Quiz – om företagen som försvann

Permalänk
Medlem

8/10, inte illa för mig som skamligt nog brukar ligga på 5-6 i SweC quiz!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

En quiz som passade oss gamlingar som minns kort som Fury MAXX och företag som 3Dfx. Men missade på Cyrix då jag trodde att frågan gällde avsaknad av flyttalsprocessor eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

9/10 det här gick ju bra. Missade på Cyrix, minns att de inte riktigt har samma prestanda som intel, så jag trodde de saknade något i instruktionsuppsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gjorde det också. Eller det var väl inte instruktioner direkt. Men Quake blev deras död. Hade en sk 5x86 ifrån cyrix själv. Den fanns i typ 3 månader innan det kom en värre modell. Marknadsfördes som likvärdig pentium, men det var ju so so med det...

"The main difference was not one of actual computing performance on the coprocessor, but a lack of instruction pipelining. Due to the increasing popularity of first-person 3D games, Cyrix was forced to lower its prices. While the 6x86 quickly gained a following among computer enthusiasts and independent computer shops, unlike AMD, its chips had yet to be used by a major OEM customer. The game in question causing most problems for performance was id Software's Quake. Unlike previous 3D games, Quake used the pipelined Pentium FPU to do perspective correction calculations in the background while texture mapping, effectively doing two tasks at once. This would not have been a big problem for the 6x86 if, by that time, Quake had a fallback to do perspective correction without the FPU as in, for example, the game Descent. However, id Software chose not to include this. Quake also lacked the option to disable perspective correction, thus eliminating that potential speed boost for FPU-weak CPUs. "

Var för snabb på gröten själv på den frågan. 7/10 blev det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Full pot
tror fortfarande jag har ett Abit kg7-raid någonstans

Rim är ju företaget bakom Blackberry. Ett företag som bokstavligen ägde smartphone marknaden i Nordamerika, ja tfram till Iphone då ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

10/10 Korrekta svar!
Du har ju bannemig järnkoll på forna företag!

🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av loevet:

@Jacob: Jag hade rätt svar på den frågan i en av mina tidiga PC-riggar (pssst, avslöja inte svaret). Det var sjuuukt bra för sin tid! Med spel-specifika patchar kunde jag köra Alien vs Predator i 1600 x 1200, det var bannemig mind blown på den på den tiden

Även jag ägde detta kort när det begav sig, och vill minnas att du och jag diskuterat någon gång kring hur våra uppfattningar skiljer sig enormt gällandes den modellen. Hade så fruktansvärt mycket problem med instabilitet och kass prestanda att jag till slut lämnade tillbaka det. Kan ju mycket väl vara så att de redde ut det med bättre drivrutiner senare.

Permalänk
Medlem

Missade som många andra på Cyrix, vet att en av deras nackdelar var att de saknade matteprocessor och därför var spel som Quake på en Cyrix 100Mhz plågsamt, men fungerade toppen på en Pentium 75'a.

Andra missen var på RIM, var helt hundra på att företaget bakom Blackberry hette något annat än RIM

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Matrox var kända för sina 2D kort som Matrox Millenium. Deras senare satsning på multiskärmslösningar gjorde de efter att kastat in handduken med sina 3D satsning som inte blev vad de tänkt sig mot aktörer som 3dfx, Nvidia och power VR (som inte heller blev något).
Det är vad de var kända för inte det de var tvinga att falla tillbaka till.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@JonasT: ja det är fascinerande hur vi kan ha haft så vilt olika upplevelser med det kortet. Jag är rätt säker på att vi fick den datorn när kortet hade funnits på marknaden ett tag, så drivrutinerna kan nog ha stabiliserat sig en del (och utvecklarna blivit bättre på att optimera för det). Det släpptes flera spel-specifika drivrutiner för det minns jag, utöver AvP släpptes även en patch till pc-versionen av Final Fantasy VIII som möjliggjorde högre upplösning och bättre bildflyt. Those were the days

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Sötast

Woff, 3/10 mitt sämsta quiz på swec, ever

Permalänk
Medlem

5/10. Hade koll på 3dfx och IBM frågan.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

6/10, inte jätteilla i alla fall.

Men vad tusan hände med Abit? Minns att jag hade några moderkort från dem.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

7/10. Något förvånad gissade på minst hälften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8/10 och rätt nöjd med det!
Borde nog tagit den där Transmeta frågan dock...

Skrivet av Icte:

7/10! Skäms att jag hade fel på Commodore-frågan...

På sätt och vis tycker jag den frågan var missledande: jag skulle inte vilja säga att Commodore är mer kända för Amiga än C64.
C64 sålde ju typ tredubbelt så mycket (eller kanske mer) än Amigan!
Men visst är man för ung för att ha varit med i C64-svängen så är väl Amigan naturligt mer igenkännelig

Skrivet av Shrudder:

Matrox ja, hade glömt hur bökigt det var med flera bildskärmar förr. Förväntade mig en fråga om Ageia också men den uteblev. 6/10

Jag förväntade mig en fråga om Bitboys men den dök aldrig upp heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Roger W:

På sätt och vis tycker jag den frågan var missledande: jag skulle inte vilja säga att Commodore är mer kända för Amiga än C64.
C64 sålde ju typ tredubbelt så mycket (eller kanske mer) än Amigan!
Men visst är man för ung för att ha varit med i C64-svängen så är väl Amigan naturligt mer igenkännelig

Ah, ser att jag formulerade frågan något missvisande. Frågan syftar till vad Commodore är kända för utöver C64, inte att Amiga skulle vara mer känt. Får dessvärre erkänna att jag är gammal nog att ha varit med på både C64- och Amiga-tiden

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

4/10 var av 2 var rena gissningar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att se två av sina favorit moderkortstillverkare Abit och Epox har försvunnit, bästa överklockningsmoderkorten jag ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ah, ser att jag formulerade frågan något missvisande. Frågan syftar till vad Commodore är kända för utöver C64, inte att Amiga skulle vara mer känt. Får dessvärre erkänna att jag är gammal nog att ha varit med på både C64- och Amiga-tiden

Sorry för min ofina och inkorrekta ålderselitism

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

5/10 ingen av mina chansningar gick hem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

10/10 ^_^

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

9/10, missade på ATi:s dubbel-gpu.

Samma resultat, och åkte dit på samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

10/10 - Kanns som man borjar bli gammal.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Matrox var kända för sina 2D kort som Matrox Millenium. Deras senare satsning på multiskärmslösningar gjorde de efter att kastat in handduken med sina 3D satsning som inte blev vad de tänkt sig mot aktörer som 3dfx, Nvidia och power VR (som inte heller blev något).
Det är vad de var kända för inte det de var tvinga att falla tillbaka till.

Deras G400 Max var ett grymt kort dock, bra prestanda och hårdvarustöd för bump mapping var nytt för den tiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

10/10 Korrekta svar!
Du har ju bannemig järnkoll på forna företag!

EZPZ

Permalänk
Medlem

6/10 rätt, men ett par var gissningar.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

6/10, inte dåligt ändå
Lite sympati har du för företagen som bitit i gräset ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

7/10 klantade mig på A-bit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ortovox:

Lite tråkigt att se två av sina favorit moderkortstillverkare Abit och Epox har försvunnit, bästa överklockningsmoderkorten jag ägt.

Jag var tung Epox-fanboy, sedan köpte jag ett där kondensatorerna gav upp. Ridå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Den första datorn jag köpte på avbetalning (före Hem-PC-eran) hade en Cyrix-processor. Köpte den i en Thorn-butik och minns att den marknadsfördes med en Pentium 133 MHz-processor. Efter ett tag undrade jag vad det där ”Cyrix” som visades under uppstarten var för något. Då lärde jag mig både att Cyrix existerade, och att proppen i min burk egentligen var en 90 MHz Cyrix-propp. Jag hade protesterat om det inte var för det faktum att butiken konkade när vi hade betalat 2500 kr av totala 15000 kr. Pappa var inte supersugen på att kontakta företaget i det läget 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

8/10, redan glömt vilka jag missade på xD

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |