Spelen "laggar" hela tiden (fast jag kör trådat)

Permalänk

Spelen "laggar" hela tiden (fast jag kör trådat)

För ett tag sedan tröttnade jag på att det var så dålig ping och att spelen "lagade" hela tiden.
Jag spelar BATTLEFRONT 2 och BATTLEFIELD V på Xbox One X.
Jag köpte ny Asus-router efter att ha haft den man fick med från COMHEM under flera år. Jag har 50MBIT och när jag mäter på dator med WIFI så får jag i princip det. Samma sak när jag streamar film etc så fungerar det jättebra och det är ett lyft efter att jag uppgraderade min router.

Men när jag spela online så går det jäkligt seg. Rubberband hela tiden. Nu har jag även testat att koppla sladd (ethernet) från min router till min Xbox men det är fortfarande rubberband. Vad är det mer jag kan göra?

Min gamla COMHEM-router är fortfarande kvar i "systemet" eftersom sladden från väggen endast fungerar att koppla in i den routern. Sen går det vidare till min nya ASUS. Har jag gjort något fel där?

Permalänk
Medlem

Om det är din gamla Comhemrouter som spökar så bör du inte ha den kvar i nätverket, antar att den är kvar för att du har en rund coax kabel från väggen?

Något du bör testa är att kyla ner Comhemroutern med en fläkt o se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Testa sätta din comhem snurra som brygga, inte router.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pretorian24:

För ett tag sedan tröttnade jag på att det var så dålig ping och att spelen "lagade" hela tiden.
Jag spelar BATTLEFRONT 2 och BATTLEFIELD V på Xbox One X.
Jag köpte ny Asus-router efter att ha haft den man fick med från COMHEM under flera år. Jag har 50MBIT och när jag mäter på dator med WIFI så får jag i princip det. Samma sak när jag streamar film etc så fungerar det jättebra och det är ett lyft efter att jag uppgraderade min router.

Men när jag spela online så går det jäkligt seg. Rubberband hela tiden. Nu har jag även testat att koppla sladd (ethernet) från min router till min Xbox men det är fortfarande rubberband. Vad är det mer jag kan göra?

Min gamla COMHEM-router är fortfarande kvar i "systemet" eftersom sladden från väggen endast fungerar att koppla in i den routern. Sen går det vidare till min nya ASUS. Har jag gjort något fel där?

Om du bara kopplade in Asus-routern utan att ändra något i Comhem-routern så är det inte rätt konfigurerat av dig. Om du ska använda en annan router efter Comhem-modemet/routern måste du brygga routern från Comhem. I den här tråden finns det en guide för hur man gör: #17125722

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Comhem har jag som ni sa för att den använder den runda kabeln som kommer från väggen. Den är inställd på BRYGGA MEN... jag hittar fortfarande mitt gamla WIFI som skickas från COMHEM. Jag ansluter endast till mitt nya WIFI från ASUSen men det är ändå kvar något gammal från COMHEMen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Pretorian24 Inne på routerns (den från Comhem) så bör du även stänga av Wifi i så fall. Det ska också handla om en enkel av/på inställning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

@Pretorian24 Inne på routerns (den från Comhem) så bör du även stänga av Wifi i så fall. Det ska också handla om en enkel av/på inställning.

Tack.

Jag försöker följa guider hur jag stänger av wireless på min COMHEM Netgear cg3100 men det är svårt att hitta. Jag har nu stängt av ENABLE WIRELESS ACCESS POINT men jag hittar fortfarande mina gamla nätverk.

Visst måste jag kunna stänga av dessa så det bara finns dom nya?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det ska gå atr stänga av trådlöst nätverk. Jag har inte lvar routern så jag kan tyvärr inte guida dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om du kör trådat till Xbox från Asus så behöver du inte bry dig om wifi är på eller av i Netgear. För övrigt är wifi synligt från Netgear även om den är bryggad. Men om du trycker på Wifi knappen på Netgear, knapp ovanpå, så skall wifi stängas av. Man kan annars göra det via gränssnittet som du gjort.

Uppstår problemet även om du kör trådat direkt mellan Netgear och Xbox? Om det gör det så kan du testa köra port forwarding, finns portar för t.ex Battlefront 2 på denna sida https://portforward.com/star-wars-battlefront-ii-2017/

Star Wars: Battlefront II (2017) - Xbox One
TCP: 3074,3659,42100-42200
UDP: 88,500,3074,3544,3659,4500

Uppstår inte problemet då så vet du att problemet sitter i Asus, men det är inte så troligt.
Testa gärna en dator med kabel också för att se hur det beter sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

Jag mätte nätverket i min Xbox och alla siffror ser bra ut förutom SVARSTID som är på 271ms. Det kanske ska vara så men jag har siffror i huvudet på att det ska vara runt 20-40ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

För ett tag sedan tröttnade jag på att det var så dålig ping och att spelen "lagade" hela tiden.
Jag spelar BATTLEFRONT 2 och BATTLEFIELD V på Xbox One X.
Jag köpte ny Asus-router efter att ha haft den man fick med från COMHEM under flera år. Jag har 50MBIT och när jag mäter på dator med WIFI så får jag i princip det. Samma sak när jag streamar film etc så fungerar det jättebra och det är ett lyft efter att jag uppgraderade min router.

Men när jag spela online så går det jäkligt seg. Rubberband hela tiden. Nu har jag även testat att koppla sladd (ethernet) från min router till min Xbox men det är fortfarande rubberband. Vad är det mer jag kan göra?

Min gamla COMHEM-router är fortfarande kvar i "systemet" eftersom sladden från väggen endast fungerar att koppla in i den routern. Sen går det vidare till min nya ASUS. Har jag gjort något fel där?

*"Laggar"

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag mätte nätverket i min Xbox och alla siffror ser bra ut förutom SVARSTID som är på 271ms. Det kanske ska vara så men jag har siffror i huvudet på att det ska vara runt 20-40ms.

Det är inte konstigt att det laggar med 271 i ping, den vill du ha runt 50 som max

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag mätte nätverket i min Xbox och alla siffror ser bra ut förutom SVARSTID som är på 271ms. Det kanske ska vara så men jag har siffror i huvudet på att det ska vara runt 20-40ms.

Kan du inte testa att stänga av ASUS routern helt, koppla in dig med kabel direkt i Comhem routern och se vad du för för svarstider då? för att eliminera felkällorna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Ok. Nu har jag testat lite mer.
Jag har kopplat kabel direkt från gamla NETGEAR men det gör ingen skillnad.
Jag har TVÅ Xbox hemma och båda ger ca 300MS i SVARSTID. Spelar ingen roll om det är trådat eller ej.
Ansluter jag kabel till dator (eller wifi) och mäter BREDBANDSKOLLEN får jag ca 7MS.

Varför får jag så högt ENDAST på mina XBOXar?

Permalänk

Jag har pratat med COMHEM. Dom ser inga fel med nätet till min fastighet. Jag testar BREDBANDSKOLLEN på dator både trådat och wifi och får bra hastighet även på pingen... ca 7MS. (Bättre än 300MS).

Vad jag läst mig till är att när Xboxen pingar så kan det ske till en server i USA eller liknande och därför blir den så hög. Det behöver inte betyda att spelen ska gå till samma server.

Eftersom allt verkar vara rätt till huset och även i huset så var det sista att göra att dra ut strömmen till mina routers. Sen startade jag om och då går det att spela.

Får se hur länge det håller innan jag måste göra samma sak igen.