3 lanserar "obegränsat" mobilt bredband

Permalänk
Medlem

3 lanserar "obegränsat" mobilt bredband

3 lanserar ett nytt mobilt bredbands abonnemang, vilket är "obegränsat".

Dock precis som övriga operatörer som har "obegränsade" abonnemang så finns det restriktioner, men till skillnad från övriga så har man 40GB data/dag och internet slutar inte heller att fungera, utan det begränsas i hastighet istället, hastighets begränsningen kan dock tas bort genom att precis som hos andra att man svarar på ett SMS.

Abonnemanget kostar 399:-/månad (om man binder sig i 24 månader).

3Bredband Hemma

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det går också att få fast IP på mobilt bredband vilket kanske är intressant för dom som tänker på denna lösningen:
https://www.tre.se/privat/kundservice/abonnemang-och-tjanster...

Permalänk
Medlem

Fan vad synd med bindningstid. Behöver mobilt bredband några månader efter första juli, innan fibern dragits klart. Jäklarna på Telia klipper kopparlinorna.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Fan vad synd med bindningstid. Behöver mobilt bredband några månader efter första juli, innan fibern dragits klart. Jäklarna på Telia klipper kopparlinorna.

Då är det väl sommar/sol/bad/vara ute som gäller?

Permalänk
Medlem

@Belzader: bra om det kommer "obegränsade" abbonemang till Sverige, igen..
Men fyfasen vad dyrt.
Mitt finländska telefonabbonemang kostar 18,90€/män obegränsad data, sms och samtal. Data är max 50Mb/s.

Exit: utan bindningstid

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Kan man spara surfmängd om man väljer att inte surfa en dag? Anta att man vill dra hem spel från steam som överkskrider 40GB exempelvis?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Då är det väl sommar/sol/bad/vara ute som gäller?

Om man hade varit en vanlig människa, ja.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan man spara surfmängd om man väljer att inte surfa en dag? Anta att man vill dra hem spel från steam som överkskrider 40GB exempelvis?

Varför skulle man behöva spara surfmängd?
Det kommer att fortsätta gå att ladda ner efter de 40GB är slut, hastigheten sänks dock till 5 Mbit/s, men man kan återställa den till fullt igen genom ett kostnadsfritt SMS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Funderar på att testa detta då kopparn här börjar sjunga på sista versen. Om nån annan här har 3Bredband Hemma så kan ni väl skriva lite hur det har funkat. Det jag är mest orolig för är att de gör om det från obegränsat till t.ex 100GB om ett tag, och så sitter man där med ett års bindningstid kvar.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Funderar på att testa detta då kopparn här börjar sjunga på sista versen. Om nån annan här har 3Bredband Hemma så kan ni väl skriva lite hur det har funkat. Det jag är mest orolig för är att de gör om det från obegränsat till t.ex 100GB om ett tag, och så sitter man där med ett års bindningstid kvar.

Sålänge du har bindningstid så får inte operatören ändra dina villkor i abonnemanget. Utan det du skriver under i avtalet vid tillfället ska gälla under hela bindningstiden. Skulle dem mot förmodan göra detta så är det ett solklart avtalsbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Funderar på att testa detta då kopparn här börjar sjunga på sista versen. Om nån annan här har 3Bredband Hemma så kan ni väl skriva lite hur det har funkat. Det jag är mest orolig för är att de gör om det från obegränsat till t.ex 100GB om ett tag, och så sitter man där med ett års bindningstid kvar.

Skrivet av oflytbara:

Sålänge du har bindningstid så får inte operatören ändra dina villkor i abonnemanget. Utan det du skriver under i avtalet vid tillfället ska gälla under hela bindningstiden. Skulle dem mot förmodan göra detta så är det ett solklart avtalsbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det har hänt att operatörer försökt ändra medans det är bindningstid men rent generellt har man rätt att säga upp avtalet direkt om de gör ändringar (utan ev uppsägningstid) så det är hur som ingen risk att bli sittande kvar ett år med ändrat avtal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man får även en värdelös surfplatta på köpet om man köper nu.

Erbjudandet är intressant speciellt för mig som är fast med ADSL *facepalm*
Dock nyfiken på hur det är att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Dock nyfiken på hur det är att spela med.

Hur mobilt bredband upplevs påverkas av många faktorer, som te.x avstånd till masten, hur många som är anslutna till den samtidigt.

Så det går egentligen inte säga hur det blir för någon, utan det påverkas som sagt av flera faktorer.

Men jag kan säga att om du bor på en lite mindre ort, räkna med att masten kommer att vara överbelastad vid tidpunkter då folk generellt är ute på nätet, med rejäl nedgång i hastighet och hög latens som följd.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Ja får ta och köra en testperiod och utnyttja ångerätten om jag inte blir nöjd. Blir galen på vårat ADSL, tar evigheter att tanka ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan man spara surfmängd om man väljer att inte surfa en dag? Anta att man vill dra hem spel från steam som överkskrider 40GB exempelvis?

Tänk på att det kommer ta många timmar i Tres nät... i absoluta drömförhållanden minst fyra timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan man spara surfmängd om man väljer att inte surfa en dag? Anta att man vill dra hem spel från steam som överkskrider 40GB exempelvis?

Om du kör över dygnsskifte så får du väl 80GB med högsta hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Funderar på att testa detta då kopparn här börjar sjunga på sista versen. Om nån annan här har 3Bredband Hemma så kan ni väl skriva lite hur det har funkat. Det jag är mest orolig för är att de gör om det från obegränsat till t.ex 100GB om ett tag, och så sitter man där med ett års bindningstid kvar.

Jag har ett Tele2 obegränsat som funkar på samma sätt och, tror jag, delar master med 3. Bor i ett mindre samhälle i Småland. Efter ett drygt halvår så har jag lärt:
- Mitt abonnemang dör efter dagsdosen är slut och jag måste sms:a vilket tv och vpn via dator har svårt att hantera. Måste ofta logga på på nytt. Jag ser 3:s fartsänkning som ett +.
- På dagarna går det vanligtvis fort men vissa kvällstider och särskilt vissa dagar märker man tydligt skillnaden. Jag har en uteantenn på taket men får ändå bara 5-17 Mbit, trots att vi bara är 1 km från masten. På dagarna har jag i stor sett alltid mer än 12 Mbit.
- Vissa tider är svarstidenna (ping) i mobila nätet så hemska att man inte kan spela. Jag märker det när min ena tonåring svärande kommer in och flyttar sin sladd till adsl-nätet (som vi också har).
- Jämfört med den tiden vi bara hade adsl så är det ett enormt lyft, åtminstone vad gäller filhämtningar, google doc-arbete och annat smått o gott.
Men 24 månader är lång tid...

Permalänk
Skrivet av jchris:

Jag har ett Tele2 obegränsat som funkar på samma sätt och, tror jag, delar master med 3. Bor i ett mindre samhälle i Småland. Efter ett drygt halvår så har jag lärt:
- Mitt abonnemang dör efter dagsdosen är slut och jag måste sms:a vilket tv och vpn via dator har svårt att hantera. Måste ofta logga på på nytt. Jag ser 3:s fartsänkning som ett +.
- På dagarna går det vanligtvis fort men vissa kvällstider och särskilt vissa dagar märker man tydligt skillnaden. Jag har en uteantenn på taket men får ändå bara 5-17 Mbit, trots att vi bara är 1 km från masten. På dagarna har jag i stor sett alltid mer än 12 Mbit.
- Vissa tider är svarstidenna (ping) i mobila nätet så hemska att man inte kan spela. Jag märker det när min ena tonåring svärande kommer in och flyttar sin sladd till adsl-nätet (som vi också har).
- Jämfört med den tiden vi bara hade adsl så är det ett enormt lyft, åtminstone vad gäller filhämtningar, google doc-arbete och annat smått o gott.
Men 24 månader är lång tid...

Jag testade Telias mobila nät här med telefonen som mottagare, vilket blev ganska snabbt trots att jag bara har en mast på 2-3 kms avstånd, och använder endast mobilens inbyggda antenn. Kanske blir sämre med Tre's nät dock?

Resultat.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder