Linux Gaming (Pop os) och Hackintosh

Permalänk
Medlem

Linux Gaming (Pop os) och Hackintosh

Hej

Jag håller på att sätta i hop en ny dator min tanke är att köpa Pop os på den och spela lite spel och fotoredigering och annat arbete. jag har också varit länge sugen på att testa bygga en Hackintosh därför täckte jag köpa delar så jag kan köra dual boot. är detta en bra uppsättning för detta ändamål?

Intel Core i5-9600K
MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8G OC
Fractal Design Define Mini C
GIGABYTE Z390M Gaming
Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Grå
Samsung 970 EVO series SSD 250GB M.2 (MZ-V7E250BW)
Seasonic FOCUS+ 750W Gold
Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Ser ok ut men

Hej.
Delarna ser hyffsat ok ut för en hackintosh dock är jag osäker på moderkortet. Det gäller att vara supernoga med att ha en "supportat" moderkort ananrs får man alehanda problem.
Skulle rekommendera att kolla in https://hackintosher.com/parts/ för att se vad man rekommenderar för märken och model.

PoP OS och MacOS är en trevlig kombo som jag kör själv dock har jag Windows installerat också utifall nått strular. (Läs när jag leker för mycket och nått går trasigt och jag behöver använda datorn).

Visa signatur

OS Pop!_OS 19.04, Mac OS High Sierra, Windows 10
MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk X, Intel Core i5 6600K 3.5 GHz, Gigabyte Z170-HD3, Kingston HyperX 16GB

Permalänk
Medlem

Du kan om inte annars köra en virituell maskin med GPU-Passthrough och köra macos genom den. Linus. Tech Tips hade en video om det för någon vecka sedan. Jag kör det själv och det fungerar riktigt bra. Allting fungerar t.o.m. iMessage utan att jag behövde göra något. Då behöver du bara ändra skärminput för att byta OS, 16 GB kanske blir lite lite då dock

Det fungerar bättre än någon hackintosh jag kört då det alltid varit något konstigt, något microlagg eller skit. Detta är på samma datorn som jag kör nu.

Permalänk
Medlem

@skyw00lker: Jag har inte så mycket att tillägga men tänkte att följande kanske kan vara av intresse:
https://passthroughpo.st/an-open-letter-to-linus-tech-tips-an...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Det är det absolut, videon är absolut bristfällig som de tar upp och det är inte en helt enkel process om man inte är van.

Jag såg i slutet att de jobbar på ett mer användarvänligt inlägg och repository så blir väl att hålla utkik efter det!

Hoppas det gick bra TS med din build

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrab95:

Hej

Jag håller på att sätta i hop en ny dator min tanke är att köpa Pop os på den och spela lite spel och fotoredigering och annat arbete. jag har också varit länge sugen på att testa bygga en Hackintosh därför täckte jag köpa delar så jag kan köra dual boot. är detta en bra uppsättning för detta ändamål?

Intel Core i5-9600K
MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8G OC
Fractal Design Define Mini C
GIGABYTE Z390M Gaming
Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Grå
Samsung 970 EVO series SSD 250GB M.2 (MZ-V7E250BW)
Seasonic FOCUS+ 750W Gold
Noctua NH-U12A

Hej, jag är lite nyfiken hur det går? Jag kör just nu Win 7 men kommer försöka se om jag inte kan byta till pop os istället fast jag spelar en del. Har inte tänkt att installera Win10 om jag absolut inte måste. Kör du fortfarande pop os? Hur är det att spela på isf? Ska testa att installera det på en annan disk å se vilka spela som funkar å inte.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Ska testa att installera det på en annan disk å se vilka spela som funkar å inte.

Det här är nog det absolut bästa rådet oavsett, om du är nyfiken på andra operativsystem.
Jag kör Linux som enda operativsystem på min speldator och klarar mig fint - särskilt som Steam på senare tid gjort en rejäl ansträngning att få igång många Windowstitlar i Linux. Vad som funkar bra varierar dock rätt mycket, så det bästa är just om du kan testa själv utifrån dina egna behov.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Jag kör forfarande Pop os det funkar helt okej det är tyvärr måna titlar som inte funkar på linux.

https://lutris.net/

Lutris är as bra för att installerat spel på linux. Och sen kan man ju redan på windows se vilka spel som funkar på linux. genom att öppna Steam och sorterar dit bibliotek så du bara ser dom spel som går på linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrab95:

@fragwolf:
Jag kör forfarande Pop os det funkar helt okej det är tyvärr måna titlar som inte funkar på linux.

https://lutris.net/

Lutris är as bra för att installerat spel på linux. Och sen kan man ju redan på windows se vilka spel som funkar på linux. genom att öppna Steam och sorterar dit bibliotek så du bara ser dom spel som går på linux.

Mm det e väl mer de som inte är linux native som är intressanta. Går det se nånstans vilka spel i steam som "fungerar"? Jag fixade ett lutriskonto och band mitt steamkonto men kan inte se nått. Misstnäker jag måste installera deras klient i linux för att sedan få se det? Jag kör win7 men det slutar ju funka typ snart. Plus det är lite problem med nya datorn, första jag fick upp när jag installerade win7 på min ryzen: "du har för ny hårdvara du får inte köra wu i win7", grovt hitta en lösning så jag får fortfarande uppdateringar men det gör ju inte att man blir sugen att installera win10 när man blir behandlat på de sättet.

Edit: Btw vad ändrar/ser jag vilka spela som fungerar i dagsläget? Hittar inte "Steam och sorterar dit bibliotek så du bara ser dom spel som går på linux." Nvm google..

Visa signatur

.