SweClockers genomgång av digitala spelbutiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

När jag ser denna kommentar så återupplever jag Steam Beta dagarna och månaden det släpptes. Den perioden får alla hat kommentarer om Epic att blekna. xD

Jag kommer ihåg när en i klassen hade köpt nysläppta Half-Life 2. Det var då Steam introducerades och man var tvungen att ha klienten igång och inloggad för att kunna spela spelet. Surt för honom då han bodde på landet och hade 56k modem fortfarande.
Han fick en skiva av mig istället. Den var gratis *host* och gick att köra offline.

Permalänk
Medlem

Launchers är styggelser oavsett vem som står bakom dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

bra artikel!

Tycker dock ni skulle ha flera punkter när ni jämför de olika klienterna

typ något sånt här

https://i.redd.it/eqq5piqizfd21.jpg

Hälften av alla punkter är riktigt dåliga eller riktigt dåligt implementerade. Tex så är Forumen helt omoddade som gan och en ända stor spamfest. Användarrecensioner använda som ett konstigt verktyg gör användare och steam själva fiflar över tid med hur betygen visas.

För det andra har Epic Store nyss kommit. Stream hade inte ens en onlinestore när det släpptes utan var nästan enbart en launcher som gjorde det lättare att uppdatera spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det var faktiskt min idé att lägga till den tabellen med färger för att göra det mer överskådligt; grönt (Ja) och rött (Nej). Håller med om att det blev märkligt på just kopieringsskydd, så vände på kolumnens rubrik till "DRM-fritt" och inverterade helt sonika svaren med tillhörande färger.

Smart!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller med om att det inte är så bra lösning. Fler och fler spel har ju också online-komponenter, vilket omöjliggör offlineläge.

Hade ingen aning om Microsofts regler där. Mycket intressant. De har väl också möjlighet att köpa vissa spel till både Xbox och PC i ett köp?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad de sagt är att deras egna ägda spelstudios skall vara "buy once play anywhere" vilket idag i praktiken betyder att du köper ett spel som finns för Windows 10 och Xbox One så räcker det med ett köp för att ha tillgång på båda plattformar. Dock har det, från vad jag hitills sett, endast distribuerats via Windows Store som alla kanske inte är tokförtjusta i.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vad de sagt är att deras egna ägda spelstudios skall vara "buy once play anywhere" vilket idag i praktiken betyder att du köper ett spel som finns för Windows 10 och Xbox One så räcker det med ett köp för att ha tillgång på båda plattformar. Dock har det, från vad jag hitills sett, endast distribuerats via Windows Store som alla kanske inte är tokförtjusta i.

Aha, ok! Tack! Personligen har jag inget emot Windows Store, men jag har aldrig köpt något via det. Har än så länge aldrig behövts

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hälften av alla punkter är riktigt dåliga eller riktigt dåligt implementerade. Tex så är Forumen helt omoddade som gan och en ända stor spamfest. Användarrecensioner använda som ett konstigt verktyg gör användare och steam själva fiflar över tid med hur betygen visas.

För det andra har Epic Store nyss kommit. Stream hade inte ens en onlinestore när det släpptes utan var nästan enbart en launcher som gjorde det lättare att uppdatera spel.

mmm visst. men det var ett exempel på vad som fins som inte togs upp...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Steam har jag haft rejäla problem med , stulet konto och andra problem.
Uplay har fungerat helt okej , men just nu används bara Origin.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Battlenet är i särklass snyggast, snabbast och smidigast.
Synd att de inte övertar en stor del av titlarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Steam har jag haft rejäla problem med , stulet konto och andra problem.
Uplay har fungerat helt okej , men just nu används bara Origin.

Att folk faller för scams kan ju knappast Steam beskyllas för... Använd Steam Guard och använd inget annat än officiella webplatser

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Att folk faller för scams kan ju knappast Steam beskyllas för... Använd Steam Guard och använd inget annat än officiella webplatser

Problemet va att det va Steam som strula till det och tog på sig detta , sen kan jag hålla med om att vissa själv strular till det och anklagar Steam för diverse saker.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Launchers är styggelser oavsett vem som står bakom dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du och många andra underskattar starkt vad launchers som steam har gjort för alla som spelar.

I stort...
- Ha alla spel registrerade på internet. Går en skiva sönder som man måste ha i för att kunna spela så är det kört.
- Möjligt att kunna uppdatera sina spel på direkten utan att behöva leta upp diverse patchar.
- Hitta och filtrera servrar att spela på utan att använda div. tredjeparts program.
- Samla sina vänner på ett ställe, man ser när de spelar och vad de spelar.

Allt detta har gjort PC-spelandet mer lättillgängligt så fler kan njuta av det.

Permalänk
Medlem

Varför länkar ni inte butikerna? Att inte länka G2A/Kinguin är förståeligt, resten inte. Ni är en internetsajt. Inte en fysisk tidning. Är det för att ingen butik ville tillhandahålla affalitelänkar? Pga något avtal med Prisjakt?

Permalänk
Medlem

@GuuFi:
Med steam, handlade man med Steam Credit får man tillbaka Steam Credit, handlade man med kort får man tillbaka på bankkontot. Detta så folk inte kan "extraktera" steam credit man tjänar på Steam Market när man säljer skins etc. Och ja handlade man för 1 euro steam credit och 18 bankkort får man tillbaka 1 steam credit och 18 på kontot.

Men ja man får tillbaka pengarna på sitt bankkonto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

bra artikel!

Tycker dock ni skulle ha flera punkter när ni jämför de olika klienterna

typ något sånt här

https://i.redd.it/eqq5piqizfd21.jpg

Just den bilden du visar, är rätt i sak, men "för bövelen helt fel"

Har du en gamelauncher, SKA denna, som namnet i sig själv säger......
BARA hjälpa dig med att starta spel, forums och sånt, det har ju FZ för mina minimala behov, sen är forum på STEAM både tråkiga, och dom som hjälper andra, länkar oftast till, hör och häpna: (tick, tick, tick)
reddit
Om det vore lagligt att bara använda en klient från reddit, hade jag gärna använt den!
Sen är ju, det kan calle eller någon annan som jobbar här, liiite sponsrad av STEAM, jag har jobbat på ett så kallat "internetcafé", dom som jobbar på ett sådant ställe är lyxiga "#¤%&.
Steam säljer gärna ett account för "företag", och det blir vääääääldigt billigt om man gör reklam för STEAM också.
Sen ska jag ärligt säga att FZ är bra, samma med sweclockers, men båda ställena har gett mig en örfil när jag försökt förklara för indolenta kverulanter att STEAM är sämst.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra med en överblick, fast man visste ju det mesta redan.

Skrivet av _Merc_:

GoG är förmodligen den bästa av dem, med tanke på att du kan ladda ner installations filera och installera spelet utan att ha GoG igång.

Kopierings Skydd borde markeras som RÖTT ja och Grönt Nej. det finns inget positivt med skiten.

Klart det finns. Kan möjligen förhindra några olagliga kopior så folk måste KÖPA spelet.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Alla spel som är beroende av en klient är BAJS, köper man ett spel ska man ha full kontroll över spelet och vem som ska få spela det och när.

Annars räknas det som att hyra spelet.

Folk som gillar klienter kan hålla sig till konsoller istället för PC.

Absolut inte. Man måste få skydda sina varor.

Skrivet av employed:

Tror du och många andra underskattar starkt vad launchers som steam har gjort för alla som spelar.

I stort...
- Ha alla spel registrerade på internet. Går en skiva sönder som man måste ha i för att kunna spela så är det kört.
- Möjligt att kunna uppdatera sina spel på direkten utan att behöva leta upp diverse patchar.
- Hitta och filtrera servrar att spela på utan att använda div. tredjeparts program.
- Samla sina vänner på ett ställe, man ser när de spelar och vad de spelar.

Allt detta har gjort PC-spelandet mer lättillgängligt så fler kan njuta av det.

Så jääävla rätt!

Själv vill ja INTE va utan molnsparning, vännerlistor o skörmdumpsfunktionen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

När jag ser denna kommentar så återupplever jag Steam Beta dagarna och månaden det släpptes. Den perioden får alla hat kommentarer om Epic att blekna. xD

Minns hur det var 3 dagar väntetid på att aktivera kontot på Steam forumet så att man kunde lämna "feedback".
Ett tappert försök från Valve att hämma hat-vågen.

Good times

Permalänk
Medlem

@Campaigner: vem använder steam vänlista? man har ju polarna på skype (nu discord)

Permalänk
Inaktiv

Det vore fantastiskt om man kunde ha alla spel på samma ställe, att ha 3-4 olika program installerade med egen inloggning för att spela 5-6 spel är ju löjligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taft:

Bryr mig inte så mycket om launcher. Köper spelet och spelar.

Detta.

Jag gör detsamma.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Allt som inte är Steam är automagiskt bra.
Arrr!

Permalänk
Avstängd

GOG! ❤️

DRM-fritt! ❤️

Permalänk
Medlem

Steam = Var många många år sedan jag hade något bekymmer överhuvudtaget, det bara fungerar, på Linux och Windows, finns många funktioner som workshop, cloud-save av settings i vissa spel, proton på Linux. (Ok, flera launcher har cloud-save)

Epic games = Spyware, mest utgående trafik av alla launchers jag kikat på. Fungerar bra, men klienten tar ovanligt lång tid att uppdatera sig trots modern maskin med nvme disk.

Origin = Steaming pile of crap, ingen av deras fixar funkar, vägrar uppdatera spel, vissa spel hamnar inte i ens bibliotek så får söka upp dom för att spela trots att dom är tillagda och nerladdade, får installera om klienten ibland. Funktionen är under all kritik och Riktigt jävla Jobbig att tvingas använda.

Blizzards launcher: Aldrig haft några problem här heller, rätt smutt att kunna börja spel innan dom ens är färdigt nerladdade.

U-play = Knappt använt, fungerat dom gånger jag prövat men det är bara några få tillfällen.

Origin hamnar i HALL OF SHAME för dess värdelösa pissiga funktionalitet, har slutat spela Battlefield och andra EA spel för deras Launcher är sämst.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Alla dessa lösenord...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

@Campaigner: vem använder steam vänlista? man har ju polarna på skype (nu discord)

Jag använder ofta vänlistan när man startar ett spel och vänner ska vara med. Ofta är det bara att högerklicka på vännerna och bjuda in dem till spelet. Eller högerklicka och välja att spela med vännerna. Slipper man allt med att leta efter server/spel i långa listor och liknande.

Skrivet av rektor:

GOG! ❤️

DRM-fritt! ❤️

Det finns spel på GOG som är kopieringsskyddade. Oftast någon form av onlineinloggning.

Skrivet av Ryssfemma:

Battlenet är i särklass snyggast, snabbast och smidigast.
Synd att de inte övertar en stor del av titlarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sleepyoh:

Blizzards launcher: Aldrig haft några problem här heller, rätt smutt att kunna börja spel innan dom ens är färdigt nerladdade.

Det finns en bugg i Battle.net som gör att den blir otroligt slö. Det är dock rätt lätt fixat genom en ändring av Windows proxyinställningar.
https://us.battle.net/support/en/article/23664

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Alla dessa lösenord...

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte använder en password manager och långa unika lösenord för alla tjänster 2019 så gör man något fel.

Permalänk
Medlem

Ingen av de dessa (ìnte testat GOG än dock!) är gjorda för att vara out-of-the-way så att säga, man skall hela tiden behöva trycka sig igenom och förbi sidor och popups med reklam, osv osv. Om ni skall kräva en klient som DRM-skydd, fine, men låt mig då starta de spel jag köpt med absolut minsta inblandning från er jävla skit.

Och så alla dessa jävla uppdateringar.... Där är nog Steam värst, det känns som den uppdateras var och varannan gång man startar den skiten.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Om jag får grovt dela upp det till två läger: De som gillar nån launcher, och de som inte alls gillar launchers överhuvudtaget.

Jag tror det handlar om hur man spelar och vad för typ av spel man spelar. Spelar man exempelvis mycket singleplayer/campaign så har man nog inte samma nytta av alla funktioner som finns i exempelvis en launcher som Steam, man vill bara starta spelet man köpt och spela en story till exempel.

Men om det är tvärtom, spelar väldigt mycket multiplayer och Co-op så finns det mycket större anledningar att se det positiva med en funktionsrik launcher som Steam. Den innehåller stor community, friendslist, steamhostade servrar, workshop och saker som möjligheten att enkelt invita eller joina varandra genom att bara trycka "Join game/Invite" på någon i friendslist. Funktioner som helt och hållet försvinner om alla spel var standalone utan launchers. Detta är ju även bara ett axplock av den totala mängd funktioner som finns.

Jag hade aldrig viljat ta bort steam exempelvis, eftersom jag helt enkelt bara spelar multiplayer eller Co-op med vänner och nästintill aldrig singleplayer. Allting blir alltid 1000ggr lättare med de funktioner som finns i en launcher för mig och vänner jag spelar med.

Dock så har Valve fått storhetsvansinne med deras steam kan jag tycka. Att ta 30% av alla intäkter är katastrof, 1/3 av en utvecklares inkomst går direkt till Valve, jag har full förståelse varför många väljer en deal med Epic Games med deras mycket mer rimliga 12%. Det räcker alltså med att 3st stora utvecklare lägger sina spel på steam så får Valve samma intäkter som om dom sålt ett helt AAA spel själva och fått behålla alla intäkter, och hur många tusentals AAA spel har släppts på Steam genom tiderna? Den mängden pengar som Valve tjänar är så astronomisk att jag saknar ord.

Permalänk
Inaktiv

@sleepyoh: Finns det någon launcher där du inte kan börja spela redan under installationen? Åtminstone i Origin fungerar det bra också.
Edit: Möjligtvis Steam. Men ja..