Valve avtäcker Index – VR-headset med 120 Hz-paneler och saftigt pris

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt att de inte har kamera/kameror så att foveated rendering kan utnyttjas. Varje kort kommer att kunna utnyttja det i framtiden som en del av Variable Rate Shading. Känns lite dumt att inte utnyttja det då.

Permalänk
Medlem

Någon som sett om det endast är via Steam man kan förboka detta, eller om det också kommer säljas via vanliga butiker?
Knuckle-controllers känns som ett must-have om man redan har ett Vive (pro) kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vill du ha trådlöst 2880x3200@120Hz? I och för sig sa du inget om vikten på bilbatterierna.

Streaming ger sannolikt för hög fördröjning och låg kvalite för VR.

TPCast på Viven fungerar helt utmärkt, så ser inte vad problemet skulle vara i framtiden eller för nästa generation TPcast (och liknande enheter)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

I vilken utsträckning är ett VR-headset värt utan så kallade basstationer? Alltså att enbart köpa själva headsetet.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

TPCast på Viven fungerar helt utmärkt, så ser inte vad problemet skulle vara i framtiden eller för nästa generation TPcast (och liknande enheter)

Är du säker på "helt utmärkt"? Det verkade vara rätt mycket blandade åsikter.

Permalänk
Medlem

blev ett Rift S istället för mig då jag ska för det mesta använda det till SimRacing och bara småleka med andra VR saker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@andreas_dock:

"vr for the masses?" hört talas om Oculus Rift? eller de fyrtiofemton andra headsets som finns ute för några tusenlappar.

Valv är ute efter att tillgodose high end VR för entusiaster med plånbok som är beredda att betala för det bästa.

VR är en väldigt ny marknad och vill man ha det som är bäst för tillfället kommer man få lägga ut tio lax och mera många år framöver. Nästkommande år kommer flera headset komma ut med högra upplösning och snart med eye tracking m.m. och dessa kommer alltid kosta 10 tusen eller mera för att det är ny teknologi dem.

Om något år kommer dock också headsets komma ut med specks som detta VR hs med då kommer den tids bästa headset kosta 10 lax med nya finesser, fov, oled osv.
Men kommer du köpa ett av dem eller vara besviken på att det årets mycket bättre flaggskepps headset också är svindyrt?

VR for the masses finns redan, står dock inte VALVE på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

I vilken utsträckning är ett VR-headset värt utan så kallade basstationer? Alltså att enbart köpa själva headsetet.

Index har inget inbyggt trackingsystem som Oculus Quest och Rift S, utan kräver basstationen. Valve erbjuder separata headsets för den som redan har basstationer. Så för nykomlingar så är det alltså 11500kr som gäller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Får man plats med glasögon under dessa?

Ser man dåligt på "långt håll" i VR om man ser dåligt på långt håll IRL?

Kanske superdum fråga

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

I vilken utsträckning är ett VR-headset värt utan så kallade basstationer? Alltså att enbart köpa själva headsetet.

Kan tänka mig om man sitter vid skrivbordet och spelar simulatorer av olika slag. Flyg, bil, rymd simmar. Bara för att nämna några exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser man dåligt på "långt håll" i VR om man ser dåligt på långt håll IRL?

Kanske superdumm fråga

Jag ser dåligt på nära håll. Allt inom ca 20 cm blir suddigt. Man kanske kan justera för sådant i vr headseten? Jag förstår själv inte riktigt hur tekniken fungerar med avseende på människors olika syn kapacitet. Man får väl testa någon dag och se efter själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser man dåligt på "långt håll" i VR om man ser dåligt på långt håll IRL?

Kanske superdumm fråga

Nu kan jag inget om synfel, men allt du ser i headsettet kommer vara på samma "optiska avstånd" eftersom både linserna och skärmarna är fasta. Linserna gör dock att det optiska avståndet skiljer sig från det fysiska avståndet till skärmarna. Mer än så vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag ser dåligt på nära håll. Allt inom ca 20 cm blir suddigt. Man kanske kan justera för sådant i vr headseten? Jag förstår själv inte riktigt hur tekniken fungerar med avseende på människors olika syn kapacitet. Man får väl testa någon dag och se efter själv

Fokus ligger längre bort gudskelov det är många som har svårt se saker mitt framför näsan.

Upplever att synfelen blir samma i riften utan korrigeringslinserna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fokus ligger längre bort gudskelov det är många som har svårt se saker mitt framför näsan.

Upplever att synfelen blir samma i riften utan korrigeringslinserna.

Aha. Börjar bli sugen på att testa. Tycker priset ligger hyfsat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser man dåligt på "långt håll" i VR om man ser dåligt på långt håll IRL?

Kanske superdumm fråga

Beror på hur närsynt du är, jag börjar se riktigt suddigt kring 3 meter, men med ett vanligt vive har jag inga större problem (bara lite lätt suddigt), de flesta HMDs mostsvarar en display 2 meter från ögonen, dock funkar det ofta ganska bra med glasögon.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

de här blir nog ett köp!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser man dåligt på "långt håll" i VR om man ser dåligt på långt håll IRL?

Kanske superdumm fråga

Jag är närsynt och måste ha glajjor i riften trots att bilden är jättenära ögonen och där har jag i verkliga livet inga problem alls. Det kanske kändes som en dum fråga men det var den inte. Personligen är jag känsligare i vr på det sättet för jag kan leva utan glasögon men kan inte spela vr utan.

Skrivet av FabriciusRex:

Kan tänka mig om man sitter vid skrivbordet och spelar simulatorer av olika slag. Flyg, bil, rymd simmar. Bara för att nämna några exempel.

Då kommer man bara kunna "styra" upp, ner, höger och vänster. Det är som bäddat för åksjuka för det känns inte som att du naturligt rör huvudet. Tänk att du kommer se som man gör närman bara styr med pilarna på tangentbordet i ett fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Trådlöst utan expansionskort eller kass router

Och när släpper de ett high-end headset som fungerar trådlöst utan att behöva använda någon speciell router eller som kräver ett expansionskort. Stackars mig kör ju med ITX så jag har ju inte plats för TP-cast...

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

JAg måste säga att jag är lite förvånad att man inte ökade upplösningen en aning, men knuckles och allt annat verkar vara en bra uppdatering.
https://www.theverge.com/2019/3/19/18272229/hp-reverb-vr-wind...
HP Reverb, kör med 2160 x 2160 och kommer kosta ca. 700 usd. så det är ju något om man inte riktigt spelar, eller kan man blanda tillbehören från olika leverantörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

11500kr för att montera upp basstationer

Fast det behöver man bara göra en gång, och sedan får man bättre tracking än med någon Oculus-produkt. (De senaste Oculus-headseten är förstås bättre om man är ute och reser med headsetet, men det tänker inte jag göra.)

Skrivet av Halldin:

kalibrera varje gång någon annan vill använda headsetet/kontrollerna

Kontrollerna kalibrerar väl sig själva? Och det är ju bisarrt att se det som en nackdel att man KAN justera headsetet på olika vis. Vill man ha det som på en Rift S så kan man ju bara sätta IPD på något mellanläge och låta folk klara sig bäst de vill. Att klaga på att Index kan anpassas till olika personer låter för mig som att klaga på att en klädaffär har kläder i mer än en storlek. "Åh vad jobbigt att jag kan köpa OLIKA storlekar till alla jag känner! Vem orkar lägga tid på sånt?"

Skrivet av Halldin:

ökad uppdateringsfrekvens inte ens kommer att fungera i de flesta spel utan att det hackar

Men man kan använda det i de spel där det funkar? Jag kan tänka mig att högre frekvens skulle vara till nytta om man spelade t ex Eleven: Table Tennis VR, som kräver snabba reflexer men inte har höga systemkrav. Dessutom kanske det blir möjligt att använda 60->120 fps-spacewarp/reprojection i vissa spel, och få högre frekvens och färre artifakter.

Skrivet av Halldin:

Dessutom har de än så länge inte kommit med någon vettig mjukvara att sälja plattformen med, till skillnad från Oculus.

Med Revive kan man vad jag vet spela så gott som alla Oculus-spel. (Däremot önskar jag att själva SteamVR inkl reprojection-funktionen skulle förbättras, och det vore trevligt med fler spel med Indexhandkontroll-stöd än de 35 som utannonserats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Pixeltäthet är lite lurigare för VR. Det handlar mindre om hur tätt pixlarna är packade för VRheadsets. DPIn splear mindre roll för det grafiska i VRheadsets. På vanliga skärmar är DPI mer relevant skulle jag säga. Eller ja, byggtekniskt funkar det såklart inte att ha för stora pixlar för då blir headsetet för stort och tungt eftersom skärmarna behöver vara så stora - alltså klumpiga. Men annars är det av mindre relevans.

Det som avgör är istället antal pixlar totalt i förhållande till hur brett synfält de ska täcka och vilken optik som används.
Index har samma upplösning som HTC vive pro (1400 x 1600 per öga).
Ett bättre mått att mäta detta i är bågsekunder. Alltså hur stor andel av vårt synfält en pixel tar upp. Det har emellertid sina svagheter också eftersom linser används så blir pixlarna inte lika mycket förstorade så olika områden på skärmen är olika mycket inzoomade. Ja det är lite tricky

Aja. Med samma antal pixlar totalt ska Index täcka ca 20% större field of view. Det innebär att varje pixel behöver ta upp lite större yta med Index så ur det perspektivet ligger den antagligen lite efter vive pro.
Men linserna kan vara bättre vilket kan ge en bättre bild. Möjligt att de har ett diffuser-pattern mellan pixlarna likt Samsung Odyssey + vilket markant minskar screen door. Och man får dessutom högre field of view wilket kan innebära en bättre upplevelse totalt.

En annan fördel för Index gentemot Vive Pro när det gäller displaypanelerna är layouten på subpixlarna. Jag förmodar att eftersom Index använder LCD-panel kommer den ha traditionella RGB stripes, medans Vive Pro använder OLED med s.k PenTile-matris vilken använder ett lägre antal subpixlar samt större avstånd mellan dessa för att åstadkomma samma upplösning som med traditionella "RGB stripes".

Vet inte hur stor inverkan det kommer att ha på Screen door-effect, men på Oculus Go hade det helt klart en positiv effekt jämfört med Oculus Rift, iaf för mina ögon.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Fast det behöver man bara göra en gång, och sedan får man bättre tracking än med någon Oculus-produkt. (De senaste Oculus-headseten är förstås bättre om man är ute och reser med headsetet, men det tänker inte jag göra.)

Kontrollerna kalibrerar väl sig själva? Och det är ju bisarrt att se det som en nackdel att man KAN justera headsetet på olika vis. Vill man ha det som på en Rift S så kan man ju bara sätta IPD på något mellanläge och låta folk klara sig bäst de vill. Att klaga på att Index kan anpassas till olika personer låter för mig som att klaga på att en klädaffär har kläder i mer än en storlek. "Åh vad jobbigt att jag kan köpa OLIKA storlekar till alla jag känner! Vem orkar lägga tid på sånt?"

Men man kan använda det i de spel där det funkar? Jag kan tänka mig att högre frekvens skulle vara till nytta om man spelade t ex Eleven: Table Tennis VR, som kräver snabba reflexer men inte har höga systemkrav. Dessutom kanske det blir möjligt att använda 60->120 fps-spacewarp/reprojection i vissa spel, och få högre frekvens och färre artifakter.

Med Revive kan man vad jag vet spela så gott som alla Oculus-spel. (Däremot önskar jag att själva SteamVR inkl reprojection-funktionen skulle förbättras, och det vore trevligt med fler spel med Indexhandkontroll-stöd än de 35 som utannonserats).

Det är bra att kunna ställa in IPD och det är dumt att Rift S inte har det. Jag nämnde dock överhuvudtaget inte Rift S utan Quest som har IPD-justering. Följande beskrivning av Index Controllers från Ars låter inte som en färdig produkt:

Citat:

The final functional difference is the promise of more lifelike finger tracking, so that you can extend, wiggle, and retract individual fingers and expect the Index to translate that motion 1:1. That wasn't exactly the case. Valve repeatedly told me that Index Controllers' 87 sensors (yes, eighty-seven) need to re-calibrate and account for hand and finger sizes every time someone new puts them on, an issue that came up because the event's guests kept swapping stations. Sure enough, every time I got to a new station, at least two of my ten fingers would be read incorrectly—moving in VR when they were staying still in real life, or vice versa. This issue persisted even in the 10th or 15th minute at a particular station.

Valve's staffers seemed puzzled by this trip-up. It should be working. Why isn't it working? Can you try again? Yep: my average-sized hands kept tripping the finger sensors up just enough to fall noticeably short of perfection.

https://arstechnica.com/gaming/2019/04/valve-index-reveal-the...

Jag är personligen trött på allt som fördröjer en från att hoppa in i VR. T ex stänger jag av elektriska komponenter när jag inte är hemma, så jag ska dra igång datorn, sen SteamVR, koppla in strömmen till två base stations och sen fäppla med vilken refresh rate jag ska ha till vilket spel. Förstår att det finns människor som inte bryr sig om sånt, men för mig är det förstadiet till en dammsamlare.

En Quest är bara att dra på sig och vara inne i VR på nolltid. Det tror jag gör att användningen ökar betydligt. Dessutom går det att köpa en Quest, en Rift S och fortfarande ha flera tusen kronor till spel för priset av en komplett Index, utan att ta hänsyn till att de främsta försäljningsargumenten för Index kräver datorkraft som få har.

Jag väntar in Gen2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Till alla er som har planer på att lägga ut dessa ytterligare 11-12kkr:

Vad spelar/nyttjar ni det till? Jag äger själv ett HTC Vive som spenderar mest tid i en låda i väntan på ett infall av beatsaber eller A-tech så lite sugen på att höra vad man kanske missar.

Enligt utsago (har ej testat själv) så VR + headtracking ska vara magiskt för Elite Dangerous.

Men med tanke på hur fantastiskt det är i ultrawide/triple monitor så kan jag ju gissa på att utsagorna inte har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Får man plats med glasögon under dessa?

Förhoppningsvis kan man köra utan och istället ändra fokus som på ett par kikare?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tycker Tested går igenom funktionerna för headsetet rätt bra i deras youtube video. Norman Chan verkar ha haft iallafall en halvtimmes "hands on" med headsetet vilket få andra verkar ha just nu.

Hade själv hoppats på att det hade stöd för inside-out tracking och att tracking via basstationerna mer var ett val man kunde göra för att få bättre tracking, men så blev det inte.
Valve verkar dock ha anammat modding med USB-anslutning i framsidan och API för att nyttja kamerorna på fronten så vi får väl se val folk fipplar ihop när headsetet väl blir tillgängligt till massorna. Kan bli kul.

Jag sitter nog lungt i båten och väntar lite innan jag bestämmer mig för att investera i ytterligare ett headset. Tycker båda mina WMR headset fungerar bra så jag kan hålla mig tills jag ser hur det faller ut.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Vad spelar/nyttjar ni det till? Jag äger själv ett HTC Vive som spenderar mest tid i en låda i väntan på ett infall av beatsaber eller A-tech så lite sugen på att höra vad man kanske missar.

Fallout 4 tröttnar man ju aldrig på med mods. Helt fantastiskt spel (efter några timmars tweaking).

Med det sagt sålde jag min Vive Pro i väntan på något bättre. Detta ser ut som ett steg i rätt riktning, men ja, fortfarande för lågupplöst samt det faktum att grafikkortet är för klena för något bättre i dagsläget. waitingskeleton.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förhoppningsvis kan man köra utan och istället ändra fokus som på ett par kikare?

Aaa, det vore najs.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Från någon som redan sitter på ursprungliga HTC Vice så tycker jag att det är väldigt trevligt att man bibehåller bakåtkompatibiliteten med Valve Index. Var lite sugen på att bara köpa de nya kontrollerna, men sett till hur lite jag faktiskt använder VR i dagsläget så blir det nog att avvakta lite.

Permalänk
Medlem

...och där var den slutsåld! (Svenskt pris för den som redan har basstationer och bara beställer HMD och kontroller: 8500:-. Ingen frakt.)

Man kan fortfarande reservera nästa omgång med leverans 31 juli. (En månad senare.)

Angående panelen så lär den största nyheten vara hur snabbt enskilda pixlar kan stänga av och på sig. På HTC Vive är tiden 1.8 ms, på Index är den 0.3 ms. Detta gör att panelen hänger med bättre, i synnerhet vid snabba rörelser. Man slipper alltså "eftersläpning". Tittsammans med den högre uppdateringsfrekvensen ger det alltså en bild som ser skapare ut när man rör på huvudet. Däremot gör det ingen skillnad om man t.ex. läser en text och håller huvudet stilla.

De som testat Index uppger också att de inbyggda hörlurarna/högtalana (de hänger utanför örat utan att röra vid det) ska vara de bästa hittils för ett VR-headset.

Den allmänna meningen bland de som testat de båda Oculus alternativen och Index verkar vara att Index är bättre. Frågan är givetvis om man tycker den är så mycket bättre att det motiverar det högre priset. Privatekonomi och behov av att ha det "bästa" lär väl avgöra i det enskilda fallet.

Permalänk
Medlem

Intressant. Tack för svar ang. synen alla.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA