Testpilot: Samsung X5 Thunderbolt SSD – Lagring snabbare än blixten

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Samsung X5 Thunderbolt SSD – Lagring snabbare än blixten

Interna diskar med gränssnittet NVMe är en relativt ny företeelse men Samsung X5 är istället NVMe utanför datorn. Testpiloten David Kvist prövar en extern NVMe-enhet med Thunderbolt-anslutning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra test. Själv har jag nästan 10st Samsung T1 till T5 usb ssd och funderat på denna men jag har snålat.
För många duger Samsung T5 och den kostar ändå 4500kr för 2TB, vilket är en rimlig storlek för oss som använder lite mer data. Den Samsung X5 500GB som recenserades är väldigt liten. Ska man upp i någon vettig storlek som 2TB så kostar den över 10 000kr.

Tar vi bättre laptops idag så stöder de dubbla NMVE ssd och många som jag har detta, jag tycker det då för en stor skara är bättre att köpa till 2st stora nmve ssd där. T.ex. 2st 970 evo 2TB och sedan flytta data med en slö sata ssd som Samsung T5.

Jag ser dock målgrupper med denna ssd, men det är för de som verkligen har extrema saker. Fast då köper de såklart 2TB versionen. Alltså en laptop som redan har ssd för 10 000kr och man komplitterar den med en extern ssd för 10 000kr.

*edit*
Självklart är nog nmve usb ssd framtiden, men lägre priser + usb 4 får till innan de blir mer vanliga.

*edit2*
Nmve + usb 4 kommer väl ej fungera? Skistamma vad det kommer heta, jag syftar på högre hastighet än sata.

När jag läste artikeln borde ssd som Samsung T5 nämnas. För det är den ssd och andra liknande som är det självklara valet för typ 99,99% av de som ändå räknas som nördar. (detta p.g.a halva priset)

En vanlig användning av usb ssd är att man har en jobbdator som man ej får byta ssd på, det är fullkomligt irrelevant att det är enkelt. Man har behov av mer ssd och då är en enkel lösning att skaffa en usb ssd.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

jag syftar på högre hastighet än sata AHCI.

SATA är porten, AHCI är det du menar.

Citat:

När jag läste artikeln borde ssd som Samsung T5 nämnas.

Tänkte detsamma, T5 är däremot MYCKET snyggare. Stilrenheten är som bortsprungen i X5.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

SATA är porten, AHCI är det du menar.

Tänkte detsamma, T5 är däremot MYCKET snyggare. Stilrenheten är som bortsprungen i X5.

Korrekt med AHCI .
Samsung T5 är riktigt stilren, ni anar inte hur många brudar som har följt mig hen efter att ha sett denna. (ni som gissade 0st gissade rätt )
Samsung T1 har ett plasthölje och är superkänslig för värme, när jag kopierar filer får jag hålla med handen på den för att få ner värmen så den ej throttlar.
Men samsung T5 är jag helnöjd med, visst inte den bästa prestandan, men det finns så många sätt att stå ut med detta när det är halva priset.
Och som jag skrev, de som har behov av supersnabba ssd har ofta mycket data. 500GB data är inte alls på något sätt mycket idag.

Permalänk
Medlem

priset går väl att diskutera... det som retar mig är att "genierna" tyckte vi skulle ha samma kontakt till "allting", man vet ju inte om man har thunderbolt eller enbart usb-c (syftar på en dator man inte sitter vid dagligen)
sen krävs "aktiv" kabel för Tb3 längre än typ 0,5 m

för att inte tala om en "modern" standard som kom ut 2015 & är den absolut MINST säkra någonsin ur en hacker's perspektiv...

usb kan väl behålla den gamla A-kontakten, det tar ändå bara 3 försök att sätta i kabeln

låt TB köra med typ-c, kommer aldrig bli populärt ändå

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Factorial112:

priset går väl att diskutera... det som retar mig är att "genierna" tyckte vi skulle ha samma kontakt till "allting", man vet ju inte om man har thunderbolt eller enbart usb-c (syftar på en dator man inte sitter vid dagligen)
sen krävs "aktiv" kabel för Tb3 längre än typ 0,5 m

för att inte tala om en "modern" standard som kom ut 2015 & är den absolut MINST säkra någonsin ur en hacker's perspektiv...

usb kan väl behålla den gamla A-kontakten, det tar ändå bara 3 försök att sätta i kabeln

låt TB köra med typ-c, kommer aldrig bli populärt ändå

Finns TB 40Gb kabel som är 2M.

Står på kabel om det är TB eller inte, samma på kontakten skall det göra nästan alltid.

USB-4 hoppas jag tar död på TB. asså REN TB som inte har USB stöd som tex denna disken som bara funkar i TB port datorer.
Sen ser man direkt ifall PC har TB stöd om du är inne i windows då dom skall ha TB Intel loggan i aktivitetsfältet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns TB 40Gb kabel som är 2M.

Står på kabel om det är TB eller inte, samma på kontakten skall det göra nästan alltid.

USB-4 hoppas jag tar död på TB. asså REN TB som inte har USB stöd som tex denna disken som bara funkar i TB port datorer.
Sen ser man direkt ifall PC har TB stöd om du är inne i windows då dom skall ha TB Intel loggan i aktivitetsfältet.

mmm "nästan alltid", det är väl inte det värsta men säkerhetsmässigt är det en mardröm.. DMA fungerar typ som att du monterar ett PCIe-kort, med betydligt högre tillit av OS:et (med snabb hastighet, måste man ha direct memory access)

sök på "thunderbolt 3 vulnerability", finns hur mycket fakta som helst & kontentan är "stoppa bara i grejer du kan lita på?!?" ja hur f*n vet man det??

edit: här är en utmärkt förklaring https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...

hittade nyttig läsning
Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Factorial112:

mmm "nästan alltid", det är väl inte det värsta men säkerhetsmässigt är det en mardröm.. DMA fungerar typ som att du monterar ett PCIe-kort, med betydligt högre tillit av OS:et (med snabb hastighet, måste man ha direct memory access)

sök på "thunderbolt 3 vulnerability", finns hur mycket fakta som helst & kontentan är "stoppa bara i grejer du kan lita på?!?" ja hur f*n vet man det??

edit: här är en utmärkt förklaring https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...

När jag monterade disken i datorn så kom ett meddelande upp där jag var tvungen att godkänna enheten. Detta är troligen mjukvarubaserad säkerhet knutet till enhets-ID.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

När jag monterade disken i datorn så kom ett meddelande upp där jag var tvungen att godkänna enheten. Detta är troligen mjukvarubaserad säkerhet knutet till enhets-ID.

jepp, men det är falsk säkerhet kopierade & klistrade, är lat hehe:

Vulnerability to Option ROM attacks
When a system with Thunderbolt boots, it will load and execute Option ROMs from attached devices. A malicious Option ROM can allow malware to execute before an operating system is started. It can then invade the kernel, log keystrokes, or steal encryption keys.[74] The ease of connecting Thunderbolt devices to portable computers makes them ideal for evil-maid attacks.[75]

Some systems load Option ROMs during firmware updates, allowing the malware in a Thunderbolt device's Option ROM to potentially overwrite the SPI flash ROM containing the system's boot firmware.[76][77] In February 2015, Apple issued a Security Update to Mac OS X to eliminate the vulnerability of loading Option ROMs during firmware updates, although the system is still vulnerable to Option ROM attacks during normal boots.[78]

Firmware-enforced boot security measures, such as UEFI Secure Boot (which specifies the enforcement of signatures or hash whitelists of Option ROMs) are designed to mitigate this kind of attack.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Factorial112:

Firmware-enforced boot security measures, such as UEFI Secure Boot (which specifies the enforcement of signatures or hash whitelists of Option ROMs) are designed to mitigate this kind of attack.

Känns ändå som att Secure boot löser det mesta här? Självklart en säkerhetsrisk fortfarande men inte värre än att plugga in en USB-sticka man har hittat i datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns ändå som att Secure boot löser det mesta här? Självklart en säkerhetsrisk fortfarande men inte värre än att plugga in en USB-sticka man har hittat i datorn.

jo mycket värre... ungefär som att sätta i vad du tror är ett PCIe-kort (grafikkort, ljudkort, capturecard osv....)
det fungerar som tilliten du har att detta är definitivt ett grafikkort, samma för OS:et...
utan att komplicera till det, "tror" operativsystemet att kortet gör legitima operationer, även om det registrerar alla keystrokes (key-logger)
usb är separerat, och ska i teorin få en plats i minnet & inte kunna bryta sig ur

tillägg: det mest kända usb-hackin tool är väl antagligen Rubber Ducky... den presenterar sig som ett tangentbord & man kan lägga in skript som tex. win+r, cmd... kör valfri exe osv.., men om man sitter vid datorn är det svårt att dölja

TB ifrågasätts inte på samma sätt, datorn tror naivt på dess instruktioner (typ )

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När jag läste artikeln borde ssd som Samsung T5 nämnas. För det är den ssd och andra liknande som är det självklara valet för typ 99,99% av de som ändå räknas som nördar. (detta p.g.a halva priset)

Hur står sig T5 prestandamässigt mot en "självbyggd" M.2 till USB3.1 med t.ex en 2TB 860 EVO?
Ingen av de externa diskar jag har hemma kommer ens nära den jag använde med en 500GB 860 i.
I mina ögon är detta det självklara valet för "nördar"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Byggde nyligen en 1 TB 860 EVO (M2 med SATA) i kombo med denna: https://www.raidsonic.de/products/external_cases/external_cas...

Bra fräs, men det är väl SATA (6Gb/s)som flaskhalsar och inte USB 3.1 Gen 2 (10 Gb/s). Cirka 500 kr dyrare än Samsung T5 men disken har också 5 års garanti istället för 3 år för T5. EVO 860 i M2-format kan så klart också monteras internt om så önskas i framtiden

Extern NVMe-disk via Thunderbolt 3 kan byggas själv med hjälp av denna: https://i-tec.cz/en/produkt/tb3mysafem2-2/
Inget jag testat dock.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Star-affinity: jag använde denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...
Vissa filer har jag (när jag använder usb-c 3.1) i Windows sett överföring i över 1000MB/s, vilket inte borde vara möjligt.
Men den + 2TB 860 EVO borde vara billigare än en 2TB T5, om priset som nämns tidigare stämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

mmm "nästan alltid", det är väl inte det värsta men säkerhetsmässigt är det en mardröm.. DMA fungerar typ som att du monterar ett PCIe-kort, med betydligt högre tillit av OS:et (med snabb hastighet, måste man ha direct memory access)

sök på "thunderbolt 3 vulnerability", finns hur mycket fakta som helst & kontentan är "stoppa bara i grejer du kan lita på?!?" ja hur f*n vet man det??

edit: här är en utmärkt förklaring https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information...

Ah-ha. Så precis samma typ av problem som finns/fanns med Firewire/IEEE1394 alltså.
Att tillverkare aldrig lär sig....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Hur står sig T5 prestandamässigt mot en "självbyggd" M.2 till USB3.1 med t.ex en 2TB 860 EVO?
Ingen av de externa diskar jag har hemma kommer ens nära den jag använde med en 500GB 860 i.
I mina ögon är detta det självklara valet för "nördar"

970 evo menar du väl? 860 har sata. 860 är en stor klump som portabel ssd.
Pålitligheten (datakorruption) av en mindre populär adapter litar jag ej lika hårt på.

Varvid min åsikt är ska man köpa allt nytt välj Samsung T5 eller motsvarande färdig, men om man redan en ssd liggande hemma över så är troligen en adapter inte ett dumt val och man sparar en hel del pengar.
Angående prestandatester så finns det mängder som denna: https://www.pcworld.com/article/3211401/samsung-t5-review.htm...

I vilket fall ssd som artikeln handlar om är för en väldigt liten skara användare, då det finns en drös alternativ, de flesta av dem med betydligt lägre prestanda, men de kostar halva priset. Och man kan då på olika sätt ofta lösa prestandaförlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ah-ha. Så precis samma typ av problem som finns/fanns med Firewire/IEEE1394 alltså.
Att tillverkare aldrig lär sig....

exakt samma problem ja...
Det skulle kunna gå att göra bombsäkert, men användarvänlighet & hastighet är det man vill ha.
Köper man en ny TB3-pryl från en pålitlig källa, är risken väldigt liten att nån har pillat i firmwaren.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

970 evo menar du väl? 860 har sata. 860 är en stor klump som portabel ssd.
Pålitligheten (datakorruption) av en mindre populär adapter litar jag ej lika hårt på.

Varvid min åsikt är ska man köpa allt nytt välj Samsung T5 eller motsvarande färdig, men om man redan en ssd liggande hemma över så är troligen en adapter inte ett dumt val och man sparar en hel del pengar.
Angående prestandatester så finns det mängder som denna: https://www.pcworld.com/article/3211401/samsung-t5-review.htm...

I vilket fall ssd som artikeln handlar om är för en väldigt liten skara användare, då det finns en drös alternativ, de flesta av dem med betydligt lägre prestanda, men de kostar halva priset. Och man kan då på olika sätt ofta lösa prestandaförlusten.

860 finns som M.2 också.

Utöver det så är denna X5 bara en 970 EVO i externt format, så förväntar mig inte direkt något annat resultat än vad man får med en 970 EVO heller, eventuellt lite lägre än internt installerad motsvarighet så klart.

På tal om det hela tidigare angående Thunderbolt och portar. Vem var geniet som kom fram till USB-C och altmode?
Att ha en 18 ton Displayport kabel kopplad till laptopens USB-C som har DP som altmode fungerar extremt dåligt. För den är så tung att den lirkar ur sig själv så gott som konstant, om man bara ens kollar på den lite fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En sån här typ av lagring skulle vara perfekt att ha till att snabbt utöka utrymmet på en laptop som har en höghastighetskamera ansluten. Inget ovanligt scenario för min egen del. Höga krav ställs för att snabbt kunna spara ner en hög dataström. Mycket bra produkt för den som behöver kunna lagra och läsa data snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Star-affinity: jag använde denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...
Vissa filer har jag (när jag använder usb-c 3.1) i Windows sett överföring i över 1000MB/s, vilket inte borde vara möjligt.
Men den + 2TB 860 EVO borde vara billigare än en 2TB T5, om priset som nämns tidigare stämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Bra pris men jag avskyr den där micro-B-kontakten. Betalar gärna lite extra för att få USB-C.

Låter ju grymt, men 1000 MB per sekund borde inte vara möjligt med en SATA-disk, nej. Tror jag får ungefär 550 MB per sekund skriv och läs med den jag byggde.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Slår vad om att det tog skribenten LÄÄÄÄNGE att komma på den rubriken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@DavidtheDoom:

Tycker du kunde testat en helt vanlig filkopiering med en 50GB eller större fil. Ett användningsområde jag är i intresserad av, att dumpa mycket data i relativt stora filer (>1GB) så snabbt som möjligt. Skulle vara intressant att veta hur snabbt den börjar trottla pga värmen. Har hört att den tappar prestanda väldigt snabbt, långt under sata t.o.m. Vad tror du?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kongokalle:

@DavidtheDoom:

Tycker du kunde testat en helt vanlig filkopiering med en 50GB eller större fil. Ett användningsområde jag är i intresserad av, att dumpa mycket data i relativt stora filer (>1GB) så snabbt som möjligt. Skulle vara intressant att veta hur snabbt den börjar trottla pga värmen. Har hört att den tappar prestanda väldigt snabbt, långt under sata t.o.m. Vad tror du?

Överföring av en stor fil kräver dock att du läser filen från ett mycket snabbare medium än testprodukten. I detta fallet har jag inte tillgång till mer än 16 GB RAM vilket innebär att det inte blir så stora filer.

Jag körde dock flera tester kontinuerligt efter varandra som bestod av skriv/läs alternerande på disken direkt från genererad dator. Visst föll prestandan men nog var den bättre än Sata. Kör man bara skrivningar under lång tid kanske det är en annan femma dock.

Om jag fortfarande har grejerna kvar första veckan i Juni så skall jag ta en funderare på hur jag ska kunna göra ett test som detta. Återkopplar till dig om jag löser något!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Tack för svar! Ja, mest intresserad var jag just av att kunna ansluta X5 till datorn och sedan dumpa mycket data från datorn till X5 så snabbt som möjligt, sedan koppla ur den och ta med den.

Ok, ser fram emot det om grejerna finns kvar! Tack!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kongokalle:

@DavidtheDoom: Tack för svar! Ja, mest intresserad var jag just av att kunna ansluta X5 till datorn och sedan dumpa mycket data från datorn till X5 så snabbt som möjligt, sedan koppla ur den och ta med den.

Ok, ser fram emot det om grejerna finns kvar! Tack!

Lovade att återkomma.
Dessvärre var jag tvungen att skicka tillbaka grejerna precis innan avfärd till Computex och hann alltså inte att göra detta testet. För framtida externa lagringstester så skall jag försöka uppfylla denna förfrågan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kongokalle:

@DavidtheDoom:
Tycker du kunde testat en helt vanlig filkopiering med en 50GB eller större fil. Ett användningsområde jag är i intresserad av, att dumpa mycket data i relativt stora filer (>1GB) så snabbt som möjligt. Skulle vara intressant att veta hur snabbt den börjar trottla pga värmen. Har hört att den tappar prestanda väldigt snabbt, långt under sata t.o.m. Vad tror du?

Bra tanke,
en annan testsite reflekterade lite och kom fram till att usecaset ändå låg i "starta och hämta en kopp kaffe" kategorin - man kanske överlever om det börjar gå lite långsammare.

Hoppas att thunderbolt lyfter när intel lägger till det i CPU'n i nästa generations bärbara.
För konsumenter kanske USB-C förstör det hela, det blir för lätt att köpa den billigaste disken utan att tänka på att det är två helt olika tekniker.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur livslängden är för sådana här Thunderbolt-SSD:er? Anta att man spelar in 4K-klipp som man överför till denna hårddisk för att sedan arbeta med och sedan ta bort för att kunna göra plats för nya klipp? Vad ligger dess livslängd sett till antalet TB-skrivningar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

QD32 är lite lagringens motsvarighet till cinebench, förekommer inte utanför just det testet, försök skrämma upp en modern dator med nvme ssd i över 4 i QD är svårt utan benchmarkapplikationer. QD1 borde vara standard vid sekventiell läs/skriv testning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

QD1 borde vara standard vid sekventiell läs/skriv testning.

Flash SSD presterar ofta inte särskilt bra vid QD1 dock. Man kommer ju inte i närheten av max-prestanda för enheten med såpass låg belastning, så det blir ett lite konstigt test... Som att testa en bil bara vid kö-körning typ.

"Den hanterar promenadfart väldigt bra. Precis som alla andra bilar..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Flash SSD presterar ofta inte särskilt bra vid QD1 dock. Man kommer ju inte i närheten av max-prestanda för enheten med såpass låg belastning, så det blir ett lite konstigt test... Som att testa en bil bara vid kö-körning typ.

"Den hanterar promenadfart väldigt bra. Precis som alla andra bilar..."

Nej det var en väldigt missvisande liknelse. Eftersom utanför syntetiska laster så kommer den användas med QD1 är det rimligt att den testas med det. QD32 är lite som, om du vann en miljon vad skulle du göra då? lika knäpp liknelse.