Epic Games förvärvar Rocket League-utvecklaren Psyonix

Permalänk
Melding Plague

Epic Games förvärvar Rocket League-utvecklaren Psyonix

Spelutvecklaren Epic Games stärker sin portfölj och förvärvar Psyonix, som ligger bakom det populära racingbaserade fotbollsspelet Rocket League.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

😍😍😍😍

Permalänk
Medlem

Det blir svårare och svårare att ignorera Epic. Jag har själv inga problem med även 50 launchers, sålänge dom är stabila.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Epic är så smutsiga!
R.I.P community created banor m.m. samt Linux stödet?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Epic är så smutsiga!
R.I.P community created banor m.m. samt Linux stödet?

Ehh va? Jag kan hålla med om det är så att Epic fått till avtalet genom mordhot och kidknappning. Är det någon du ska gnälla på så är det väl isf Psyonix. Men det är klart, alla coola kidsen hatar ju på Epic.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte bry mig så mkt om vad som händer med Epic store men vadfaaan, här har vi ett spel som redan finns på Steam och funnits flera år och har flera steam-exklusiva funktioner inbyggda redan som sagt ovan och nu ska det bara försvinna?

Nu är jag nära att hoppa på hat-tåget.

Om dom fixar så allt som funkar i Steam funkar på Epic launchern innan flytten av spelet så är det lite mer okej, men det kommer dom ju självklart inte göra.

edit: som trickeh är inne på så är kritiken även riktad mot Psyonix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Epic är så smutsiga!
R.I.P community created banor m.m. samt Linux stödet?

Sa du samma sak när Valve köpte upp CS, Dota, Portal, L4D, TF, DoF?

Psyonix har haft ett väldigt nära samarbete med Epic i över 15 år, känns rätt naturligt att de blir en del av Epic.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Funderar över vad som händer med workshoppen nu när det blir Epic. Hur kommer man kunna dela med sig av custom banor och allt sånt?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Brace yourselfs - Epic hatetrain is coming.

Permalänk
Medlem

Nu kommer då frågan som jag tänkte vänta till Borderlands 3 release med.
Går det att spela mellan epic och steam? Ett av RL stora features mellan PS4 och PC

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: Du borde skriva den frågan till Psyonix och Epic, sen återkomma till oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Funderar över vad som händer med workshoppen nu när det blir Epic. Hur kommer man kunna dela med sig av custom banor och allt sånt?

Jag läste på lite, de kommer inte? ta bort från Steam (läste nån dementering av det nånstans). Oavsett skulle alla som har det och köper det kommer få ha kvar och ha fortsatt stöd som vanligt, inkl workshop.
Det är ju lite trist med skiten dock att de som köper på Epic store inte kommer kunna spela på linux / mac eller med steamcontroller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"affären innebär större möjligheter att nå ut till fler spelare"

"Som en del av förvärvet flyttar Rocket League från Steam till Epic Games Store senare under 2019 och bli exklusivt för butiken."

Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Sa du samma sak när Valve köpte upp CS, Dota, Portal, L4D, TF, DoF?

Psyonix har haft ett väldigt nära samarbete med Epic i över 15 år, känns rätt naturligt att de blir en del av Epic.

Varken Portal eller L4D existerade någon annanstans, och original-DotA finns fortfarande kvar, utöver alla andra DotA-kloner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Att det ens är möjligt att 'flytta' ett spel som har funnits på en plattform i flera år känns ju helt galet. Man borde ju i så fall kunna få pengarna tillbaks eftersom man köpte det till Steam, och inte Epic Games Store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag läste på lite, de kommer inte? ta bort från Steam (läste nån dementering av det nånstans). Oavsett skulle alla som har det och köper det kommer få ha kvar och ha fortsatt stöd som vanligt, inkl workshop.
Det är ju lite trist med skiten dock att de som köper på Epic store inte kommer kunna spela på linux / mac eller med steamcontroller.

Ja dom säger att alla som redan äger det på steam ska kunna fortsätta spela där och få framtida DLC osv.

Frågan är ju bara hur länge dom har lust att utveckla två olika pc-versioner och fortsätta ha stöd för steam-exklusiva funktioner. Visserligen kommer ju majoriteten av användarna på pc köra steam-versionen förmodligen för all framtid. Har svårt att se RL växa så pass mycket att det kommer finnas mer nya spelare än gamla från 2020 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Att det ens är möjligt att 'flytta' ett spel som har funnits på en plattform i flera år känns ju helt galet. Man borde ju i så fall kunna få pengarna tillbaks eftersom man köpte det till Steam, och inte Epic Games Store?

Spelet ska fortsätta fungera och få uppdateringar på Steam. Flytten gäller bara köp av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Att det ens är möjligt att 'flytta' ett spel som har funnits på en plattform i flera år känns ju helt galet. Man borde ju i så fall kunna få pengarna tillbaks eftersom man köpte det till Steam, och inte Epic Games Store?

Som jag förstår det så kommer dom som har köpt det på Steam ha det kvar där. Men efter "flytten" går det bara att köpa det på Epic.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Att det ens är möjligt att 'flytta' ett spel som har funnits på en plattform i flera år känns ju helt galet. Man borde ju i så fall kunna få pengarna tillbaks eftersom man köpte det till Steam, och inte Epic Games Store?

Fast det ska ju inte försvinna, enbart möjligheten att köpa det på Steam. Det ska finnas kvar på Steam samt även uppdateras med patcher, nytt innehåll osv. Sen hur uppdateringen mm i verkligheten blir är ju en annan sak, men jag tror allt att de kommer vara noga med det eftersom så många har köpt spelet i Steam.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

"affären innebär större möjligheter att nå ut till fler spelare"

"Som en del av förvärvet flyttar Rocket League från Steam till Epic Games Store senare under 2019 och bli exklusivt för butiken."

Okej.

Ja alltså, av alla miljoner som lirar fortnite dagligen ska du nog se att rätt många aldrig hört talas om rocket league och lockas att lira det. Marknaden på Steam har säkert stagnerat en del vid detta laget liksom (nya spelare dvs).

Så det är ju inte ett orimligt uttalande de kommer med så att säga. Sen om det visar sig stämma eller ej är en annan femma som vi bara kan spekulera kring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Rätt galet, inte ens Microsoft var så knasiga att dom tog bort minecraft från andra efter dom köpte det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag brukar inte bry mig så mkt om vad som händer med Epic store men vadfaaan, här har vi ett spel som redan finns på Steam och funnits flera år och har flera steam-exklusiva funktioner inbyggda redan som sagt ovan och nu ska det bara försvinna?

Nu är jag nära att hoppa på hat-tåget.

Om dom fixar så allt som funkar i Steam funkar på Epic launchern innan flytten av spelet så är det lite mer okej, men det kommer dom ju självklart inte göra.

edit: som trickeh är inne på så är kritiken även riktad mot Psyonix.

Skrivet av Ohdear:

Funderar över vad som händer med workshoppen nu när det blir Epic. Hur kommer man kunna dela med sig av custom banor och allt sånt?

Editor’s Note: We wanted to clarify something for you after today’s news: Rocket League is and remains available on Steam. Anyone who owns Rocket League through Steam can still play it and can look forward to continued support. Thanks!

Så, jag tolkar det som om det kommer att vara kvar mer eller mindre som vanligt. Det kanske inte kommer att gå att ladda ned via Steam för de som inte har spelet, men de som redan har spelet i sitt bibliotek så kommer det vara precis som vanligt. Åtminstone så jag tolkar det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Rätt galet, inte ens Microsoft var så knasiga att dom tog bort minecraft från andra efter dom köpte det.

Fast de ska inte ta bort det?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Rätt galet, inte ens Microsoft var så knasiga att dom tog bort minecraft från andra efter dom köpte det.

Vart får du infon om att de kommer ta bort spelet efter att man har köpt det?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fast de ska inte ta bort det?

Skrivet av trickeh2k:

Vart får du infon om att de kommer ta bort spelet efter att man har köpt det?

Artikeln sa att det inte skulle gå att köpa det på steam längre efter flytten.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ehh va? Jag kan hålla med om det är så att Epic fått till avtalet genom mordhot och kidknappning. Är det någon du ska gnälla på så är det väl isf Psyonix. Men det är klart, alla coola kidsen hatar ju på Epic.

Ja, jag tycker det är smutsigt av Epic att dra tillbaka ett spel som funnit länge på annan plattform och har ett så stort community. Varför inte ha kvar det på båda plattformar? Släpp på så många plattformar som möjligt för att nå en bredare spelarbas. De som skapat saker i Workshopen, som tyvärr andra inte kommer kunna ta del av framöver. Hata är väl ett starkt ord. Ogillar när de gör sådana här saker. Epic har gjort bra saker med.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag läste på lite, de kommer inte? ta bort från Steam (läste nån dementering av det nånstans). Oavsett skulle alla som har det och köper det kommer få ha kvar och ha fortsatt stöd som vanligt, inkl workshop.
Det är ju lite trist med skiten dock att de som köper på Epic store inte kommer kunna spela på linux / mac eller med steamcontroller.

Jag hittar inte någonstans i psyonix pressrelease att det ska bli borttaget från steam. Förutsätter att det kommer fortsättas säljas där. Oklart var sweclockers har fått den infon ifrån, källhänsvisning vore bra..

Imo så är det positivt att ett spel kommer till så många store:s som möjligt, att ingen enskild store har ensamrätt på ett spel. Så att RL även släpps till epic store är positivt. Psyonix har ändå nydligen lagt in stöd för både crossplatform play och att man göra party:s mellan olika platformar (dvs köra tillsammans med polare även om denne kör från switch och du kör från PC), det borde fungera på samma sätt med epic store.

Kan bli tråkigt med steam workshop dock, kan bli lite splittring var custom content läggs upp. Frågan är, påverkar det custom trainings? Om inte så bryr jag mig inte nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite om bakgrunden till ett sådant beslut. Spelet har funnits på Steam i 4 år och sålt mellan 5-10m kopior enligt SteamSpy/SteamDB. Det är ju inte lika poppis nu som det var en gång i tiden så frågan är om de hoppas kunna tända liv i spelet med hjälp av all PR som pågår runt EGS eller helt enkelt marknadsföra det hårt på EGS och fånga alla Fortnite kids uppmärksamhet.

Vi har ju sett hur det går när de snor åt sig nya spel, nu testar de med något gammalt - ska bli intressant att se hur det går.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tidsexklusivitet är OK men detta är inte det. Hur mycket priskrig kommer vi nu att få? Gah... "Only on Playstation" rysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Sa du samma sak när Valve köpte upp CS, Dota, Portal, L4D, TF, DoF?

Psyonix har haft ett väldigt nära samarbete med Epic i över 15 år, känns rätt naturligt att de blir en del av Epic.

Du får gärna upplysa mig vilka plattformar dessa spel fanns på innan Valve köpte upp dem och tog bort dem från de andra. Har för mig att Valve är utvecklare av några av spelen. Absolut, har de haft ett nära samarbete så kan gott Epic köpa upp dem. Men varför inte sälja det på båda och nå en bredare publik?

Edit:
Så precis att de uppdaterat nyheten.
"Uppdatering: Utvecklaren Psyonix förtydligar att Rocket Leagueinte försvinner från Steam. Detta till skillnad från tidigare uppgifter, som talade om att spelet blir exklusivt Epic Games Store."
https://www.sweclockers.com/nyhet/27452-epic-games-forvarvar-....

Visa signatur

Games!