20t på 4.7-4.8 GHz kommer att med marginal överträffa en Ryzen 12c/24t med dagens prestandanivå (hur Zen2 kommer att prestera vet vi ju inte än), och förmodligen ligga bara marginellt bakom en Ryzen 16c/32t i tyngre beräkningar, samtidigt som den kommer att vara betydligt snabbare i de flesta spel och andra mer heltalsberoende program.

Men det är ett tag kvar tills vi får veta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om nu AMD inte lyckas få upp enkeltrådsprestandan (generellt) och frekvenserna på nya Ryzen-serien till Intels nivåer, så ligger en 10-kärnig i9 närmare mitt köphjärta än en 12- eller 16-kärnig R7/R9.

En Intel med 10c/20t på 4.7-4.8 GHz kommer att med marginal överträffa en Ryzen 12c/24t med dagens prestandanivå (hur Zen2 kommer att prestera vet vi ju inte än), och förmodligen ligga bara marginellt bakom en Ryzen 16c/32t i tyngre beräkningar, samtidigt som den kommer att vara betydligt snabbare i de flesta spel och andra mer heltalsberoende program.

Men det är ett tag kvar tills vi får veta.

Om pengar inte spelar någon roll så finns det ofta varianter som vida överträffar vad man kan tänkas behöva. Men i prestanda/kr, som förmodligen blir en viktig del, så ser AMD mer relevanta ut än på tio år.

De senaste läckorna (som man alltid skall ta med en nypa salt) så pratar man om ca 15% högre IPC och boost på 4.5GHz.

Efter cirka 7-8 burkar med Intel processorer hemma så köpte jag en Threadripper 1950X då jag gör en del annat utöver att spela. Men jag har faktiskt inte upplevt att jag saknat eller retat mig på prestandan i något spel. Då spelar jag allt från gamla spel som CS:GO till nya titlar.

Så om nästa gen höjer enkeltrådad prestanda med 15% och klockfrekvenser med 15-20% också och lyckas fortsätta vara så mycket billigare än Intel som man varit OCH ge uppgraderingsmöjligheter genom att stödja existerande sockel så kommer jag nog köpa AMD system när det är dags att byta barnens nuvarande olika i7 baserade system.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om pengar inte spelar någon roll så finns det ofta varianter som vida överträffar vad man kan tänkas behöva. Men i prestanda/kr, som förmodligen blir en viktig del, så ser AMD mer relevanta ut än på tio år.

De senaste läckorna (som man alltid skall ta med en nypa salt) så pratar man om ca 15% högre IPC och boost på 4.5GHz.

Jag tycker att det kommer mer och mer som pekar mot att det inte kommer att bli nån signifikant höjning på frekvenser och heltalsprestanda, utan primärt på flyttalssidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@inquam: Klart du inte gör, finns folk som sitter på betydligt äldre processorer @ intel i7 4770k med mer modern grafik @ 1080ti i 1440p upplösning och fortfarande inte kan motivera en uppgradering pga ynka fps ökning i spel. Höga upplösningar utnyttjar knappt processorkraften i dagens spel

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Om nu AMD inte lyckas få upp enkeltrådsprestandan (generellt) och frekvenserna på nya Ryzen-serien till Intels nivåer, så ligger en 10-kärnig i9 närmare mitt köphjärta än en 12- eller 16-kärnig R7/R9.

En Intel med 10c/20t på 4.7-4.8 GHz kommer att med marginal överträffa en Ryzen 12c/24t med dagens prestandanivå (hur Zen2 kommer att prestera vet vi ju inte än), och förmodligen ligga bara marginellt bakom en Ryzen 16c/32t i tyngre beräkningar, samtidigt som den kommer att vara betydligt snabbare i de flesta spel och andra mer heltalsberoende program.

Men det är ett tag kvar tills vi får veta.

Sen lär ju den kosta minst 9000 kr...jämfört med runt 6000 kr för AMDs 16 kärniga variant.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...