Permalänk
Medlem

Bärbar till morsan

Hej folket är på jakt efter en bärbar till morsan hon behöver kunna kolla mailen, internet banken och annat vardagligt surfande.
Jag gick på skärmstorlek här för jag tror att en 17" blir bäst och hittade denna.

https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/acer-e...

Vad tycker ni om tillverkaren Acer är det bra produkter och lång hållbarhet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle inte räkna med mer än 2 år på den datorn. Celeron är verkligen ingen hållbar processor. Du har inte funderat på en AIO istället? Då får du en ordentlig skärm istället

Edit: såg att AIO går upp mot 6k för att få något vettigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Vivoboken är bra, AIO får du betala 6-7k för samma prestanda, skule nog säga att det är bättre att köpa stationär istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

@crew seven: Vivoboken är bra, AIO får du betala 6-7k för samma prestanda, skule nog säga att det är bättre att köpa stationär istället.

@Pimmp Tyvärr är morsan fast besluten över en bärbar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tyvärr är morsan fast besluten över en bärbar

Ah, då är nog Vivo det bästa

Permalänk
Medlem

Padda?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv

Se till att ha ssd i laptopen, windows 10 med hdd är på inget sätt roligt. Dessa uppdateringar tar t.ex timmar att köra igenom. Jag har flera Laptops med hdd hos bekanta och när windows har startat så står hddn i 100% i många minuter efter.

Och de billigaste 17"arna med detta och övrigt bra hamnar runt 7000kr:
https://www.webhallen.com/se/product/300090-Asus-VivoBook-X70...

Så mitt råd för budget är köp en billig och byt ut till ssd själv. Frågan är om inte begagnadmarknaden då kan vara ett alternativ? Problemet med 17" är att marknaden är mindre på dessa. Jag själv väljer dock alltid 17" till äldre bekanta som aldrig någonsin bär med sin dator ut eller kör externa skärm/tangentbord etc.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Min fru har denna dator fast med 120g ssd och den fungerar utmärkt till surf och mail + youtube tittande https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/lenovo...

Permalänk
Medlem

Beggad notebook eller MB - sätt in en 120GB SSD eller större.
Kör in ubuntu eller ha kvar OSX.
Sjukt skönt med föräldrar som inte har windows.
Jag vet att det inte är något fel på windows utan att det fungerar superbra för oss men det är just det här med föräldrar och klicka på saker.
De kan gå loss hur mycket som helst och inte förstöra en linux dist eller osx.
Bara för att de råkat skriva fel på aftonbladet innebär inte att någon annan äger deras dator

Permalänk
Avstängd

Varför inte en Chromebook? För någon som bara ska surfa så är det väldigt smidigt och problemfritt, och du som teknisk support slipper en väldig massa problem.