Returnerade varor till Proshop, de hävdar att ena varan saknas. [LÖST]

Permalänk
Medlem

Returnerade varor till Proshop, de hävdar att ena varan saknas. [LÖST]

Hej!

Jag beställde ett nätaggregat: Seasonic Prime Ultra Titanium 750 samt en datormus: Zowie by BenQ EC1-B för 798:- från Proshop.se den 21-03-2019 som packades och skickades samma dag.

Jag fick kalla fötter över köpet och ångrar mig. Låter det ligga till 8 april och mejlar då Proshop angående om jag ska låta paketet ligga kvar hos Postnord och neka försändelsen. De svarar att de kostar mellan 80-125 sek att låta det ligga kvar så det automatiskt returneras. Eller får jag köpa en fraksedel utav dom för 79kr.

Det dröjde 9 dagar från att jag hämtade ut det till jag returnerade det. Dock återigen, oöppnat.

Min initiala tanke var att låta det returneras via posten. Men var rädd att få en straffavgift för att jag inte hämtat ut försändelsen. Jag väntade in i sista stund och mejlade Proshop om det. Men fick inte svar angående detta innan jag var tvungen att hämta ut det för att det inte skulle skickas tillbaks. (hade jag då vetat att det bara handlade om 125kr hade jag låtit det ligga bara).
Paketet förblir oöppnat hela tiden. Jag öppnar aldrig det utan jag tar emot det, och hem det. Returnerar det.
OBS! v.g. Kollid via PostNord för tidsspannet.

Sedan får jag ett mejl från Proshop.se (24 april) att de tagit emot paketet och makulerat fakturan på Seasonic Prime Ultra Titanium 750. Så jag mejlar tillbaka till Proshop och frågar om det innebära att båda varorna nu är makulerade. Det dröjer tills idag 1-5-2019 och Proshop svarar att Zowie by BenQ EC1-B inte var med i returen. Och vill att jag ska dubbelkolla om jag har den liggandes hemma nånstans. Vilket jag givetvis inte har eftersom paketet aldrig öppnades. Returnerades oöppnat och med deras fraktsedel.

De bifogar en stor och fin stillbilder från när de packar ner varorna. Samt bifogar dom små stillbilder på när de packar upp paketet (man kan inte se ner i hela förpackning, det man skymtar är dock nätaggregatet.

Vad ska jag göra? Jag vet att jag aldrig öppnat paketet.

Kollid när Proshop skickar paketet till mig:
Försändelse-ID: *

Kollid när jag skickar tillbaka identiskt paket till Proshop:
Försändelse-ID: *

Exakt samma mått och vikt.

Dessa är bilderna jag får av Proshop:

[UPPDATERING: Proshop löste ärendet. Betalar tillbaka hela beloppet. De kommer kräva PostNord ersättning för den borttappade varan.]

Fel länkar till bilderna. Förtydligande av förloppet
Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Bilderna syns inte men om du bokstavligen gick ner till posten, tog ut och direkt skicka tbax bör det finnas tidsstämplar i postens tracking?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att orginalförslutningen av packetet borde vara kvar. Typ dom där plastbanden eller tejp med logga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Bilderna syns inte men om du bokstavligen gick ner till posten, tog ut och direkt skicka tbax bör det finnas tidsstämplar i postens tracking?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Har ni något förslag på en gratistjänst som man kan lägga upp bilder som funkar bra att länka till i Sweclockers?

Nej. Jag tog först hem paketet. Dock oöppnat. Och förblev oöppnat.

Jag jämförde informationen från Postnord. När de skickade paketet så vägde det 4,3 kg. När jag skickade tillbaka det så vägde det såklart också 4,3 kg. Nu bevisar det förvisso ingenting men jag vet att mitt handhavande åtminstone inte påverkat innehållet i paketet.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

@PixelBritta: imgur brukar funka bra.

hänvisa Proshop vikten, att vikten inte ändrades när den mottogs och skickades ut. Borde väl stå på kvittot du fick från postnord?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Ja. Har ni något förslag på en gratistjänst som man kan lägga upp bilder som funkar bra att länka till i Sweclockers?

Ser ur som att du använder URL taggar istället för IMG taggar.

Permalänk
Avstängd

Fick fel chassi från Proshop inte bara 1 gång utan 3gånger!

Antagligen har de gjort fel som vanligt men hoppas det löser sig för det,låter väldigt tråkigt att det ska krångla såhär :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ser ur som att du använder URL taggar istället för IMG taggar.

Tack! Det var korrekt.

Skrivet av gabriel15:

Fick fel chassi från Proshop inte bara 1 gång utan 3gånger!

Antagligen har de gjort fel som vanligt men hoppas det löser sig för det,låter väldigt tråkigt att det ska krångla såhär :S

Beklagar. Löste det sig för dig? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta ärendet

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Returnerade 2700x till proshop men fick 3350 av 3600kr jag betala. Dem hävda att kunden måste betala en avgift för att returnera varan. Vidrigaste sättet jag har sett et företag behandla nån kund nånsin kommer aldrig handla därifrån igen hoppas det löser sig för dig .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Returnerade 2700x till proshop men fick 3350 av 3600kr jag betala. Dem hävda att kunden måste betala en avgift för att returnera varan. Vidrigaste sättet jag har sett et företag behandla nån kund nånsin kommer aldrig handla därifrån igen hoppas det löser sig för dig .

Beklagar. Tack! Någon sådan avgift har dem inte lagt på min retur. Inte heller informerat om att det skulle kunna bli aktuellt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Och jag har beställt via nätet över 10 år. (Förvisso har Adlibris emellanåt skickat med fel böcker... men aldrig av Elektronikföretag av den här rangen).

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Har också handlat på proshop en hel gång och det var första och sista. Jag beställde 3 usbminnen och dom skickar 2 usbminnen och ett SD kort... Tog flera veckor att få det fixat, riktigt dåligt.

OT:

Man ser ju klart ich tydligt att nätagget åker ur lådan iallafall, då baksidan av kartongen ser ut så här:

Sedan kan vi från deras packbild se att den saknade varan ska ligga till vänster om nätagget på upppackningsbilderna. Vi kan nu inte avgöra om den finns där pga kamerans placering, men jag skulle bett om efterföljande bilder också eftersom att dom borde ta ut produkten efter nätagget.

Vi kan oxå se att du hämtade ut försändelsen 2019-04-08 kl 19:01 och sedan inte lämnades in förrän 2019-04-17 17:47, alltså bör du haft paketet i 9 dagar. Detta säger inte något, men det lät först som att du fick paketet och returnerade direkt, men så är alltså inte fallet.

På packbilden ser det även ut som att det är filmat och inte bara bilder tagna, verkar vettigare att bedöma detta med filmen istället eftersom att 99% av bilderna nu troligen utelämnas.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Har också handlat på proshop en hel gång och det var första och sista. Jag beställde 3 usbminnen och dom skickar 2 usbminnen och ett SD kort... Tog flera veckor att få det fixat, riktigt dåligt.

OT:

Man ser ju klart ich tydligt att nätagget åker ur lådan iallafall, då baksidan av kartongen ser ut så här:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTLbiNeqZM6cy3h7VDJkqKB2SL6Y3MN5HgwLFFwDbiAsSaktp2U

Sedan kan vi från deras packbild se att den saknade varan ska ligga till vänster om nätagget på upppackningsbilderna. Vi kan nu inte avgöra om den finns där pga kamerans placering, men jag skulle bett om efterföljande bilder också eftersom att dom borde ta ut produkten efter nätagget.

Vi kan oxå se att du hämtade ut försändelsen 2019-04-08 kl 19:01 och sedan inte lämnades in förrän 2019-04-17 17:47, alltså bör du haft paketet i 9 dagar. Detta säger inte något, men det lät först som att du fick paketet och returnerade direkt, men så är alltså inte fallet.

Ja det stämmer. Det dröjde 9 dagar från att jag hämtade ut det till jag returnerade det. Dock återigen, oöppnat.

Min initiala tanke var att låta det returneras via posten. Men var rädd att få en straffavgift för att jag inte hämtat ut försändelsen. Jag väntade in i sista stund och mejlade Proshop om det. Men fick inte svar angående detta innan jag var tvungen att hämta ut det för att det inte skulle skickas tillbaks. (hade jag då vetat att det bara handlade om 125kr hade jag låtit det ligga bara)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PixelBritta:

Tack! Det var korrekt.

Beklagar. Löste det sig för dig? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta ärendet

Nä ja tröttnade på att åka fram och tillbaka till posten så fick leva med att jag fick fel chassi.

Permalänk
Medlem

@Najsisen: Vilket är uppfattningen man får ja. Hämtar ut paketet. Klistrar på den nya lappen. Lämnar in paketet igen. Hade TS gjort på det sättet så hade TS haft tidsstämplar med typ max 10 sek emellan så då det ju inte varit något problem alls. Så frågan är ju vad som hänt under de där 9 dagarna. Händelseförloppet är ju inte alls som TS påstår att det varit.

Permalänk
Medlem

Proshop är billiga av en anledning och skickar från danmark, vet ej om samma regler gäller där för returer?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@PixelBritta: Ditt problem blir nu att bevisa att du inte har öppnat paketet under de nio dagar du haft det hemma. Fast de kanske har en film från när de packar det också. Vad vet jag. Du får väl se vad de säger om det. Men bara för att du säger att du inte har öppnat det så är det ju inte säkert att det är så. Säger inte att du ljuger. Men eftersom du inte har öppnat paketet så kan du ju inte säga om vad som fanns i paketet eller inte när du tog emot det. Jobbigt läge tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@xoLovexo: Ditt problem blir nu att bevisa att du inte har öppnat paketet under de nio dagar du haft det hemma. Fast de kanske har en film från när de packar det också. Vad vet jag. Du får väl se vad de säger om det. Men bara för att du säger att du inte har öppnat det så är det ju inte säkert att det är så. Säger inte att du ljuger. Men eftersom du inte har öppnat paketet så kan du ju inte säga om vad som fanns i paketet eller inte när du tog emot det. Jobbigt läge tyvärr.

Ja jag förstår också dilemmat. Jag har redigerat inlägget för att förtydliga. Jag var medveten om att det inte skulle låta lika övertydligande men jag blev först väldigt uppjagad av det hela. Men har lugnat mig nu. Ska mejla Proshop och be om film. Samt påpeka att man inte kan se hela innehållet från vinkeln jag fick bilderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso aldrig haft problem med några leveranser (eller snarare returneringen av leveranser) men efter att ha läst om ett antal märkliga missöden och särskilt sedan Postnord blev ett riktigt opålitligt företag har jag börjat ta för vana att alltid filma eller åtminstone fota när jag packar upp saker och när jag packar ner saker. Allt för att ha ryggen fri vid tillfällen som dessa. Det blir lite extra bökigt men det är det värt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu har jag förvisso aldrig haft problem med några leveranser (eller snarare returneringen av leveranser) men efter att ha läst om ett antal märkliga missöden och särskilt sedan Postnord blev ett riktigt opålitligt företag har jag börjat ta för vana att alltid filma eller åtminstone fota när jag packar upp saker och när jag packar ner saker. Allt för att ha ryggen fri vid tillfällen som dessa. Det blir lite extra bökigt men det är det värt.

Jag har inte heller haft några bekymmer tidigare (förutom Adlibris felskick, men det har ordnat sig)
Denna gången känner jag mig snopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Alla som varit med om likande bör göra en recension för företaget på Prisjakt och pricerunner. !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu har jag förvisso aldrig haft problem med några leveranser (eller snarare returneringen av leveranser) men efter att ha läst om ett antal märkliga missöden och särskilt sedan Postnord blev ett riktigt opålitligt företag har jag börjat ta för vana att alltid filma eller åtminstone fota när jag packar upp saker och när jag packar ner saker. Allt för att ha ryggen fri vid tillfällen som dessa. Det blir lite extra bökigt men det är det värt.

Tragiskt nog gör jag samma om det är något som kostar mer än typ 200 kr

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kvitterar man ut ett paket så ska man givetvis så snabbt som möjligt öppna det för att verifiera att innehållet är korrekt och oskadat, detta oavsett om man avser returnera varorna eller ej. Jag har svårt att förstå varför så många agerar i strid med sunt förnuft när det gäller sådant här? Returnerar du varorna så är det din skyldighet att se till att dem alla kommer fram oskadade, och hur ska du veta det om du inte ens kollat i paketet? Tyvärr lätt hänt att det blir "läropengar" på sådant här annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efterfråga filmen på uppackningen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Hedersmedlem

@PixelBritta *Tråd flyttad->Konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du hittat musen TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Har du hittat musen TS?

Hur ska TS kunna "hitta musen"? Enligt utsago så har ju paketet aldrig öppnats...

TS, har du fått hela filmerna för packning samt uppackning? Man kan ju tycka att Proshop borde kunna redogöra var den "extra vikten" kommer ifrån, eftersom paketet vägde lika mycket, fast med en mus mindre...

Permalänk
Administrativ avgift

@PixelBritta: Så istället för några ynka kronor kunde du ha haft paketet liggande kvar , sluppit hämta ut paketet , sluppit skriva ut fraktsedel. Jag tänker inte vara sån men något luktar unket......

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

Dock är det du som måste kolla i paketet så rätt antal skickas tillbaka.

Nu har du ju inte en aning om vad som skickades tillbaka.
Affären kan ju glömt skicka med en vara som du nu måste stå för då du inte kollade innan

Detta får bli en läxa till nästa gång för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Har du hittat musen TS?

Skrivet av Blomman90:

Hur ska TS kunna "hitta musen"? Enligt utsago så har ju paketet aldrig öppnats...

TS, har du fått hela filmerna för packning samt uppackning? Man kan ju tycka att Proshop borde kunna redogöra var den "extra vikten" kommer ifrån, eftersom paketet vägde lika mycket, fast med en mus mindre...

Slutligen så påpekade jag bristerna på bilderna, extra vikten osv till Proshop.

Idag fick jag ett nytt mejl där de bifogar en ny bild. Den nya bifogade bilden på paketet visar tydligt att det blivit ompaketerat med stort blått PostNord-tejp. Paketet har visst öppnats under postnords handhavande och då med största sannolikhet "trillat ut". (Mycket märkligt då jag, förutom hade paketet oöppnat med ursprungliga paketeringen med Proshops omtejpning så tejpade jag x flera varv runt paketet så det inte skulle kunna öppnas vid hårt handhavande...)

-Personligen tror att paketet öppnats medvetet av någon på Postnord och någon valt att behålla en del av innehållet innan tejpat igen det igen.

Proshop går på min linje och ger tillbaka hela beloppet samt beklagar hur ärendet hanteras.

Trots detta gett mig en del ångest och nyfunnet skepticism mot att använda Postnord igen så är jag ändå nöjd att Proshop valde att tro på mig och bemöta mig samt beklaga hur ärendet hanterades.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Nu har jag förvisso aldrig haft problem med några leveranser (eller snarare returneringen av leveranser) men efter att ha läst om ett antal märkliga missöden och särskilt sedan Postnord blev ett riktigt opålitligt företag har jag börjat ta för vana att alltid filma eller åtminstone fota när jag packar upp saker och när jag packar ner saker. Allt för att ha ryggen fri vid tillfällen som dessa. Det blir lite extra bökigt men det är det värt.

Det här förstår jag inte, vad är det tänkt att dina filmer skall användas till? Det lär ju inte duga som något slags bevis i alla fall då det är hur lätt som helst att fuska med dessa filmer. Men det kanske ger en falsk känsla av trygghet?