Permalänk
Medlem

Wifi till gäststuga

Har fått bredband på landet (100/100) där jag vill ha Wifi ut till gäststuga ca 30m från huvudbyggnaden. Några lövträd skymmer delvis sikten mellan husen.

Täckningen i gäststugan måste vara stabil, vill kunna streama film till TV och Ipads.

För att slippa grävning så vill jag helst prova trådlöst. Planerar att sätta en accesspunkt på fasaden till stora huset och rikta mot gäststugan.

Har tittat på grejer från Ubiquiti, tex. Hittar 3 varianter på accesspunkter utomhus. Jag vet inte exakt vad skillnaden är på nedanstående

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Vilken är bäst för mig, kan någon förklara skillnaden?

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit jobbet att gräva ner en kabel, kabel är alltid bättre och 30m är inte så långt och om du drar kabeln i en slang behöver den inte ligga så djupt. Till kabeln hade jag anslutit en https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... i gäststugan

Permalänk
Medlem

Absolut, vet att kabel alltid är bättre. 30m grävning i stenig mark är dock minst en veckas jobb även om man bara ska ner en decimeter och jag har andra grävprojekt med högre prio. Vill därför helt utesluta att wifi från stora stugan inte är ett alternativ innan jag avsätter hela semestern för grävning...

Ingen som kan säga vilka av accesspunkterna nedan som borde vara bäst lämpad givet förutsättningarna? De som jag listat har antennvinst 3,4 eller 8 db, är det någon man kan gå på vid val?

Permalänk
Medlem

PRO skall sitta under tak och tål bara -10 de andra är bättre lämpade för utomhus bruk.
Skillnaden mellan M och M-PRO är att PRO har 3x3 MIMO så den ger bättre fart.
Både M och M-PRO kommer att fungera bra utanför gäststugan , men hur det blir inuti är omöjligt att säga.
Väggtjocklek, murstockar m.m. spelar ju alltid en roll.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av klockers:

Absolut, vet att kabel alltid är bättre. 30m grävning i stenig mark är dock minst en veckas jobb även om man bara ska ner en decimeter och jag har andra grävprojekt med högre prio. Vill därför helt utesluta att wifi från stora stugan inte är ett alternativ innan jag avsätter hela semestern för grävning...

Ingen som kan säga vilka av accesspunkterna nedan som borde vara bäst lämpad givet förutsättningarna? De som jag listat har antennvinst 3,4 eller 8 db, är det någon man kan gå på vid val?

hur jävla sakta gräver du?

grävde själv för ett par år sen ner en elkabel i slang förhand med spade åt en polare 10m på ca 50cm djup i blandning av sten å grusblandning 50/50 ungefär på ett par timmar själv.

så att få ner en slang och kabel typ 20cm är ju gjort på ingen tid alls du kommer ju ner typ 20cm mer eller mindre me ett spadtag i princip bara krav på att vända upp grästuvorna ju.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

PRO skall sitta under tak och tål bara -10 de andra är bättre lämpade för utomhus bruk.
Skillnaden mellan M och M-PRO är att PRO har 3x3 MIMO så den ger bättre fart.
Både M och M-PRO kommer att fungera bra utanför gäststugan , men hur det blir inuti är omöjligt att säga.
Väggtjocklek, murstockar m.m. spelar ju alltid en roll.

Tack

Permalänk
Medlem

@klockers: Risken med utomhusantenn är att du slänger pengarna i sjön, kraven du listade harmonierar inte direkt med trådlöst alternativ.

Permalänk
Medlem

Kan du inte anlita en polack eller något liknande för att gräva? Brukar finnas diverse löst folk som söker jobb på blocket under tjänster.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Testa Mesh Pro 1750. Kör själv en sådan. 183 m vid fri sikt, så 30 meter borde inte vara speciellt svårt till huset.

Funkar det inte så kan du ju köpa Cat6 Utomhuskabel och dra hyfsat snyggt, längs med marken eller gräva ner kabeln.

Alternativt använd trädgårdsfirma som får gräva, så drar du RUT på det.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hur är elen dragen, skulle det fungera med en powerline tro?

När du säger "landet", menar du permanent boende eller sommarhus? Om det senare skulle i alla fall jag fråga mig själv en extra gång om gäststugan verkligen behöver internet överhuvudtaget. (Även om det är permanent boende kan man fråga sig om det verkligen behövs wifi där, om det nu bara är en gäststuga och inte ett boende för t.ex. sina barn).