Minnestillverkare skalar ned produktion av NAND Flash för att mota prisfall

Permalänk
Inaktiv

Som sagt inget konstigt såvida de inte kommer överens om att minska produktionen för att få upp priserna för då blir det kartellbildning.
Ramminnetsbehovet skenar annars iväg idag, främst på datacenters. Privatpersoner går det däremot väldigt trögt för, men jag tror dessa extrema priser har påverkat. Nu idag när det går få 32GB bra ram för under 2000kr så lär många skaffa denna mängd.

Permalänk
Medlem

Går det att tolka detta som att dom fasar ut mindre storlekar och äldre SSD-teknik?
512GB borde var minsta storleken idag, kan jag tycka=p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du några som helst belägg för det eller "känns det så"? Jag är genuint nyfiken, jag har inte kollat tillverkarnas marginaler, varken brutto eller netto. Men generellt i den här tråden verkar folk mest tycka utan att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju bara titta på priserna så ser man?

Ta t. ex mitt minneskit https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3470963

Det har varit nere på runt 1500Kr, vilket är ett rimligt pris, Sen efter den sjuka helt omotiverade prishöjningen så har det kostat så mycket som 2700Kr. Nu ligger det runt 2000Kr, och har alltså en bit kvar ner till rimliga nivåer, men nu vill tillverkarna strypa prpduktionen så att priserna slutar falla, trots att det alltså är helt uppenbart att priserna inte ännu fallit tillbaka till rimliga nivåer.

Det ser ut så för det flesta produkter inom kategotin. Så detta är inget "tyckande" utan det är hårda fakta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl fortfarande inte RAM detta handlar om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Det är ju bara titta på priserna så ser man?

Ta t. ex mitt minneskit https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3470963

Det har varit nere på runt 1500Kr, vilket är ett rimligt pris, Sen efter den sjuka helt omotiverade prishöjningen så har det kostat så mycket som 2700Kr. Nu ligger det runt 2000Kr, och har alltså en bit kvar ner till rimliga nivåer, men nu vill tillverkarna strypa prpduktionen så att priserna slutar falla, trots att det alltså är helt uppenbart att priserna inte ännu fallit tillbaka till rimliga nivåer.

Det ser ut så för det flesta produkter inom kategotin. Så detta är inget "tyckande" utan det är hårda fakta.

Det är ju inga hårda fakta alls. Du har alltså ingen aning om vad vinstmarginalerna är? Varken brutto eller netto? Vad du tycker är "rimligt" är ju helt enkelt just det: tyckande från din sida.

Och franförallt, det där ett RAM-minne. Ämnet rör NAND flash, alltså det som används i SSD-diskar och minneskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är ju inga hårda fakta alls. Du har alltså ingen aning om vad vinstmarginalerna är? Varken brutto eller netto? Vad du tycker är "rimligt" är ju helt enkelt just det: tyckande från din sida.

Och franförallt, det där ett RAM-minne. Ämnet rör NAND flash, alltså det som används i SSD-diskar och minneskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det någon här som vet vad de har för vinstmarginal? Nej jag tror inte det? Jag tycker det är fullständigt orimligt att i något läge anta att ett företag agerar på ett sätt som utåt sätt ser skadligt ut för kunderna för att företaget annars kommer gå omkull. Det står ju bara att de vill ha upp lönsamheten, inte varför. Om enda anledningen är att de vill krama ur mer pengar (vilket är troligt eftersom det är ett företag och ingen välgörenhetsorganisation) så räcker det som anledning för mig att tycka illa om beslutet.

Jag är kunden. Det är jag som har pengarna de vill åt. Vill de ha dem så får företagen tävla genom att erbjuda produkter jag vill ha till ett pris jag kan godta, inte genom att som nu trixa och fixa. Det är inte rätt och inte så en fri marknad bör fungera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Är det någon här som vet vad de har för vinstmarginal? Nej jag tror inte det? Jag tycker det är fullständigt orimligt att i något läge anta att ett företag agerar på ett sätt som utåt sätt ser skadligt ut för kunderna för att företaget annars kommer gå omkull. Det står ju bara att de vill ha upp lönsamheten, inte varför. Om enda anledningen är att de vill krama ur mer pengar (vilket är troligt eftersom det är ett företag och ingen välgörenhetsorganisation) så räcker det som anledning för mig att tycka illa om beslutet.

Jag är kunden. Det är jag som har pengarna de vill åt. Vill de ha dem så får företagen tävla genom att erbjuda produkter jag vill ha till ett pris jag kan godta, inte genom att som nu trixa och fixa. Det är inte rätt och inte så en fri marknad bör fungera.

Det är ett publikt bolag, de handlas på börsen. Det är bara att söka fram, de måste enligt lag rapportera siffrorna.
https://finance.yahoo.com/quote/000660.KS/key-statistics?p=00...

38,42% låg deras vinstmarginal på vid senaste rapportdatum. Då är det ett snitt för alla marknadsdelar. Överlag så är den högre mot företagsmarknaden och lägre för konsumentprodukter. Om man som du vill sänka priset mot konsument med 25% och att tillverkaren ska ta hela den smällen - ja då kommer antagligen tillverkaren gå back på den produkten i dagsläget. Så att det skulle hända kan du nog glömma.

Du får tänka på att du jämför ett pris som påverkas utav en massa variabler. Men du skyller på bara en utav dem. Minneskittet i ditt exempel kostade 25% mindre 2016. Sen dess har dollarn stärkts mot SEK med ca 17%. Så bara där har du en stor del av prisskillnaden. Sen kan det såklart vara bra många fler variabler inblandade ändå. Hur har kostnaderna för råmaterial utvecklats sedan dess avseende elektronikkomponenter? Har bolaget fått höjda skatter?

Slutligen är det ingen som "trixar och fixar". Det har helt enkelt räknat på att att "om vi ökar utbudet mer - då kommer priserna gå ner så pass mycket att vi tjänar mindre än vad vi gör idag". Då har de tagit ett fullt logiskt beslut och det är precis så en fri marknad fungerar. Om du istället vill in och tvinga fram andra priser genom lagstadgade pristak så får du istället per definition en "ofri" marknad. Hur dem fungerar har du ett utmärkt exempel på i den svenska hyresmarknaden för bostäder: det lönar sig för dåligt att bygga nytt, varpå det istället blir brist på varan.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Klarat mig fint med 16GB, 1600MHz i 5år nu. Tur att man köpte 32GB, 3000MHz för 1.700kr under veckan.(dock känns det fortfarande overkill)

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBodyLotion:

Klarat mig fint med 16GB, 1600MHz i 5år nu. Tur att man köpte 32GB, 3000MHz för 1.700kr under veckan.(dock känns det fortfarande overkill)

Handlar ju om SSDer, inte DRAM. Vill se 1 TB under 1000 kr, men man får väl vänta till nästa år då på att öka till 2 TB totalt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

How original...

Ja de kan ju inte bara låta marknaden vara och konkurrera på lika villkor.
Det är väl det värsta med spelare som säger sig trivas på en fri marknad men i slutändan är det ändå riggat för minimal konkurrens.

Straffet för det? -Man får böta en summa som knappt är kännbar och ev. som i detta fall, ändra taktik...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Blir säkert dyrare i svenska kronor ändå, kronan är slutkörd.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@superegg: De bryr sig inte om ifall priserna är "normala". De bryr sig om att maximera vinsten, och för att komma dit så försöker de hitta den magiska balansen mellan maximal vinst och minimal kostnad. Om för få köper minnen så sänker de priserna, om lagren töms för fort så höjer de priserna då folk är beredda att köpa. De bryr sig inte om ifall priserna är normala, eller lika låga som de en gång var. Om de kunde höja priserna med 5000% med vetskapen om att de skulle gå med vinst så skulle de göra det. Det finns få minnestillverkare och konkurrensen är hård, speciellt i en så volatil prismarknad som minnen som går på dagspriser och inte fasta priser som tvättmaskiner och tandborstar.

Allt handlar om en enda sak: Är du beredd på att lägga deras pris på deras produkt? Om svaret är ja så har de lyckats. Om svaret är nej, och tillräckligt många har samma svar så kommer de justera priserna tills du säger ja. Och just nu så betalar folk gärna för minnen trots att priserna går upp.

Basic business. Företag lever inte på välgörenhet. Och som egenföretagare så vet jag detta alldeles för väl då jag hela tiden måste balansera priserna med vad kunderna är beredda på att betala för mina tjänster, och samtidigt räkna med kostnaderna och se till att jag går på plus så mycket som möjligt. Och om jag kan höja mina priser med 100% och veta att jag fortfarande går på plus så skulle jag göra det på en mikrosekund, och inte hålla låga priser bara för att vara snäll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

@superegg: De bryr sig inte om ifall priserna är "normala". De bryr sig om att maximera vinsten, och för att komma dit så försöker de hitta den magiska balansen mellan maximal vinst och minimal kostnad. Om för få köper minnen så sänker de priserna, om lagren töms för fort så höjer de priserna då folk är beredda att köpa. De bryr sig inte om ifall priserna är normala, eller lika låga som de en gång var. Om de kunde höja priserna med 5000% med vetskapen om att de skulle gå med vinst så skulle de göra det. Det finns få minnestillverkare och konkurrensen är hård, speciellt i en så volatil prismarknad som minnen som går på dagspriser och inte fasta priser som tvättmaskiner och tandborstar.

Allt handlar om en enda sak: Är du beredd på att lägga deras pris på deras produkt? Om svaret är ja så har de lyckats. Om svaret är nej, och tillräckligt många har samma svar så kommer de justera priserna tills du säger ja. Och just nu så betalar folk gärna för minnen trots att priserna går upp.

Basic business. Företag lever inte på välgörenhet. Och som egenföretagare så vet jag detta alldeles för väl då jag hela tiden måste balansera priserna med vad kunderna är beredda på att betala för mina tjänster, och samtidigt räkna med kostnaderna och se till att jag går på plus så mycket som möjligt. Och om jag kan höja mina priser med 100% och veta att jag fortfarande går på plus så skulle jag göra det på en mikrosekund, och inte hålla låga priser bara för att vara snäll.

Vi prata om två olika saker.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det någon här som vet vad de har för vinstmarginal? Nej jag tror inte det? Jag tycker det är fullständigt orimligt att i något läge anta att ett företag agerar på ett sätt som utåt sätt ser skadligt ut för kunderna för att företaget annars kommer gå omkull. Det står ju bara att de vill ha upp lönsamheten, inte varför. Om enda anledningen är att de vill krama ur mer pengar (vilket är troligt eftersom det är ett företag och ingen välgörenhetsorganisation) så räcker det som anledning för mig att tycka illa om beslutet.

Jag är kunden. Det är jag som har pengarna de vill åt. Vill de ha dem så får företagen tävla genom att erbjuda produkter jag vill ha till ett pris jag kan godta, inte genom att som nu trixa och fixa. Det är inte rätt och inte så en fri marknad bör fungera.

Skrivet av Xyborg:

Det är ett publikt bolag, de handlas på börsen. Det är bara att söka fram, de måste enligt lag rapportera siffrorna.
https://finance.yahoo.com/quote/000660.KS/key-statistics?p=00...

38,42% låg deras vinstmarginal på vid senaste rapportdatum. Då är det ett snitt för alla marknadsdelar. Överlag så är den högre mot företagsmarknaden och lägre för konsumentprodukter. Om man som du vill sänka priset mot konsument med 25% och att tillverkaren ska ta hela den smällen - ja då kommer antagligen tillverkaren gå back på den produkten i dagsläget. Så att det skulle hända kan du nog glömma.

Du får tänka på att du jämför ett pris som påverkas utav en massa variabler. Men du skyller på bara en utav dem. Minneskittet i ditt exempel kostade 25% mindre 2016. Sen dess har dollarn stärkts mot SEK med ca 17%. Så bara där har du en stor del av prisskillnaden. Sen kan det såklart vara bra många fler variabler inblandade ändå. Hur har kostnaderna för råmaterial utvecklats sedan dess avseende elektronikkomponenter? Har bolaget fått höjda skatter?

Slutligen är det ingen som "trixar och fixar". Det har helt enkelt räknat på att att "om vi ökar utbudet mer - då kommer priserna gå ner så pass mycket att vi tjänar mindre än vad vi gör idag". Då har de tagit ett fullt logiskt beslut och det är precis så en fri marknad fungerar. Om du istället vill in och tvinga fram andra priser genom lagstadgade pristak så får du istället per definition en "ofri" marknad. Hur dem fungerar har du ett utmärkt exempel på i den svenska hyresmarknaden för bostäder: det lönar sig för dåligt att bygga nytt, varpå det istället blir brist på varan.

..och där försvann Ozzed när känsloargumenten möttes med fakta. Samma saga, ny dag.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

..och där försvann Ozzed när känsloargumenten möttes med fakta. Samma saga, ny dag.

Trams. Vill du ha meningslöst tjafs som inte leder någonstans menar du? Jag kände att det var lika bra att lämna diskussionen då vi har helt olika infallsvinklar. Jag vill ha så låga priser som möjligt och vill inte att företagen trixar med produktionen utan tycker att de får väl göra som folk oh rätta munnen efter matsäcken, medans andra tycker att företagen har rätt till sin vinst även om det suger ut oss konsumenter. Det går inte komma längre då. Handlar inte på något sätt om att "försvinna" utan snarare att jag har har bättre saker att göra med min dag än att stånga mig blodig. Lägger heller ingen prestige i att få "sista ordet" som vissa verkar göra. Men nu kom du med ett direkt påhopp fast du inte ens var med i vår diskussion så då kände jag att det var bättre att bemöta de fullkomligt grundlösa påhoppen, ifall någon annan skulle få för sig att det du vräker ur dig stämmer. Återigen, trams. Men det är klart... Det är väl lättare att hoppa på mig som person än att bemöta mina argument antar jag. Det är inte första gången det händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.