Två val dominerar när SweClockers röstar om populäraste skärmupplösningen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Playboy_1338:

Sätt videor om det innan i pubg bl.a, hittade inte videon nu, men skickar bild som man ser skillnaden i upplösningarna.
Högre upplösning = ser mer, helt enkelt.

https://imgur.com/a/j0APmgb

Den bilden är enligt min bedömning djupt missledande, för den visar ingenting om hur upplösningen påverkar upplevelsen, varken i spel eller i film. Tar man bort bakgrundsbilden är det en rimlig grafik för att illustrera hur mycket "yta" olika pixelmatriser innehåller – alltså så kallad "arbetsyta" om operativsystemets skalning är fixerad – men det har inget att göra med FOV i spel.

Skrivet av Playboy_1338:

Okej, kan hända att videon jag sätt på pubg varit 3840x1440p vs 1920x1080p men det var ändå rätt stor skillnad, mer area att potentiellt kunna se fiender.

Då är det alltså olika bildförhållanden du jämför – 24:9 mot 16:9. Helt annan sak. Men bra att vi kunde komma fram till att världen fortfarande är konsistent.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Har gått igenom detta med skalning av 1080p/1920x1080 på 4K-skärmar vid flera tillfällen. Det varierar från skärm till skärm hur det ser ut och vad som är möjligt. Intrycken varierar också med pixeltätheten och storleken på skärmen.

Väldigt få skärmar erbjuder 1:4-skalning och pixelmappar 1920x1080 på 3840x2160. De flesta kretsuppsättningar skalar med någon form av kantförstärkning och nearest Neighbour-algoritm med jämförelsevis "pixligt" intryck med tydlig aliasing/trappstegseffekt. GPU-uppskalningen från AMD och Nvidia är ofta tydligt interpolerad med förhållandevis mjukt resultat men också mindre framträdande konturer.

Beroende på var man väljer att skala kommer det ske i GPU eller i skärm. Har noterat att W10 ofta väljer att skala i GPU när du ändrar i Windows-inställningarna. Jag måste hela tiden dubbelkolla mot skärmens info-meny vid tester för att det ska bli rätt. För G-sync-skärmar mot Nvidia-kort över DP är det normalt endast skalning via GPU som är möjligt.

Permalänk
Medlem

De är lite svårt att motivera sig till att byta upp sig när man redan har en skärm som fungerar (1080p), när det ofta rör sig om så pass mycket pengar.

Sedan lite oklart hur stor skillnaden är om man byter upp sig (i upplevelse mätt). Köper jag tex en resa till Mallorca så har jag lite mer koll på vad man får för upplevese för pengarna. Köper jag en 4k skärm istället för 1080p är det iaf för mig lite oklart hur stor skillnad det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter själv på 1920*1080 144Hz, då det skulle kostsa så pass mycket att gå upp till 27" 2560*1440 100+ Hz (Då vill jag inte ha TN i nya skärmen som det är i den jag har nu)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.