Boka resa till London - behöver hjälp att hitta billiga biljetter

Permalänk
Medlem

Boka resa till London - behöver hjälp att hitta billiga biljetter

Hej!

Ska åka till London i slutet av maj och lyckas inte hitta billiga flygbiljetter. Jag har för mig att folk brukar åka för 600-1000 kr tur och retur, men jag lyckas bara hitta direktflyg för 3000 kr tur och retur. Jag vet om att priserna är dyrare på grund av Brexit, men så dyrt!?
Är det helt kört att hitta direktflyg för under 3000 kr? Jag tänker mig att det är bäst att boka så tidigt som möjligt för att få billiga biljetter, men är det möjligt att biljetterna blir billigare senare i maj?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@finally: Vart flyger du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@mathwhat: Vart flyger du ifrån?

Hej! Flyger från Göteborg.

Permalänk
Medlem

@finally: Ok, och vilka datum?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@finally:

SAS strejken kan ju ha med saken att göra om du missat det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte med Ryanair man hittar flyg för 100-300kr?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@mathwhat: Ok, och vilka datum?

Tänkte mig 30/5 (morgon om möjligt) - 2/6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@mathwhat:

SAS strejken kan ju ha med saken att göra om du missat det

Läste om SAS-strejken. Tror du att det är kört att få tag på billiga biljetter innan 30/5?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Norwegian brukar ta runt 1000 spänn tor Stockholm Göteborg. Har en kollega som fick punga ut med 4500 idag.. det jävligaste var att det hamnar på mitt konto....

Tillgång efterfrågan helt enkelt

Edit
Jag hade haft is i magen, SAS har inte råd att ha planen på marken i en månad trots det kärva läget med förhandlingarna.

Ge det en vecka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@finally:
Du har rätt, det är svindyrt den helgen. Vet ej varför.
Innan du hade sagt datumen kollade jag tex 24:e maj till 26:e maj. Då kostade Landvetter - London 1200:- T.o.R. med korta, bra flygtider. (2h och direktflyg)
Den helgen du vill iväg hittar jag också bara för precis under 3000:-

Mitt tips är att flyga från Oslo, det går snabbt och är billigt. ~2000:- för T.o.R. och 2h flygtid.
Men då måste du ju förstås ta dig till Oslo också.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Norwegian brukar ta runt 1000 spänn tor Stockholm Göteborg. Har en kollega som fick punga ut med 4500 idag.. det jävligaste var att det hamnar på mitt konto....

Tillgång efterfrågan helt enkelt

Menar du att din kollega köpte tur och retur för 4500? När åker han och vad för typ av biljett köpte han?

Permalänk
Medlem

Att boka en månad i förväg är inte att vara tidigt ute. Kolla på momondo, och kanske överväg att flyga från Nyköping/Skavsta, om du vill få ner kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@mathwhat:
Du har rätt, det är svindyrt den helgen. Vet ej varför.
Innan du hade sagt datumen kollade jag tex 24:e maj till 26:e maj. Då kostade Landvetter - London 1200:- T.o.R. med korta, bra flygtider. (2h och direktflyg)
Den helgen du vill iväg hittar jag också bara för precis under 3000:-

Mitt tips är att flyga från Oslo, det går snabbt och är billigt. ~2000:- för T.o.R. och 2h flygtid.
Men då måste du ju förstås ta dig till Oslo också.

Lycka till!

Kan det ha med att det är en fullbokad konsert på 75.000 pers på Wembley Stadium den 1 juni att göra som leder till att flygbolagen höjer priserna?

Permalänk
Medlem

Problemet ligger lite i att du försöker boka det mest attraktiva, alltså en lång weekend och direktflyg när turistsäsongen har börjat. Visst kan du hitta billiga flyg även med dessa preferenser men då får du ha en gnutta tur och hoppas att det släpps några billiga biljetter innan du vill åka - I värsta fall så kommer det inga såna och istället har priset gått upp.

TL;DR: Vill du åka billigt/billigare så får du vara mer flexibel.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Att boka en månad i förväg är inte att vara tidigt ute. Kolla på momondo, och kanske överväg att flyga från Nyköping/Skavsta, om du vill få ner kostnaden.

Jag tänkte att det är bara London liksom och att priserna inte ändras så mycket. Trodde inte att det skulle spela så stor roll om det var 1 månad eller 2 veckor innan, iallafall inte att jag skulle behöva betala 3000 kr, högst 1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Problemet ligger lite i att du försöker boka det mest attraktiva, alltså en lång weekend och direktflyg när turistsäsongen har börjat. Visst kan du hitta billiga flyg även med dessa preferenser men då får du ha en gnutta tur och hoppas att det släpps några billiga biljetter innan du vill åka - I värsta fall så kommer det inga såna och istället har priset gått upp.

TL;DR: Vill du åka billigt/billigare så får du vara mer flexibel.

Problemet är att jag inte kan vara så flexibel då jag ska på konsert den 1 juni.

Permalänk
Medlem

Det är dyrare då pga kristi himmelsfärd (många som passar på å resa när det är långhelg)

Tror du får bita i det sura äpplet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jo priserna är definitivt höga för tillfället. Ska till Amsterdam torsdag till fredag, bokade idag, och det gick på 7500, för en månad sedan betalade jag under tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Problemet är att jag inte kan vara så flexibel då jag ska på konsert den 1 juni.

Då tror jag nog tyvärr att du får bita i det sura äpplet och håva upp plånboken.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Ska åka till London i slutet av maj och lyckas inte hitta billiga flygbiljetter. Jag har för mig att folk brukar åka för 600-1000 kr tur och retur, men jag lyckas bara hitta direktflyg för 3000 kr tur och retur. Jag vet om att priserna är dyrare på grund av Brexit, men så dyrt!?
Är det helt kört att hitta direktflyg för under 3000 kr? Jag tänker mig att det är bäst att boka så tidigt som möjligt för att få billiga biljetter, men är det möjligt att biljetterna blir billigare senare i maj?

Tack på förhand!

Om det skiljer jätte mycket så kanske du vinner på att ta två hotell nätter extra alltså att åker dit en dag tidigare och åker hem en dag senare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Använd skyscanner.net för att hitta flyg
Fullt rimligt att old school företag (SAS / BA , etc) tar 3k t&r.
Du är sent ute.
Lågprisbolag (easyjet/ryanair/norwegian) bör du hitta för 1500-2500kr, men vet inte vilka som flyger från gbg.
Tiden du flyger är inte direkt lågsäsong och kommer va dyrare än säg november eller mars.
Flyga helger och fredagar är alltid dyrare. Så som föregående sa, kan vara värt att vara flexibel på datum.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Använder alltid google flights då det är smidigast: https://www.google.se/flights#flt=GOT..2019-05-16*.GOT.2019-0...

Som andra sagt så är dock tidigt ute bokning åtminstone 3 månader i förväg. 6-8 veckor brukar de trycka ut de sista biljetterna för ett bra pris, sedan ökar bara priset för var dag.

Permalänk
Medlem

3000 kr för direktflyg en månad innan och en weekend är ingenting konstigt, låter snarare billigt i och med att det är en långhelg.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av finally:

Menar du att din kollega köpte tur och retur för 4500? När åker han och vad för typ av biljett köpte han?

Förtydligar lite där. Det är alltså jobbrelaterat och ett företag som står för fiolerna (min budget dock) Fanns inge andra vettiga alternativ. Av olika anledningar och omständigheter.

Det var Norwegians billigaste biljett, Göteborg-Stockholm tor. Upp morgon och ner eftermiddag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@finally: Mm, verkar bli svårt att hitta billigt just de datumen. Verkar finnas lite billigare om du tummar på avrese- och ankomstdatum. Det måste dock vägas mot ev. förlorad inkomst.
Flygresor.se samlar även den resor.
Lycka till!