MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: både blinkers och skyltbelysning får plats
jo visst ser man bakåt med reservation går ju inte jämföra med original men de gör jobbet och mycket snyggare så

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som är lite uppdaterade, vad får man för en SRAD 96:a i bra skick?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Vila i frid

SRAD med förhoppningsvis bytt kamkedjespännare går från 25k och uppåt. Tyvärr är väl intresset för 20 år gamla sporthojar inte så där värst stort. Jag ångrar stort idag att jag sålde mina -76 z900 och -78 z1000 för 20 år sedan - så jag köpte en -81 GPz1100 b1 förrförra året för ynka fem tusen!

Permalänk
Medlem

Såg en parkerad AT igår som jag dreglade lite över. Vill ha!

Snart uppkörning och sedan får jag nog hålla tillgodo med vad jag har nån säsong eller två... men drömma går ju.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Såg en parkerad AT igår som jag dreglade lite över. Vill ha!

Snart uppkörning och sedan får jag nog hålla tillgodo med vad jag har nån säsong eller två... men drömma går ju.

Jag ser alltid de här snygga sexiga coola, ehem fina sport-motorcyklarna. Sen inser jag att jag aldrig kan ha en pga rygg/längd och blir nog supernöjd med en raksittande naked / touring.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser alltid de här snygga sexiga coola, ehem fina sport-motorcyklarna. Sen inser jag att jag aldrig kan ha en pga rygg/längd och blir nog supernöjd med en raksittande naked / touring.

Min GSX-S750Z är väll nått mitt emellan kan jag tänka mig, lite mycket lutning för långa sträckor, men ligger man på högre hastighet så blir det lite luftkudde effekt och med högre tryck vill man inte sitta rakt. Dock om man har hög ruta fram så kan jag tänka mig det går bra, har en omonterad ruta liggandes men har inte bestämt om jag vill montera den.

BMW S1000R som jag skulle kunna tänka mig som nästa hoj har 22 graders lutning på kroppen, jämfört med 18 på nuvarande.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser alltid de här snygga sexiga coola, ehem fina sport-motorcyklarna. Sen inser jag att jag aldrig kan ha en pga rygg/längd och blir nog supernöjd med en raksittande naked / touring.

Jag har halvkass rygg och är 190cm men många sporthojar är ändå bekväma för mig, ett tag iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Risktvåan genomförd! Vi var fyra elever och vi alla hade god körvana sedan tidigare så instruktören var mest glad och det gick finemang. Nu är det teoriprov som gäller på måndag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min GSX-S750Z är väll nått mitt emellan kan jag tänka mig, lite mycket lutning för långa sträckor, men ligger man på högre hastighet så blir det lite luftkudde effekt och med högre tryck vill man inte sitta rakt. Dock om man har hög ruta fram så kan jag tänka mig det går bra, har en omonterad ruta liggandes men har inte bestämt om jag vill montera den.

https://i.imgur.com/v8ADQjc.png

BMW S1000R som jag skulle kunna tänka mig som nästa hoj har 22 graders lutning på kroppen, jämfört med 18 på nuvarande.

https://i.imgur.com/KVfslfp.png

Absolut, jag har dock 10cm mer än dig på höjden. Jag får se till att provsitta men troligtvis kan jag inte köra mer än korta sträckor isf och jag vill gärna kunna köra både simpel stadstrafik och lite längre landsväg.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Update on my progression! Skrev teoriprovet idag och klarade den med bara trenne fel, använde enbart appen som grund för all teori.

Gick direkt från salen till receptionen och bokade uppkörning, den 3e Juni gäller det. 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: Kul, det närmar sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser alltid de här snygga sexiga coola, ehem fina sport-motorcyklarna. Sen inser jag att jag aldrig kan ha en pga rygg/längd och blir nog supernöjd med en raksittande naked / touring.

Grejen med att köra sport är att det är mer fysiskt krävande. Du behöver hålla överkroppen uppe med hjälp av mage/ryggmuskulaturen när inte fartvinden gör det, knipa med knäna och inte hänga på handlederna. Så länge man pallar att köra på det sättet så är de flesta sporthojar bekväma, eller relativt i vart fall. Det blir ju aldrig som att åka skinnsoffa med hjul aka Goldwing.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Uppdaterar! Nästa vecka på måndag har jag uppkörning, gissa vem som är nervös?

Jag vill verkligen klara det på första försöket. De senaste veckorna har jag nött lågfart och högfart utav fanskapelse. Lågfarten är svårast pga jag har sporthoj. Hade jag dragit dit min cross så skulle jag ha bakhjulat genom banan och tillbaka med piruetter.

Inbromsningar skedde senast i spöregn och jag fick uppleva minst 7 gånger att jag låste framhjulet i hastigheter över 80. Handbroms kändes inte bra, hem till garaget och jag plockade lös huvudcylinder och därinne ligger det 1x2 cm fettklump som stelnat. Rensade bort det och nu känns handbroms så mycket bättre, givetvis bytte jag bromsvätskor fram och bak under tiden.

Annars så har jag brutit sönder handbroms, blinker och tryckt in avgasrör, oljeläckage from kopplingkåpa m.m. Tur att jag har garage och mekvana, så jag har fixat alla skador som uppstått enbart från lågfartsdelen. Vad annat? Jo bromsljusen sluta fungera, visade sig att vajer till brytaren för bromsljus var sned pga påfrestning från kullerbyttorna på lågfart.

Tacksam att jag köpt den gamla hojen billigt, hade varit jobbigt om det var en ny sporthoj!

Annat rolig anekdot är att under någon gång jag var och träna så dök det upp några hugade körkortsspekulanter på idealiska hojar för uppkörning. Prövade och satte lågfarten direkt, var så enkelt med upprättsittade hojar. Kände ånger och tvi vale över mitt val men jag ger INTE upp.

Annan gång dök mc polisen upp, denne konstapel körde fram till mig. Stannade och till synes verkade han fundera en stund. Sen gav han mig en vink och for iväg. Hmm, han kanske inte hade bättre för sig?

Allright, soon it's about time!

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Det bör gå bra att sätta ner foten på lågfarten en gång utan att kugga, bättre det än att välta i alla fall
Bara du ger ett stabilt och säkert intryck i allmänhet.
Går ett moment dåligt får man ofta ett nytt försök. Speciellt om man har bra teknik, men pga otur eller nervositet fipplar till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lycka till!

Det bör gå bra att sätta ner foten på lågfarten en gång utan att kugga, bättre det än att välta i alla fall
Bara du ger ett stabilt och säkert intryck i allmänhet.
Går ett moment dåligt får man ofta ett nytt försök. Speciellt om man har bra teknik, men pga otur eller nervositet fipplar till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog på vem som kollar, jag blev skarpt varnad av körskoleläraren att inte sätta ner foten på lågfart då hela principen är ju att visa att man kan hantera cykeln även i låg fart. Däremot om man väljer mellan det och ramla är det ju troligen bättre så att man får göra om momentet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Nervös som man ofta är på uppkörningen så fick jag både motorstopp (för första gången) och satte ner foten, inga problem med det förutsatt att man har rätt teknik och gör det någotsånär gracefully. Låtsas som ingenting och kör på, det är helheten som räknas. Kan tilläggas att jag inte behövde göra om något moment.

Körskoleläraren är ofta lite hård för att man skall lära sig, och visst är det bra om man inte sätter ned foten

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Satte du ner på lågfarten? eller var det när du körde sakta på väg?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Lågfarten.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Ah ok, ja jag skulle dock inte räkna med att alla släpper igenom det men tur då iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tänkte att detta kan vara lite intressant för MC åkare här på swec.

biketrollhattan.se - Jofama Parti 50-80%

Beställde själv en MC-Jacka för 1495 kr
Närmaste pris på mcvaruhuset.se för 2449 kr
Ordinare verkar vara 3495 kr

Edit: Detta inlägg kanske hade varit bättre placerat i "Övriga fynd" ...

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Tänkte att detta kan vara lite intressant för MC åkare här på swec.

biketrollhattan.se - Jofama Parti 50-80%

Beställde själv en MC-Jacka för 1495 kr
Närmaste pris på mcvaruhuset.se för 2449 kr
Ordinare verkar vara 3495 kr

Edit: Detta inlägg kanske hade varit bättre placerat i "Övriga fynd" ...

Jag har alltid haft svårt att förstå MC-storlekar så köpte mitt första ställ i en lokal butik men biketrollhättan är en bra butik. Köpte hjälm och com därifrån. Köper nog fler saker i framtiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har alltid haft svårt att förstå MC-storlekar så köpte mitt första ställ i en lokal butik men biketrollhättan är en bra butik. Köpte hjälm och com därifrån. Köper nog fler saker i framtiden.

Köpa mc kläder online kan vara som ett litet lotteri. Kläder generellt faktiskt.
Är det fel storlek eller galen passform har dom iallafall fria byten och 30 dagars öppet köp

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Köpa mc kläder online kan vara som ett litet lotteri. Kläder generellt faktiskt.
Är det fel storlek eller galen passform har dom iallafall fria byten och 30 dagars öppet köp

Japp, de har bra policy. Och ringer man får man bra hjälp där med, fick bra hjälp och tips när jag kikade på hjälm. Fick en shoei gt air för 50% och en scala rider för 50% pga höst-rea.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Tänkte att detta kan vara lite intressant för MC åkare här på swec.

biketrollhattan.se - Jofama Parti 50-80%

Beställde själv en MC-Jacka för 1495 kr
Närmaste pris på mcvaruhuset.se för 2449 kr
Ordinare verkar vara 3495 kr

Edit: Detta inlägg kanske hade varit bättre placerat i "Övriga fynd" ...

Tackar, blev jeans, jacka och ryggskydd.

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Medlem

Nämnvärt att det kan vara vettigt (om möjligt) att vänta med inköp till hösten då det ofta är 75-80% på tillbehör och kläder.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Ingen uppkörning idag, vi var sju ivriga på banan och förarprövaren dök aldrig upp. Avbruten uppkörning pga sjukdom. Surt o bittert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ingen uppkörning idag, vi var sju ivriga på banan och förarprövaren dök aldrig upp. Avbruten uppkörning pga sjukdom. Surt o bittert

Skickades från m.sweclockers.com

Fy va trist, speciellt med så långa väntetider 😢

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ingen uppkörning idag, vi var sju ivriga på banan och förarprövaren dök aldrig upp. Avbruten uppkörning pga sjukdom. Surt o bittert

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

Fy va trist, speciellt med så långa väntetider 😢

Hoppas dem blir prioriterade / får en bra tid snarast.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Vilka firmor kör det? Kan tycka att 30-50% är bra, värderar personlig service högre än att jaga kronor

Skrivet av Anaii:

Nämnvärt att det kan vara vettigt (om möjligt) att vänta med inköp till hösten då det ofta är 75-80% på tillbehör och kläder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag och kollegan bestämde oss för att ta MC-körkort och delade på en Honda NTV 650 -92. V-twin-motor med bra bottenvrid, vilket underlättar vid krypkörning, kardandrift (ingen kedja att underhålla, alltså) och försäkringen kostar mig 1426 kr/år. En mer eller mindre perfekt nybörjarhoj skulle jag säga. När vi båda har klarat uppkörningen kommer vi att sälja den, med största sannolikhet för mer än vi betalade.