Visual Studio Community Edition - hur funkar licensen?

Permalänk

Visual Studio Community Edition - hur funkar licensen?

Hej,

som titeln säger.

Vad jag förstår så är det fritt fram så länge man inte tjänar nånting på det man skapar så att säga.
Hur fungerar detta ifall man skapar något i ett företag (men inte att företaget i sig står för det i sig,
utan mer att man själv gör det som lösning) som används internt för att underlätta diverse saker.
Och detta företag är, tex en kommun.

Är det helt okej, eller klassas det som att man går i vinst ändå på något sätt?

Är hemskt dålig på att förstå mig på licenser då det finns så luddiga detaljer när det kommer till just var som är kommersiellt och inte.
Så tänkte att det kan va bra idé att fråga ifall nån har bra koll så kan man kanske lära sig hur det fungerar:)

Permalänk
Medlem

Första sidan av deras terms of use:

IF YOU COMPLY WITH THESE LICENSE TERMS, YOU HAVE THE RIGHTS BELOW.

1. INSTALLATION AND USE RIGHTS.

a. Individual License. If you are an individual working on your own applications to sell or for any other purpose, you may use the software to develop and test those applications.

b. Organizational License. If you are an organization, your users may use the software as follows:

· Any number of your users may use the software to develop and test applications released under Open Source Initiative (OSI) approved open source software licenses.

· Any number of your users may use the software to develop and test extensions to Visual Studio.

· Any number of your users may use the software to develop and test device drivers for the Windows operating system.

· Any number of your users may use the software to develop and test your applications as part of online or in person classroom training and education, or for performing academic research.

· If none of the above apply, and you are also not an enterprise (defined below), then up to 5 of your individual users can use the software concurrently to develop and test your applications.

· If you are an enterprise, your employees and contractors may not use the software to develop or test your applications, except for: (i) open source; (ii) Visual Studio extensions; (iii) device drivers for the Windows operating system; and, (iv) education purposes as permitted above.

An “enterprise” is any organization and its affiliates who collectively have either (a) more than 250 PCs or users or (b) one million U.S. dollars (or the equivalent in other currencies) in annual revenues, and “affiliates” means those entities that control (via majority ownership), are controlled by, or are under common control with an organization.

Dold text

Jag skulle vilja ha min åsikt lagd att kommersiellt bruk är när du använder ett program med ändamålet att slutföra en arbetsuppgift som kräver en mjukvara. Mjukvaran i sig har sina ToU men det begränsar dem huruvida du får nyttja deras produkt.

TLDR; håll dig till Terms of Use.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Trodde dom var typ samma sak, då där märker ser man min expertise i ämnet.
Från den där så skulle ja läsa det som att en kommun tex sätts på sista delen.
Du får bara utveckla open source, vilket jag förmodar menas det som är under OSI.

Hmm, säger dom licenserna något om att du måste dela ut det på nån speciel platform?
Eller om man har koden själv, men om nån frågar så ger man ut den och tillåter vad licensen säger.
Känns konstigt om det är okej dock då ingen äns kan veta om det till att börja med, förutom internt;P

Permalänk
Medlem

Alla OSI-licenser som inte kräver att någon som råkat få tag på binären också har rätt till källkoden borde funka utmärkt i ditt fall. Men du kan i så fall inte hindra någon som fått tag i binären att använda den eller att ge bort ytterligare kopior av binären. Titta på BSD-licensen.

Så länge du har programmet helt för dig själv är det inga som helst problem. Men om du lägger det tillgängligt för andra så kan det ju börja spridas. Teoretiskt gäller det ju alla ytor där backup tas och där administratörer har access.

Sedan tillkommer komplikationen att arbetsgivaren kan ha upphovsrätten till det som du åstadkommer på arbetet eller till och med utanför arbetstid om programmet har med ditt arbete att göra. Den delen bör du nog kolla upp med arbetsgivaren. Edit: Du har inte rätt att sätta vilken licens du vill på något som du inte själv äger upphovsrätten till.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Alla OSI-licenser som inte kräver att någon som råkat få tag på binären också har rätt till källkoden borde funka utmärkt i ditt fall. Men du kan i så fall inte hindra någon som fått tag i binären att använda den eller att ge bort ytterligare kopior av binären. Titta på BSD-licensen.

Så länge du har programmet helt för dig själv är det inga som helst problem. Men om du lägger det tillgängligt för andra så kan det ju börja spridas. Teoretiskt gäller det ju alla ytor där backup tas och där administratörer har access.

Sedan tillkommer komplikationen att arbetsgivaren kan ha upphovsrätten till det som du åstadkommer på arbetet eller till och med utanför arbetstid om programmet har med ditt arbete att göra. Den delen bör du nog kolla upp med arbetsgivaren. Edit: Du har inte rätt att sätta vilken licens du vill på något som du inte själv äger upphovsrätten till.

Ah början lätt bra, senare biten lite sannerligen en komplikation, men känns som det inte bör vara några problem där.
Min utgångspunkt bör antagligen vara att jag äger inte koden om det används i någon form på jobbet.
En orosfaktor jag har här är känslig information, eller möjligen känslig om det ses utanför,
tex om man har inställningar som pekar till platser default, då kan ju det ge info om filstruktur etc.
(Förmodligen överdrivet men känns viktigt att ha i åtanke eller va tycker du/ni?)

Men isf, låt oss säga, Arbetsgivaren (din chef, inte företagets/kommunchefen) säger, jag tillåter att du utvecklar detta.
Den/jag väljer att ha den i Zero Clause BSD License (kolla upp den lite snabbt bara).
Skulle programmet utvecklas med copyright till mig eller företaget, eller ingen alls?
(Känns som copyright/upphovsrätten måste väl anmälas in nånstans om man vill ha nåt sånt,
eller kan man bara skriva random och man får lita på det?)

Många dumma frågor ja vet!
Håller mig ofta borta från sånt här då jag blir så osäker, så brukar alltid bara använda saker själv som är tex MIT-licensen, som verkar vara likadan som Zero Clause BSD, förutom att MIT tillåter kommersiellt bruk och är "kräsen?" på att det finns dokumentation?

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: I det här fallet pratar du med kommunens jurister och får antingen ja eller nej fram dem. Svårare än så är det inte. Troligen så blir det nej. Behöver du använda VS för att skriva något program för att använda i verksamheten så har de givetvis en licens du kan använda dig av. De kommer inte tillåta att du skriver programvara själv hemma som du sedan kör på deras utrustning.

För att göra det lätt för dig. När du kommer ut i arbetslivet så kommer inte en licens för VS vara problemet om/när du ska utveckla något så du behöver du inte bry dig om att använda dig av Community Licens utan då finns den en licens på företaget/kommunen/whatever om du kommer behöva det. Så den frågeställningen är hel felställd.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Zero Walker: I det här fallet pratar du med kommunens jurister och får antingen ja eller nej fram dem. Svårare än så är det inte. Troligen så blir det nej. Behöver du använda VS för att skriva något program för att använda i verksamheten så har de givetvis en licens du kan använda dig av. De kommer inte tillåta att du skriver programvara själv hemma som du sedan kör på deras utrustning.

För att göra det lätt för dig. När du kommer ut i arbetslivet så kommer inte en licens för VS vara problemet om/när du ska utveckla något så du behöver du inte bry dig om att använda dig av Community Licens utan då finns den en licens på företaget/kommunen/whatever om du kommer behöva det. Så den frågeställningen är hel felställd.

Ah där ser man.

Lilla udda är ju dock att jag är i arbetslivet, tydligen missa jag memon,
men är nog för jag är i en situation där programmering inte är i fokus, utan mer ett av flera sätt att gå tillväga.

Men finns jurister som kan säga rakt av så gör ju det allt betydligt lättare, då äre bara att höra med dom.

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Vad jobbar du på för kommun där varken din närmsta chef eller IT-avdelningen kan hjälpa dig med adekvat programvara för att utföra dina arbetsuppgifter?

Permalänk

Tror det misstolkas rätt hårt.
Det finns inga krav på programmering, utan det är mer att det är användbart på IT av många skäl som man säkert kan förstå.

Hade det varit ett krav så hade det sätt helt annorlunda ut givetvis,
kan inte se mig en plats där dom ger krav att göra nånting utan att ha nåt visst verktyg för att utföra det.

Så är inget fel på det hela i sig:)