Oculus VR-headset Quest släpps 23 maj

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR-headset Quest släpps 23 maj

Oculus Quest bakar in allt som krävs för VR-upplevelsen i ett fristående paket. Nu öppnar företaget upp för förbokningar av produkten med en skarp lansering senare under maj månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

4800 kr var ju rätt billigt? Eller har jag missat något? Får man alltså inte med några externa sensorer som kalibreras tillsammans med själva headsetet & kontrollerna?

Om det är 2800x1600 per höga så blir det alltså 5600x3200 om jag förstått rätt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Proffsmoddare

Brought to you by Facebook™

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

4800 kr var ju rätt billigt? Eller har jag missat något? Får man alltså inte med några externa sensorer som kalibreras tillsammans med själva headsetet & kontrollerna?

Om det är 2800x1600 per höga så blir det alltså 5600x3200 om jag förstått rätt?

Det är troligen subventionerat av Facebook med hoppet om att ta igen det på mjukvaruförsäljining (och att få in många i VR). Inside-out så kräver inga externa sensorer och ingen PC.

För övrigt skedde lansering 30 april med release 21 maj, men datumet har glidit sen dess.

Edit: Annat ballt från F8 https://uploadvr.com/facebook-f8-2019-body-tracking/

Permalänk
Medlem

Headsetet har definitivt inte 5600x3200, som någon trodde.

En annan sak: det här med att folk trodde att VR direkt skulle få en stor etablering på marknaden, det minns inte jag. Jag har alltid upplevt att folk varit klara över att det är en entusiast-grej såhär långt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

4800 kr var ju rätt billigt? Eller har jag missat något? Får man alltså inte med några externa sensorer som kalibreras tillsammans med själva headsetet & kontrollerna?

Om det är 2800x1600 per höga så blir det alltså 5600x3200 om jag förstått rätt?

Nja. För en fyrögd hade det blivit 5600x3200.
Nu har väl gissningsvis de flesta användarna bara 2 ögon så det blir bara 2 skärmar, alltså totalt 5600*1600 ;).

However - de har troligen inte en skärm per öga heller. Den ensamma 2800x1600-panelen är till för båda ögonen. Ungefär som google cardboard funkar där en ensam skärm ger bild för båda ögonen.
Jag tror alltså det blir 1400x1600 per öga.

Edit:
Angående sensorerna. Visst får man med sensorer. De sitter i headsetet. Inbyggda kameror håller koll på var man är i rummet och också var handkontrollerna är. Behövs inga externa sensorer. Väldigt smidigt - speciellt för headsets som inte ens ska kopplas till datorn.
På samma sätt fungerar redan alla windows mixed reality headsets. Har själv ett sådant och tycker det fungerar bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. För en fyrögd hade det blivit 5600x3200.
Nu har väl gissningsvis de flesta användarna bara 2 ögon så det blir bara 2 skärmar, alltså totalt 5600*1600 ;).

However - de har troligen inte en skärm per öga heller. Den ensamma 2800x1600-panelen är till för båda ögonen. Ungefär som google cardboard funkar där en ensam skärm ger bild för båda ögonen.
Jag tror alltså det blir 1400x1600 per öga.

Korrekt (typ) - 1440x1600 per öga.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert fungera bra till film och så vidare, men med en mobilprocessor lär det väl inte bli tal om "high-end-gaming" direkt?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Haft Oculus Rift i över ett år nu. Spelar definitivt mindre än vad man gjorde när det kom. Just nu blir det nästan enbart Beat Saber. Lite sugen på en Quest då man slipper allt vad kablar heter och många spel stönder Quest. Dock när Lone Echo 2 kommer lär det inte funka på Quest, och enligt mig är Lone Echo den coolaste upplevelsen i VR fram tills vad som nu kan komma tack vare Valve Index Controllers, så man vill ju gärna köra 2an.

Så frågan är, en Quest eller Rift S, eller helt enkelt behålla Riften? 11,500:- för en komplett Index är definitivt inte inom ens budget, men 4,800:- för en Quest eller helt enkelt upgrade till Rift S är.

Men så börjar man tänka på hur mycket man spelar och om det verkligen är värt det? Bara för att? Tror jag har is i magen och väntar ett tag.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyne:

Kommer säkert fungera bra till film och så vidare, men med en mobilprocessor lär det väl inte bli tal om "high-end-gaming" direkt?

Bra fråga. En del tungdrivna titlar lär inte fungera, nej. Men samtidigt har jag märkt att de grejerna som funkar bäst ofta är enklare spel ändå. Beat saber är ett bra exempel på detta.

Men man kan göra ganska mycket även med mobilgrafiken idag.
Här är några exempel på spel för oculus go:

https://youtu.be/x4rFg5sebCo
https://www.youtube.com/watch?v=1kiPil_I2dU

Och ja, ganska många titlar även för PC ligger på samma nivå eller lägre ;).

Med det sagt. Jag gillar elite dangerous som jag specifikt vill köra i VR och då funkar ju inte de helt trådlösa plattformarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Bra fråga. En del tungdrivna titlar lär inte fungera, nej.

Vad jag läst så kommer även en del av de tyngre titlarna att fungera på Quest, som t.ex. Robo Recall. Men de kommer att skala ner på alla visuella effekter så den klarar driva det, för rent naturligt så har den ju inte kraften av en PC bakom sig.

Här är en lista med spel som vid release kommer funka med Quest: https://www.androidcentral.com/every-game-confirmed-oculus-qu...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Kommer säkert fungera bra till film och så vidare, men med en mobilprocessor lär det väl inte bli tal om "high-end-gaming" direkt?

Inte lika mycket lull-lull som PC VR, men inte så dåligt som man kanske kan tro. Tung optimering, aktiv kylning och stiliserade spel gör sitt. Superhot och Beat Saber är exempel på spel som ser ungefär identiska ut, men jag tycker t ex inte dessa ser så pjåkiga ut:

Sen kommer det troligen komma stöd för att strömma SteamVR-spel, finns redan för Oculus Go.

Det faktum att det är fristående, portabelt, trådlöst, 6DOF och inte alltför dyrt tror jag kan innebära en hit (med VR-mått mätt i alla fall).

Permalänk
Medlem

Denna har som sagt inside out tracking och den har fyra kameror istället för wmr som än så länge(?) kört två så det är mycket bättre täckning på denna.

Verkar ju även som att grafiken blir helt okej med tanke på vad som sitter i.

Extremt smidigt att det är helt fristående och hyfsat pris på den ändå. Om den bara kan komma ner ytterligare ett snäpp i pris så tror jag den kan sälja riktigt bra. Den ger den "riktiga" VR-upplevelsen med 6dof kontrollers kombinerat med enkelheten som behövs för massorna.

Den är ju perfekt för syrrans barn som älskar min Rift men det är inte rimligt att dom ska ha pcvr hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Denna har som sagt inside out tracking och den har fyra kameror istället för wmr som än så länge(?) kört två så det är mycket bättre täckning på denna.

Verkar ju även som att grafiken blir helt okej med tanke på vad som sitter i.

Extremt smidigt att det är helt fristående och hyfsat pris på den ändå. Om den bara kan komma ner ytterligare ett snäpp i pris så tror jag den kan sälja riktigt bra. Den ger den "riktiga" VR-upplevelsen med 6dof kontrollers kombinerat med enkelheten som behövs för massorna.

Den är ju perfekt för syrrans barn som älskar min Rift men det är inte rimligt att dom ska ha pcvr hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis då tänker jag också. Mina föräldrar som är 75 ska köpa denna, medan jag som har en vettig dator håller mig till pcvr så länge.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

2880x1600 blir totala upplösningen, många av spelen lär väl inte rendera i den upplösningen internt dock.

Det som gör att jag är skeptisk är vikten och att flera recensenter nämnt att headsettet är mindre bekvämt än Rift. Så för min del lutar det mer åt en Rift S och eventuellt Go för att konsumera media.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Vet nån något om nån svensk affär som kan ta in questen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Kan verka larvigt men tycker att det är så osexigt med teknik som använder sig av AA batterier. Är inte alls sugen på att köpa den. Det ska vara inbyggda som går att ladda med en sladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Vet nån något om nån svensk affär som kan ta in questen?

Inget officiellt än men vi på Elgiganten har sålt både Vive, Oculus Rift samt Go så skulle inte förvåna mig om det är nåt som kommer komma in i framtiden. Just nu är det väl hemsidorna själva och Amazon typ som säljer.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna köra Skyrim på den här kommer den få ett rungande "OUYA!" av mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan verka larvigt men tycker att det är så osexigt med teknik som använder sig av AA batterier. Är inte alls sugen på att köpa den. Det ska vara inbyggda som går att ladda med en sladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock riktigt bra när kontrollernas batteri tar slut och man bara byter ut batteriet mot ett laddat/nytt batteri. Vet inte hur många gånger jag fått bryta min VR session för att sätta vive-kontrollerna på laddning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Kan verka larvigt men tycker att det är så osexigt med teknik som använder sig av AA batterier. Är inte alls sugen på att köpa den. Det ska vara inbyggda som går att ladda med en sladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en mus med AA batterier, fungerar utmärkt. Du kan köpa återladdningsbara med 2700 mAh 4-pack för 170kr. Håller länge & enkelt att byta ut, behöver bokstavligen aldrig koppla in en sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan verka larvigt men tycker att det är så osexigt med teknik som använder sig av AA batterier. Är inte alls sugen på att köpa den. Det ska vara inbyggda som går att ladda med en sladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja att tappa köp-suget av enbart den anledningen är rent av ur-larvigt. Speciellt eftersom "din" lösning är sämre än den som nu erbjuds.

Permalänk
Medlem

Återuppladdningsbara AA/AAA batterier är ju standarden idag.
Och de bästa man kan köpa i sverige är de vita IKEA batterierna som tillverkats i japan (läste något utförligt test på nätet någonstans).

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Powerbank?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förstår inte. 4800 kr när den kommer till Sverige, men 449 € (4 245 kr) vid förbeställning inklusive skatt och avgifter?

Permalänk
Avstängd

Oculus Quest tråd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556434-oculus-quest

Här är lite bilder från Quest , spel face your fears 2, Resident evil miljö liknanade spel

Gardian system i Quest

Hur man kan gå i VR med Quest
https://j.gifs.com/RO1KzK.gif?fbclid=IwAR2_Z50zp7w96y-83mof9oYaz5bBTfyoxYEXkSbL7v2E243yKI2rZqNjdp0

https://gifs.com/gif/oculus-quest-announcement-at-gdc-2019-P7QGm2?fbclid=IwAR2mMTWD24-Un2iaSMuizI1vDORh90h8BDtMVS3r_FJVB1G923bfpxpAK1A

och snart kommer star wars upplevelsen på Quest

....I spent a couple of glorious minutes at the Oculus/ILMxLab booth at Star Wars Celebration trying out the new VR experience and came away incredibly impressed with the new Oculus Quest headset, which is due out on May 21. But most impressive was Vader Immortal itself, which feels like an exciting new Star Wars game at a time when there are so few to look forward to. Certainly, it'll be difficult to find another title that puts you so close to Vader himself. Not since the first Force Unleashed game has the Dark Lord of the Sith been so terrifying, as he towers over you in the opening minutes of the game.
ILMxLab has gone to great lengths to deliver a realistic Vader, and you'll quickly get sucked into the experience during your first tense meeting with the villain, who's imposing and tall as hell. I had to look up at him as he stood only inches away from me, holding out a mysterious box that would decide my fate.... The presentation is startingly cinematic, more so than any other VR game I've ever demoed, and the Oculus Quest headset delivers the cleanest visuals I've ever seen in virtual reality. For one thing, looking from side to side at my surroundings feels natural, and lacks the heavy motion blur of its predecessor, the sort of visual distortion that has made me motion sick in the past. Light and shadow -- major parts of the presentation inside Vader's castle, which is an overbearingly dark place, the Dark Lord himself partially covered in the veil of darkness -- are rendered beautifully. Best of all, none of it looks pixelated or muddy
. https://www.denofgeek.com/us/games/star-wars/280570/star-wars...

Permalänk
Hjälpsam

Packat upp och testkört lite snabbt på morgonen (Present till grabben som fyller idag och hustru som varit snäll nog att förbeställa).

1a intryck:
+ Bild och kontrollprecision över förväntan, helt klart
- Inte helt optimalt head strap, kunde gått längre ner i nacken för en stabilare förankring.

Mycket impad, blir nog en till.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har en mus med AA batterier, fungerar utmärkt. Du kan köpa återladdningsbara med 2700 mAh 4-pack för 170kr. Håller länge & enkelt att byta ut, behöver bokstavligen aldrig koppla in en sladd.

Eller så offrar man 250mAh och tar bort en 100-ing på priset
https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-7030...