Permalänk
Medlem

Potato gaming

tl;dr Vad kan du spela på en minimum spec pc?

Brukar bli fascinerad av rekommendations trådarna här på forumet, ibland känns det som Du omöjligt kan göra dina bankärenden eller titta på Youtube utan 32GB ram och minst 12 kärnor. Så när jag letade efter en ny surfplatta Aliexpress och hittade den här blev jag sugen på att testa.
Kan du ha roligt med en dator i den lägsta prestandaklassen?

Alla delar matchar minimum kraven man får upp om man googlar win10 spec. utom processorn som faktiskt är 330 Mhz snabbare än vad som behövs.

Edit
Microsoft har ökat kraven för 1903 till 32GB lagring för både 32 och 64 bitar. Eftersom fördröjningen av 1903 beror på att dom glömde att det fanns SD kort och USB minnen så kommer det nog inte att hjälpa hur mycket extern lagring man har. Så den här plattan kommer att stanna på 1809.

Microsofts krav för windows 10

1903 Buggen för dom med externa lagringsenheter
/Edit

Specifikation:
Model 7inch MOMO7W
CPU  intel Atom Z3735G Quad Core 1.33GHz
RAM 1GB DDR
ROM 16GB Flash memory (show 13.7GB cuase system app occupied part memory)
Extention card TF card up to 32GB (not included)
Display Screen 7 inch
Resolution 1024 x 600 high definition digital capacitive touch screen

Övrigt:
microusb OTG för laddning och USB enheter
hörlursuttag
mini HDMI
Windows 10 Home 32bitars

SEK 517.34
Tror den var några kronor billigare när jag köpte den. Lite intressant med tanke på att en windows 10 home OEM licens kostar 1299:-

Tillbehör:
OTG USB hubb för att kunna ladda den samtidigt som man använder mus och tangentbord.
Mus och tangentbord
64GB sanddisk microsd för lagring av spelen.

Alla spel nedan är från GOG för att slippa ha någon speltjänst snurrande i bakgrunden. Inga andra program igång förutom fraps för att få FPS och screenshots när inte printscreen fungerar.
Har ställt in de flesta spelen på low via menyer men har inte pillat i några config filer för att sänka kvaliteten ännu lägre. Alla spel är testade i början så risken är att det kommer att gå långsammare när man har kommit in en bit i spelen

Besök galleriet här

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Sånt här gillar vi.

Riktigt snyggt jobbat

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Perfekt helgläsning!

Permalänk
Hedersmedlem

Fint ändå att man kan få en windowsmaskin för mindre än TCO för en hallonpaj, kan ju vara använbart till mycket. Har du kollat ifall det verkligen är en äkta windowslicens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Sånt här gillar vi.

Riktigt snyggt jobbat

Skrivet av DJache:

Perfekt helgläsning!

Tackar

Skrivet av Aphex:

Fint ändå att man kan få en windowsmaskin för mindre än TCO för en hallonpaj, kan ju vara använbart till mycket. Har du kollat ifall det verkligen är en äkta windowslicens?

Skickades från m.sweclockers.com

Var tvungen att installera om den för att komma till 1809 och gjorde det med microsofts egna media creation tools. Så fort den fick kontakt med nätverket så blev den aktiverad. Så jag antar att den är ok. bytte samtidigt från kinesisk till svensk W10.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är fortfarande obesvarad

Will it run doom?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Du gav mig allt ett gott skratt när jag såg bilden med The Witcher på stadiga 3 FPS. 😂

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Du gav mig allt ett gott skratt när jag såg bilden med The Witcher på stadiga 3 FPS. 😂

Om du viste hur lång tid det tog att komma dit genom alla intro sekvenser.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade galleriet och kastar in texten här också

Microsoft har ökat kraven för 1903 till 32GB lagring för både 32 och 64 bitar. Eftersom fördröjningen av 1903 beror på att dom glömde att det fanns SD kort och USB minnen så kommer det nog inte att hjälpa hur mycket extern lagring man har. Så den här plattan kommer att stanna på 1809.

Microsofts krav för windows 10

1903 Buggen för dom med externa lagringsenheter

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Intressant, har också tänkt på detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Första Mafia finns på GOG. Ett måste för en low-end rigg om du frågar mig. Return to castle wolfenstein är en annan favvo.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Första Mafia finns på GOG. Ett måste för en low-end rigg om du frågar mig. Return to castle wolfenstein är en annan favvo.

Tackar, tillagda på önskelistan

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

RAM 1GB DDR

Känns som att vara tillbaka i 2001 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nubenai:

Känns som att vara tillbaka i 2001 igen.

Kanske skulle leta igenom förrådet och se om jag kan hitta min gamla 1,8Ghz P4 med 1GB rambus minne och försöka installera win10 på den.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.